Läsarmejl

Camilla Björkman

Publicerades: 17 mars, 2011

God morgon! Det kom ett mejl apropå mitt blogginlägg igår om att INTE skriva personporträtt:

Bra tips du kommer med! Men det känns ändå trist för min del. Personporträtt är liksom min grej…Men nej, det ger inte mycket pengar.

SVAR till alla som känner likadant: Än en gång vill jag poängtera att jag inte menar att man ska ge upp sin karriär. Om det fungerar bra med personporträtt så finns det såklart inte anledning att sluta! Min före detta kollega Elin Liljero, som också är en av mina uppdragsgivare som redaktionschef på Cosmopolitan, började om jag inte minns fel sin karriär med att skriva personporträtt. Idag skriver hon de flesta av Cosmos stora kändisintervjuer och är grym på att porträttera folk. Och min frilanskollega Erik Olkiewicz, som jag skrivit om tidigare, är väldigt framgångsrik inom just personporträtt. MEN de har också förmågan att hitta riktigt speciella personer (eller aktuella kändisar) och kanske framförallt blanda in dem i ett sammanhang.

Jag säger inte att andra inte kan göra det. Självklart inte. Men att vara ny i branschen och lyckas som frilansjournalist är tufft nog, och då är det väl bättre att satsa på artiklar som inte femtielvatusen slåss om att skriva också? Inte heller tycker jag att man bör hålla fast vid den genren om det inte ger mycket pengar.

MEN (igen). Det handlar ju inte om att på något sätt sluta skriva om människor! Jag skriver om människor i varenda artikel jag skriver. Det handlar om att sätta dessa människor i ett sammanhang som säljer. Paketera om dem helt enkelt. När man sedan säljer som smör är det ju bara att gå tillbaka till att skriva personporträtt, enligt punkt 1 i undantagen.

För att försöka illustrera vad jag menar kommer här två sätt att twista till personporträtten:

1. Sätt in personen i ett sammanhang. Ta den person du vill skriva om och kom på ett ämne som du kan blanda in honom/henne i. T ex kompisen som startat egen PR-firma i New York. Skriv då om svensk PR på export och låt din kompis ta upp majoriteten av artikeln. Mycket lättare att sälja in.

2. Bunta ihop flera personer. T ex har du en person som älskar att laga mat och drömmer om att skriva en kokbok. Bunta ihop tre sådana personer och skriv om den nya amatörkockstrenden som slagit Sverige med full kraft efter Halv åtta och Mästerkocken.

Lycka till! /Camilla