• "6 guldregler som räddar din förhandling från stressade beslut som kan kosta massor!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Anna Fagerström
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Dorotea Pettersson

    Dorotea Pettersson

    Tidscoach

    Dorotea Pettersson är tidscoach och hjälper människor bättre förstå sin inställning till tid och hur mycket tid de faktiskt har. Författare till 5 AM är ingen tidpunkt. Det är en livsstil och boken Tid för te: Fokus. Sinnesro. Kreativitet (släpps 6 nov 2015).

    I bloggen får du tips och råd kring allt om tid. Planering, prioriteringar, fokus, tidiga morgnar och downshifting bland annat.

    Sluta svara: Jag hinner inte. För du hinner.

8 anledningar till varför en tidsanalys är bra för dig

BloggDe jag jobbar med oavsett om det är privatklienter eller grupper ute på företag får göra en tidsanalys. En tidsanalys är att se över vad man egentligen gör med sin tid för faktiskt är det så att väldigt få har ordentlig koll på detta. Tid faller mellan stolarna eller går obemärkt förbi samtidigt som människor jagar tiden.

Varför kan en tidsanalys vara bra för dig?

• Du får en tydlig överblick på vad du gör under veckorna
• Du ser vart din tid tar vägen.
• Du ser vilken fördelning du har på dina aktiviteter under en vecka.
• Du förstår bättre dina känslor som du har kring din tid.
• Du ser svart på vitt hur det faktiskt är och inte bara hur du föreställer dig att det är.
• Du kan göra justeringar som är baserade på verkligheten.
• Du lär dig vilka dina tidstjuvar är.
• Du kommer kunna skapa en kalender som är fyllt med rätt aktiviteter.

En tidsanalys gör stor skillnad både för individen och för arbetsgrupper på ett företag. Genom att se över hur tiden används på det här sättet gör att tidsstressen som förekommer samlas på papper och konkretiseras och där skapar man direkt en vettig diskussion som leder till underbyggda förändringar.

Om du vill läsa mer om detta kan du göra det på www.dorro.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Syftet med att planera

BloggVarför ska man egentligen planera? Kan man inte bara göra det som behöver göras när man känner för att göra det eller när det finns tid för det?

Jo, det går bra men det som är risken med det är att en stress skapas som är svår att definiera. Är du stressad för att du har mycket att göra eller för att du inte vet vad du ska göra. Det är svårt att veta vad som är orsaken till tidsbrist eller stress om du inte har någon form av planering, som helst är nedskriven.

Syftet med att planera är inte att fylla kalendern med så mycket som det bara går och inte ha tid över för att vara flexibel. Det är snarare tvärtom. Syftet med planeringen är att se till att det finns tid för “lek” och flexibilitet. Genom att planera får du en översikt över din verklighet och det ger dig också möjligheten att justera. Är kalendern för full blir det enklare för dig att göra något åt det medan om du håller allt i huvudet blir det svårt att avgöra vad som är vad och till och med om det är på riktigt.

Jag slår ett slag och ännu ett för planeringen. Hur din planering ser ut det väljer du själv men se till att skapa dig en planering som innehåller det du önskar göra i ditt liv. Finns inte dina drömmar och mål i kalendern då är det dags att tänka om.

Idag har jag haft ett litet bloggevent på mitt företags blogg. Om du kikar in där har du möjlighet att vara med i en utlottning av min bok Tid för te och valfritt te från Johan & Nyströms. Utlottningen pågår till fredag den 27 maj klockan 12:00.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vi måste inte älska vårt jobb varje dag bara för att vi valt det själva

BloggJag säger ofta att jag älskar mitt jobb. Jag gör det jag verkligen brinner för och hur kan det då ens vara möjligt att tycka det är tråkigt? Jag hör samma resonemang från mina egenföretagarkollegor. Det är så vi ser på vårt val av arbete. Den senaste tiden har jag frågat mig själv om det verkligen är så varje dag?

Alltså missuppfatta mig inte. Jag älskar verkligen mitt jobb. Jag får göra det jag verkligen vill göra nästan varje dag. Det bästa med mitt arbete är när någon av mina klienter får en aha-upplevelse kring något vi pratar om. Det blir som om något helt nytt föds och arbetet går lättare framåt. Både för klienten och för mig.

Men alltså, älskar vi vårt jobb varje dag? Är det alltid så fantastisk roligt? Jag vill inte påstå att det är det. Jag har dagar då jag önskar att jag kunde strunta i allt och lägga ner hela verksamheten (vilket inte kommer hända i första taget). Det är inte roligt att sitta med ekonomi eller uppdatera hemsidor eller vad det nu är. Och ja, jag kan låta någon annan göra det och det gör jag med vissa av företagets uppgifter men inte allt. Vissa dagar är det bara motigt. Flera nej på samma dag kanske eller något tänkt samarbete blir inte som planerat. Det händer saker som är mindre roligt vissa dagar.

Detta till trots så fortsätter jag för att jag ju trots allt brinner för detta jag gör men jag skulle önska att vi inte alltid målade upp guld och gröna skogar. Jag skulle önska att vi ibland bara sa till varandra: att nu är jag trött på det här. eller pratade om hur tufft det är att hitta nya kunder. Att vi sa att kalendern inte är så fullproppad som vi frontar med. Det skulle vara så skönt.

Som egenföretagare väljer vi själva hur mycket vi vill arbeta men även detta är sanning med modifikation för det är ju trots allt så att företaget rullar inte utan mig. Tar jag ledigt så har hela företaget ledigt. Det är ingen som gör mitt jobb åt mig och det är svaret till dem som inte är egenföretagare: vi kan inte bara strunta i det vi gör bara för att vi kan bestämma över vår tid helt själva. Däremot kan vi planera bättre. Vi kan försöka att inte ha helt fulla veckor utan ge utrymme för vila. Det går att stänga företaget för en dag, till och med en hel vecka.

Hur känner du som driver företag? Känner du så här ibland?

Dela post
Kommentarer (1)
  • Tack för tankarna.

    En feltolkning jag sprang runt med länge var att företagsbyggandes skulle ske i något skönt lyckorus. Men det är som du beskriver. Den känslomässiga utmaningen är det entreprenörskapet handlar om. Allt du offrar för att bygga drömmen i form av: Tid med familjen, sömnlösa nätter, ekonomisk oro, åratal utan semester, leveransproblem, kundmissnöjen etc.

    Men det är ur denna skärseld som passionen föds. Passion för mig innebär att jag inte har några andra alternativ. Det är som gör att jag fortsätter oavsett vad.

    Tack!

    Mattias Grönborg

    2016-04-25 16:32

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Tidsbrist är ett typiskt vårtecken

BloggKänner du att varje vecka är full av arbete och aktiviteter och att det är svårt att få till pauser? Börjar kalendern att fyllas på med projektavslut på jobbet, vernissage på barnens skola och “spontana” after work på uteserveringar? Tidsbristen börjar kanske krypa på? Det är du inte är ensam om. Det är ett typiskt vårtecken.

MAJ ÄR EN AV DE STRESSIGASTE MÅNADERNA PÅ ÅRET

Med våren kommer inte bara solen och allt det sköna som den medför utan också en högre dos av stress och brist på tid. Detta är såklart kopplat till att deadline för olika projekt börjar närma sig. Projekt som det kanske har arbetats med sedan jobbstarten i höstas och som nu ska avslutas inför sommarledigheten. Visst det är ett tag kvar men det börjar bli dags att se över projektplaner och att tidsplanen är realistisk.

Förutom att det ofta är mycket på jobbet så ökar också vår närvaro på förskola och skola. Inget ont med det förstås men det ska matchas med pressen på jobbet. Det är dags för uppvisningar av barnens arbeten och dessa brukar hopa sig i maj. Maj är faktiskt tillsammans med december den stressigaste månaden på året. Vi klämmer in mycket mer än vad vi egentligen hanterar i planeringen under dessa två månader. Det är inte konstigt att sedan när semestern börjar så tar det minst en vecka att varva ner och samtidigt ligger vi i förkylning.

IGNORERA INTE PAUSERNA

Mitt tips är att du ser till att planera in pauserna i kalendern/planeringen på samma sätt som du gör med ett viktigt möte. Ett möte kommer du med största sannolikhet inte strunta i eller ignorera och det borde du inte göra med pauserna heller. Att ta pauser gör att du rensar din hjärna från alla intryck och du kan sedan återgå till ditt arbete något klarare och förhoppningsvis med mer energi. Underskatta inte pauserna trots att det kan kännas som du tar av tid som du kan lägga på viktigt arbete. Faktiskt är det så att du ökar ditt fokus för uppgiften och kommer utföra den bättre och mer effektivt.

BOKEN TID FÖR TE TAR UPP VIKTEN AV PAUSER

Jag har skrivit boken Tid för te: Fokus. Sinnerso. Kreativitet som handlar just om detta med de viktiga pauserna. Jag har kopplat min tes kring vikten av paus till tekoppen som symbol för vad pausen bär med sig. Om du är intresserad av boken är det bara att mejla mig till adressen som är angiven i vänstermarginalen. Jag firar just nu att jag fått en ny leverans från tryckeriet med att erbjuda boken för endast 120 kr (exklusive frakt).

framsida

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Tar du dig tid att krama dina barn på morgonen?

BloggJag är ju en stark förespråkare av att vad man gör på morgonen gör skillnad för resten av dagen. Att inte stressa ur sängen och sedan rusa ut genom dörren utan att faktiskt ta god tid på sig och lugnt starta dagen. Jag hävdar att det inte så mycket handlar om vilken tid du går upp utan att vad du gör med din tid är det som är viktigt. Men med det sagt så vet jag att det jag gjort mig känd för är att gå upp klockan 05:00 varje morgon.

MORGONVANOR VÄRLDEN ÖVER

IKEA har nu gjort två Life at Home Reports som har som syfte att ringa in människors vanor i olika delar av världen. Den första de gjorde handlade om människors morgonvanor i åtta städer. Där kan vi läsa om vad människor gör på morgonen. Vilken tid de går upp, om de äter frukost hemma och om de kramar om sina barn eller inte. För mig har denna rapport varit intressant eftersom de pekar mot just det jag pratar om dagligen – om hur viktigt det är att skapa sig morgonrutiner som gör skillnad.

I rapporten kan vi se att Sverige helt klart är ett kuckelikuland. Alltså vi är de som främst går upp något före klockan 07:00. Den vanligaste tiden att stiga upp i Sverige är 06:45. För att vara exakt är det 61 % av svenskarna som går upp före kl 07:00 mot till exempel 36 % i Moskva. 56 % i Berlin och 44 % i London. Och 59 % går upp före klockan 07:00 i Mumbai.

VI HINNER INTE KRAMAS PÅ MORGONEN

Jag satt och kikade igenom rapporten igen i morse och denna gången fastnade jag för hur mycket vi kramas på morgonen. Här frågar de hur många som tycker det är viktigt att krama sin partner och/eller sina barn på morgonen och hur många som faktiskt gör det. Och jag finner siffrorna väldigt intressanta för de speglar den stress vi känner när vi gör oss klara för vår dag. I Sverige till exempel är det 78 % som tänker att de ska krama sina barn på morgonen men 48 % gör faktiskt slag i saken medan i Mumbai är det 88 % som tänker att de ska krama och 56 % som faktiskt gör det. Däremot är siffran på att ge någon i hushållet en kram ganska hög i alla städer. I Stockholm är siffran 78 % och Mumbai står återigen högst med 89 %. Så överlag är vi bra på att kramas på morgonen men det är just siffran kring om vi kramar våra barn eller inte som gjorde mig ledsen och fundersam.

DET GÅR ATT ÄNDRA MED SMÅ FÖRÄNDRINGAR

Vad är det som gör att handlingen stannar i tanken? Det tar inte lång tid att ge varken ett barn eller en partner en kram  så vad är det som stoppar oss? Jag tror det är flera faktorer där en är att vårt främsta fokus är att komma ut genom dörren så vi kan inte tänka på andra saker än det. Upp ur sängen, på med kläderna, äta frukost, borsta tänderna och på med ytterkläderna.

Kan vi ändra på det här? Det är jag helt övertygad om. Börja med att gå upp något tidigare. Det räcker med en kvart. Förbered det som går att förbereda kvällen före och låt morgonen inte bara handla om att komma ut genom dörren utan också på att se varandra. Kramen behöver inte vara lång men visst håller du med om att den är viktig?

(foto: IKEA Life at Home Report)

Dela post
Kommentarer (2)
  • För mig är det fortfarande som om vi levde på 1800- talet med tiderna. Nuförtiden kan man jobba i stort sett vilka tider och vart man själv vill. Mycket tack vare digitaliseringen. Förespråkar av den anledningen 6 timmars arbetsdag. Då kan man gå upp senare och hinna med att krama sin familj och ändå vara lika effektiv på jobbet. Stressa mindre och producera mer :-). Nu vart det kanske inte helt relevant kommentar men.

    Joel Tukiainen

    2016-03-13 19:00

    Svara

  • Ja visst är det så att våra arbetstider mycket väl skulle kunna ändras och/eller bli mycket mer flexibla. Det håller jag med om. Det finns några få företag i Sverige som provar på 6 timmars arbetsdag. Vi får se vad de kommer med för resultat.

    Stressa mindre skriver jag gärna under på.

    Dorotea Pettersson

    2016-03-24 12:53

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Skjut in något extra på skottdagen

BloggPå måndag är det den 29 februari. Skottdagen. En dag som passerar likt alla andra gissar jag eftersom det är en måndag och vi gör det vi brukar göra på en måndag. Men det är ju faktiskt en hel extra dag. 24 timmar är rätt mycket tid.

SKJUT IN NÅGOT EXTRA FÖR DE ANSTÄLLDA

Jag har alltid tyckt att namnet skottdagen är rätt roligt. Jag tänker att det är någon som skottar massor med snö eller skjuter skott med en pistol. Ordet skott betyder förstås inget av de sakerna utan det handlar om en extra dag som skjuts in för att anpassa året efter hur solstånd och dagjämningar löper. Skulle vi inte skjuta in en extra dag med jämna mellanrum skulle årstiderna förskjutas.

Nu tänker du kanske att jag tänker fråga vad du ska göra med dina 24 timmar som du får extra och ja det kan du få klura på för faktiskt är det ju så att dessa timmar är helt extra. Du har inte jobbat något alls för att få dem utan de kommer helt gratis och av sig själv men det är inte det jag vill prata om.

Jag vill prata med dig som är arbetsgivare. Vad tänker du göra för dina anställda en dag som denna? Det är måndag och jag gissar att ni har måndagsmöte ute på arbetsplatsen som många har. En extra dag som skjuts in att göra något extra på. Tänk om den dagen eller i alla fall måndagsmötet kunde användas till något annat än det vanliga? Ge de anställda något extra eller tillsammans göra något för att ta företaget framåt kanske? Skjuta in extra energi i företaget, ha en brainstormfika eller ge de anställda någon timme att strukturera upp sitt arbete eller göra det de aldrig hinner med annars. Timmarna är ju trots allt extra och delas enbart ut vart fjärde år.

PÅ SKOTTDAGEN ARBETAR VI GRATIS

Skottdagen är värd över 10 miljarder kronor i BNP extra i produktion. Det är mycket pengar. Den anställda som har en fast lön arbetar gratis denna dag. Gratis. Då tycker i alla fall jag att man är värd något extra.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ted Gärdestad pratade om digital stress

BloggJag satt och tittade på dokumentären om Ted Gärdestad i helgen som sändes för att fira att han den 18 februari skulle ha fyllt 60 år. Det var en hyllning till honom och hans musik. Jag minns vagt när han vann melodifestivalen med Satellit. Jag var sex år gammal då men jag älskar hans vackra sånger som nu är en del av den svenska sångskatten. Vem har inte sjungit jag vill ha en egen måne i skolan?

GER DU EN SKENBILD AV VERKLIGHETEN?

Det var en mycket fin dokumentär men det jag fastnade vid var något han sa under en av alla intervjuer han ställde upp i. Hans ord fick mig att reagera då det han pratade om är samma diskussion som vi har idag. Diskussionen om digitala medier och digital stress. Han sa så här:

“Vi lever i en konstig mediavärld, en slags pseudoverklighet, där allting som står i tidningar blir så överdimensionerat. Den här skenbilden blir verkligare än verkligheten bakom. Det finns en filosof som heter Descartes som sa: Jag tänker. Alltså finns jag till.  I den här tiden skulle man nästan kunna säga: Jag har varit med på TV. Alltså finns jag till.” Ted Gärdestad, SVT

Just detta tycker jag stämmer med hur vi pratar idag fast nu handlar det om vår existens på digitala medier som Facebook, twitter eller Instagram. Uppdaterar vi där och talar om vad som har hänt i vårt liv idag, just nu eller vad som ska ske imorgon, ja då finns vi. Det är inte ovanligt att man idag skojar om att är man inte vän på Facebook så är man inte vänner på riktigt. Det är ett skämt absolut men på något sätt tror jag ändå att det finns en sanning i det. Många träffar vi inte dagligen, kanske inte ens en gång om året, utan vi följer varandras liv genom att läsa på Facebook. På så sätt kan vi fortfarande säga att vi känner varandra. Vi har en relation till varandra. Vi existerar.

Det vi skapar är den här skenbilden som på något sätt blir mer verklig än verkligheten själv, som Ted Gärdestad säger. I medierna talar vi inte om allt. Vi ger den bild vi vill av vår verklighet och andra kan med den informationen skapa sig sin bild av vem vi är. Den kan bli sanningsenlig men den kan också bli väldigt fel.

DU SOM FÖRETAGARE I DE DIGITALA MEDIERNA

Som företagare tänker jag att det är viktigt att tänka på vad man skriver om när man publicerar något i de digitala medierna. Stämmer det du skriver överens med den bild av dig eller ditt företag som du vill förmedla? Men också: Kommer de som sedan träffar dig i verkligheten känna igen dig som den person du framstår som på Facebook?

STÄNDIG NÄRVARO SKAPAR DIGITAL STRESS

Dessutom skapar denna ständiga närvaro stress som kan upplevas som att man har svårt att fokusera, man känner sig splittrad, blir trött eller känner behov av att vara ensam i stillhet. Det blir för mycket för hjärnan att bearbeta helt enkelt eftersom det är ett ständigt brus. Detta har man börjat kalla för digital stress. Något som jag tror påverkar oss allt mer eller mindre oavsett om man är väldigt förtjust i digitala medier eller inte.

De digitala medierna tar många gånger vårt fokus ifrån det som egentligen ska göras och i och med att det är så är det viktigt att skapa ett system för hur man använder sig av dessa. Hur detta ska göras skulle jag kunna diskutera länge men framför allt: Bestäm när det är okej att gå in och kika och uppdatera dig på vad som händer och också själv posta uppdateringar. Och för allt i världen: stäng av alla skärmar då och då.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Nu kan vi räkna med vår

BloggSportlovet inleds i göteborgstrakten idag. Då är det vintersport som står på schemat och då önskas förstås kyla och snö för att göra det möjligt men min längtan efter vår är stor. Detta trots att det snarare är så att det är högvinter nu och februari ofta är den kallaste månaden på året. Så av den anledningen räknar jag inte med någon vår än men längta kan jag ju.

Faktiskt är det så att den 15 februari, alltså idag, är datumet då det är fritt fram för våren att anlända. I alla fall enligt den meteorologiska definitionen. Våren är en mycket uppmärksammad årstid här i Sverige. Vi letar vårtecken och varje år ser vi foton på första tussilagon i alla möjliga medier. Jag blir lika lycklig varje år när jag är ute och kör bil och ser tussilago i dikena vid vägrenen. Det är lycka.

Definitionen för vår enligt SMHI är denna:

 Vårens ankomst är, som med de andra årstiderna, en process, och det är svårt att säga att våren anlände ett bestämt datum. Den meteorologiska definitionen av vår är att dygnsmedeltemperaturen ska vara stigande och ligga mellan 0 och 10 plusgrader. Efter sju sådana dygn i följd, säger vi att våren anlände det första av dessa dygn. SMHI

När sportlovet är slut och vi har hunnit med att åka lite skridskor och lekt i snö, som vi hoppas ska falla ner, så är våren mer än välkommen.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
5 steg till den ultimata att-göra-listan

BloggJag tror nästan alla har minst en att-göra-lista. Det är bra att ha en. Att-göra-listan utgör kärnan av en planering. Det är den man utgår ifrån när dagens planering ska sättas och det är den man återgår till flera gånger om dagen.

Faktiskt handlar en av de frågor jag får absolut oftast, förutom om hur man skapar sig den bästa fokustimmen, om hur man ska gå tillväga för att skapa den bästa att-göra-listan. Många kämpar med listan varje dag och tankar som ”Onej, jag har så mycket att göra” kämpar sida vid sida med ”Är detta verkligen det som behöver bli gjort idag”.

Den bästa att-göra-listan ska vara skriven på ett sådant sätt att den är till hjälp i vardagen. Den ska  leda dig framåt i ditt arbete och den ska få dig att känna lugn. Att-göra-listan ska hjälpa dig kommer över känslor av oro och tidsbrist.

Jag vill här ge en guide för hur man kan gå tillväga för att skapa den ultimata att-göra-listan. Din lista kommer inte se likadan ut som grannens eftersom ditt liv och arbete inte ser ut på samma sätt men processen kan ändå vara densamma.

Hur du väljer att använda dessa tips är upp till dig men jag vet att detta fungerar. Om du känner att inte varje punkt stämmer för dig så är det helt okej att hoppa över den eller anpassa den efter dina behov. Det är upp till dig att implementera detta till din egen planering.

5 steg till den ultimata att-göra-listan

 1. HA EN BRUTTO-LISTA

På brutto-listan skriver du precis allt du kommer på. Här tömmer du hjärnan. På engelska brukar man kalla det för brain dump. Här samsas superviktiga aktiviteter med sådant som du önskar få gjort om det råkar finnas en stund över. Jag skriver både privat- och jobbrelaterat på samma lista men det är valfritt.

Din brutto-lista använder du sedan när du sedan ska skapa din dagliga att-göra-lista. Du utvärderar vad som har gått från en uppgift som det inte var bråttom/viktig till en som ska göras till prioritet. Förutom att flytta över bråttom och viktiguppgifter kan du också lägga över några uppgifter som det inte är speciellt bråttom med men som vore skönt att få ur vägen.

Den lista du nu har skapat kallar jag för din netto-lista.

2. HA EN TOPP 3

När du noggrant placerat över de uppgifter som gäller för dagen väljer du ut de tre viktigaste. De tre som behöver bli gjorda för att driva ditt arbete framåt. Ställ dig frågorna:

  • Vilka uppgifter kommer ha mest inverkan på min dag?
  • Vilka uppgifter behöver bli klara idag (alltså har deadline idag)?
  • Om jag inte får något annat gjort idag vilken uppgift/er kommer ge mig känslan av att jag har åstadkommit något bra idag?

Bestäm sedan i vilken ordning du helst vill eller behöver göra dessa uppgifter och tidsbestäm gärna. Att tidsbestämma innebär att avgöra när du ska ska börja med uppgiften och hur lång tid den får lov att ta. Detta gäller de uppgifter där det är möjligt att göra så.

Ibland är det inte nödvändigt att bestämma ordning utan det går bra att göra i det som känns bra för stunden. Det viktiga är att det blir gjort.

Hur kommer det sig att detta fungerar?

Om du väljer ut dina tre viktigaste för dagen kommer du veta vad du behöver lägga mest energi på. Det behöver inte vara så att det är de tuffaste uppgifterna du har att göra men de har en tidsplan som behöver hållas och behöver därför göras först. Att vänta med att göra de viktigaste eller rentav tråkigaste uppgifterna till slutet av dagen resulterar i att du har brist på energi och motivation. Att göra klart dessa uppgifter först kommer ge dig energi att göra de andra uppgifterna men framför allt slipper du hamna i situationer där du inte blir klar på grund av oväntade problem som gör att uppgifterna tar längre tid än du beräknat.

 3. VAR SPECIFIK & BRYT NER UPPGIFTERNA

Var tydlig med vad du kallar dina uppgifter eftersom det direkt ger dig indikation på vad det handlar om och vad du behöver göra. Om du skriver ”skriva på avhandlingen” så säger det inte mer än att avhandlingen behöver göras. Inte vad du ska göra specifikt. Skriv istället ”skriva om resultatet på fråga 3 i enkäten”.

Det att du bryter ner dina uppgifter i mindre bitar gör att du får mer gjort. Ditt arbete blir tydligare och lättare att hantera. Det kan verka löjligt att dela upp arbetet i små delar men det leder till effektivitet av den anledningen att vi har lättare att se helheten i något litet än i något större. Självklart egentligen, men ändå är man ofta luddig med sitt arbete.

4. GÖR DIG MEDVETEN OM DE OGJORDA UPPGIFTERNA

Varje brutto-lista har saker som har stått där i månader. Ibland år. Du har tänkt göra dem men det blir inte av. De förblir ogjorda.

Se över dessa ogjorda uppgifter istället för att låta dig stressas av dem. Gör dig medveten om att de finns och varför. De har ju hamnat på listan av en anledning en gång. Avgör varför de inte hamnar på din netto-lista istället.

  •  Är det för att uppgiften är för bred eller för stor? Om ja, bryt ner uppgiften (enligt punkt 3) och för sedan över en sak i taget på nettolistan.
  • Är det för att uppgiften faktiskt inte är viktig för dig? Ta dig en kort funderare på om den fortfarande ska vara kvar på din lista. Om inte, stryk den. Du slipper ha den där som ett stressmoment.
  • Är det för att du inte vill/känner för att göra uppgiften? Vissa saker är surdegar. Sådant vi skjuter framför oss av olika anledningar trots att de är viktiga. Är detta en sådan uppgift? Om ja, lägg över den på din netto-lista som en topp 3 uppgift. Få den ur världen.

 5. PLANERA IN DIN PLANERINGSTID

Skapa en rutin kring ditt planerande. Att faktiskt lägga in tid för att jobba med din att-göra-lista kan mycket väl vara en av de viktigaste komponenterna för att öka din produktivitet. Det är logiskt. Om du vet vad du ska göra och i vilken ordning det ska göras så behöver du inte lägga tid på att bestämma från stund till stund. Det ligger inte heller i bakhuvudet och stressar dig.

Vid vilken tidpunkt du väljer att göra din planering är upp till dig. Morgon eller kväll. Men jag tror att ni vet vad jag rekommenderar och väljer. Morgon. Alltid arla morgon.

foto: picjumbo.com

Dela post
Kommentarer (7)
  • Vill gärna slå ett slag för att stryka över i stället för att ta bort de punkter du gör klart på din att göra-lista. Det är en skön känsla att se det som du uträttat snarare än att bara stirra på dem som (till äventyrs) inte hunnits med under dagen.
    För er med smarta telefoner: en trevlig app som gör precis det som förvänts och även är lätt att prioritera om i är Wunderlist. Gratisversionen är mer än okej att använda.

    Mats Hultgren

    2016-02-15 17:19

    Svara

  • Ja visst är det underbart att stryka en färdig uppgift. Det tycker jag absolut att man ska göra. Det blir väldigt tydligt för en själv att man gjort klart, genomfört, och kan gå vidare framåt.

    Tack för den tanken.

    Dorotea Pettersson

    2016-02-25 14:54

  • Tack, det är alltid lika intressant att se olika upplägg för att göra-listor. I den här processen, är det tänkt att man ska kolla igenom bruttolistan dagligen eller tex en gång i veckan? Jag har varit med och grundat det webbaserade planeringsverktyget SaveYourDay.com och funderar ständigt över hur man rent konkret arbetar med sin att-göra lista på bästa sätt.

    Gunilla Alnervik

    2016-02-10 13:39

    Svara

  • Hade gillat att få se exempel på en att göra lista!

    carita

    2016-02-10 10:36

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
21 januari är dagen då nyårslöftena bryts

BloggIdag är det den 21 januari och dagen då många nyårslöften bryts. Varför säger jag så? Jo, för det finns teorier om att det tar 21 dagar att sätta en ny vana och idag har det gått 21 dagar sedan många gav sitt nyårslöfte.

Så idag är dagen då många inser att det ändå inte kommer fungera och strunta i det. MEN det finns förstås väldigt många som väljer att fortsätta och förverkliga löftet. För självklart är det så att detta med 21 dagar inte är en regel utan undantag. Frågan är om det ens är en regel?

Att det skulle ta 21 dagar att sätta en vana kanske kan stämma om man utgår ifrån hur länge man kan tänkas klara av att hålla något man lovat utan att ha förankrat det med en plan. Det går inte hålla inspiration och motivation uppe hur länge som helst och i och med det kan det säkert stämma rätt bra att det är ungefär nu som första svackan börjar komma. Det kan kännas motigt vilket är helt normalt. Människan fungerar så. Vi behöver ha bränsle hela tiden och det bränslet får man skapa själv med hjälp av det som ger inspiration.

Att det skulle vara så att en vana alltid sätts på 21 dagar är enligt mig helt vansinnigt. Det är som att säga till en alkoholist att det tar 21 dagar att bli av med beroendet. Vissa saker jobbar man med en livstid. Andra saker tar flera år att jobba in och några tar 21 dagar. Anledningen till 21 dagar är att det finns forskning på att det tar ungefär 21 dagar för människan att acceptera ett sjukdomsbesked man fått och så har man applicerat detta på vanor generellt.

Det spelar ingen roll om det tar 21 dagar, 66 dagar eller ett år. Det viktiga är att man uppnår sitt mål, finner inspiration och motivation längs med vägen och slutligen känner sig nöjd och glad med den utveckling man gjort.

Vanor tar tid och det får de lov att göra.

Inne på bloggen på www.dorro.se finns det mycket att läsa om just vanor om du vill läsa mer om det.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Du är väl ledig eller har du glömt hur man gör?

BloggImorgon är det julafton. Här hos mig är allt klart för ett mysigt firande tillsammans med min familj. Ja, allt utom maten för den lagar jag inte förrän imorgon.

När jag surfar in på sociala medier nu under förmiddagen så här dagen före ledigheten så ser jag att många jobbar. Kanske sitter ni och städar ordning så att ni kan komma till ett kontor i ordning efter jul- och nyår eller så planerar ni vad ni ska göra när ni kommer tillbaka.

Eller är det kanske så att vi som är småföretagare faktiskt aldrig tar ledigt? Vi jobbar när vi känner för det för att vi älskar det vi gör. Vi har inga bestämda arbetstider utan kör på när det passar oss. Jag hoppas att det är anledningen i alla fall och inte att det är för att du hamnat i en snurr där du jobbar hela tiden för att du glömt bort hur man gör för att sakta ner. Att det inte är för att du lurar dig själv att du älskar det du gör så mycket att du inte behöver vara ledig. För vet du, vi behöver alla vara lediga. Vi behöver alla ta det lugnt ibland. Vi behöver släppa taget och veta att företaget inte faller samman för att vi stänger locket på datorn och stänger av telefonen. Ingen kan behöva oss så mycket att vi inte kan vara lediga när vi känner att vi behöver det.

Så ställ nu ordning sakerna på din arbetsplats, skriv eventuellt upp de tre saker du vet att du behöver göra det första du gör när ledigheten är slut och stäng sedan av datorn. Ta julledigt och njut av det. Det har jag gjort.

Jag och THE 5 AM ACADEMY by dorro önskar dig en riktigt God Jul!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
1-sak-i-taget-principen. Bästa metoden för att hinna med.

BloggImorgon sjunger vi sången Lusse Lelle, Lusse Lelle 11 nätter före jul vilket är ett tydligt bevis på att nu är julen snart här och knackar på dörren. Kanske börjar du känna dig stressad över allt du behöver göra?

I år är ju planen att känna julflow genom hela december och än så länge är jag helt med i den känslan. Jag jobbar metodiskt med det som ska göras för att få den julafton jag och min familj önskar. Det är skönt. Men självklart är det så att även jag får korta stunder av stress. Stunder då jag tappar bort mig i min lista över vad jag ska göra. Då tar jag till 1-sak-taget-principen. En princip jag applicerar året om men som blir extra användbar i december.

I adventskalendern på min företagsblogg finns det idag en pdf att ladda ner för dig som vill. Men för att göra det lätt för dig kan du klicka hem din pdf här.

Så ta det nu lugnt där ute i julstressen och anamma julflow istället.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen