• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Challengerföretagarens drivkrafter – mer än bara pengar

BloggDet finns de som tror att företag startas bara för att någon vill tjäna riktigt mycket pengar.

Är du själv challengerföretagare eller jobbar i ett challengerföretag? Då vet du att challengerföretagets ägare har helt andra drivkrafter än att bli rika.

Men vad handlar det då om egentligen?

Det här är några av de drivkrafter som jag har stött på när jag har arbetat med olika entreprenörsdrivna företag:

• Viljan att förändra världen

Somliga lockas av själva företagsbyggandet eller möjligheten att göra ett avtryck i historien. Daniel Ek, grundare av Spotify, har till exempel uttryckligen sagt att det aldrig har varit pengarna som varit hans drivkraft – utan att förändra världen.

• Missnöjet med etablerade aktörer

Förvånansvärt nog är skälet till att starta ett challengerföretag ofta negativa känslor – och om den härliga förmågan att vända dem till något konstruktivt!

Det kan handla om ett bittert missnöje med hur dåligt saker och ting fungerar – exempelvis hur de etablerade aktörerna arbetar på ett föråldrat sätt.

• Revanschlusten

Man ska inte heller bortse från revanschlusten – som kan vara en enormt stark energikälla! Att visa världen att du kan, fast ingen trodde på dig från början.

Till exempel har en brittisk studie visat att dyslektiker ofta lyckas som entreprenörer. Revanschlusten efter uppväxten är givetvis inte den enda drivkraften för en dyslektiker. Kanske har det lika mycket att göra med att den som inte kan läsa eller skriva så bra fokuserar mer på att göra.

Några välbekanta personer med läs- och skrivsvårigheter som har blivit framgångsrika entreprenörer är EF:s grundare Bertil Hult – och Ikeas Ingvar Kamprad.

• Bekräftelse – andras eller egen

En annan och närbesläktad drivkraft är längtan efter bekräftelse från omgivningen.

Vi vill alla bli sedda, beundrade och uppskattade.

Ett sätt att få den bekräftelsen är att visa världen att vi klarar av att driva upp ett challengerföretag. Eller att bekräfta för sig själv: Jag gjorde det! Jag klarade det!

• Chansen att förverkliga drömmar

Flera av de entreprenörer som jag har kommit i kontakt med under åren uttrycker också att det handlar om att bygga upp något där man avgör sin egen framtid i stället för att låta andra bestämma över en.

Som företagare får man själv bestämma över sin vardag, inte styras av någon korkad chef eller extern ägare. Faktum är att många till och med uttrycker att världen är emot dem och att ingen förstår!

Det ligger mycket driv i att ta ödet i sina egna händer och förverkliga sina drömmar fullt ut!

Vad drömmer du om som företagare?

Dela post
Kommentarer (1)
  • Bra inlägg, Claes!

    Camilla Björkman

    2014-03-31 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ett tolvstegsprogram för företagets förändringsarbete

BloggEn förändring kan aldrig vara på låtsas. Som medarbetare och ledare måste du omfamna förändring helhjärtat – annars är det dömt att misslyckas.

En person med djup kunskap om förändringsarbete är Per Schlingmann.

Per Schlingmann beskrivs ofta som personen bakom Moderaternas förvandling. På kort tid förvandlade han och de övriga personerna i partiledningen ett parti som skrämt undan många väljare genom sin von oben-attityd. Från att ha framstått som dogmatisk, lyckades man omvandla bilden av sig själv till ett mer mjukt och folkligt parti. De Nya Moderaterna. Det nya arbetarpartiet. Förnuft och medkänsla istället för översitteri och bunkermentalitet.

Nyligen beskrev Per Schlingmann några av sina tankar om förändringsarbete i en krönika i Dagens Industri med den härligt provocerande rubriken ”Företagsledare, lär av Anonyma Alkoholister”.

Grundtanken är att en förändring måste vara på riktigt, och inte bara kommuniceras. En verklig förändring kräver ödmjukhet och mod att ifrågasätta den egna världsbilden.

En förebild för Schlingmann när det gäller förändringsarbete är Anonyma Alkoholister, AA. På sätt och vis är det logiskt; den som vill gå från missbruk till nykterhet måste göra grundläggande förändringar på riktigt. Och förändringen tar aldrig slut.

AA:s metod för förändring baseras på ett tolvstegsprogram. Den som tar sig igenom de tolv stegen kan uppnå verklig förändring.

Det första steget är kanske det viktigaste; det handlar om att inse att man har förlorat kontrollen över sitt eget öde. Utgångspunkten är att erkänna att man inte själv har kraft och kunskap att förändra sitt liv, utan måste lära av andra.

Parallellen till ett företag som behöver genomföra förändring är klockren. Det första steget är att inse att det är livsavgörande med förändringen. Men utan en äkta insikt och övertygelse – långt förbi den akademiska – kommer inget att hända. En annan parallell är disciplinen, att metodiskt och målmedvetet varje minut, varje timme, varje dag tugga på för att återta ödet över sin egen framtid.

”Jag är övertygad om att ledare och ägare har mycket att lära av AA”, skriver Schlingmann. Jag kan bara lyfta på hatten och hålla med!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter