• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Dags att förändras – för Guds skull

BloggOm du skulle råkat ha missat det är vi mitt inne i en revolution – ledd av ingen annan än Gud.

Nej, det har inget med religion att göra men är minst lika världsomstörtande. Gud står nämligen för globalisering, urbanisering och digitalisering – och förändrar nu den värld vi är vana vid.

Bakom begreppet står Kjell A Nordström, en av Europas ledande forskare kring multinationella företag och den globala marknaden. Jag lyssnade till honom på Bestseller executive day i december – grymt inspirerande.

Han berättade till exempel om ett besök han gjort i Paris där vägarna blockerades av taxibilar. Orsaken: de strejkade på grund av den nya taxiappen Uber som nu totalt ritar om taxibranschen. Appen gör det möjligt för vem som helst att köra taxi – inte konstigt att taxibranschen rasar.

Samma sak händer med hotell- och turistbranschen. Webbtjänsten Airbnb gör det möjligt för vem som helst att hyra ut sin bostad på ett smart sätt. Och vi lär se många fler exempel på denna nya typ av delningsekonomi inom de närmsta åren.

Utvecklingen kallas distruptiv innovation och är det hetaste på entreprenörshimlen. Det handlar om nya, digitala tjänster som är så revolutionerande att vi aldrig kunde förutse dem – och som plötsligt driver utvecklingen av en helt ny marknad.

Grundarna är inga storbolag med stora innovationsavdelningar, utan tvärtom små start-ups som består av några entusiastiska programmerare.

Hela denna teknikvåg är så enormt spännande. Tänk vad världen kommer att ha förändrats bara fem år framåt, och vad man själv kan göra för att förändra den.

Med det avslutar jag denna fredag med att gå ut och dricka ett glas skumpa eller två. Hoppas du får en kul eller skön fredag – med andra eller själv (själv är ju faktiskt alltid bäst, tycker jag personligen).

Trevlig helg!

PS: Nästa nummer av tidningen Driva Eget handlar om just disruptiv innovation, och hur du kan dra nytta av det i ditt företag. Prenumerera här.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Fy skäms om du är mamma och entreprenör

BloggIsabella ”Blondinbella” Löwengrip, serieentreprenör och en av Sveriges största bloggare, har gett ut en bok om att bli ung mamma. I boken Babyboost – när ett plus ett blir tre skriver hon boken hon själv längtade efter när hon blev gravid.

Av en slump såg jag att Aftonbladet Kultur recenserat den för en tid sedan. Vad domen skulle bli var ganska självklart. Isabella är entreprenör, moderat och hymlar inte med att hon tjänar bra med pengar – alla rätt för att bli sågad på kultursidorna.

Men nu har hon alltså även blivit mamma. En kombo som skulle visa sig vara ännu värre.

Skribenten Ida Therén börjar med att konstatera att Isabella är mer sympatisk i boken än i bloggen. Nu skriver hon öppet om att läcka flytningar, få en ADHD-diagnos och gifta sig höggravid i stödstrumpor. Det är tydligen bra. Gissningsvis för att ingen vill läsa om en supermamma. Risken är ju att man får komplex.

Men ”samtidigt finns det spår av gamla Bella i boken”, konstaterar recensenten om Isabellas tävlingsanda och positiva inställning. Det verkar mindre bra för:

”Hon tar aldrig steget längre för att fundera på varför vi uppvärderar glada välstrukna entreprenörer som pajar jorden. Det är synd”, skriver hon.

Här vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Isabella skriver en gravidbok. Varför i all sin dar ska hon i den filosofera om bilden av entreprenörer och deras påverkan på vår jord (och vilka är det för övrigt som pajar: de välstrukna entreprenörerna eller storbolagen som spyr ut avgaser och statliga myndigheter som vänder bort blicken?).

Kanske är det recensenten som ska reflektera över hur hon kan nå ut till en miljonpublik via Aftonbladet, startad en gång i tiden av just en glad entreprenör?

Eller inte. Hon skriver ju faktiskt en recension – inte en debattartikel eller en handbok. Eller gör hon? För plötsligt ska Isabella få råd om hur hon i stället borde ta hand om sitt barn. I ett långt stycke förmanar Ida Therén författaren om det rätta sättet enligt henne:

“Att barnet blir ledsen av vagnen hade lätt lösts med en ergonomisk bärsele eller en bärsjal, och de sömnmetoder hon och maken Odd beskriver i sina respektive bloggar borde de skippa helt”, skriver hon och fortsätter: “Säker samsovning med eventuell liggamning hade kunnat både ge barnet närhet, och gjort att föräldrarna slapp springa upp till spjälsängen hela tiden”.

Och så slutklämmen. Den gamla vanliga dängan till mammor som inte är hemma tillräckligt länge med sina barn:

“Berättelsen om bebislivet tar slut när Bella ska återvända till jobbet. Förvånad inser jag att barnet bara är ett halvår, trots att spädbarnstiden beskrivits som en svunnen era. Allt går i autobahnhastighet för Isabella Löwengrip. Hoppas barnet inte behöver växa upp lika fort”.

Summa summarum: skämmes att lämna det värdefullaste du har och gå tillbaka till företaget efter så kort tid!

Jag kan bara hoppas att Ida Therén mailar samma uppläxning till alla pappor där ute, som ju i regel tar den kortaste tiden hemma.

Så länge har jag en fråga till alla mammor som driver eget: är det så här illa man blir bemött av omgivningen?

I så fall tror jag att jag förblir barnlös ett bra tag till.

Dela post
Kommentarer (2)
  • Stämmer rätt bra med det bemötandet som jag fått – dock inte av majoriteten. De flesta står upp och hejar, de som inte gör det (försöker) struntar jag i. Värsta bemötandet va av banken som genom äldre manlig bankman frågade hur jag hade tänkt få min roll entreprenör att liva med mammarollen det är ju trotts allt ett 100% jobb redan, min respons va med pekfingret i luften 50% vi är två som delar.
    Jag har bara upplevt att rollen som mamma ger mig balans och minskar risken att dyka för djupt i företaget, har något viktigare att göra än att jobba. Har oxå hittat en vinkling av kommentarer som journalisten ovan haft gällande Isabellas bok – min värd – avundsjuka. Vi entrepenörer möter samma problem med barnen som de vanliga dödliga :).

    Skaffa barn, njut och glöm aldrig bort att om du är en nöjd och glad mamma är du en bättre också.

    Anna Åberg - Eventbolagsägare

    2015-01-06 11:19

    Svara

  • Usch usch och fy henne! Klart det går att driva företag som kvinna med barn. Jag har en son på 5 år och en dotter på 10 år. Visst de är inte spädbarn men de kräver absolut sitt. Jag har dagar då jag sitter och jobbar med datorn i knät och dottern med iPad bredvid och sonen med alla bilar han äger runt omkring mig samtidigt som de båda pratar, ställer frågor konstant och vill ha det ena med det andra. Det är så det ska vara. Jag tycker jag har lyckats riktigt bra och bättre ska det bli.

    Så skaffa du barn när tiden känns rätt för dig och ja det blir annorlunda men det ska inte vara något hinder.

    Dorotea Pettersson, tiscoach

    2015-01-06 10:49

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter