• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Frilansskolan del 41: Ta kontroll över din tid

BloggJag har tidigare skrivit om att speeda upp sitt jobb och riva av saker snabbt – läs HÄR – men nu känner jag att jag måste skriva om detta med att ta kontroll över sin tid. Det är så sjukt viktigt – kanske det viktigaste du kan göra för att driva företag på ett lönsamt och hållbart sätt.

Jag har själv varit en mästare på att låta timmarna dra iväg. Eller: jag är en mästare på det. För mig är det därför superviktigt att jobba med att hålla koll på tidsstjuvar och se till att så mycket arbetstid som möjligt går till saker som genererar vinst för mitt företag. Jag är övertygad om att en bra timpenning inte är något som kommer, utan något du skaffar dig. Dels genom att hitta bra kunder, förhandla – men också att hålla stenkoll på dina timmar.

Här har jag min mamma Kajsa att tacka för ett grymt bra verktyg (och Timothy Ferris som skrivit boken 4 timmars arbetsvecka – underbar bok som jag tipsar om här!). Jag minns en kväll då jag ringde henne halvt hysterisk och gråtandes över att jag inte skull klara alla deadlines och andra saker jag lovat folk. Hon mejlade då ett Excelark som bokstavligt talat har förändrat mitt liv.

Excelarket är kort och gott en mall där jag varje vecka uppskattar hur mycket tid jag ska lägga på olika saker. Allt från artiklar till intervjuer, möten, luncher och till och med telefonsamtal (det kan t ex stå “ringa morfar – 0,25 h”). Allt ska in! Dokumentet har jag sedan uppe och modifierar under dagen, men helst ska jag hålla mig till det så strikt som det går. För varje uppgift jag gör rödmarkerar jag denna med stor tillfredsställelse.

Det finns flera fördelar med att skriva upp sina timmar. Några är:

  • Du tvingas att i förväg uppskatta hur lång tid ett uppdrag får ta. Det flyter inte bara på och tar mer tid än vad du fakturerar för.
  • Du ser snabbt om du lägger för mycket tid på vissa aktiviteter, och kan skära ner på onödiga tidstjuvar. Du skaffar dig koll.
  • Du blir mindre stressad, eftersom du får kontroll. Stress uppstår när man upplever att man inte har kontroll över sin tid.

Bara att börja med detta schema (om du gör det i Excel eller i något annat program är förstås upp till dig) kommer att göra att du får en bättre uppskattning på hur lönsamma olika uppdrag är – men också vad du kan göra åt saken. Kanske skiljer sig timpenningen radikalt mellan olika uppdrag och då ser du vilka du ska skippa/skära ner på och vilka du ska sälja mer av.

Så här gör du: Öppna upp ett Excelark eller något flashigt tidsprogram som finns på nätet. Gör det sedan till en vana att föra in allt du ska göra under en dag i Excelarket eller programmet du använder dig av. Ha dokumentet uppe på skärmen och modifiera om saker tar längre eller kortare tid än du har tänkt dig. Men försök vara strikt! Saker tar så lång tid som man bestämmer sig för att de får ta. Man blir lite knäpp i början av att planera sina jobbtimmar sådär men tro mig, det är värt det.

Slutligen kommer här några tips för att spara tid och bli mer lönsam:

  • Gå inte i frilansfällan att springa stan runt för att träffa anställda människor för fika mitt på dagen bara för att ”du har tid”. Du har inte tid! Anställda har tid, de har en arbetsgivare som glatt betalar ut lön även om de så surfar på Facebook halva dagarna. Det har inte du. Anställda får komma till dig.
     
  • Ta makten över din mejl och över din telefon. Jag stänger ofta av telefonen eller låter bli att svara under vissa tider, även på fritiden. Allt kan vänta. Och skulle något inte kunna vänta så är det med största sannolikhet ett tillfälle på tusen. Och då får du väl ta den smällen. Hellre det än ständiga avbrott som gör dig mindre lönsam.
     
  • Sätt en deadline. Kanske det viktigaste rådet: Börja aldrig att skriva på en artikel utan att bestämma hur lång tid den får ta. Aldrig! Säg åt dig själv att artikeln ska vara klar på x antal timmar (anpassa efter pengarna och sätt en rimlig tidsgräns). Då fokuserar du på vad som verkligen är viktigt och flyter inte iväg i en massa riktningar. Börja gärna med en rivstart där du utmanar dig själv att skriva något på halva tiden mot vad du brukar. Du kommer att bli chockad över hur snabbt det faktiskt kan gå.
     
  • Försök att klumpa ihop artiklar. Skriv inte en timme här och en där utan lägg intervjuer, skrivtid och finputs på samma dag.
     

Så här kan ett av mina Excelark se ut under en lugn vecka. Ibland är det där Excelarket fullständigt kaos och då får man försöka rensa lite. Jag experimenterar även med att klumpa ihop jobben på olika sätt. Just nu kör jag tidning för tidning, men ibland har jag klumpat ihop dem i andra kategorier, typ “kontakta intervjupersoner” och “skriva”:
 

 

Lämna gärna en kommentar eller ställ en fråga i kommentarsfältet!

Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Här kan du följa mig på Twitter.

Dela post
Kommentarer (10)
  • Har du skrivit något inlägg om vilket format man bör försöka sälja sin artikel i? Typsnitt? Program, word eller indesign?:)

    Är outbildad och ny i området. Tänkte börja öva på att skriva artiklar för mig själv innan jag går in i branschen :)

    Peter

    2012-06-28 14:00

    Svara

  • Hej Peter! Nej inte direkt men använd word eller liknande, inte Indesign. Och så oformaterat som möjligt, dvs inte en massa egen layout med bilder i texten (bifoga ev. bilder separat). Kör ett vanligt typsnitt, fetad rubrik och ingress och that’s it. Lycka till :)

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-06-30 14:00

  • Den här bloggen är verkligen en guldgruva! En fråga Camilla: ska man låta de intervjuade läsa och godkänna citat eller kan man bara köra på? Hur gör du?

    Johanna

    2012-05-29 14:00

    Svara

  • Tack Johanna! Ja jag brukar låta dem läsa med tillägget “hör av dig om det är några felaktigheter” (för att inte uppmuntra dem att börja härja vilt i texten).

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-05-29 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Tack för i tisdags – och välkommen på kurs i juni!

BloggI tisdags höll jag en heldagskurs i sälj och förhandling för Servicebolaget (som ligger under Journalistförbundet). Jag är fortfarande helt uppfylld över hur kul det var, dels att få prata om något jag verkligen brinner för och dels att få träffa alla dessa fantastiskt trevliga, erfarna och kompetenta journalister (kanske någon som läser min blogg?). Vilket gäng!

När jag stod där uppe på scen så kände jag mig extra stolt över att vara frilansjournalist. Tänk va, inte bara jobbar vi i en extremt slimmad och underbetald bransch – vi säljer, pitchar, förhandlar, administrerar, nätverkar och hundra saker därtill. Och framförallt brinner vi för vad vi gör. Tänk att få stå framför 60 sådana frilansjournalister, som jag hade äran att göra i tisdags. Det var världens kick!

Jag är så glad att Servicebolaget ville ta in mig som föreläsare. Nu ska jag hålla en halvdagskurs till den 5 juni och då hoppas jag att ni som inte kunde komma sist kommer. Det är gratis för alla som är med i Servicebolaget och mycket prisvärt för er andra.

Tack till alla ni som kom och ha en fin helg, allihop!

Dela post
Kommentarer (6)
  • Tack, Camilla för kursen! Jag har följt din blogg tidigare, men det var ett lyft att vara med på kursen ändå. Du är en pedagogisk naturbegåvning, säger jag, som är lärare i botten!

    /UMA

    2012-05-24 14:00

    Svara

  • Hej Uma, åh vad glad jag blir! tack! Jättekul att träffa er och jag hoppas det blir fler tillfällen :)

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-05-29 14:00

  • Ja, det var en riktig kick att ha dig som föreläsare! Jag kom hem peppad med uppkavlade ärmar.

    2012-05-21 14:00

    Svara

  • Jippi! Det var tanken också! Hoppas att det har gått bra med säljet och förhandlingarna. Ha det toppen!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-05-29 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan del 40: Fem (andra) tips för att förhandla upp ditt arvode

BloggHej hopp alla härliga frilansare! Hoppas att ni mår toppen.

HÄR hittar du mina första fem tips i förhandlingsteknik. Och här kommer fem till:

1. Ta din tid
En extremt vanlig fälla är att man skyndar förbi förhandlingen. Gör inte det! Sakta ner tempot när ni börjar prata pengar, sätt dig till rätta, se den andre i ögonen och vik dig inte! Jag vet, det är sjukt jobbigt, men du kommer att känna dig galet stolt om du klarar det. Dessutom är redaktörer inte alltid slipade förhandlare själva så chansen är stor att de viker sig bara för att de själva tycker att det blir så jobbigt. Våga också vara tyst efter att du har sagt ett pris. Min kille brukar säga: ”bita tjinden!!!” (= “bita kinden” med fejkat finskt uttal) och det är verkligen ett bra mantra att ta med sig.

2. Träna med rollspel
Ta aldrig prisdiskussioner på mejlen om du vill få upp dem mer än en eller två tusenlappar. Ring upp på telefon eller ta det helst öga mot öga, om möjlighet finns. Träna på argument, gärna med en annan person. Rollspel låter kanske fjantigt men är himla effektivt och tränar upp självförtroendet. Jag har otaliga gånger ringt upp min mamma Kajsa som fått spela kund.

3. Utgå från kunden
Utgå inte från dig själv när du ska prata priser. T ex: ”jag måste ta höjd för de dagar då jag inte har några kunder” eller ”jag måste ha pension”. Min erfarenhet är att det bara funkar man känner uppdragsgivaren riktigt bra, och generellt är det inget bra säljargument. De ska betala för att du är bäst – punkt slut. Om du köper cateringmat från en egenföretagare vill du bara höra att maten är grym och att du kan lita på att allt fixas, inte att kocken måste ta höjd för de dagar då hen sitter sysslolös. Samma sak gäller här. Några argument som kunden går igång på: passion, att man verkligen kan tidningen, trygghet (de kan lita på dig), tid (dina artiklar kräver i princip ingen redigering) osv. Försök att väva i dem på ett naturligt sätt, i mejlet eller på telefon. Sen gäller det förstås att leva upp till argumenten.

4. Jobba på relationerna
Det är oftast hundra gånger lättare att förhandla med någon som man har en bra relation till, så jobba aktivt på att skapa sådana. Till exempel genom att äta lunch då och då eller att så småningom erbjuda dig att sitta med på deras redaktionsmöten. Jag tror t ex inte alls på att man inte kan höja sina priser under tidens gång – jag har själv gjort det med många uppdragsgivare när jag lärt känna dem bättre.

5. Förhandla med jämna mellanrum
Jag tycker inte att man ska förhandla vid varenda såld artikel bara för att – det blir tröttsamt för både dig och uppdragsgivaren. Ofta kommer det naturligt – man skriver för dem i några månader och sen ser man till att lägga på en femhundring eller en tusing genom att motivera det på ett bra sätt. Och då kan man använda det nya arvodet i fortsättningen, och så vidare. Men låt det inte bara gå år efter år utan ett snack om arvodena. Ingen kund kommer någonsin att säga: “Jasså du Britta, nu har du skrivit för oss i tre år, dags att höja arvodet!” Nej, det är du som måste ta snacket. Och det fixar du galant!

Fler tips får du som kommer på någon av mina kurser den 15 maj eller 5 juni! Det är gratis för alla som är frilansmedlemmar i Journalistförbundet. Du som inte är medlem får fortfarande ett riktigt bra pris. Halvdagskursen kostar 800 kr + moms och det vågar jag påstå att du tjänar ihop på ett kick med mina tips. Du kan dessutom dra av kostnaden.

Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Skicka ett mejl till mig på camilla@driva-eget.se.

Dela post
Kommentarer (4)
  • Hej,

    jag vill först tacka för en riktigt bra blogg. Sedan har jag en fråga. Jag har skrivit krönikor, varannan vecka i snart ett år för min lokaltidning. De betalar 900 kr/krönika. Jag är a-skattare. Mitt uppdragsavtal tar slut om några veckor, men nu har tidningschefen och jag gemensamt kommit fram till att jag ska fortsätta skriva för dem. Jag gör det så gärna och är så glad. Det jag undrar är om jag vågar göra upp om högre arvode? Jag har ingenting att jämföra med och vet inte om 900 kronor egentligen är en riktigt bra summa eller inte. Vad tror du?

    Josephine

    2012-08-08 14:00

    Svara

  • Hej Camilla, tack för en fantastiskt användbar och uppmuntrande blogg!

    Slog mig att jag faktiskt kunde fråga dig en grej som jag funderat på: egentligen lever jag enligt din regel om att alltid skicka fler idéer (det funkar…ibland). Men vad tror du funkar bäst i längden, att pumpa ut det material man har liggande, då kanske ett förslag till någon tidning, och fler till en annan; eller att vänta med utskick tills man har fler grejer? Jag känner att många idéer blir liggande i väntan på att hitta på något annat fantastiskt, och så kommer det inte riktigt ut.

    Josefina

    2012-05-08 14:00

    Svara

  • Hej Josefina! Tack själv för dina fina ord! Bra fråga. Generellt tycker jag alltid att det är bättre att få iväg saker än att låta dem ligga, även om det betyder att det “bara” är en enda idé. Så kör på det. MEN tänk inte att alla idéer du skickar måste vara helt fantastiska och superunika. Om du har en riktigt bra grej och sedan skriver dit två i dina ögon mindre bra grejer så är det kanon. Jag har flera gånger rafsat dit någon halv-b idé på slutet och så har tidningen tagit just den idén. Så vad du tycker är halvbra kanske tidningen tycker är guld!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-05-10 14:00

  • Summan av kardemumman: pumpa ut så mycket du kan!

    Redaktionens kommentar

    2012-05-10 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansdagen den 8:e maj!

BloggHej alla härliga frilansare!

Jag ville bara tipsa om Frilansdagen på Poppius i morgon tisdagen den 8:e maj. Jag var där förra året och det var superkul och matnyttigt. Vet inte om det finns platser kvar men testa att anmäla dig på Frilansdagen.se (här).

Vi ses där!
/Camilla

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter