Frilansskolan del 5: Öka dina chanser till försäljning radikalt

Camilla Björkman

Publicerades: 12 februari, 2011

I förra delen av frilansskolan beskrev jag hur man skriver en vinnande pitch. De flesta av er har nog redan provat det. Men nu kommer rådet som gör att du går från att ”kanske” sälja en artikel på din pitch – till att garanterat sälja en eller flera på kort tid.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Så här följer rådet:

Du måste mejla minst tre synopsis till TIO olika tidningar under en till två veckors tid.

Alltså:

  • Mejla tio olika tidningar.
  • I varje mejl skriver du tre bra synopsis som passar tidningen, se tidigare blogginlägg hur du gör.
  • Gör detta under en till två veckor, beroende på hur snabbt du vill få in cash.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Det räcker alltså inte att kontakta en eller två tidningar. Varför? För att du nästan säkert kommer att få nej på majoriteten av idéerna (såvida du inte redan är bra på att pitcha och har inarbetade kontakter, men då gäller rådet inte dig). Därför gäller det att du har några att ta av, så att säga.

Alla idéer behöver självklart inte vara olika, du kan säkert återanvända en hel del om du mejlar tidningar som riktar sig till samma målgrupp. Eller bara skriva om dem lite så att de passar en annan tidning. Skulle två tidningar svara att de vill ha samma artikel, tja då har du ett I-landsproblem och får säga nej till den som har minst budget.

Obs! Dubbelkolla namn och tidning typ 40 gånger! Jag vet inte hur många gånger vi fick in mejl som sa ”Hej Elle-redaktionen” när jag jobbade på Cosmopolitan. Sjukt men sant.

Jag vet att det låter mycket att skriva ihop så många synopsis. Men ju mer du pitchar, desto fler avslut får du. Det är ren matematik. Simple as that. Det gäller för övrigt inte bara frilansbranschen. Min syrra är säljledare på mobiloperatören Tre och hon säger alltid: ”Man måste kötta samtal”. Samma sak här: Du måste kötta idéer på mejlen – massor av dem! Då kommer du att få svar, jag lovar. Räkna med en såld artikel på tio synopsis, i alla fall i början. Sen blir det var femte, och sen varannan.

Obs igen! Luras nu inte att tro att du kan skicka in vad som helst, hafsigt hopskrivet. Kvantitet måste fortfarande vara kvalitet. Det ska vara minst 30 sjukt välskrivna, rappa synopsis – annars får det vara.

Låter det för mycket? Som en läsare skrev: ”Blir det inte väldigt mycket tid man lägger ner på att komma på idéer och maila tidningarna, som man inte får betalt för?”

Jo, visst tar det tid! Vilket är anledningen till att man sedan måste få upp arvodet på sina frilansjobb så att de åtminstone delvis täcker in denna tid (mer om det där med arvoden och hur man höjer dem framöver). Men jämför det med sådana bantningsdieter man läser om i kvällspressen där man börjar med en pulverdiet i två veckor för att liksom turbostarta:

Du pitchar intensivt i några veckor upp till två månader. Har du bra idéer kommer det nästan garanterat att leda till uppdrag eftersom du kontaktar så många – förutsatt att du är en bra journalist och har bra idéer förstås. De som beställer en artikel är det sedan mycket lättare att kontakta igen (eller så kontaktar de dig), så då behöver du inte alls pitcha lika mycket. Om du sedan levererar bra artiklar, vilket du såklart gör 🙂 kommer det till slut att vara tidningarna som kontaktar dig. Du kan bara sitta på din kammare och välja och vraka.

Tro mig, det fungerar. Jag började som journalist helt utan kontakter, helt utan en aning om hur man gick tillväga när man pitchade och sålde och tog betalt. Det är alltså inte alls så att jag, som en läsare påpekade, alltid ”fått” uppdrag av tidningar. Herregud, absolut inte! Jag har bara varit jäkligt envis och skickat synopsis, ständigt dessa synopsis. För andra låter det som ett hästjobb, men jag tyckte faktiskt bara att det var roligt. Just att sitta och spåna på idéer, googla runt, kolla i andra tidningar – och sedan skriva några bra mejl till tidningar jag gillade – det var halva nöjet. Självklart tycker inte alla att det är roligt, men jag tror att ger du det bara en ärlig chans så kommer du snart att tycka det med! Framförallt när du märker att det faktiskt FUNKAR och du får betalt för det.

Observera att det finns många frilansjournalister som inte har behövt sälja in sina idéer så här. Min kompis Gustaf Brickman till exempel, som också skriver för Driva Eget, har aldrig behövt pitcha. Han är däremot ett utmärkt exempel på hur det ena leder till det andra om man gör ett riktigt bra jobb. Jag tror att det började med att han skrev en artikel för Driva Eget, via kontakter, och sedan har det bara rullat på eftersom han är grym på att skriva och dessutom en väldigt trevlig person. MEN om du nu inte har några kontakter, som inte jag hade i början, så måste du skaffa dem själv. Och ett utmärkt sätt att göra det på är just att pitcha idéer.

Sen finns det såklart andra sätt att ro hem frilansuppdrag, som att nätverka eller genom att bli expert på ett område och nischa sig (även om man även då måste sälja in sig om man inte har kontakter). Jag kommer själv att skriva om nätverkandet, eftersom jag rott hem många jobb så och däribland Driva Eget, och sedan intervjua Martin Kreuger som är en grym journalist och person, och dessutom chefredaktör på Chef, om nyttan med att nischa sig. Mer om det framöver.

I nästa del kan du se fram emot: 10 misstag som frilansjournalister gör

Är detta med pitchande svårt? Lätt? Ge mig en hint om vad ni tycker i kommentarsfältet.

Tjäna pengar på att resa (får bli ett senare ämne här i bloggen – hur man säljer in researtiklar)! Här är jag på semesterresa i Italien i somras. Ständigt ute efter att tjäna en hacka ringde jag Aftonbladets reseredaktör och sålde in en artikel om ett vinslott jag åkte till. Ka-tjing!

Vill du få en påminnelse när jag skrivit en ny del i frilansskolan? Släng iväg ett mejl på camilla@driva-eget.se så sätter jag upp dig på min mejlinglista.