Den största utmaningen – Att få produkten att sälja

Carl Svahnström

Publicerades: 19 mars, 2013

Är inte företagande, i synnerhet startups full av överraskningar och hamnar du inte väldigt ofta fel som om du traskar omkring med ögonbindel i en djungel av byråkrati och fallgropar? Straffas vi inte väldigt ofta kortsiktigt av vår naivitet?

Sedan start har jag utvecklat en produkt som skulle bli perfekt. Den skulle vara miljövänligast, säkrast på marknaden, den skulle bli alla föräldrars dröm. Att inleda sin företagarkarriär med sådana höga krav gör att arbetet blir otroligt krävande. Utvecklingstiden blir väldigt lång och slitsam. Fyra år tog det för mig att bli färdig.

Min delägare/rådgivare Alexis har länge sagt till mig att när du kommer till hyllan är smekmånaden över och det är blod svett och tårar som krävs för att vinna marknadens gunst. Jag tog det han sa med en axelryckning och tänkte att om den finns på hyllan så kommer den sälja. Det har jag såklart fått äta upp och kan tacka för den erfarenheten. Kunderna älskar Snorisen, men få vet att den finns. Det är såklart en stor utmaning som man inte kan skoja bort.

Jag kommer nog fortsätta att vara lite klumpig för jag tror att om jag vet exakt vilken djungel jag befinner mig i och vilka faror som lurar där kanske jag inte vågar mig in. Samtidigt måste jag lära mig att åtminstone ta en snabb titt på kartan så jag åtminstone förstår vilken terräng jag ska vandra.

Nu har det kommit en ny lean-våg igen och en särskild bok riktad mot startups som heter ”Lean Startup”. Jag vill råda er att läsa den här boken. Då kan ni snabbare komma till marknaden genom att testa era antaganden mot en befintlig marknad så att ni inte utvecklar en produkt/tjänst som marknaden inte är beredd att betala för. Att använda er av lärdomarna i denna bok kommer spara er månader, kanske år. Det hade den åtminstone gjort för mig.

Grubblandes någonstans i närheten av Hellasgården