• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Frilansskolan del 26: Därför svarar inte redaktören på ditt mail #2

BloggFortsättning på föregående inlägg!

3. Tidningen köper inte in frilansmaterial (t ex: de har budgetstopp)
Det här drar många redaktörer till med för att slippa förklara sig, men min erfarenhet är att de flesta tidningar köper in frilansmaterial i någon form idag. Det finns nästan alltid möjlighet att skrapa fram mer pengar till en grym artikelidé. Om inte annat skulle redaktören säga: ”Vi har budgetstopp just nu men det här är en så bra idé att vi gärna köper den till nästa nummer”. Få uppdragsgivare skulle säga blankt nej till en fantastisk artikelidé. Med andra ord: Detta är en bluff. Inte alltid, men ofta.

Så löser du det: Säger en redaktör att de inte köper in material nu är det ingen vits att svara till exempel ”Skulle ni vilja ha den till nästa nummer?” eftersom han/hon i så fall redan skulle föreslagit det. Jag har själv gjort det några gånger och till slut fick jag inget svar. Nej, då är det bättre att fila på nya idéer och kontakta dem igen om en månad. Så länge: Satsa på tidningar som tillhör stora förbund, de har ofta mycket, mycket mer pengar än småtidningar och mer kommersiella tidningar.

4. Idéerna är inte tillräckligt unika
Som jag skrivit tidigare finns det många bra, klassiska artiklar som tidningar alltid har med, typ en guide till Paris eller en om höstdepp. Men de är alldeles för vanliga för att redaktören ska haja till när han/hon ser ditt mail med ett sådant artikelförslag. De flyger liksom inte ur stolen och ba: “Wooow en Parisguide, WOHOO lyckan är gjord!”. Det kan också vara så att idén är unik och bra, men inte tillräckligt fantastisk för att en stressad redaktör ska hugga.

Så löser du det: Vid första och andra kontakten med en tidning gäller det att du verkligen wow-ar dem. Din idé måste vara något extra. Även här handlar det om att studera tidningar extremt noga. LÄS sjukt mycket helt enkelt! Sedan finns det många olika sätt att komma på bra, speciella artikelidéer. Läs mer om det här och här. Personporträtt är heller inte bra att sälja in enligt min erfarenhet, såvida det inte är någon alldeles extra det gäller. Extremt viktigt är också att ha en bra och sylvass vinkel på artikeln, läs mer om det här.

För nya frilansare är det bra om du kan diskutera dina idéer med någon/några andra. Som journalist har man ju ofta kollegor i branschen, men ännu bättre är om du kan bolla ett gäng idéer med en redaktör. INTE någon av dina uppdragsgivare, där ska du vara proffsig och inte komma typ ”Du, jag får inga svar på mina idéer, skulle du kunna säga vad det är för fel på dem?”. Men om du har en kompis, en kontakt eller om du kan gå en kurs där kursledaren (det gäller att han/hon har erfarenhet av att vara redaktör) även kan svara på sådana frågor. Detta kan du självklart inte göra inför varje pitchmail, men ett sådant ”bollplankmöte” kommer att lära dig massor – som du sedan kan använda dig av när du kommer på nya idéer.

Dela post
Kommentarer (20)
  • Hur inleder man ett säljmail när man redan har sålt in en artikel till en tidning alternativt skickat många säljmail men utan att sälja in något? Vid nya kontakter hör det ju till att man presenterar sig själv noggrant, men vid flertalet kontakter bör ju redaktören känna igen ens namn åtminstone och då känns det fånigt att berätta om och om igen vad man har gjort tidigare.

    Carola

    2011-09-15 14:00

    Svara

  • Hej Carola! Ja, då behöver du inte presentera dig. Jag brukar skriva typ “Hej xxx! Camilla här igen med några nya artikelidéer!” så blir det mer naturligt. Lycka till :)

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2011-09-22 14:00

  • Camilla! Tack, tack, tack för en inforik och peppande blogg / “lärobok”! Den är ett fantastiskt bollplank och din framgång är därtill väldigt inspirerande!

    Camilla

    2011-09-14 14:00

    Svara

  • Hej Camilla! Vad glad jag blir, TACK! Och kul att du också heter Camilla :) Hoppas det går bra för dig!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2011-09-22 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan del 25: Därför svarar inte redaktören på ditt mail #1

BloggEtt av de största frustrationsmomenten med att vara frilans är när man skickat in artikelidéer till en tidning – och inte får svar. Efter en eller två påminnelser får man kanske ett ”nej tack” slängt till sig. Självklart blir man både ledsen och besviken! Det här har hänt mig massor av gånger, framförallt i början av min frilanskarriär. Men efter att ha jobbat som frilans i många år och dessutom suttit – och sitter – på andra sidan som redaktör, lär man sig hur uppdragsgivaren tänker. Därför kommer här två vanliga orsaker och vad du kan göra åt dem – jag fortsätter med tre till i nästa inlägg.

1. Idéerna passar inte tidningen
Jag vågar påstå att i nio av tio fall beror avsaknaden av svar på detta. Det spelar ingen roll om dina idéer är fantastiska, passar de inte tidningen går de bort. Jag har själv slängt iväg hur många mail som helst med artikelidéer som jag tyckt varit out of this world, men när jag nu, några år senare, går tillbaka och tittar på mina idéer så ser jag att njaa…kanske inte perfekta för tidningen i fråga. Mest extrema exemplet var när jag skrev en typisk tjejtidningsguide till hur man som ung kvinna handskas med “playerkillar” och bland annat skickade den till en tidning för pensionärer. Svaret? De tyckte att målgruppen var lite för gammal för min artikel, vilket de kanske hade rätt i….. (sen kan man ju i och för sig fråga sig varför inte äldre kvinnor skulle fall för playergubbar, men det är en annan fråga). Ofta är det dock inte alls lika uppenbart. Det kan t ex vara att man pitchar en idé om en superhäftig företagare till en företagartidning. Men tidningen i fråga har inga sådana företagarporträtt utan skriver enbart om ämnen där inspirerande företagare är inbakade i ämnena. Se mina tidigare inlägg om detta.

Så löser du det: Köp tre nummer av tidningen – biblan kan ha gamla nummer men det går även att beställa från redaktionen – studera den noga och skriv upp tidningens olika vinjetter (=avdelningar) på ett papper. Under varje avdelning skriver du rubrikerna till de artiklar som finns här, i alla tre nummer. Då är det extremt mycket lättare att komma på en fjärde och femte artikelidé under åtminstone några av vinjetterna.

2. De tror att du innebär merjobb
De flesta tidningar idag har redan ett gäng frilansare som de är nöjda med, därför orkar de kanske inte ”träna upp” en ny. Alla tidningar har ju sin speciella stil och en ny skribent kanske inte alltid är medveten om den. Så är självklart inte fallet med DIG – du skriver grymt redan från början – men det vet de ju inte nu. De kan också ha haft dåliga erfarenheter med frilansjournalister, alla är inte lika fantastiska som mina läsare!

Så löser du det: Skriv i dina pitchmail om du skriver/har skrivit artiklar för andra tidningar – då minskar du deras oro att du ska skriva något hej-kom-och-hjälp-mig. Har du inte skrivit en enda artikel kan det vara bra att skriva hela artikeln och skicka in den i sin helhet. Det gjorde jag med min första artikel. Det kan också finnas en poäng i att skriva att du är väl bekant med tidningens stil, även om jag personligen aldrig testat det.

Annars är det absolut bästa här att lyfta luren och ringa chefredaktören/redaktionschefen. Då får de en känsla av dig som person och du förpassas inte bara till att bli ytterligare en frilansare bakom ett mail. Känns det jobbigt? Sträck på dig, lyssna på en pepplåt, le stort (då låter man mycket trevligare på telefon) och inse att du är GRYM. Och sen ringer du! Kom igen nu!

 

  

A) Om ni vill får ni gärna köpa senaste Elle för där har jag skrivit två artiklar: en handlar om hur man minskar stressen i höst och en består av tre intervjuer med framgångsrika karriärduos.

B) I tidningen är jag intervjuad till medarbetarsidan och avslöjar att jag ska vara med i tv-programmet Halv Åtta Hos Mig i höst! Det är lustigt med medarbetarrutor – man framställer alltid sig själv som så himla fantastisk och framgångsrik. Just nu känner jag mig precis tvärtom av olika anledningar, men så är ju livet ibland. Då får jag titta på mitt positiva alter-ego i tidningen och tänka att oj, sådär kan jag också vara!

Dela post
Kommentarer (15)
  • Maste bara säga att jag tycker att du är en fantastisk inspiration! Den perfekta blandningen mellan rolig-personlig och intelligent! Nu vet jag vad jag ska göra i mitt liv! Tack!!

    Amanda- Santepourlame.com

    2012-06-11 14:00

    Svara

  • Såg ang någon som gjorde hemma-hos reportage. Men det är ju just det där med pitchen på ett sådant reportage. “Anna har ett vackert hem” låter ju sådär intressant. Visst är det trevligt med ett vackert hem men om nu inte Anna har en tragisk bakgrund eller gör egna saker, vad ska man leta efter för något unikt eller ska man strunta i det hemmet då?

    Linda

    2011-09-07 14:00

    Svara

  • Hej Linda! Hm… Kan du inte hitta något som är lite extra unikt? Har hon en fetisch för 60-tal? Eller för vackra lampor? Har hon byggt om köket? Fyndat mycket på second hand? Låtit hela hemmet gå i en färgskala? Bara köpt budgetgrejer men fått hemmet att se lyxigt ut ändå? Möblerat smart så att hon kan bo luftigt fast lägenheten är liten? Kort sagt: Finns det något som är lite extra, alternativt en röd tråd som du kan bygga artikeln kring? DET är vinkeln och det är DET du ska skriva om när du säljer in jobbet. Det vackra hemmet kommer på köpet. Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2011-09-07 14:00

  • Tack Camilla. Du vet väl om att du är fantastisk…

    2011-09-07 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan del 24: Knepet som gör ditt säljmail till något alldeles extra

BloggNu ska jag ge ett tips som jag personligen tycker är extremt effektivt när det gäller att skriva säljmail.

Men först lite bakgrund: Jag är lite av ett CV-skrivarfreak och brukar hjälpa mina kompisar med att skriva sina jobbansökningar. Ett väldigt vanligt misstag (i mina ögon) folk gör när de skriver sina personliga brev är att de missar att skriva varför de söker jobb hos just det här företaget och vad de kan göra för dem. 

Arbetsgivaren vill nämligen inte bara höra vad man är bra på. Han/hon vill veta varför man vill jobba hos just dem och hur ens kvalifikationer/erfarenheter kan användas på det nya företaget.

Exakt det här kan du dra nytta av som frilansare.

Låt mig förklara hur: Alla som skickar pitchmail till tidningar vet att det kan hända att man inte får svar eller får ett ”nej tack” tillbaka. I de flesta fall beror det på att idéerna inte är tillräckligt anpassade efter tidningen – tyvärr! Men det kan också bero på att mottagaren får typ tio mail i veckan med i snitt tre idéer i varje – så han/hon orkar liksom inte reagera och engagera sig i en ny frilansare. Det blir lättare att använda sig av de frilansare man redan har en väletablerad kontakt med. De vet hur tidningen skriver (=man behöver knappt redigera texterna som kommer in) och man känner sig trygg med dem.

Hur gör du då för att redaktören ska reagera på just ditt mail? Och inte bara slentrianmässigt säga ”nej tack”? Jo, mitt råd lyder så här:

Du ska berätta exakt varför du gillar tidningen i fråga och samtidigt ge en komplimang till chefredaktören/redaktionschefen som du kontaktar.

Detta är effektivt av följande två anledningar:

1. Det visar att du har läst tidningen. En redaktör kan få mail med jättebra artikelidéer men det är inte alla gånger de är anpassade efter tidningens stil. Det kan till exempel vara att man säljer in ett personporträtt när tidningen inte har några personporträtt överhuvudtaget. Men ska du berätta för redaktören på vilket sätt du gillar tidningen (dvs inte bara skriva ”grattis till en härlig tidning!” utan mer i stil med nedanstående) tvingas du åtminstone bläddra i den.

2. Alla gillar smicker. Som chefredaktör eller redaktionschef för en tidning brinner man antagligen väldigt mycket för den. Man jobbar hårt och sliter varje dag för att den ska bli så bra som möjligt. Kommer det då ett mail där någon verkligen uppmärksammat ens jobb blir man väldigt glad. Man kan inte bara svara med ”nej tack” – man måste åtminstone läsa mailet. Äger man tidningen själv är man självklart ännu mer känslig för sådant. Tänk dig själv att du jobbar dag och ut och dag in med en tidning och så en dag får du två olika mail:

  • Mail 1) Frilansaren presenterar sig själv och sedan sina idéer (så här gör de flesta). Det är det tionde mailet i samma stil den veckan.
     
  • Mail 2) Frilansaren börjar med att gratulera till en fantastisk tidning, i synnerhet senaste artikelserien om xxxxxxxx och chefredaktörens senaste krönika om xxxxxxx, och sedan presenterar sina idéer.

Visst skulle du välja mail nr 2? Även om idéerna inte är jättespännande blir det ändå så att man lägger ner lite extra tid på det mailet, och bara ”hm…kanske kan man tweaka den idéen och göra den så eller så…”. Man anstränger sig för frilansaren.

Medan med mail nr 1 räcker det med om man säger ”nej tack”. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att får jag ett mail från en person som inte säger ett ord om min tidning utan direkt kör på med sin pitch, så skulle jag känna mig lite stött. Typ: “Har du ens läst min tidning?”. Och tro mig, man vill inte lägga ut jobb på någon man har blivit stött på. Sen är jag extremt känslig för sådant, men jag tror nog att många kan känna igen sig åtminstone litegrann.

Rent konkret betyder detta att du ska:
1. Skippa den långa presentationen (det räcker med en mening om vem du är och vad du t ex skrivit/skriver för) och lägg två-tre meningar på att uppmärksamma tidningen.
2. Skriva exakt vad du gillar med tidningen, alternativt en viss avdelning av den (om du t ex kontaktar DN Ekonomi).
3. Googla mottagarens namn och kolla om det finns någon intressant du kan ha med om denne. T ex kanske han/hon skrivit en bok. Då kan du skriva att du gillade boken (du får se till att skumläsa den fort som tusan om du får till ett möte). Eller så har han/hon en blogg som du kan berätta att du läser. Hittar du ingenting som du kan ta upp på ett naturligt sätt – det verkar smått psyko att skriva att du sett snygga kort på Stureplan.se eller hittat ett intressant inlägg personen skrivit på Flashback – skulle du till exempel kunna säga att du gillar tidningens slagkraftiga rubriker och ingresser. Detta eftersom det ofta är redaktionschefen/chefredaktören som skriver dem så du ger dem indirekt en komplimang.

Tycker du att det verkar tidsödande? Läser du bara tidningen du kontaktar så lovar jag att det kommer naturligt vad du ska skriva i mailet. Kanske tar det 3 minuter extra – men i jämförelse med den tid det tar att få ett nej och kontakta nya tidningar är det definitivt värt det – tycker jag!

Vad säger ni om det här? Hur brukar ni göra? Lämna gärna en kommentar!

Bilden har inget med inlägget att göra, tyckte det var fint bara:)

Dela post
Kommentarer (29)
  • matte838@spray.se

    2013-12-17 14:00

    Svara

  • Hej! Tack för en bra blogg med mycket matnyttiga tips. Jag har väldigt nyligen upptäckt att det här med journalistik och frilansande kan vara något för mig, och undrar vad man kan/bör skriva om sin erfarenhet i ett säljmail, om man är väldigt ny/oerfaren/saknar journalistisk utbildning. Dessutom undrar jag vilka utbildningar du rekommenderar om man vill arbeta som frilansjournalist.

    Melinda

    2011-10-22 14:00

    Svara

  • Hej Camilla, håller helt med om “smickret” som ju också är ett sätt läsa in sig på tidningen.

    Ett annat bra trick, som jag använder mig av ofta, är att kolla med den tänkta målgruppen vad de skulle vilja läsa om. Jag samlar ofta ihop ett gäng beställda jobb från utlandet och åker iväg. Då handlar det nästan bara om rejält nischade tidningar. Om jag t ex skulle åka till Kina och fundera på att sälja in ett jobb till (händelsevis :) Dentalmagazinet), så skulle jag ringa min tandläkare och fråga vad hon skulle vilja veta om tandläkarna i Kina. Det är ett suveränt argument att komma med till redaktörn: “Detta vet jag är en snackis bland tandläkarna just …”

    Apropå en tidigare fråga du ställde om vad jag pysslar med på mina utlandsresor, så skriver jag bara resereportage för mitt nöjes skull, http://www.nomadliv.se, annars är det bransch- och företagstidningar av olika slag.

    Har lite olika idéer om min inriktning nu och känner ibland att jag splittrar mig. Men då behöver jag bara kolla din hemsida, så känns det som om min workload är en baggis… Heja på!!

    Margareta Jonilson/Skildra AB

    2011-09-06 14:00

    Svara

  • Haha, just nu sitter jag på en förja och surfar och alla en sidor (facebook) är genomkollade och tänkte att: Äh jag kollar igenom Björkman. Det har jag alltså redan gjort måånga gånger förut. Är det okej när man för nöjes skull börjar läsa igenom dina tips? :) Du är grym!! Tack för all ovärderlig hjälp!

    Cecilia, frilansjournalist och stormtrivs som det!

    2011-08-26 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Hanna Fridén-bombning

BloggOm ni inte redan följer henne vill jag tipsa om Hanna Fridéns blogg. Hon är inte bara en väldigt duktig skribent och illustratör utan är också inspirerande i sitt sätt att tycka till om allt möjligt. Till exempel skriver hon om ätstörningar och det är något jag personligen tycker är väldigt bra (att hon skriver om det – inte ätstörningar:)).

HÄR ger hon dessutom sina tips till andra frilansskribenter – fråga fyra från toppen. Läs tycker jag!

Är du illustratör/tecknare kan du också hänga på hennes utomordentliga initiativ Portföljjakten HÄR.

Dela post
Kommentarer (2)
  • Tack för tipset! Gillar din blogg, den signalerar energi och jävlaranamma. I like!

    www.happygunhild.se

    2011-08-08 14:00

    Svara

  • Tack Gunhild – vad glad jag blir! Gillar din sida – det verkar vara väldigt mycket energi i dig också! :)

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2011-08-14 14:00

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
30 saker jag älskar med att vara frilans

BloggJag fick en förfrågan av Maria om att skriva om fördelarna med att inte ha ett jobb att gå till. Maria, jag svarar på dina andra frågor i ett senare inlägg för jag kände att just detta är så viktig att skriva om och jag blir arg på mig själv för att jag inte gjort det tidigare. Jag började tänka efter och det blev 30 punkter – alldeles för få om jag får bestämma. Men här kommer de:

30 saker jag älskar med att vara frilans

  1. Lyckan i att vakna varje morgon, titta på klockan – och snooza i en timme till. Sen att jag jobbar över många kvällar spelar mig mindre roll.
  2. Att när någon frågar var jag jobbar kan jag lyfta på hakan och säga ”jag jobbar för mig själv”.
  3. Lyxen i att luta mig tillbaka i soffan på morgonen i kaffefläckig morgonrock och med laptopen i knäet – och sedan sitta kvar där hela dagen.
  4. Att jag kan tjäna mer pengar som egen än som anställd (för ägarna tar en så stor del av kakan).
  5. Att när någon frågar vilken tidning jag skriver för så kan jag svara ”åh, det är olika, men favoriten är…”.
  6. Att jag aldrig, aldrig känner av ekorrhjulet.
  7. Kicken man får av att skicka in en massa artikelförslag och få tillbaka ”den låter bra, den tar vi!”
  8. Att jag kan äta lunch med olika människor varje dag.
  9. Att en gång sa en fin gammal dam till mig när jag berättade att jag jobbar som frilans: ”DET tycker jag är bra av dig”.
  10. Känslan när en uppdragsgivare säger ”bra!” om en artikel jag skrivit. (Det är på något sätt roligare att höra när man är sin egen, varför vet jag inte.)
  11. Att jag kan sitta uppe till 4 på morgonen och skriva för jag vet att jag kan sova ut dagen därpå.
  12. Att en dag vara med på en glamourös modeplåtning och nästa dag intervjua en bonde om årets jordgubbsskörd.
  13. Det praktiska i att kunna säga, när en kompis frågar när vi ska fika: ”Bestäm du, jag kan typ närsomhelst!”.
  14. Att jag kan äta lunch i två timmar om jag vill.
  15. Att jag kan gå till gymmet och träna mitt på dagen. Sen att jag aldrig gör det är en annan femma.
  16. Att jag aldrig behöver ”sitta av” tiden till klockan 17 en fredagseftermiddag.
  17. Det sköna i att man träffar så mycket människor i jobbet att det inte känns det minsta ensamt.
  18. Att jag kan ha ett stammiscafé där alla känner mig och ler mot mig när jag kommer in.
  19. Att jag kan sitta där en halv dag och skriva och när det börjar bli trist plockar jag ihop mina prylar – och går rakt över gatan till ett annat café.
  20. Det fina i att man kan gå runt och ha megaångest över att inte sälja tillräckligt men att det alltid, på något märkligt sätt, ordnar sig ändå.
  21. Att när eftermiddagströttheten infaller sig kan jag lägga mig raklång på kontorets soffa och sova en timme.
  22. Effektiviteten som kommit med att vara egenföretagare och fakturera sin tid, vilket gör att jag kan jobba mindre (nu jobbar jag jämt ändå men det är för att jag har mina sidoprojekt).
  23. Det härliga i att jag kan HA sidoprojekt utan att en chef ska tycka till.
  24. Att jag då och då går längs gatan på väg mot jobbäventyr och känner hur lyckan bubblar upp inom mig. Att jag överhuvudtaget känner mig som en lite lyckligare person.
  25. Att jag vet, när jag står och pratar med andra som vill börja frilansa eller blir tvungna till det av olika anledningar, att de antagligen är på väg mot den bästa tiden i deras liv (om de bara lägger ner lite extra tid och energi i början). Det gör mig stolt över mitt yrke.
  26. Att jag kan gå på stan och kläcka en artikelidé som jag sedan tjänar pengar på.
  27. Att jag kan köpa saker som en dator och en kamera och dra av hela rasket på företaget.
  28. Alla de fina människor som jag lärt känna och som också är egenföretagare. Inga är så bra på att nätverka, umgås och hjälpa varandra som frilansare!
  29. Att de som sa att man inte kan lyckas som frilans hade fel.
     
  30. Att jag är fullkomligt fri.

Vad älskar ni andra med att vara frilans?

Om du vill få ett mail varje gång jag uppdaterar bloggen, maila mig på camilla@driva-eget.se.

Edit: Syftet med detta inlägg var att lyfta fram de positiva sakerna med att ha en fri arbetstid. Det finns självklart många negativa saker med att vara sin egen – osäkerheten att inte få ekonomin att gå ihop till exempel – men de kan komma i ett annat inlägg. Sen jobbar jag fruktansvärt mycket, långt mer än genomsnittet, främst för att jag har ett aktiebolag vid sidan om mitt frilansande som jag håller på att bygga upp. Bara så att ingen missförstår det där med sovandet :)

Dela post
Kommentarer (22)
  • Trevlig läsning. Är själv nygammal frilansjournalist som kör igång igen efter några års uppehåll. Läste pedagogik för tio år sedan men nu när mediaprogrammet är nedlagt på gymnasiet fortsätter jag som journalist istället. Orkar inte läsa in fler ämnen utan börjar skriva igen. Jag ska läsa din kurs för det känns lite ringrostigt måste jag erkänna; men jag har varit i branschen förut och gillade det livet. Nu ser jag fram emot många trevliga arbetsdagar.

    Vänliga hälsningar

    Catharina Åhsberg

    Catharina Com.&Tala

    2011-12-15 14:00

    Svara

  • Hejsan!

    Otroligt inspirerande! Det är så roligt att du har sådant flow i det du gör. :) Jag har gått på Poppius i våras och vi är några nu som planerar att starta en webbtidning tillsammans för att kunna visa hur och att vi skriver. Vem vet, kanske företag eller myndigheter kan tänkas vara intresserade av att lägga ut annonser där till och med! Känns spännande! Plus att man har några att bolla idéer med också.

    Elisabeth

    2011-08-31 14:00

    Svara

  • Hej Elisabeth! TACK vad glad jag blir! Och vad kul med er webbtidning – hör av er om ni vill ha en bra kontakt på webbutvecklare. Linus som har gjort Driva Egets sajt gör just webbtidningar och han har lovat rabatt till mina läsare. Lycka till!!!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2011-09-23 14:00

  • Hej!

    Tack för en bra blogg. Jag har en fråga som du kanske besvarat förut men här kommer den i alla fall: Hur mycket ska man räkna går till skatt och sociala avgifter? Har hört hälften, stämmer det? Finns det någon procentsats man kan räkna på?

    Tacksam för svar!

    Ny frilansare

    2011-08-18 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter