Frilansskolan del 34: Så får du bokkontrakt

Camilla Björkman

Publicerades: 22 december, 2011

Det finns många fördelar med att vara frilansjournalist. En av dem är att man kan skriva en bok vid sidan om sitt vanliga jobb. Som journalist är det dessutom mycket lättare att sälja in boken till ett bokförlag, eftersom man har lättare att presentera idén och eftersom man (förhoppningsvis) redan kan skriva.

Egentligen borde jag överlämna det här ämnet till min kära bloggkollega Katarina Widoff, som har en grym bokskola på sin blogg. Men jag kan bara inte låta bli att skriva ett enda inlägg om saken! Jag och Ulrika Ek, min kompis tillika ny chefredaktör för Cosmopolitan, har nämligen precis lagt sista handen vid vår bok Powerprincipen – en karriärbok för unga kvinnor där några av Sveriges mäktigaste kvinnor guidar läsarna till raketkarriär! Den kommer ut 1 mars 2012 på Norstedts förlag.

Det har varit världens resa så jag vill gärna dela med mig med åtminstone några tips, som handlar om hur man säljer in sin bok till ett bokförlag. Man kan självklart ge ut boken själv också, mer om det skriver Katarina Widoff, men skulle man vilja ha ett förlag i ryggen kommer här mina tips för hur du säljer in en facklitterär bok:

1. Hitta din nisch
Har du redan ett område som du skriver om som journalist är detta guld värt. Då kan du redan i första kontakten med förlaget lyfta fram att du är journalist inom området, vilket kommer att göra dem mer intresserade. När jag och Ulrika sålde in vår bok skrev vi om ämnen som karriär och entreprenörskap (detta var innan Ulrika blev chefred) och det är jag övertygad om bidrog starkt till att de nappade på vår bokidé som ju handlade om just det.

2. Använd inte bara intervjuer
Först hade vi tänkt att vår bok enbart skulle vara intervjuer med framgångsrika kvinnor. Men vi fick mycket värdefull feedback från ett första bokförlag som sa att det sällan funkar med intervjuböcker. Som journalist är man ju dock van att bygga sina texter på intervjuer så det blev till att tänka om. Det slutade med att vi intervjuade kvinnorna ändå men använde detta till att skriva vår egen text, vilket blev kanon. Men luras inte av att tro att du måste ha intervjuer i din bok bara för att du bygger dina artiklar på det. Har du skrivit mycket om ämnet tidigare sitter du faktiskt på grymma expertkunskaper. Våga lita på din förmåga som ”expert”!

3. Skriv ett bra synopsis
Vi hade inte skrivit en rad på boken när vi kontaktade två olika bokförlag, varpå det blev Norstedts som vi sedan fick komma på möte hos och skrev kontrakt med. Däremot hade vi skrivit ett bra och fylligt synopsis där vi förklarade tanken med boken. En viktig sak här är att inte gå för mycket in på själva innehållet (det kan komma senare) utan i stället trycka på varför din bok behövs just i detta nu – eller ännu hellre om ett år när boken kommer ut. Varför finns ett sug efter din bok? Vad gör den aktuell? Varför kommer den att sälja som smör? Beskriv det och peka på olika faktorer, så kommer det att göra att du sticker ut i mängden. HÄR kan ni se delar av det synopsis jag och Ulrika skickade till Norstedts, dock är det här omgjort till en mer säljande infotext.

…MEN jag rekommenderar ändå för din egen skull att du skriver något kapitel på boken och framförallt: gör lite research innan du säljer in idén. Risken är annars att du säljer in något som du sen, när du börjar skriva, inser inte håller. Kanske blir slutsatsen en helt annan. Eller så blir en viss del av arbetet blir mer intressant, och du inser att det är just DET du ska skriva en bok om.

4. Hajpa dig själv
Berätta vem du är, vad du skriver om och varför du är bäst lämpad att skriva den här boken. Hajpa dig själv! Lyft även fram att du har kontakter på olika tidningar (om du har det) eftersom de då inser att du själv kan hjälpa till att sprida boken i pressen.

5. Bli inte förtvivlad om du får ett nej
Vi fick först nej från ett annat bokförlag – men eftersom det gick en hel del mejl fram och tillbaka mellan oss fick vi med oss mycket bra feedback som vi kunde använda när vi sålde in boken till Norstedts (t ex det där med att inte göra en intervjubok). Och faktum är: den bok vi först planerade är sjukt långt ifrån den vi har skrivit idag. Så jag är glad att vi fick nej på första försöket.

Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen? Skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.

GOD JUL ALLIHOP!

Ulrika Ek och jag. Foto: Sara Moritz.

Bokomslaget. Gjort av Lukas Möllersten.