• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Känner du igen dig – vart tog passionen vägen?

BloggEn av våra starkaste drivkrafter är passion. Passionen kan få oss att göra nästan vad som helst.

Jag ser det tydligt hos många av de personer som jag jobbar med: entreprenörer, företagsbyggare och andra personer i olika företag, som är besjälade av att skapa något nytt och omvälvande!

Tänker man efter finns det många människor som ägnar större delen av sin tid åt sådant som de gör bara för att de känner en stark lust – inte för att de utgår från att de ska tjäna våldsamt mycket pengar på det. Det kan vara kulturarbetare, musiker, uppfinnare, forskare och de som jobbar med ideella frågor. För att inte tala om alla idrottare, som kämpar och sliter vecka ut och vecka in i sporter där de inte har skuggan av en chans att bli mångmiljonärer – och detta bara för att de känner en sådan stark passion till det de gör och en längtan efter att göra skillnad!

En tanke slår mig när jag en riktigt grå och höstregnig söndagseftermiddag befinner mig vid en fotbollsplan på Lidingö.

Vid planen står entusiastiska föräldrar som har följt med sina barn till fotbollsträningen. Det är kallt, det är blött, det är blåsigt – men det spelar ingen roll. Föräldrarna skriker av entusiasm och strålar av glädje när de ser sina barn springa kors och tvärs på den leriga fotbollsplanen så fort de bara kan!

Tolv timmar senare sätter sig samma föräldrar på sina arbetsplatser.

Det är varmt, det är torrt, det är ljust, och de får betalt för att vara där.

Men ingen strålar längre av glädje och entusiasm.

Vad hände egentligen? Vart tog passionen vägen?

Tänk om våra arbetsplatser kunde präglas av samma passion och entusiasm som man kan hitta hos föräldrarna på en vindpinad fotbollsplan i oktober. Vilken energi som skulle frigöras!

När jag en gång intervjuade anställda i ett challengerföretag, frågade jag vilket som var det största hotet mot företaget.

En person i ledningen svarade: ”Att folk bara går till jobbet.”

Jag tycker att han fångade det sååå bra, en tydlig bild av betydelsen av passion på arbetet!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Passionen som drivkraft

BloggJag måste ha världens roligaste jobb!

I över tio år har jag haft glädjen att ägna mina arbetsdagar åt att hjälpa företag och företagare att skapa rätt klimat för att växa.
Det är väldigt givande och lustfyllt att lyfta fram, tydliggöra och rikta energin hos ledare och medarbetare. Att uppleva hur glöden tänds och se vad som kan åstadkommas med en gemensam riktad passion.

Allra roligast tycker jag att det är när jag stöter på företag och företagare som har en drivkraft i att utmana och förändra världen – det som jag kallar för ”challengerföretag”.

Det är den typen av attityd – hos företagare och hos medarbetare – som får mig att gå igång på allvar!

Min egen resa började tidigt med att utmana normer och regler som andra satt upp och ”men så har vi alltid gjort”-attityd.

När jag arbetade på Scandic Hotels på 90 talet blev jag fascinerad av att se med egna ögon hur mycket det går att åstadkomma med rätt attityd hos ledning och medarbetare. Det blev så uppenbart att det var engagemanget hos varje medarbetare som skapade upplevelsen hos kunden, och fick kunderna att vända tillbaka och besöka samma hotell och restaurang gång på gång. På så vis gick det en rak linje från ”mjuka värden” som beteende och attityder, till ”hårda värden” som omsättning och resultat.

Jag insåg också själv hur kul och stimulerande det är att jobba i verksamheter som har passion som drivkraft.
Det var den erfarenheten som gjorde att jag senare nappade på att börja som tillväxtkonsult på Ahrens & Partners, och som senare gjorde att jag startadeföretaget Tillväxtpartner. Jag ville helt enkelt uppleva den underbara känslan av driv och passion i tillväxtföretagen gång på gång!
Nu är det givetvis så att det inte räcker bara med en utmanarattityd.

Det krävs också andra förutsättningar för att få ett företag att växa uthålligt. Det behövs klara mål, det behövs uppföljning och rak kommunikation från alla i organisationen, det behövs struktur på affärsidéer och visioner. Jag har sett många exempel på att det finns vilja och attityd i övermått, utan att det balanseras av genomtänkta målsättningar och strukturer i organisationen. Och faktiskt ännu vanligare –att företaget har fått en överdos av strukturfascism utan att någon inser att det krävs passion och attityd för att få allt att fungera på rätt sätt!

Under de år som jag har arbetat med tillväxtfrågor och challengerföretag har jag fått en ganska klar bild av vad det är som krävs för att få hjulen att rulla åt rätt håll – och inte minst var de vanligaste bristerna ligger när det inte går som planerat.
Jag är väldigt glad över att ha fått förmånen att den närmaste tiden få delge dig som läsare av Driva Eget några av de tankarna.

Framöver kommer jag här på Driva Egets blogg att berätta något om mina tankar om vad som behövs för att bli en challenger och snabbväxare. Jag kommer att varva mina tankar om tillväxtens hörnstenar med reflektioner om dagsaktuella händelser.
 

Välkommen att följa med mig på resan i bloggen!

Claes Knutson

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Varför struntar företagen i lusten och passionen?

BloggNär företag skriver affärsplaner, handlar det nästan alltid om vad man gör. Inte om hur man gör det. Detta trots att det finns enormt mycket att vinna på att arbeta medvetet med företagskulturen. Jag har funnit att svenska företag skulle kunna öka sin produktivitet med cirka 30 procent, genom att fokusera mer på passion än på siffror!

I snabbväxande företag som vill förändra världen – challengerföretag – fungerar bara en typ av ledarskap.
• Inkluderande ledarskap som lyfter fram självdrivande medarbetare – det vill säga medarbetare som agerar självständigt med utgångspunkt från företagets övergripande mål och värderingar.

Utan ett sådant ledarskap går det inte att agera så snabbt och resurssmart som behövs för att challengerföretaget ska nå sina mål.

Men även vanliga småföretag – sådana som inte startas för att förändra världen – har mycket att vinna på att arbeta mer med sin företagskultur och medarbetarnas lust och passion. Mer fokus på attityder och beteenden skulle kunna åstadkomma en ökning av produktiviteten i näringslivet med i storleksordningen 30 procent!

Ändå är det få företag som sätter sådana frågor i centrum. De högsta cheferna lägger mer tid och kraft på siffror och bokstäver än på att utveckla kultur och människor. Varför? Det finns en rad naturliga förklaringar – här är tre svar:

  1. Tradition och utbildning 
    Många företag fungerar som i industrialismens barndom, då chefer tänkte och de anställda utförde. Sådana traditioner lever också i ledarutbildningar. Morgondagens ledare lär sig mer om budgetar och styrning än om engagemang och självdriv.
  2. Ställer högre krav
    En organisation med självdrivande medarbetare ställer höga krav på alla. Ledarna måste agera transparent och klara av att skapa tillit. Medarbetarna måste dela företagets värderingar, och att ha rätt attityd. Alla är inte bekväma med sådana krav. 
  3. Ledarnas komfortzon
    Är man inte van vid ett visst sätt att agera, är det lätt att halka tillbaka till det gamla. När det blåser hårdare, vill organisationens ledare tillbaka till sin komfortzon.
    Sammantaget är det inte lätt att ställa om. 

Men samtidigt pågår en utveckling där medarbetarna kräver mål och mening med det de gör. Dagens unga ställer krav för att engagera sig på en arbetsplats. Kanske är den utvecklingen särskilt stark i Sverige, där vi är snabba på att ta till oss trender.

Det talar för att Sverige faktiskt kan ta ledningen i att utveckla morgondagens organisationer med självdrivande medarbetare och inkluderande ledarskap!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter