Frilansskolan del 37: Så använder du utställningar och mässor för att sälja in artiklar

Camilla Björkman

Publicerades: 22 februari, 2012

Hej alla härliga frilansare! Hoppas ni mår underbart. Själv befinner jag mig på andra sidan jordklotet i Australien (hörde jag att det snöade i Sverige?:)) men fasen, kan inte låta bli att blogga en kortis. Det får bli ett längre inlägg nästa gång.

Kort repetition för er som inte hängt med från början: Jag har tidigare skrivit flera inlägg om vikten av att kontakta tidningar med artikelidéer (inte bara ”tja jag vill skriva”) och framförallt att dessa artikelidéer måste vara bra, genomtänkta och anpassade till tidningen i fråga. Dels kan man använda denna princip för att sälja in artiklar till tidningar man redan skrivit för, men framförallt är det ett snabbt och effektivt sätt att få in en fot på en ny tidning. Inte bara tjänar man pengar på artikeln – man har chansen att få en långsiktig kund. De som idag är mina största uppdragsgivare och står för större delen av min frilansomsättning började alla med att jag mejlade dem artikelidéer ”out of the blue”. Kort sagt, du har allt att vinna på att prova.

Så hur gör man? Jag har tidigare skrivit en del tips HÄR och nu fortsätter jag på ämnet.

Ett av de absolut bästa sätten att komma på bra artikelidéer och få en redaktör intresserad är att ta avstamp i en aktuell grej. Kort sagt: något hett. Redaktörer är extremt trendkänsliga och en artikelidé som börjar i stil med ”just nu…” är alltid lättare att sälja in än en klassiker à la ”Kom över vårdeppen”.

Vad är då denna aktuella händelse? Jag har många exempel, men jag kommer att gå igenom två idag:

1. En utställning
Nej, du ska inte skriva en hel artikel om utställningen i fråga – du ska bara använda den för att spåna fram en artikelidé och berätta för redaktören att ämnet är hett just nu. Till exempel: I senaste numret av Populär Historia kunde man bläddra sig fram till artikeln ”Hantverket som fostran”. Ingressen säger: I februari öppnar Nordiska museet i Stockholm en utställning om skolslöjd. För 100 år sedan var den uppdelad i flick-respektive… och så följer en artikel om skolslöjden i Sverige. Artikeln handlar alltså inte om själva utställningen utan skribenten använder den bara för att visa att just ämnet skolslöjd är hett just nu. Det här knepet har jag använt många gånger. Till exempel blev en utställning på Östastiatiska museet en artikel om hur Asien inspirerar modet, och en utställning om havet ledde till en artikel om att vattensporter är tillbaka.

1. En mässa
Du behöver inte ens gå på mässan för att använda den. Det enda du behöver göra är att hitta en kommande mässa och använda den för att spåna fram en bra idé – och sälja in den. T ex: I senaste numret av Filter finns en kort artikel som handlar om nya bebisgrejer, där en journalist intervjuat forskaren och barnpsykologen Malin Bergström som fått bedöma babymarknadens senaste innovationer. Orsaken? Baby- och barnmässan slår upp dörrarna på Svenska mässan i Göteborg i mars.

Det finns alltså två nyckelregler som du bör komma ihåg här:

Nyckelregel 1: Skriv inte en artikel om utställningen eller mässan i sig – det kan tidningen själva göra om de är intresserade. Använd den i stället för att visa för redaktören att ämnet du vill skriva om är hett just nu. Till exempel: En utställning om manga på British Museum kan du använda för att visa att manga är i ropet just nu, och du kan skriva om ämnet i fråga och intervjua de rätta personerna om det. Eller så kan en kommande naturmässa användas för att visa för en kvällstidningsredaktör att nu ska här skrivas om vårens naturresetrender.

Nyckelregel 2: Kontakta inte en pryltidning om en prylmässa, eller en biltidning om en bilmässa. Såvida detta inte är ditt ämne såklart. Risken är nämligen att de har koll på utställningen eller mässan redan. Sök dig i stället till andra tidningar som inte har koll! T ex: Det är en utställning om väveri på Nordiska museet i vår. Jag kan absolut nada om väverier och det är alltså dödfött för mig att kontakta en hobbytidning om tyg, som säkert redan bestämt att de ska ha en notis om den där vävutställningen. Däremot skulle jag kunna kontakta en inredningstidning eller söndagsbilaga och skriva något i stil med: ”I takt med att vi vill tillbaka till naturliga produkter och närproducerat gör även handvävda material comeback. I vår öppnar en ny utställning om väveri på Nordiska museet vilket gör materialet extra aktuellt. I den här artikeln tipsar jag om vävda dukar i vårens färger och ger tips från en expert om hur man håller duken och mattan ren.” Inredningstidningen blir impad av min trendkänsla och jag hittar en aktuell krok till min artikel. Win-win. Obs! Detta var ett exempel – jag kan inget om inredning heller men förhoppningsvis förstår ni vad jag är ute efter.

Så gör du: Gör ett ryck och gå in på alla stora muséers sajter och klicka på ”kommande utställningar”. Gör samma sak på alla mässor – klicka på ”kalender”. Kom ihåg att alla tidningar planeras rätt lång tid i förväg, t ex månadstidningarna är nu i februari inne på april- och majnumren. Så var ute i god tid!

PS: Hela denna princip går självklart att använda även om man vill gå på mässan eller utställningen i fråga. T ex: Man går på båtmässan och kommer på att man vill sälja in en artikel om de senaste båttrenderna. Själv har jag dock svårt för både utställningar och mässor så jag kör hellre ovanstående teknik.

Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen, skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.