Analys av företagsidén, del 1

Hanna Brodda

Publicerades: 31 oktober, 2009

”Hej, hur går det?”, undrar nästan alla jag träffar och då menar de oftast mitt företag, tror jag, och jag skulle kunna dela in svaret i tre olika områden. Det är bara ni medentrepenörer som orkar lyssna på de svaren, därför drar jag det utförliga svaret här.

I dag är det två månader sedan sajten lanserades och det går så här, del 1:

1. Fungerar min affärsidé?

Ja, jag tror förstås det, men det är för tidigt att avgöra nivån. Superbra eller bara helt okej. Säljet har precis påbörjats med bra möten inplanerade och positiva samtal med kund. Vi vet vad våra tusentals ögonpar kommer att bli värda, det ska kommuniceras.

Affärsidén i dagsläget bygger på att flera företag vill annonsera. Intresset är stort för sociala medier, men det finns en viss avvaktan, för att inte säga osäkerhet. Jag själv gör sedan starten inget för att få in annonsörer, det har jag anlitat säljbolaget Adserving för att sköta, tvärt emot Max uttryckliga råd tidigare. Det beror på att som journalist kan jag inte göra en intervju och sedan nästa stund ringa för att sälja en annons till samma person. Det går helt enkelt inte att hålla sig självständig då. Viss kundresearch inför starten gick bra, men sedan jag dragit igång en redaktion och ska skriva om läkemedel för konsumenter måste jag i lugn och ro kunna vara kritisk, och värdera nyheter utifrån mina läsares behov.

Det är också bra att outsourca ”säljet” eftersom jag är lika intresserad av pengar som jag är av till exempel cykelmärken. Om jag har en cykel som fungerar är jag nöjd. Det är en svaghet som entrepenör, men då jag tagit in den kompetensen utifrån anser jag att svagheten är kompenserad. Jag hoppas och tror att jag ska kunna leva på det här, precis som många arbetsgivare dragit in pengar för att jag jobbat hos dem.

Min publicistiska ambition med Dina mediciner är att folk ska få veta mer om sina mediciner, dela erfarenheter och ta med sig mer information in i nästa möte med doktorn. Om det inte attraherar annonsörer, läkare eller investerare får jag leva på annat vid sidan om. Men en affärsidé som inte genererar stash är heller ingen affärsidé, då blir det en hobby. Kassan behöver påfyllning för investeringar, ytterligare anställningar och mer avancerade tekniska lösningar.  En får se. Uthålligast vinner.

Omvärldsanalys
Papperstidningar går på knäna och lägger ner över hela världen. Internet är framtiden för journalistiken, det verkar de flesta bedömare anse och snacket pågår om innehållet ska vara gratis eller kosta. Jag tror på gratis nyheter, men reklamfinansierat. (Däremot tror jag att vi kommer att betala för mycket annat som filmer, musik och tester och så vidare.)

En medieprodukt oavsett densitet på underlaget, det vill säga tv-skärm, papper, telefon eller dator, måste vara nischad.  Det är inte Svenska Dagbladet som går bra ekonomskt, utan det är bostadsbilagan. Eller helgbilagan, om den lyckas. Det är inte TV4 som går bra, det är Äntligen hemma. Ett innehåll som kan attrahera en specifik grupp läsare som en annonsör kan vilja nå. Att som publicist vilja nå en miljon är coolt, men är det allt från barn till pensionärer, arbetslösa till direktörer blir det för brett för annonsörerna. Det blir Allsång på Skansen-fenomenet, ett bra program som passar perfekt i den statliga kanalen, eftersom det når alldeles för brett för att vara intressant för en reklamfinansierad tv-kanal.

Där är Dina mediciner rätt, det ser jag redan nu på mina läsare, mer om det nästa gång: 2. Fungerar den journalistiska idén och 3. Passar företagandet in i livet. Ska fundera mer på dem och återkomma med siffror.