• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Ny frilanskurs i Göteborg och Stockholm!

BloggGod fortsättning alla härliga frilansare!

Jag ville bara berätta att jag och Jonas Ohlin nu kör vår kurs för nya frilansare på nytt – denna gång även i Göteborg! De två datumen är:

  • 6 februari i Göteborg
  • 14 februari i Stockholm

Läs mer HÄR och varmt välkomna!

Dela post
Kommentarer (5)
  • Skriv din kommentar

    2014-04-03 14:00

    Svara

  • Hej!

    Är det 6% moms på sålda artiklar ? (Eller 25%)

    Tack!

    Beatrice

    2013-01-18 14:00

    Svara

  • Det är 6 %.

    M

    2013-02-11 14:00

  • Hej!

    Jag har blivit godkänd för f-skatt och kommer att frilansa någon gång under året som “extra” när jag får något uppdrag, men inte heltid då jag studerar. Nu är nästa steg att gå till banken, tänkte därför höra om du kan hjälpa mig med vad det är för slags konto jag ska öppna där? Bankgiro eller plusgiro? Vad är skillnaderna? Finns det något som heter företagskonto? Vad är det? Kostar dessa tjänster mycket? Tacksam för svar.

    Bea

    2013-01-14 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
30 frilansidéer att dra igång nästa år

BloggJag tänkte avsluta det här året med ett glatt inlägg. Det har varit så mycket negativa skriverier om vår bransch, med all rätt, när mediehusen skär ner.

Här har jag bara en sak att säga till alla frilansar: lyssna inte på allt negativt du hör. Du har absolut ingenting att vinna på det. Det enda som händer är att du blir mer deppig och bedrövad – och det är inte bra för affärerna.

Kom ihåg: Bara för att det går dåligt för de stora tidningshusen betyder det inte att det går dåligt för hela branschen. Eller att det behöver gå dåligt för dig. Stora företag har alltid svårt att klara sig i strukturskiften, eftersom de inte snabbt kan svänga om och anpassa sig till marknaden. Men det finns ju så många fler! Många branschtidningar och business-to-business-tidningar går som på räls. Och det gäller även de frilansjournalister som skriver för dessa tidningar. Nischade specialistkunskaper är hett eftertraktat. Dessutom: bara för att det går dåligt för de stora tidningshusen betyder det inte att de inte vill köpa tjänster. Tvärtom – det är nu när de har problem som du ska dyka upp som räddaren i nöden och lösa dem.

Behovet av våra tjänster har inte plötsligt tagit slut. Är priserna lägre får man tänka om och fundera på hur man kan få snurr på affärerna ändå. Skriva fler artiklar om samma ämne? Nischa sig hårdare? Sälja samma artikel två gånger? Skapa nya affärer av sin kompetens? Som min mentor och vän Ingrid Kindahl brukar säga: ”Se inte frilansmarknaden som en kaka som du ska få en liten del av. Marknaden är oändlig. Möjligheterna är oändliga!”. Hon är själv ett lysande exempel på det.

Så nästa år: skippa tänket att alla affärer måste ske via de stora drakarna. Ta saken i egna händer. Gå din egen väg. Renodla din nisch och bli bäst på det du gör, utveckla verksamheten, samarbeta med andra, ut och träffa folk, spåna idéer, tänk stort och brett! Testa nya affärsidéer och slå mynt av din kunskap. Tro på dig och ditt företag. Du kan genomföra betydligt mer än du tror.

Är jag för flummig? Här kommer 30 idéer för att sätta igång tankarna på nya affärer:

1. Kontakta fem tidningar med dåligt uppstyrda sajter. Erbjud dem hjälp att tänka digitalt och sköta deras webb.

2. … eller starta en egen sajt om ett nischat ämne du kan. Återanvänd artiklar du redan har skrivit och engagera folk i branschen att bidra med material. Hitta företag som sponsrar.

3. Nischa dig tydligare. Bli proffs på en specifik bransch.

4. Gå igenom alla branschorganisationer och studera hur deras mediekanaler ser ut. Sätt ihop ett paket av tidning, sajt och nyhetsbrev och sälj in till dem som inte har detta.

5. … eller nischa in dig på att hjälpa tidningar med att skriva och skicka ut nyhetsbrev.

6. Gå ihop med en fotograf och en layoutare. Gör en enkel sajt om er. Skicka ut ett brev till 50 företag, förlag och organisationer och sälj in att ni gör deras sajt/tidning/annat.

7. Bra på webben och sociala medier? Sälj in dig som konsult till tidningshusen.

8. Starta en nischad tidning, helst business-to-business, och börja frilansa åt dig själv.

9. Starta ett nätverk av både anställda och frilansar. Peppa varandra och knyt värdefulla kontakter.

10. Sälj in en ny, stående vinjett i din favorittidning som du skriver i varje nummer.

11. Starta en nischad blogg om ett ämne du brinner för. Sälj annonser eller hitta sponsorer.

12. Rikta in dig på att skriva årsredovisningar (alltså intervju med vd osv – inte själva siffrorna). Gör ett säljbrev och skicka ut.

13. Ägna två dagar åt att gå igenom allt material du har skrivit. Paketera om, vinkla om, slå ihop och bryt isär. Gör ett säljrace i januari.

14. Fråga dig själv vad alla andra journalister INTE vill skriva om. Skriv om det.

15. Fråga dig vilka tidningar INGEN journalist vill skriva för (de tråkigaste, gråaste, fulaste). Kontakta dem.

16. Gå ihop med en webbyrå eller bli leverantör åt en. Erbjud redaktionella sajter åt tidningar som ännu inte har det.

17. Gå in på de stora drakarnas sidor och gå igenom deras undersidor. Kom på en avdelning som inte de har, som har en annonsmarknad. Sälj in att du blir redaktör för den.

18. Samla de frilansjournalister som skriver om samma ämne som du. Starta en portal tillsammans där ni alla bloggar och säljer annonser tillsammans.

19. Sälj in en bok om ett ämne du redan kan och skriver om.

20. … och håll föreläsningar och kurser om samma ämne.

21. Starta en reportagebyrå där du säljer samma reportage till olika tidningar som har olika målgrupper.

22. Ta fram en halvdags workshop i hur man skriver bättre. Sälj in den till företag.

23. Kolla upp vilka stora företag som har 10-, 20- eller 30-årsjubileum om ett-två år. Ta fram ett specifikt bokpaket där du skriver deras jubileumsbok.

24. Nischa dig på konsumenttester. Börja testa bilar, båtar, löparskor eller julgransbelysning.

25. Kontakta dina kunder och sälj in en 16-sidig bilaga om ett nischat ämne som berör deras läsare.

26. Varje mellanstor butiks-, eller cafékedja du går till, kolla om de har en egen tidning. Annars, sälj in en själv.

27. Fundera på hur du kan bli en profil inom just ditt område. Lägg upp en plan på hur du ska genomföra det under 2013. Fråga människor som gjort det om deras tips.

28. Gå igenom alla mässor som hålls och kolla vilka som inte har en mässtidning. Sälj in att du ska göra den. Gå ihop med ett säljbolag som säljer in annonser till alla utställarna som är med.

29. Bli mässreporter. Gör ett samarbete med de stora mässarrangörerna, precis som de samarbetar med fotografer. Ring utställarna och tidningarna som mässan berör och sälj in dina tjänster.

30. Inspireras av Gekås tidning Ulla. Kontakta ditt lokala köpcentrum och sälj in att du gör en tidning till deras besökare och folk som bor i kommunen. Få alla butiker i gallerian att annonsera.

Och slutligen, det viktigaste: LPK – lyssna på kunden. Boka in ett möte med dina kunder i januari och fråga vad de är ute efter just nu, vad deras största problem är och vad de önskar sig allra mest. Lyssna, lyssna, lyssna. Kom sedan tillbaka med ett förslag på hur du löser deras problem.

GOD JUL älskade bloggläsare! Tusen tack för att ni har hängt med mig på den här bloggen. Nästa år händer det ännu roligare saker – jag återkommer om det. Ni är bäst!

Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela post
Kommentarer (12)
  • Först av allt vill jag tacka för en sjukt bra blogg, har fått så mycket inspiration!! Hittade den igår kväll och har sträckläst den.

    Jag började frilansa i höstas. Har varken utbildning eller kontakter (börjar få lite nu) men är bra på att skriva. Har lyckats få en fast kund där jag sålt in 5 artiklar sedan jag började och har ett 10-tal till beställda. Dock betalar tidningen sjukt dåligt. De har fast pris per artikel: 1500:- inkl moms oavsett tid det tar att fixa allt, inkl bilder som man måste fixa själv.

    Hur som helst, jag har varit sjukt taggad att börja pitcha nu när jag läst här, tills idag när jag läste det här inlägget. All luft gick liksom ur mig. Är det så illa i branchen nu? Jag är bra på att skriva och har bra idéer, men de förslag som är nämnda ovan (visserligen bra förslag och så himla generöst av dig att dela med dig), men de verkar vara till största delen webb-baserade eller gå ut på att göra egna tidningar eller liknande. Jag kan noll om teknik och kan inte fixa sidor på nätet. Jag har heller inte finansiell möjlighet att dra igång egna projekt eller tidningar, inte heller erfarenheten eller kontakterna.

    Är det hopplöst för mig som ny frilansande skribent att kunna försörja mig i dessa tider om jag inte kan erbjuda mer än rena texter och ev bilder?

    Hälsningar Linnéa

    Linnéa

    2013-03-13 14:00

    Svara

  • Hej Linnéa! Självklart är det inte hopplöst. Men jag har ju bloggat i två år om just det så nu var det dags för något nytt. Däremot tycker jag att man kan fundera lite på hur man kan bli mindre beroende av de stora tidningshusen, t ex genom att starta upp saker själv. Teknik kan man alltid lära sig (har själv varit totalt teknikokunnig) och många journalister skulle definitivt kunna driva egna tidningar, eller kontakta t ex ett företag och sälja in en egen kundtidning – i stället för att skriva för andra kundtidningar. Men de flesta frilansjournalister jag känner försörjer sig som journalister och en del av dem tjänar bättre än om de vore anställda på samma tjänst. Men, med risk för att låta hård nu, det räcker inte att vara “bra på att skriva” – det är en rätt liten del av det journalistiska hantverket som handlar om att skriva. Och jag tror att det är tufft att gå från att inte ha en utbildning och inga kontakter och sen räkna med att det ska gå att försörja sig direkt. Det är liiite förminskande mot oss som kämpat i många år med att utbilda oss, skaffa oss erfarenhet och lära oss yrket journalistik. För ja, det är ett yrke – precis som läkare, psykolog eller civilekonom. Jag personligen skulle aldrig kunna försörja mig som till exempel psykolog, om jag sadlade om till det idag, utan jag skulle antagligen få jobba stenhårt i några år med att lära mig yrket och SEN kunna börja försörja mig som det. Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman, Driva Eget

    2013-03-14 14:00

  • Tack för ditt svar! Menar självklart inte att jag räknar med att kunna försörja mig direkt, jag förväntar mig och ser fram emot hårt jobb.

    Ha en härlig helg!

    2013-03-15 14:00

  • Absolut fantastiskt flöde av uppslag, Camilla. Fett med kudos!

    2012-12-20 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Tips om kurs den 11 december!

BloggHej alla härliga frilansar!

När jag och min partner in crime Ulrika Ek föreläste på Allt för hälsan-mässan träffade jag Maria Gerlofson, som ni magasinälskare nog känner igen som tidigare chefredaktör för tidningen PS! och sedan LevaPS! Hon har dessutom skrivit boken Mod – stå upp för dig själv, en fantastiskt bra bok som jag verkligen rekommenderar om du inte har läst den. Idag driver Maria eget som coach och håller workshops, föreläsningar och coaching. Nästa vecka den 11 december har hon en kurs som heter Affärsplan med hjärta och hjärna, så jag passar på att tipsa om den här. Läs mer HÄR.

Ha en fin vecka :)

Dela post
Kommentarer (4)
  • Vill deras kontaktpersoner veta vilken tidning man ska sälja intervjun till eller räcker det med att berätta att man frilansar och vill sälja intervjun.

    God Jul;)

    Sophia

    2012-12-24 14:00

    Svara

  • Hm… det varierar nog skulle jag säga, lite beroende på hur känd personen är. Men generellt skulle jag dock inte rekommendera att försöka sälja in intervjuer med kändisar – det gör tidningarna så bra själva. Det är endast i undantagsfall som man köper kändisintervjuer från nya frilansare, skulle jag våga påstå. Satsa på featureartiklar i stället med en aktuell krok – det är betydligt lättare att sälja in. Läs mer om hur du gör här tidigare i bloggen. Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-12-31 14:00

  • hej! Jag har en fråga som du kanske kan hjälpa mig lite med.

    Om man vill intervjua en “känd” person som frilansare, hur bokar man denna person. Finns det något sätt eller ?

    Sophia

    2012-12-14 14:00

    Svara

  • Hej Sophia! Det är bara att googla efter kontaktuppgifter. Har personen ett bokförlag? Artistagentur? Skivbolag? osv osv. Man får gräva helt enkelt :) Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-12-19 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter