Gör din kund nyfiken innan du lyfter luren

Carl Svahnström

Publicerades: 30 mars, 2011

Hej!

En dag här i puppan pratade jag sälj med en av våra coacher David. Jag berättade om min idé att skicka ut en ”intresseväckare” till några apotek innan min första kontakt över telefon.

David som hängde vid min dörrkarm såg riktigt oroad ut, tog ett kliv in på mitt kontor och stängde dörren efter sig. Han satte sig ned på min besöksstol och kliade sig på hakan som om han funderade över hur han på bästa sätt skulle bekänna sin oro. ”Carl… Du FÅR inte vara rädd för att lyfta luren…..”

Självklart har David rätt, men det är klart att vi ska ta till alla knep vi kan för att underlätta införsäljningsprocessen innan vi lyfter luren. Där kan en intresseväckare vara en idé.

När jag ringde ville jag att min kund redan skulle känna till min produkt och förstå den. Intresseväckaren presenterade jag i ett personligt utformat kuvert och med ett personligt innehåll till några utvalda aktörer. Jag skickade den med posten och skrev också i ett mail att jag skulle höra av mig för att berätta mer om Snorisarna.

När jag ringde upp blev jag bemött av nyfikenhet och Istället för att föra samtalet fick jag svara på frågor. Det innebar att jag förmodligen gjorde det största fel som man kan göra som säljare, att vara den som hela tiden pratar.

Intresseväckaren gav väldigt bra resultat och nu är ytterligare tre apotekskedjor intresserade av att sälja Snorisarna. Om man kan väcka nyfikenheten redan innan samtalet är mycket av jobbet gjort och du kan fokusera på att vara dig själv.