Frilansskolan del 35: Så bokar du in möten med framtida uppdragsgivare

Camilla Björkman

Publicerades: 23 januari, 2012

Hej alla härliga frilansare! Hoppas allt är toppen med er. Nu ska vi snacka möten.

Jag har hittills gått igenom hur man pitchar artikelidéer via mejl och lite på telefon (nya läsare: bläddra tillbaka i bloggen så hittar ni mycket info om hur man gör). Men det finns ytterligare ett sätt – att boka in möten med uppdragsgivaren och pitcha idéer på plats.

Det finns många fördelar med att träffa en uppdragsgivare på ett möte:

  • Du får chansen att visa upp din fantastiska personlighet – vilket gör att uppdragsgivaren kan vilja jobba med dig bara av den anledningen.
  • Du kan ställa frågor om vad tidningen/sajten själva är ute efter för artiklar, vilket är ovärderligt.
  • Ni kan bolla dina artikelidéer. Kanske passar de inte tidningen just i den form du presenterar dem, men då kan du fråga hur de skulle vilja vinkla artiklarna i stället. Kort sagt, ni för en dialog och inte en monolog.

Att boka in möten kan även frilansare som redan har mycket uppdrag dra nytta av. Att lägga ut trådar och knyta kontakter med nya uppdragsgivare är alltid bra och kan resultera i både bättre betalda uppdrag och trevligare människor att jobba med.

”Men döööh! Det fattar väl jag också att det är bra med möten, men det är inte så enkelt!” säger du kanske nu och tycker att den där Camilla Björkman är ett riktigt härke. Låt mig därför börja med det första, absolut nödvändiga och grundläggande rådet vad gäller möten:

Du måste höra av dig till många uppdragsgivare. Minst fem – helst tio.

Du måste nämligen räkna med att de flesta du hör av dig till inte kommer att svara, hittar på någon ursäkt att de har fullt upp, säger att de inte behöver frilansmaterial osv osv. De kommer helt enkelt att dissa dig. Det är den bittra sanningen och bara att acceptera. Och vet du om det så är det mycket, mycket lättare att hantera. Det har absolut nada med dig att göra – så ta det aldrig aldrig aldrig personligt! Om jag skulle få en tia för varje ”nej” jag har fått i mitt liv skulle jag ta mig fan vara miljonär tio gånger om.

Dock kan jag tillägga att de flesta frilansare faktiskt INTE hör av sig till tidningar och försöker boka in ett möte. Och de flesta formulerar inte ett snyggt, proffsigt mejl när de väl gör det. Med andra ord: vet du bara hur du gör har du stora chanser att lyckas.

Så hur gör man då? Låt oss utgå från att du mejlar. För det första, se till att mejla rätt person. Redaktionschefen i första hand. Och finns ingen sådan, kontakta chefredaktören direkt. Du kan också mejla båda två.

I mejlet ska följande vara med:

  1. Vem vilka du skriver för idag. Har du inte skrivit för några, säg bara att du är ny frilansjournalist. Min personliga åsikt: Skriv inte att du brinner för att skriva eller för att bli frilansjournalist. Du vill verka som ett proffs och inte som en nybörjare.
     
  2. Varför du vill skriva för just dem. Detta är viktigt! Kom ihåg, alla älskar beröm (läs mer om det HÄR).
     
  3. Vilka dina kunskaper är inom området. Också jätteviktigt. Vad har du som inte alla andra frilansare har som kontaktar dem varje månad? Det behöver inte vara att du redan skriver om deras ämnen, men försök rota fram något. Det kan vara att du själv är deras målgrupp och därmed vet vad läsarna vill ha eller att du äger fem katter och därmed kan det mesta om just katter.
     
  4. Din eventuella nisch. Jag tycker dock att det är bra att poängtera att du skriver/vill skriva om det mesta, men att du även har nischat dig inom xxxxxx. Detta för att inte missa några uppdrag.
     
  5. Ditt förslag. Skriv att du förstår att de får många förfrågningar, men att du har ett antal artikelidéer som du tror skulle passa dem och därför undrar du om du får komma förbi deras kontor och presentera dig och idéerna under en halvtimme. Jag skulle även lägga till att jag tar med kaffe latte och sen avsluta med en smiley 🙂

Slutligen kan du lägga till att du befinner dig i närheten av dem nästa vecka. Detta för att pressa dem att svara. Dock bör du inte säga ett datum eftersom de kan vara borta just den dagen.

Viktigt är att du låter cool, skön och framgångsrik. Tänk att du är en sjukt grym frilansskribent som alla rycker i – men att du har kläckt ett gäng idéer för just den här tidningen, och därför drar du iväg ett mejl och kollar om de vill ses. Sen kan du fortfarande ge beröm och komplimanger, såklart!

Obs! Du behöver inte ha en enda idé när du kontaktar en uppdragsgivare. Idéerna fixar du sen – nu gäller det bara att få till ett möte. Och kom ihåg: MÅNGA mejl! Sätt dig med 10 tidningar du gillar och dra iväg ett mejl till varje. Lägg ner tid och omsorg på varje mejl – det får absolut inte vara ett massmejl du drar iväg. Kort, koncist och proffsigt ska det vara. Det tar en halvdag upp till en heldag men kan ge hundratusentals kronor i framtida intäkter.

Om du inte har fått svar inom en vecka: Ring och fråga glatt om personen i fråga har sett ditt mejl, och säg ”Så jag tänkte helt enkelt bara höra om jag kan kika förbi lite kort och ta med mig några artikelidéer jag har?”

I nästa del av Frilansskolan: Så gör du när du har fått till ett möte med en uppdragsgivare.

LYCKA TILL!

PS: Vill du ha ett mejl nästa gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.