• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera

Frilansskolan 47: Profilera dig själv – så spar du tid och tjänar mer

BloggJag hade utlovat ett inlägg om att bli frilansande redaktör men jag fick sådan feeling på ett annat ämne så jag kände att jag måste spinna på det.

Det är mycket snack i vår bransch om hur framtiden ser ut för frilansjournalister, med all rätt.

Personligen är jag övertygad om att folk alltid kommer att vilja ha journalistik i någon form, även om den inte ser ut som den gjort hittills. Däremot tror jag alltid att det är viktigt att ifrågasätta sin affärsmodell. Vad som funkade för tio år sedan kanske inte funkar idag. Världen förändras och det måste vi och våra företag också.

Så vad göra?

En “trend” som jag tror att man kan dra nytta av som frilansjournalist är att behovet av nischade och profilerade skribenter stiger. Ju mer information som väller över läsarna, desto viktigare blir det för dem att ha någon som sorterar åt dem och som de kan lita på. Dessutom: ju fler frilansjournalister det finns och ju mer det går ”inflation” i att skriva – desto viktigare blir det att kunna erbjuda något som inte alla andra gör, alltså ett expertområde och ett varumärke.

Många journalister är redan nischade på olika områden och det är ju jättebra. Men detta kan man ta ytterligare ett snäpp genom att bli en profilerad expert på sitt område. Då öppnar sig plötsligt marknaden för helt andra typer av artiklar, som oftast är både enklare att skriva och mer välbetalda.

Till exempel:

  • En egen vinjett inom ämnet.
  • Plocksidor/nyhetssidor inom det som du skriver.
  • Tester av olika slag som du gör.
  • Större projekt, till exempel åt organisationer/företag inom ämnet.

På sikt kan du dessutom dra nytta av din nisch på andra sätt, till exempel genom att hålla kurser eller skriva böcker. Allt som på sitt sätt bidrar till att pusha på din expertroll ytterligare.

Mitt absolut bästa exempel på en journalist som lyckats med detta är Driva Egets grundare och frontfigur Anders Andersson (bilden till höger). Han har ett helt fenomenalt expertområde: skatter och pengar. Det prickar in precis alla boxar på vad som är en bra expertnisch:

  • Den är svår och krånglig.
  • Den är (för många journalister) tråkig.
  • Den är ständigt aktuell.
  • Den passar in i de allra flesta tidningar.
  • Den bygger på en grundkunskap som kan vinklas om i tusen olika konstellationer.

Det började med att han såg hur krångliga alla regler kring skatter var. Ingen förstod hur man skulle fylla i deklarationen och Skatteverkets beskrivningar var på den här tiden obegripliga. Så Anders bestämde sig för att reda ut krånglet och förklara det på ett enkelt sätt. Till slut klädde han ut sig till D-mannen (Deklarationsmannen i Stålmannendräkt) på omslaget av Expressens deklarationsbilaga och resten är som man säger historia. Han blev sedan chefredaktör för tidningen Privata Affärer och för fem år sedan startade han Driva Eget. Där använde han samma filosofi: för att tidningen ska gå hem hos läsarna måste han själv fronta den och visa att han står oberoende på deras sida.

Idag skriver han om ekonomi utifrån sin egen expertis och frontar själv sina artiklar i Driva Eget, i DN varje tisdag och i andra tidningar. Han behöver förstås inte intervjua någon – det finns ingen som kan hans ämne bättre än han själv. Och lika viktigt: Läsarna ser hans ansikte och kan lita på att han står bakom allt som står i artikeln.

”Men hallåååååå! Jag har precis börjat som frilans och har typ noll expertkunskaper!!!” fräser kanske någon i upprörd stämma.

Fel, säger jag. Alla har något som de kan bättre än andra – och som de kan bygga vidare på. Och kan du absolut ingenting är det kanske dags att lära dig något :)

Men hur gör man då för att dra nytta av sina expertkunskaper? Här kommer mina bästa tips – på lång sikt och på kort sikt:

PÅ LÅNG SIKT:

Se över din nisch. Har du en bra eller dålig nisch? Dålig = en som alla andra sysslar med också och en som tidningen lätt kan skriva om själva. Bra = en som inte så många vill skriva om och som tidningen inte själva kan skriva om (ju svårare och krångligare desto bättre). Om inte, kan du nischa om dig? Jag började till exempel skriva om relationer och riktade sedan om mig till småföretagande. Det är en rätt bra nisch tycker jag, eftersom konkurrensen är relativt liten. Många skriver porträtt på företagare, inte lika många skriver om företagande utifrån ett affärsperspektiv. Till exempel om hur man analyserar sin lönsamhet, får bättre marginaler eller sänker sina revisorkostnader – ”tråkiga” ämnen i många journalisters ögon.

Fråga dig själv: vad kräver expertis snarare än en skribent? Säg att du skriver om träning och hälsa. Kan du då nischa in dig på 5:2-dieten och bli expert på just den? För övrigt en sjuuukt bra nisch i mina ögon eftersom den bara lär bli större och du kan skriva om den i tusen olika konstellationer med samma grundmaterial.

PÅ KORT SIKT:

1. Sälj in en vinjett! Har du skrivit mycket om ett ämne för en tidning? Varför inte försöka sälja in en egen vinjett (avdelning) av det som återkommer i varje tidning? Den frontar du själv med namn och bild, och skriver till exempel om:
– Nyheter i branschen.
– Tips på nya böcker/appar/program/produkter inom området.
– En kort krönika.

Studera ett gäng tidningar så kommer du att hitta många exempel på olika format som inte bara är vanliga artiklar. I Driva Eget har till exempel Anders Nyman en vinjett om fakturaskojarna och Anders Thoresson en om teknik och effektivitet. Bäst funkar förstås det här tipset om du redan har skrivit för tidningen ett tag.

2. Sälj in ett test. Tester av typen ”Jag testar bästa löparskorna” eller ännu bättre: ”Jag testar bokföringsprogram” må vara tidsödande och därmed kanske inte lika lönsamma som vanliga artiklar (kan dock vara precis tvärtom också), men de ger dig snabbt en expertstämpel hos tidningen i fråga. En som du sedan kan bygga vidare på med artiklar och egna sidor i tidningen.

3. Börja blogga på en tidningssajt. Välj ett nischat ämne som e-handel eller börstips, hellre smalt än brett. Jag vet att många tidningar inte har (en stor) budget för bloggar, men tänk smart och utnyttja tidningens plattform och trafik för att bygga din expertprofil. Då kan du samtidigt sälja in artiklar till tidningen i fråga och till andra. Så gjorde jag förresten själv med den här bloggen.

Jaha, det var väl ungefär det jag hade att säga just nu. Vill du läsa mer om ämnet? Läs gärna mer i min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Vad vill du läsa mer om här?

Hälsningar
Camilla

Dela post
Kommentarer (6)
  • Jag tycker alltid att hon skriver bra saker – men jag är ju hennes morfar och är omåttligt stolt över vad hon uträttar
    Spännande att höra att en ny bok är på väg!!!!
    lycka till

    Morten Björkman

    2014-11-24 16:52

    Svara

  • Toppen, som vanligt! Är plocksidor sidor med bilder? Och var hittar man foton till dessa? :)

    2013-09-27 14:00

    Svara

  • Tack! Det finns lite olika typer av plocksidor, några är: 1. Plocksidor med produktbilder. T ex “inred sovrummet med sammet” och så är det kanske 7-10 olika produkter man kan köpa i butik just nu + priser och inköpsställen. 2. Plocksidor/nyhetssidor. Det kan t ex vara “Hett just nu” och så är det några korta notiser om något ämne, lite produkter och en miniintervju med någon alternativt en kort krönika. Kolla början i månadstidningar så ser du många exempel. 3. Tipssidor. T ex: “Anna tipsar om sina bästa böcker inom småföretagande just nu” och så är det en bild på Anna där hon listar sina favoritböcker. Bilder kan du hitta på en massa ställen, PR-byråer har t ex + de stora butikskedjorna har egna bildsajter. Får skriva ett nytt inlägg på detta.

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2013-09-27 14:00

  • Tusen tack! Ja, skriv gärna ett inlägg om det! Det vore intressant och väldigt kul! :)

    2013-10-17 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan 48: Damma av ditt gamla material – och sälj på nytt

BloggNu ska vi prata om en av de roligaste delarna inom frilansjournalistiken: nämligen att återanvända och sälja material på nytt. Ett i mina ögon alldeles för underskattat sätt att få ekonomi i sin frilansfirma.

Jag har under åren skrivit mycket om bland annat följande ämnen:

  • Starta eget.
  • Försäljning.
  • Driva företag.
  • Relationer (ganska brett, de tre översta är egentligen bättre).

Utifrån dessa har det sedan uppstått smalare ämnen, till exempel:

  • Starta eget utifrån din hobby.
  • Öka din merförsäljning (alltså att sälja mer till kunderna man redan har).
  • Starta e-handel/öka försäljningen i webbshoppen.

Alla ämnen har jag kunnat skala upp och på olika sätt skrivit om i olika tidningar. Starta eget är kanske bästa exemplet – här kan ni se en powerpoint med ett axplock (det finns sjukt mycket mer) om lite olika artiklar jag skrivit om detta i olika tidningar.

 

Tar vinklarna aldrig slut, kan man fråga sig? Aldrig. Plocka upp en tre år gammal tidskrift och du kommer att se att det är i princip exakt samma grejer det skrivs om men med en annan paketering. Det är ju det vi journalister är så bra på: att hitta nya, heta vinklar som beskriver ett ämne.

Det roliga är också att när man följer ett ämne ser man snabbt hur man kan utveckla det och göra det hett just nu. Ta ”starta eget” som exempel. Då kan utvecklingen se ut så här:

2010: Vinkel som funkar: ”Så startar du eget” eller ”Eva/Amir startade eget företag”.

2011: Nu har starta eget-boomen slagit ner i Sverige, men ovanstående vinklar känns gjorda. En ny vinkel kan då bli: ”Vi startade företag av vår hobby” eller ”Så vågade vi ta steget till eget”.

2012: Starta eget-trenden har nu spridit sig till allehanda branscher. Både konstnärer och mjölkbönder ska bli entreprenörer, så varför inte dra nytta av starta eget-knäcket och sälja in det till nischade tidningar inom olika branscher? ”TEMA: Starta eget. Så driver du en lönsam rörmokarfirma” eller ”Tänk på det här när du startar eget som frisör”.

2013: Starta eget-vinkeln börjar bli tjatig. Ett utmärkt tillfälle att vinkla på steken och vinkla så här: ”Nu startar ’alla’ eget företag och nyföretagarstatistiken skjuter i höjden. Men konkurrensen är stenhård – många företag går omkull de första åren. Så vilka är framgångsfaktorerna? Jag intervjuar tre experter på området + ett case”. Eller: ”Alla startar eget företag men inte alla lyckas. Se här i vårt test om du har vad som krävs för att bli en framgångsrik företagare”.

Eller:

”10 heta företagartrender just nu”. Se till exempel denna lista vi hade med i utvecklad form i senaste numret av Driva Eget, skriven av frilansjournalisterna Gustaf Brickman och Maja-Stina Fransson. Kan förstås anpassas till vilken bransch som helst: 10 heta företagartrender på landet, 10 heta företagartrender inom frisörbranschen och så vidare.

Lärdom 1 är alltså: Samma grundidé kan alltid vinklas om och göras het på nytt.

Sedan kommer lärdom 2: Research, intervjupersoner och case kan alltid återanvändas.

Det finns någon sorts myt att en bra journalist ska börja ”från grunden” med alla sina artiklar. Så behöver det inte alls vara. Redaktören köper din kompetens och din expertis – att du skrivit om samma ämne 100 gånger förut är bara något positivt. Det visar att du är proffs på ämnet.

Ett exempel är en av mina favoritexperter Harry Goldman, vd på Nyföretagarcentrum, som jag intervjuat kanske 20 eller 40 gånger vid det här laget. Han är en utmärkt expert: kunnig och enkel att få tag på. Passar lika bra i en kvällstidning som i en tidskrift. Det vore slöseri med tid att inte använda hans råd på nytt, och synd för läsarna som inte får dra nytta av dem! Samma sak med case: har du ett case som du intervjuat i någon form i en tidning, självklart kan du använda samma person i en annan – så länge det inte är en direktkonkurrerande tidning eller en artikel med samma vinkel. Bra också att vänta en tid så att inte samma personer dyker upp i flera tidningar exakt samtidigt.

Här kommer de vanligaste frågorna jag får relaterat till att återanvända:

1. Vad är skillnaden mellan att sälja vidare och att återanvända?
SVAR:
Sälja vidare tar du samma text och säljer på nytt. Du får då vara öppen med detta till tidning nr 2. Läs mer om det här. När du återanvänder säljer du in en artikelidé helt på nytt, men drar nytta av research, case, experter och så vidare i texten. Oftast skriver du om, kanske intervjuar på nytt och anpassar.

2. Hur mycket måste jag skriva om?
SVAR:
Jag tycker att man ska skriva om det mesta, annars är det inte återanvändning utan återpublicering – två helt olika grejer. För att ta ett exempel: Du har skrivit en artikel om Eva och Amir som hittade tillbaka till varandra på Facebook efter 30 år, för tidning A. Sen säljer du in vinkeln ”3 par som hittade tillbaka till varandra – på nätet, genom föreningen, av en slump” (nåt sånt), till tidning B. Då kan du använda Eva/Amir som ett av casen. Här har du sedan två alternativ:

1. Du ringer upp och gör en ny intervju med dem. Tar ju kanske bara 30 minuter och sen 1-2 timmars skrivtid (eftersom du kan göra i princip samma artikel igen, fast lite omskriven och med nya citat).

2. Du säger till redaktören att du redan skrivit om ett av casen i en annan tidning och kollar om du kan återanvända texten. Kan dock vara lite känsligt, beror på tidningen. Vissa har som regel att de inte ska publicera gammalt material.

Hur skalar jag upp jobben redan från början?
Svar:
Det är en bra idé att ha det här i åtanke när du säljer in jobb. Framför allt guidande artiklar som riktar sig till olika yrkesgrupper fungerar ofta jättebra att återanvända från. De kan ofta skrivas om lite och hottas upp med ett case specifikt för branschen. Frilansjournalisten Gustaf Brickman berättar till exempel i min bok att han skrivit om revisionsplikten för småföretagare i fyra olika tidningar.

Meeen min erfarenhet är ändå att återanvändning fungerar bäst på sikt. Man skriver om olika ämnen och så plötsligt dyker det upp situationer då man kan återanvända. Man blir lika glad varje gång :) Så med andra ord: slå inte knut på dig själv med att knöla in fem artikelidéer i samma intervju, det kan bli svårt. Däremot om man åker på resor eller gör större reportage så är det en jättebra idé att redan från början skala upp jobbet och sälja in till olika tidningar.

Om någon vill köpa min bok så har jag nu fixat en rabatt till er på 15 %. Den kostar nu 249 kronor i stället för 293. Skriv bara in koden ”frilans” när du kommit till kassan på Bokus (du hittar rutan till höger på sidan) så dras rabatten. HÄR kommer du till köpstället.

OBS! Rabatten går ut den 20 november!

Ha en underbar vecka!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs ett smakprov av min nya bok “Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist”!

BloggHej alla härliga frilansar!

Hoppas att ni har haft en skön sommar hittills.

Jag är så glad att kunna berätta att min bok “Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist” (Liber) nu finns ute till försäljning! HÄR finns den några kronor billigare på Bokus och HÄR finns den på Adlibris.

Här ger jag mina absolut bästa tips och råd om frilansande, blandat med intervjuer med redaktörer och frilansar, liksom mina egna framgångsstorys och misslyckanden. Den är kort och gott en komplett samling över allt jag tycker att man behöver veta om att driva ett lönsamt företag som frilans, oavsett om man är ny i gemet eller har jobbat som frilansjournalist länge.

Jag är så sjukt stolt och glad över den här boken! För jag hoppas och tror av hela mitt hjärta att den kan leda till att fler frilansjournalister kan sälja mer, dra in mer pengar, tycka att frilansandet är roligare och tryggare eller vad man nu vill uppnå. Och när jag nu kunnat gå loss totalt och kunnat skriva allt jag velat, men inte haft tid eller möjlighet till här på bloggen eller i en kurs, ja då känns det helt enkelt grymt.

Med det sagt är jag såklart jättenervös över vad ni ska tycka. Ni bloggläsare, de viktigaste av dem alla, som är hela orsaken till att den här boken blev till och som självklart finns med i tackordet i slutet :) Jag hoppas verkligen att ni ska gilla den. Tack, tack, TACK för att ni hängt med längs vägen och peppat mig med era fina ord. Ni är bäst.

Så för den som vill läsa ett gratis smakprov av min bok kan man göra det HÄR. Klicka bara på “smakprov” på omslaget så kommer det upp.

Nästa blogginlägg (“Så får du ett redaktörsuppdrag”) blir som vanligt och kommer ut snart.

Ha en härlig sommarvecka!

Kram Camilla

PS: Boken kommer ut som e-bok men inte förrän i höst. Återkommer så fort jag vet datum.

Bokens omslag ser ut så här.

Dela post
Kommentarer (6)
  • Men åh, äntligen! Är så trött på att skriva ut alla dina råd och förvara i en pärm. Ska genast gå in och köpa den. (Har inga planer på att jobba som frilansjournalist, men för att nå ut med min spänningsroman vill jag göra utskick med artikelförslag som tidningarna nappar på.)

    Varmt Grattis till release!

    Catrine Tollström

    2013-07-31 14:00

    Svara

  • Tack Catrine!! Haha ja det kan inte varit kul :) Hoppas verkligen att du gillar den och att du får nytta av den i arbetet med din spänningsroman. Ha det fint!

    Camilla Björkman

    2013-08-01 14:00

  • Jo då, om man klickar i rutan Fri frakt, vid köpet, så blir det billigare på Bokus, men tar tre dagar extra.

    Beställt och nyfiken! :)

    Karin L

    2013-07-30 14:00

    Svara

  • Hej Karin! Jippi! :) Jag håller tummarna stenhårt för att du gillar den och framförallt: får nytta av den!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2013-07-30 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ett tips till nästa uppdatering…

BloggSpana in ett nytt blogginlägg på min andra blogg – det är högst applicerbart på frilansyrket!

/Camilla

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan 46: Lär av historietidningarna – och sälj mer!

Blogg

Historietidningarna är i mina ögon de absolut bästa tidningarna att studera för att komma på kreativa vinklar och bra krokar att hänga upp sitt ämne på. Jag menar inte att man ska skriva och sälja in saker till just dem, utan bara inspireras av hur de jobbar – och applicera det på sin egen nisch.

Dessutom är de mästare på att göra snygga “paket” av varje artikel. De publicerar inte bara en brödtext rakt av utan sätter ihop ett paket av text, rutor, tidslinjer, sidoknäck och allt möjligt annat underbart till ett kul reportage. Varje artikel är som en godispåse med den perfekta mixen plockgodis.

Kort sagt, man har allt att lära av historietidningarna – de borde användas som studiematerial i utbildningen för journalister.

I veckan damp senaste numret av tidningen Allt om Historia ner i min brevlåda. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att illustrera hur man kan använda sig av deras strategi för att sälja mer.
LÄRDOM 1: Kreativa artikelserier gör dig mer lönsam

Exemplet: I Allt om Historia hittar jag artikelserien “Historiens värsta epidemier”, som är en av flera historiska serier de har kört genom åren. I en liten ruta listar de sju epidemier som ingår i artikelserien: Pest, kolera, spetälska, tuberkolos osv. I detta nummer har turen kommit till smittkoppor, och frilansjournalisten Magnus Västerbro skriver en rafflande artikel om denna vidriga epidemi.

Därför tjänar du på det: Det säger sig kanske självt, men det finns tre fördelar med att sälja in artikelserier. Dels har du en trygghet i att du har ett gäng uppdrag som trillar in. Dels sparar du en massa säljtid, som du kan lägga på att skriva eller sälja in andra saker. Du får ofta kämpa precis lika mycket med att sälja in en liten notis som med att sälja in värsta stora temat – men du tjänar betydligt mer på det sista. Slutligen tar det dig kortare tid att skriva återkommande uppdrag, eftersom du har ett fast format att följa. Det i sig höjer din timpenning.

Så gör du: Som med allt sälj är det lättare att sälja in en sak till en tidning du redan skriver eller har skrivit för. Så varför inte ringa upp en redaktör du jobbar med och föreslå en artikelserie om ett ämne? Eller mejla, om du hatar att ringa. Studera tidningen ordentligt och fundera på vilka serier som passar in i mixen. Jag har till exempel sålt in starta eget-skolor till två olika tidningar. Och här nedan är ett säljtest jag skrev som en av delarna i artikelserien “Driva Egets säljskola”. Men det kan förstås också vara nyhetsrelaterade artikelserier.

Driva Eget nr 6/2011. Test av mig.
LÄRDOM 2: Roliga vinklar fångar redaktörens uppmärksamhet

Exemplet: I Allt om Historia skriver skribenten Björn Lundberg om ”7 rättegångar som skakat världen”. Överlag är historietidningarna fantastiska på att hitta på roliga sådana listor, och denne Björn Lundberg måste vara Sveriges främsta proffs på saken. När jag intervjuade folk till min bok Skriv, sälj och bli lönsam – så lyckas du som frilansskribent (kommer ut på Liber i maj) ringde jag upp honom och frågade hur han kom på alla dessa listor. Det visade sig då att han skrivit en hel bok om detta: 100 historiska listor – från de kortaste krigen till de galnaste kungarna.

Därför tjänar du på det: De flesta frilansjournalister säljer in intervjuer eller reportage. En kreativ lista sticker verkligen ut i mängden.

Så gör du: Tänk nischat och udda. Min favorit är Björn Lundbergs artikel ”10 legendariska kroppsdelar” i Allt om Historia. Men du kan inspireras av många andra tidningar, till exempel brukar vetenskapstidningarna eller hundtidningarna brukar vara bra på att göra liknande sådana här listor. Allt som du kan lägga in orden galnaste, märkligaste, sjukaste, farligaste eller dyraste brukar vara bra. På sajten varldenshaftigaste.se finns hur mycket härlig inspiration som helst.
LÄRDOM 3: En aktuell krok gör din artikelidé lättare att sälja

Exemplet: Det är lätt att tro att historietidningarna bara skriver om saker som hände för tusentals år sedan, men de har nästan alltid en aktuell vinkel eller en annorlunda ingång som plötsligt gör ett gammalt ämne superhett. Ta detta stora tema i Världens Historia som handlar om Kon Tiki-expeditionen. Den ägde rum på 40-talet och är med andra ord riktigt gammal skåpmat, men ämnet har blivit hett igen och med den nya, norska storfilmen om expeditionen som går på bio just nu.

Därför tjänar du på det: Alla redaktörer älskar nya vinklar som känns aktuella och heta just i detta nu. Du kommer att sälja mycket mer med en aktuell krok på din artikel.

Så gör du: Antingen tar du det gamla ämnet du redan har tänkt ut och försöker hitta en aktuell krok att ta avstamp i, som till exempel en ny film eller en ny bok. Eller så utgår du från den aktuella kroken, till exempel filmen eller boken, och säljer in en artikel om ämnet. Till exempel kan du nu spana in bokförlagens (t ex HÄR och HÄR) och hitta massor av uppslag till artiklar som är heta i sommar. Börja redan nu!
Q&A: ”Är det jag som ansvarar för att ordna bilder?”
Svar: Du ska aldrig själv betala för bilder. Däremot kan det vara upp till dig att ordna fram bilderna, till exempel via Wikipedia (har en del gratisbilder) eller bildbanker som tidningarna har avtal med (be om inloggning). Men det beror på artikeln. Är det till exempel en lista på kändisarnas mest udda dieter till en kvällstidning, ja då kan de kanske fixa bilderna själva. Men tänk igenom bilderna innan du säljer in något och kom ihåg att det tar tid att leta bilder.

Lycka till!

PS: Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar den här bloggen? Mejla mig här.

Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela post
Kommentarer (7)
  • Perfekt och intressant. Dina goda tips har redan gett mig flera nya uppdrag.

    Ewa K

    2013-04-09 14:00

    Svara

  • Vad kul – grymt jobbat! Och tack snälla för fina ord!

    Redaktionens kommentar av Camilla

    2013-04-18 14:00

  • Och ännu bättre har det blivit. Har nu sålt in ett jobb till just en av historietidningarna.

    2013-05-23 14:00

  • Tack för en väldigt inspirerande och informativ blogg, som jag nyss upptäckt. Jag blev extra glad när jag såg att du ska ge ut en bok; det ser jag verkligen fram emot! Är releasedatum fortfarande någon gång i maj? Jag sökte på Libers hemsida men hittade ingen information där.

    My

    2013-04-09 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läsarfråga: “Hur startar man en egen tidning?”

BloggHej Camilla! Jag, och säkert många med mig, är nyfikna på bransch- och facktidningar, och jag undrar om du kan skriva ett inlägg om hur det gick till när du startade Dentalmagazinet? Det hade varit jätteintressant! Tack för en inspirerande blogg i detta blåsiga mediaklimat.

SVAR: Tack för din fråga och för dina fina ord!

Jag kan tyvärr inte ta på mig bedriften att ha startat ”Dentalen” (smeknamn på min bebis) utan det är de två driftiga journalisterna Ingrid Kindahl och Annika Rosell som gjorde det. Det är alltså en tidning och sajt som går ut till majoriteten av alla som jobbar inom tandvården.

Jag kom in i bilden ett halvår efter att jag hade sagt upp mig från Cosmopolitan. För att göra en lång historia kort hade jag då startat upp ett företag med det mycket innovativa namnet Bättre Bilagor (när jag ringde första säljsamtalet, till Nordeas marknadschef, trodde hon att jag sa ”Bättre bilar” och hon ba: ”Säljer du bilar?!” Haha!). Det där företaget höll jag på med i cirka tre månader och gjorde en tidning för min förra arbetsgivare, vilket i sin tur ledde till att jag började drömma om att starta upp ett eget tidningsförlag. Av en slump fikade jag hos Ingrid och Annika och de sa då att de skulle sälja Dentalen, som legat på is i 1,5 år.

Jag, naiv som bara en nystartad företagare kan vara, gick till banken, tåg ett stort lån och köpte tidningen. Sen föll polletten ner: vad i helvete hade jag gjort?! De flesta runt omkring mig tyckte nog att jag var en idiot. Det tyckte förresten jag med. Men faktum kvarstod: jag var nu stolt ägare av en tandvårdstidning.

Så jag fick ta mig i kragen och sätta igång. Först och främst behövde jag ett säljbolag, som alltså säljer annonser mot provision. Jag, liksom många nya tidningsägare, trodde att det skulle vara lätt som en plätt. ”Alla säljbolag vill väl tjäna pengar och jag har ju en grym tidning!”, tänkte jag. Big mistake. De flesta bra säljbolag tar nämligen inte i nya tidningar med tång – och min tidning räknades som ny eftersom den legat på is så länge. Det är alldeles för mycket jobb att få igång en ny tidning jämfört med en som rullar på. Man får räkna med många möten och en bra övertalningsförmåga för få med sig ett bra säljbolag.

Efter mycket om och men fick jag ändå ett på kroken och vi kunde sätta igång att sälja till första numret som skulle komma ut om två månader. Nisse, som min dåvarande säljare heter, hade ett tufft jobb framför sig. Och en stressad chefredaktör (jag) att hantera.

Första året var jättetufft, andra tufft. Under en lång period hade jag bara skulder, amorteringar och räntor och inte en krona i lön, och försörjde mig gjorde jag genom frilansandet. Jag låg vaken på nätterna och hade ångest över hur allt skulle gå ihop. Jag kunde få plötsliga “moments” då världen liksom rasade samman och jag såg framför mig hur jag skulle få sälja allt jag ägde, flytta hem och bo på mammas soffa med min enda ägodel hårt kramandes i handen: en tandvårdstidning.

Men samtidigt var det på något galet sätt en helt fantastisk tid. Jag fick lära mig hela tidningsmakeriet från grunden, nätverka som sjutton, lära känna folk i branschen, lära mig vad tryck, post osv kostar, hitta kreativa sätt att sprida tidningen (läs t ex mitt första blogginlägg som handlar om det) och arbeta fram något sorts redaktionellt upplägg. Ett upplägg som för övrigt ser heeelt annorlunda ut idag – det är omöjligt att göra en tidning bra från första numret. Man lär sig för varje nummer och tidningen blir bättre och bättre.

Idag, över 2,5 år senare, rullar tidningen på som smort. Jag skulle kunna skriva en bok om allt som hänt under tiden – misstag jag gjort (många), lärdomar jag dragit och affärer jag rott i hamn, men det får bli en annan gång. Själv älskar jag min tidning (som ni kan hitta här) som om det vore mitt barn! Även om det är det jobbigaste jag gjort är det också det bästa jag gjort. Det känns som att allt jag lärt mig med den har lett fram till så mycket mer i livet.

Sedan årsskiftet driver jag tidningen tillsammans med tre nya delägare, något jag är jätteglad för. Att sälja delar av sitt företag och få in nya personer i det är en historia för sig som jag väl får skriva om vid ett annat tillfälle, för nu börjar det bli lite väl långt. Men för att avsluta i sann frilansblogganda kommer här tre råd om du funderar på att starta en tidning:

1. Nischa. Jag hade inte satsat på typ en ny kvinnotidning eller en livsstilstidning. B2B-tidningar (alltså branschtidningar som riktar sig till en profession) är ofta bättre att dra igång är min erfarenhet. Tidningar som riktar sig till ”vanliga” konsumenter behöver ofta mer marknadsföring.

2. Se det långsiktigt. Räkna med minst två år innan du får snurr på affären, och hårt jobb. Det kommer antagligen att betyda en ekonomisk risk, för att inte tala om alla timmar du kommer att behöva ägna (gratis) åt detta som du annars kan ägna åt att frilansa. Kortsiktigt är det alltså antagligen mycket bättre ekonomiskt att bara frilansa, men långsiktigt har du förstås en chans att bygga upp något stort. Hade jag startat upp något idag hade jag nog börjat med en sajt, eftersom det innebär mindre kostnader, och sedan dragit igång tidningen. Då kan du också få ekonomi i det snabbare, tror jag, och du behöver inte direkt ett startkapitel.

3. Sälj själv. Förlita dig inte helt på ett säljbolag eller en säljare – våga sälja själv. Det är lärorikt, nyttigt och betydligt bättre för ekonomin eftersom du slipper betala provision. Bestäm redan från början att du säljer på vissa kunder och din säljare på andra (om du ens ska ha någon, jag tycker inte det i början), och ha avtal på detta. Gör en snygg pdf-presentation med prislista, format på annonser och utgivningsplan och sätt igång och kontakta annonsörer. Du fixar det!

…och för guds skull, gör inte “en Camilla” utan tänk igenom saken noga innan du gör något förhastat!!! :)

Ha en underbar vecka allihop och stor kram från mig!

Jag kommer även att börja blogga om mitt företagarliv och jobb på Driva Eget på www.driva-eget.se/camilla. Följ mig jättegärna!

Kram Camilla

PS: Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig här.

Dela post
Kommentarer (7)
  • Hej Camilla!

    Jätte fin tidning du har! =)
    Hur många är det som jobbar med tidningen i nuläget? Hur många numer per år släpper ni?

    Kul att det slutade bra för dig och din tidning till sist. =)

    Alle

    2014-07-05 12:26

    Svara

  • Hej! Jag har nu sålt tidningen till ett företag som heter Business Factory. Den kommer ut sex gånger om året och det är i dagsläget tre som jobbar med den på nästintill heltid och ett antal som frilansar för den. Lycka till om du också vill starta en tidning! :)

    Camilla Björkman

    2014-07-07 13:21

  • shahed mawed

    2014-04-03 14:00

    Svara

  • Hej. Intressant läsning som alltid!

    Jag undrar om jag får ställa en fråga ang att starta en tidning på nätet, en sajt alltså.

    Om man ska gå ihop några stycken, journalist, layoutare, fotograf osv, och starta sidan ihop, vilken bolagsform skulle du då rekommendera att man gör det som? Vi har alla egna företag idag, och vi vill inte starta aktiebolag.

    Sedan undrar jag också om du kan tipsa om hur man delar upp ersättning (när sådan kan betalas ut)? Om en tex är redaktör, journalist och ytterst ansvarig, någon är bara skribent, någon fotograf osv, finns det då något bra och rättvist sätt att dela upp vinsten på? Vi vill naturligtvis ha allt sådant klart innan så att det inte blir tjafs efteråt.

    Tack för en riktigt bra blogg!

    2013-03-19 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Nyheter från mig!

BloggFRÅN OCH MED NU KOMMER BLOGGEN ATT LIGGA PÅ DENNA ADRESS (http://www.driva-eget.se/frilansskolan)

Nu har jag haft rekord i dålig uppdatering här på bloggen. Jag har stressat runt som en tok i hela januari och februari, och det har tyvärr gått ut över bloggen. Förlåt!

I vilket fall som helst så har det hänt en hel del… Det började i januari då jag fick nya delägare i min egen tidning Dentalmagazinet. Nu är det jag och tre grabbar som heter Rasmus, Peter och Anders som delar på företaget och det känns otroligt kul. Och skönt. Jag har slitit som en galning med detta i 2,5 år och nu äntligen kan jag börja lämna över en del av det jobbet till dem.

Sedan har jag även blivit chefredaktör för Driva Eget, det vill säga tidningen och sajten som jag har den här bloggen på. Läs gärna mer här. Jag är så himla glad för det också. Driva Eget har varit min största uppdragsgivare under åren, och jag har så att säga ”levt” med tidningen som frilans i ur och skur. Och Anders Andersson, som grundat och varit chefredaktör för tidningen, är en sådan inspirationskälla och kollega/vän så det gör det förstås extra roligt.

Men. Det här betyder att jag kommer att sluta frilansa för andra tidningar – i alla fall just nu. Det hade bara inte funkat om jag inte ville bränna ut mig i förtid, och det går inte heller med det här jobbet.

Men det är knappast sista tiden som frilans i mitt liv – jag gillar det för mycket för att ge upp det. Livet är förhoppningsvis långt!

En glad nyhet är att jag under våren kommer att hålla två halvdagskurser för Servicebolaget/Frilans Riks. JIPPI! En i Göteborg den 16:e maj som ni kan läsa mer och anmäla er till här och en i Malmö den 23:e maj som ni kan läsa om här. Båda är gratis för medlemmar.

Önskar er en fortsatt härlig vecka och tack för alla era fina hejarop på Facebook och på mejlen!

Kram Camilla

Jag och Anders, Driva Egets grundare, skulle ta en bylinebild. “Jag måste dra och köpa en färgglad kavaj!” ropade jag stressat. “Men herregud, du har väl något hemma”, suckade Anders. Men sen fick han ge mig rätt när han såg vårt färgglada resultat :) Tydligen betyder gul kavaj att man ska passa på att löneförhandla med chefen, säger Jöran som layoutar Driva Eget. Foto: Björn Leijon.

Dela post
Kommentarer (2)
  • Grattis till nya jobbet! Självklart är jag inte besviken för det, är bara glad att du har kvar bloggen. Lycka till!

    Agneta N

    2013-03-18 14:00

    Svara

  • Stort tack – glad jag blir :)

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2013-03-19 14:00

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Frilansskolan 45: Så blev mina gamla artikelidéer bättre

BloggGod fortsättning alla härliga bloggläsare! Hoppas ni har haft åtminstone några dagar av skön ledighet. Själv skulle jag åka till Shanghai med killen men när vi checkade in på Arlanda frågade kvinnan bakom disken efter visum. Vi stirrade på varandra i panik. Sen svor vi högt (och jag grät lite) när vi insåg att vi missat just detta. Ingen chans till ombokning eller pengarna tillbaka. Som tur var hittade vi billiga biljetter till Gran Canaria i stället. Inte fy skam det heller, förutom att vi åkte på två dagars matförgiftning. Man får skratta åt eländet :)

I alla fall, jag sitter här och håller på med min kommande bok och hittade mitt första mejl till Anders Andersson, chefredaktör på Driva Eget. Jag sprang på honom på en bokrelease och mejlade honom därefter tre artikelidéer. Han ville inte ha någon av dem – men tyckte att jag verkade entusiastisk och hade koll på tidningen så han ringde en vecka senare och beställde en annan artikel.

Ska vi inte ta och titta på de där idéerna, nu flera år senare när jag fått mycket mer erfarenhet vad som gör en idé mer “säljbar” så att säga? Jo, det tycker jag! Här är mitt mejl och mina synpunkter idag:

Från: Camilla Björkman
Till: Anders Andersson / Driva Eget
Ämne: artikelförslag

Hej Anders,

Hoppas att allt är bra med dig! Här är några artikelidéer som jag har funderat på till Driva Eget. Då jag inte ”upptäckte” tidningen förrän detta år hoppas jag att det inte är artiklar som redan skrivits. Det jag tror att jag bäst kan bidra med överlag är artiklar inom områden som PR, marknadsföring och bättre kundrelationer.

Hör gärna av dig om du gillar någon eller några av idéerna!

1. Dina kunder*: NÄTVERKA DIG TILL FLER KUNDER
Att se över sitt nätverk och lära sig att utnyttja det på bästa sätt kan öka försäljningen rejält. Det är en metod som i dag blir allt vanligare hos företag, som utnyttjar professionella nätverk och sajter som Facebook. Artikeln skulle vara en guide (där nätverksproffs/försäljningscoach tipsar) till hur du kartlägger dina befintliga nätverk och hittar nya potentiella kunder i det, hur du skapar nya nätverk och hur du blir en fena på att nätverka i sociala sammanhang. Dessutom kan artikeln tipsa om professionella nätverk att gå med i.

MIN KOMMENTAR IDAG: Artikelidén har två stora problem. Dels är den alldeles för bred och generell. Dels är ämnet så uttjatad att det inte finns ett uns av aktuell krok i det, även om jag försöker få det att låta som med ”Det är en metod som i dag blir allt vanligare…”. Här hade det varit bättre att smala ner ämnet och till exempel skrivit om ett nytt sätt att nätverka. Eller kort och gott vänt på steken: Vi hör ständigt att nätverkande är bra för att få fler kunder. Men är det verkligen alltid så? Säljcoachen X menar att det är precis tvärtom. Osv… Alternativt: skippat ämnet och valt ett annat.

2. Ditt liv: DU = DITT FÖRETAG?
En stark personlighet hos en entreprenör kan helt klart bidra till företagets framgång. Se bara på Ryan Air, Virgin och Driva Eget – alla är de företag som vunnit på ägarens personliga varumärke. Men är det rätt väg för alla entreprenörer? Artikeln skulle väga för- och nackdelar med att koppla samman ditt företag med ditt personliga varumärke, och guidar till hur du i så fall går tillväga för att stärka det.

MIN KOMMENTAR IDAG: Grundtanken är bra tycker jag – detta är en intressant aspekt av småföretagandet som inte är för uttjatad. Problemet är att jag går efter det förväntade. Redan i första meningen slår jag fast att en stark personlighet bidrar till ett företags framgång. Vad händer om jag vänder på det? Till exempel: ”Man får ständigt höra att en stark personlighet bidrar till ett företags framgång. Men de senaste händelserna i media som visar hur VD:n X fick hela företaget att falla visar att det har sina nackdelar också. Artikeln tar avstamp i krisen och låter en expert guida i hur man undviker att samma sak händer dig som småföretagare.

3. Dina kostnader: FÅ DITT FÖRETAG ATT SYNAS I MEDIA
Att jobba med PR och marknadsföring är en mycket viktig faktor som småföretagare. Artikeln skulle bestå av konkreta tips från PR-experter på hur du skapar ett ”buzz” kring ditt företag och får medierna att skriva om det. Kanske kan man illustrera med framgångsrika PR-kupper genom tiderna, alternativt tips från svenska småföretagare som lyckats med att synas i medierna.

MIN KOMMENTAR IDAG: En bra idé som faktiskt ledde till att jag något år senare sålde in en ny vinjett till Driva Eget (Din PR) som jag i princip alltid skrivit sedan dess. Kul med illustration av framgångsrika PR-kupper. Men än en gång är vinkeln för bred. En smalare vinkel skulle till exempel kunna vara en som vi hade i somras i tidningen, med Driva Egets bloggare Anna Fagerström: ”Så kommer du in i morgonsoffan i TV”. Här hittade jag ett aktuellt case med småföretagaren Raija som lyckats extra bra genom att kontakta Nyhetsmorgon och tipsa om sitt företag i vilket hon designar dopklänningar. Eftersom det var i somras, i samband med prinsessan Estelles dop, blev vinkeln extra het. En annan vinkel skulle kunna vara: “PR-fällorna du INTE ska gå i” som också vänder på steken och tar upp alla snedsteg man kan gå i när man försöker komma in i medierna.

Japp, det var de idéerna! Nu var ju det här feedback på hur de kunde bli bättre för just Driva Eget. För en annan tidning är kanske “Så nätverkar du dig till fler kunder” en jättebra idé. Det beror alltså på vilken tidning det handlar om.

Raija gjorde knäcket unikt – och gav det en aktuell vinkel.

* “Dina kunder”, “Ditt Liv” osv är Driva Egets vinjetter.

Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela post
Kommentarer (18)
  • Hej! Åh, vad glad jag är över allt du delar med dig av i bloggen, har läst alla inlägg fleeeeeera gånger! :) Har som många andra en liten fråga? Jag har fått flera texter (och bilder) publicerade och jobbar mot flera tidningar, MEN hur ska man hantera en redaktör som skriver “tack, det är en bra idé och vi behåller den gärna till ev nummer i framtiden”? Vadå? Ska jag bara vänta och se om de kanske vill ha artikeln någon annan gång. Kanske. Eventuellt. I framtiden. Kanske. Om de nu tycker att det är en bra idé men ändå inte köper den då vill jag ju skicka vidare till någon annan?! Hur brukar du göra, har det hänt dig?!

    Tack igen för Sveriges bästa blogg! :)

    Jenny

    2013-03-21 14:00

    Svara

  • Tack snälla för dina fina ord och förlåt mitt sena svar – jag såg inte detta förrän nu. Jag förstår frustrationen och tyvärr är det nog så i de flesta fall att idén lägga på hög och glöms bort. Det har hänt mig MASSOR av gånger. Så du kan absolut gå vidare med idén någon annanstans. Man får lägga ut många trådar, för det är många man inte får napp på. Ett tips är att ringa till redaktören du har fått det här svaret ifrån och ställa lite frågor om vad de behöver just nu. Säg typ: “jag har mejlat lite idéer som ni sagt kan vara något för framtiden, men behöver ni något speciellt just nu?”. Man kan få mycket bra ledtrådar genom att prata med en redaktör. Våga! :) Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2013-04-06 14:00

  • Hej! Jag har en fråga som jag inte vet om den varit uppe innan. Om man intervjuar någon för en artikel, vill folk ha betalt för detta?´

    Dessutom är det svårt det här med ersättningen, tycker verkligheten är på köparens villkor, dvs tidningens och nu i början är man glad att man sålt sin första artikel och priset kommer i andra hand. Är det så krasst att en tidning hellre struntar i en bra artikel än betalar lite mer för att få den?

    Marie

    2013-03-13 14:00

    Svara

  • Hej Marie! Självklart ska du inte betala intervjupersoner!!! Ja, frilansande kan ibland vara på köparens villkor, men det beror ju också på vilken typ av journalistik man skriver. Man kan inte dra alla tidningar/medier över en kam – det är en stor skillnad i betalningsvilja och prisnivå beroende på vilka man skriver för och vad man skriver om. Läs gärna inlägg om detta tidigare i bloggen. Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2013-03-14 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ny frilanskurs i Göteborg och Stockholm!

BloggGod fortsättning alla härliga frilansare!

Jag ville bara berätta att jag och Jonas Ohlin nu kör vår kurs för nya frilansare på nytt – denna gång även i Göteborg! De två datumen är:

  • 6 februari i Göteborg
  • 14 februari i Stockholm

Läs mer HÄR och varmt välkomna!

Dela post
Kommentarer (5)
  • Skriv din kommentar

    2014-04-03 14:00

    Svara

  • Hej!

    Är det 6% moms på sålda artiklar ? (Eller 25%)

    Tack!

    Beatrice

    2013-01-18 14:00

    Svara

  • Det är 6 %.

    M

    2013-02-11 14:00

  • Hej!

    Jag har blivit godkänd för f-skatt och kommer att frilansa någon gång under året som “extra” när jag får något uppdrag, men inte heltid då jag studerar. Nu är nästa steg att gå till banken, tänkte därför höra om du kan hjälpa mig med vad det är för slags konto jag ska öppna där? Bankgiro eller plusgiro? Vad är skillnaderna? Finns det något som heter företagskonto? Vad är det? Kostar dessa tjänster mycket? Tacksam för svar.

    Bea

    2013-01-14 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
30 frilansidéer att dra igång nästa år

BloggJag tänkte avsluta det här året med ett glatt inlägg. Det har varit så mycket negativa skriverier om vår bransch, med all rätt, när mediehusen skär ner.

Här har jag bara en sak att säga till alla frilansar: lyssna inte på allt negativt du hör. Du har absolut ingenting att vinna på det. Det enda som händer är att du blir mer deppig och bedrövad – och det är inte bra för affärerna.

Kom ihåg: Bara för att det går dåligt för de stora tidningshusen betyder det inte att det går dåligt för hela branschen. Eller att det behöver gå dåligt för dig. Stora företag har alltid svårt att klara sig i strukturskiften, eftersom de inte snabbt kan svänga om och anpassa sig till marknaden. Men det finns ju så många fler! Många branschtidningar och business-to-business-tidningar går som på räls. Och det gäller även de frilansjournalister som skriver för dessa tidningar. Nischade specialistkunskaper är hett eftertraktat. Dessutom: bara för att det går dåligt för de stora tidningshusen betyder det inte att de inte vill köpa tjänster. Tvärtom – det är nu när de har problem som du ska dyka upp som räddaren i nöden och lösa dem.

Behovet av våra tjänster har inte plötsligt tagit slut. Är priserna lägre får man tänka om och fundera på hur man kan få snurr på affärerna ändå. Skriva fler artiklar om samma ämne? Nischa sig hårdare? Sälja samma artikel två gånger? Skapa nya affärer av sin kompetens? Som min mentor och vän Ingrid Kindahl brukar säga: ”Se inte frilansmarknaden som en kaka som du ska få en liten del av. Marknaden är oändlig. Möjligheterna är oändliga!”. Hon är själv ett lysande exempel på det.

Så nästa år: skippa tänket att alla affärer måste ske via de stora drakarna. Ta saken i egna händer. Gå din egen väg. Renodla din nisch och bli bäst på det du gör, utveckla verksamheten, samarbeta med andra, ut och träffa folk, spåna idéer, tänk stort och brett! Testa nya affärsidéer och slå mynt av din kunskap. Tro på dig och ditt företag. Du kan genomföra betydligt mer än du tror.

Är jag för flummig? Här kommer 30 idéer för att sätta igång tankarna på nya affärer:

1. Kontakta fem tidningar med dåligt uppstyrda sajter. Erbjud dem hjälp att tänka digitalt och sköta deras webb.

2. … eller starta en egen sajt om ett nischat ämne du kan. Återanvänd artiklar du redan har skrivit och engagera folk i branschen att bidra med material. Hitta företag som sponsrar.

3. Nischa dig tydligare. Bli proffs på en specifik bransch.

4. Gå igenom alla branschorganisationer och studera hur deras mediekanaler ser ut. Sätt ihop ett paket av tidning, sajt och nyhetsbrev och sälj in till dem som inte har detta.

5. … eller nischa in dig på att hjälpa tidningar med att skriva och skicka ut nyhetsbrev.

6. Gå ihop med en fotograf och en layoutare. Gör en enkel sajt om er. Skicka ut ett brev till 50 företag, förlag och organisationer och sälj in att ni gör deras sajt/tidning/annat.

7. Bra på webben och sociala medier? Sälj in dig som konsult till tidningshusen.

8. Starta en nischad tidning, helst business-to-business, och börja frilansa åt dig själv.

9. Starta ett nätverk av både anställda och frilansar. Peppa varandra och knyt värdefulla kontakter.

10. Sälj in en ny, stående vinjett i din favorittidning som du skriver i varje nummer.

11. Starta en nischad blogg om ett ämne du brinner för. Sälj annonser eller hitta sponsorer.

12. Rikta in dig på att skriva årsredovisningar (alltså intervju med vd osv – inte själva siffrorna). Gör ett säljbrev och skicka ut.

13. Ägna två dagar åt att gå igenom allt material du har skrivit. Paketera om, vinkla om, slå ihop och bryt isär. Gör ett säljrace i januari.

14. Fråga dig själv vad alla andra journalister INTE vill skriva om. Skriv om det.

15. Fråga dig vilka tidningar INGEN journalist vill skriva för (de tråkigaste, gråaste, fulaste). Kontakta dem.

16. Gå ihop med en webbyrå eller bli leverantör åt en. Erbjud redaktionella sajter åt tidningar som ännu inte har det.

17. Gå in på de stora drakarnas sidor och gå igenom deras undersidor. Kom på en avdelning som inte de har, som har en annonsmarknad. Sälj in att du blir redaktör för den.

18. Samla de frilansjournalister som skriver om samma ämne som du. Starta en portal tillsammans där ni alla bloggar och säljer annonser tillsammans.

19. Sälj in en bok om ett ämne du redan kan och skriver om.

20. … och håll föreläsningar och kurser om samma ämne.

21. Starta en reportagebyrå där du säljer samma reportage till olika tidningar som har olika målgrupper.

22. Ta fram en halvdags workshop i hur man skriver bättre. Sälj in den till företag.

23. Kolla upp vilka stora företag som har 10-, 20- eller 30-årsjubileum om ett-två år. Ta fram ett specifikt bokpaket där du skriver deras jubileumsbok.

24. Nischa dig på konsumenttester. Börja testa bilar, båtar, löparskor eller julgransbelysning.

25. Kontakta dina kunder och sälj in en 16-sidig bilaga om ett nischat ämne som berör deras läsare.

26. Varje mellanstor butiks-, eller cafékedja du går till, kolla om de har en egen tidning. Annars, sälj in en själv.

27. Fundera på hur du kan bli en profil inom just ditt område. Lägg upp en plan på hur du ska genomföra det under 2013. Fråga människor som gjort det om deras tips.

28. Gå igenom alla mässor som hålls och kolla vilka som inte har en mässtidning. Sälj in att du ska göra den. Gå ihop med ett säljbolag som säljer in annonser till alla utställarna som är med.

29. Bli mässreporter. Gör ett samarbete med de stora mässarrangörerna, precis som de samarbetar med fotografer. Ring utställarna och tidningarna som mässan berör och sälj in dina tjänster.

30. Inspireras av Gekås tidning Ulla. Kontakta ditt lokala köpcentrum och sälj in att du gör en tidning till deras besökare och folk som bor i kommunen. Få alla butiker i gallerian att annonsera.

Och slutligen, det viktigaste: LPK – lyssna på kunden. Boka in ett möte med dina kunder i januari och fråga vad de är ute efter just nu, vad deras största problem är och vad de önskar sig allra mest. Lyssna, lyssna, lyssna. Kom sedan tillbaka med ett förslag på hur du löser deras problem.

GOD JUL älskade bloggläsare! Tusen tack för att ni har hängt med mig på den här bloggen. Nästa år händer det ännu roligare saker – jag återkommer om det. Ni är bäst!

Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela post
Kommentarer (12)
  • Först av allt vill jag tacka för en sjukt bra blogg, har fått så mycket inspiration!! Hittade den igår kväll och har sträckläst den.

    Jag började frilansa i höstas. Har varken utbildning eller kontakter (börjar få lite nu) men är bra på att skriva. Har lyckats få en fast kund där jag sålt in 5 artiklar sedan jag började och har ett 10-tal till beställda. Dock betalar tidningen sjukt dåligt. De har fast pris per artikel: 1500:- inkl moms oavsett tid det tar att fixa allt, inkl bilder som man måste fixa själv.

    Hur som helst, jag har varit sjukt taggad att börja pitcha nu när jag läst här, tills idag när jag läste det här inlägget. All luft gick liksom ur mig. Är det så illa i branchen nu? Jag är bra på att skriva och har bra idéer, men de förslag som är nämnda ovan (visserligen bra förslag och så himla generöst av dig att dela med dig), men de verkar vara till största delen webb-baserade eller gå ut på att göra egna tidningar eller liknande. Jag kan noll om teknik och kan inte fixa sidor på nätet. Jag har heller inte finansiell möjlighet att dra igång egna projekt eller tidningar, inte heller erfarenheten eller kontakterna.

    Är det hopplöst för mig som ny frilansande skribent att kunna försörja mig i dessa tider om jag inte kan erbjuda mer än rena texter och ev bilder?

    Hälsningar Linnéa

    Linnéa

    2013-03-13 14:00

    Svara

  • Hej Linnéa! Självklart är det inte hopplöst. Men jag har ju bloggat i två år om just det så nu var det dags för något nytt. Däremot tycker jag att man kan fundera lite på hur man kan bli mindre beroende av de stora tidningshusen, t ex genom att starta upp saker själv. Teknik kan man alltid lära sig (har själv varit totalt teknikokunnig) och många journalister skulle definitivt kunna driva egna tidningar, eller kontakta t ex ett företag och sälja in en egen kundtidning – i stället för att skriva för andra kundtidningar. Men de flesta frilansjournalister jag känner försörjer sig som journalister och en del av dem tjänar bättre än om de vore anställda på samma tjänst. Men, med risk för att låta hård nu, det räcker inte att vara “bra på att skriva” – det är en rätt liten del av det journalistiska hantverket som handlar om att skriva. Och jag tror att det är tufft att gå från att inte ha en utbildning och inga kontakter och sen räkna med att det ska gå att försörja sig direkt. Det är liiite förminskande mot oss som kämpat i många år med att utbilda oss, skaffa oss erfarenhet och lära oss yrket journalistik. För ja, det är ett yrke – precis som läkare, psykolog eller civilekonom. Jag personligen skulle aldrig kunna försörja mig som till exempel psykolog, om jag sadlade om till det idag, utan jag skulle antagligen få jobba stenhårt i några år med att lära mig yrket och SEN kunna börja försörja mig som det. Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman, Driva Eget

    2013-03-14 14:00

  • Tack för ditt svar! Menar självklart inte att jag räknar med att kunna försörja mig direkt, jag förväntar mig och ser fram emot hårt jobb.

    Ha en härlig helg!

    2013-03-15 14:00

  • Absolut fantastiskt flöde av uppslag, Camilla. Fett med kudos!

    2012-12-20 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Tips om kurs den 11 december!

BloggHej alla härliga frilansar!

När jag och min partner in crime Ulrika Ek föreläste på Allt för hälsan-mässan träffade jag Maria Gerlofson, som ni magasinälskare nog känner igen som tidigare chefredaktör för tidningen PS! och sedan LevaPS! Hon har dessutom skrivit boken Mod – stå upp för dig själv, en fantastiskt bra bok som jag verkligen rekommenderar om du inte har läst den. Idag driver Maria eget som coach och håller workshops, föreläsningar och coaching. Nästa vecka den 11 december har hon en kurs som heter Affärsplan med hjärta och hjärna, så jag passar på att tipsa om den här. Läs mer HÄR.

Ha en fin vecka :)

Dela post
Kommentarer (4)
  • Vill deras kontaktpersoner veta vilken tidning man ska sälja intervjun till eller räcker det med att berätta att man frilansar och vill sälja intervjun.

    God Jul;)

    Sophia

    2012-12-24 14:00

    Svara

  • Hm… det varierar nog skulle jag säga, lite beroende på hur känd personen är. Men generellt skulle jag dock inte rekommendera att försöka sälja in intervjuer med kändisar – det gör tidningarna så bra själva. Det är endast i undantagsfall som man köper kändisintervjuer från nya frilansare, skulle jag våga påstå. Satsa på featureartiklar i stället med en aktuell krok – det är betydligt lättare att sälja in. Läs mer om hur du gör här tidigare i bloggen. Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-12-31 14:00

  • hej! Jag har en fråga som du kanske kan hjälpa mig lite med.

    Om man vill intervjua en “känd” person som frilansare, hur bokar man denna person. Finns det något sätt eller ?

    Sophia

    2012-12-14 14:00

    Svara

  • Hej Sophia! Det är bara att googla efter kontaktuppgifter. Har personen ett bokförlag? Artistagentur? Skivbolag? osv osv. Man får gräva helt enkelt :) Lycka till!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2012-12-19 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Jag släpper en bok!

BloggBREAKING NEWS! 

Jag ska ge ut en bok om frilansande! Boken kommer ut på Liber i vår och handlar om hur man säljer in sina texter. Med andra ord: samma ämne som här på bloggen och på mina kurser, men enormt mycket mer. Det är allt från hur man tar fram vinnande vinklar, bygger relationer, säljer in olika typer av artiklar, blir mer lönsam på olika sätt (med en massa kreativa tips och exempel) och mycket mycket mer. Jag hoppas innerligt att ni kommer att tycka om boken. Just nu kämpar jag med det sista och hjälp, vad jobbigt det är. Ni vet hur tungt det är att stryka grejer man skrivit? Hör då på detta: från 400 000 tecken till 300 000 tecken måste jag kapa. MY GOD!

Jag är så glad för detta så det är inte sant, och jag är så glad för att ni bloggläsare som läser och kommenterar är så himla fina och BRA! Tack för att ni följt med längs vägen.

kram Camilla

UPPDATERING 2013:

Nu är boken Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber) ute! Du kan köpa en HÄR.

Dela post
Kommentarer (33)
  • Din bok blir mitt första steg mot journalism. /

    Bella

    2015-03-28 23:11

    Svara

  • Jag längtar efter boken!! Läser ju inläggen på min padda men det är lite rörigt att scrolla upp och ner hela tiden (oj, så bekväm man är…), boken ska läsas från pärm till pärm minst en gång om dagen! :)

    Jenny

    2013-03-21 14:00

    Svara

  • Härligt, ser fram emot att läsa din bok!

    Johanna G. jimenez

    2013-02-16 14:00

    Svara

  • Vad kul! Glad jag blir!

    Redaktionens kommentar av Camilla Björkman

    2013-03-14 14:00

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen