• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Bloggar, tidningar – och framtiden i mediebranschen

BloggJag älskar bloggar, läser ett stadigt antal om 10 stycken om dagen. Själv startade jag min första blogg för tio år sedan, och min frilansblogg kom till för tre år sedan. Sedan jag började på Driva Eget har det dock blivit betydligt mindre av den varan på grund av tidsbrist, vilket är synd. Att blogga är underbart!

En utveckling jag följt med intresse är bloggarnas resa från hobby till business. Det finns några som verkar gå i spetsen för att bloggbranschen ska bli mer professionell, till exempel Frida Ramstedt med inredningsbloggen Trendenser. Bra! Ju fler som förstår vikten av att ta betalt på den digitala marknaden, desto bättre för alla medier.

Men hur är det egentligen, håller bloggar på att konkurrera ut tidningar? Är tidningarna på väg att försvinna? Det frågar sig Bloggkommentatorerna i helgen – och refererar till Fridas inlägg om att annonsera på bloggar. Där visar hon att antal unika besökare för ett par inredningsbloggar är mycket högre än upplagan hos några av Sveriges mest kända inredningstidningar.

Jag tycker förstås att frågan är viktig, men för att kunna svara på den vill jag först jämföra rätt saker. Visst har stora bloggare ofta mer besök än många tidningar har upplaga. Men så är bloggen också gratis, medan tidningarnas kunder har tagit ett aktivt beslut att betala för produkten. Det är som att jämföra två restauranger där den ena delar ut maten gratis och den andra tar betalt för den. Vem kommer att ha flest gäster? Självklart den första – förutsatt att maten är god. Men är det samma typ av gäster? Och hur äter de maten? Sådana faktorer kommer att spela in när annonsörerna ska betala för att synas på matförpackningarna.

Ett mer relevant sätt att jämföra de två medierna vore i så fall att fråga: hur många läsare skulle tidningen ha om den var gratis? Eller: hur många läsare skulle bloggen ha om den liksom tidningen kostade pengar? Det talas mycket om konvertering i vår bransch (alltså hur många som kan tänka sig att gå från gratis till att betala) och en siffra man ofta hör är mellan 0,5 till några procent (läs gärna en ny rapport om det här). Lägg den siffran på en sajt eller på en blogg och statistiken ser väldigt annorlunda ut.

Det betyder förstås inte att det skulle vara sämre att annonsera på en blogg. Annonsören får ju draghjälp av bloggarens personliga varumärke och – om bloggen är stor – de når många. Även det visar hur svårt det är att jämföra medierna rakt av, bara med hjälp av upplaga och unika besökare.

I vilket fall som helst.

Alla är vi nog överens om att papperstidningarna på sikt kommer att övergå till digitala sajter och tjänster. Men idag är de fortfarande väldigt uppskattade och behövda, annars skulle de inte fortsätta köpas. Driva Eget har till exempel en trogen och nischad målgrupp som älskar tidningen – samtidigt som vi har en delvis annorlunda målgrupp på nätet som vill ha andra typer av artiklar och läsupplevelser. Och de är delvis andra typer av konsumenter jämfört med vår ”fanclub” som köper tidningen.

Den intressanta frågan – tycker jag – är inte papprets vara eller icke vara. Utan snarare: vad händer med journalistiken? Här är jag inte ett dugg osäker: självklart kommer den att finnas kvar! Beviset ser jag precis överallt. Aldrig förr har vi konsumerat så mycket medier och journalistik som vi gör idag. Och ju mer information som flödar mot oss, desto större växer sig behovet efter oberoende skribenter och journalister som sorterar i mängden.

Däremot kommer inte plattformarna att vara desamma. Vi journalister vet att vårt jobb handlar väldigt lite om att skriva – och väldigt mycket om annat. Till exempel: vinkla, rapportera oberoende, granskande och med källkritik, och så vidare. Det är ett hantverk som fungerar precis lika bra i en papperstidning, i en radiokanal eller i en podcast, på en tv-skärm, i en blogg, på en sajt eller på en scen.

Med det sagt har journalister mycket att lära sig av bloggarna – som skapar sig en egen publik, bygger upp stora plattformar och blir riktiga maktfaktorer i vårt samhälle. Och bloggarna har mycket att lära sig av journalisterna vad gäller oberoende innehåll och källkritik. Och att som Frida Ramstedt tänka som en företagare!

Slutligen: är det något jag själv lärt mig som företagare är det detta: var GLAD för att dina konkurrenter/kollegor i branschen kan sälja och ta bra betalt. Det höjer nämligen även ditt eget pris.

Trevlig söndag!

Dela post
Kommentarer (2)
  • Dessutom lärde du mig att blogga och nu har jag skrivit snart 650- bloggar – men till vilken nytta? Jo underhållning och terapi o lite fingerfärdighet för en åldrig pensionär! Tack för att du satte igång mig att blogga! Kram från din Morfar

    Morten Björkman

    2014-06-01 15:50

    Svara

  • Du är fantastisk som bloggar som 90-åring! Och så är du världens bästa morfar också :) kraaaam

    Camilla Björkman

    2014-06-11 21:31

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
“Man får så många kunder som man förtjänar”

BloggJag har som majoriteten av svenskarna fått ett ryck inför sommaren och börjat träna. Men till skillnad från tidigare år, då jag fick förlita mig på att jag hade en hurtig kompis som ville följa med ut i spåret, vänder jag mig nu till en trognare vän – mobilen.

Två smarta appar som nu ska hjälpa mig att komma i mitt livs form är Runkeeper, en löparapp som ger mig ett schema baserat på mina mål, och Lifesum (tidigare ShapeUp Club) som håller koll på maten och energiinnehållet.

Den senare är extra kul att använda eftersom jag för några år sedan intervjuade grundarna till appen: Tove Westlund och Martin Wählby. Då, 2012, var appen fortfarande rätt ny. Idag har flera miljoner människor använt den för att komma i form och bolaget har gått från att omsätta några hundra tusen kronor till över 10 miljoner. Nu pumpar dessutom Bauer Media och SparkLabs Global Ventures in 6,7 miljoner dollar i appen.

Jag är inte förvånad – Lifesum är både superenkel och rolig att använda. Men den bästa funktionen upptäckte jag igår: genom ett enkelt knapptryck kan jag koppla ihop den med min andra favoritapp, Runkeeper! Idag när jag tog en löpartur behövde jag inte lyfta ett finger för att min sträcka skulle bokföras i båda apparna.

Nej, att Lifesum (och även Runkeeper) har gjort succé är inte konstigt. Men jag är ändå nyfiken på vad grundarna har haft för strategi och knep för att ta sig dit de är idag. I jakten på svaret letar jag upp den gamla artikeln där jag intervjuade dem i Driva Eget.

Och som vanligt när det gäller företagande finns inga genvägar. I artikeln säger Martin Wählby:

– Man får så många kunder som man förtjänar. En bra app blir hajpad och nedladdad – en halvdålig försvinner rätt snabbt. Därför ska man inte bli skrämd av konkurrensen.

Ett citat som kan appliceras på alla typer av företag!

lifesumomslag

Lifesum (tidigare ShapeUp Club) – och grundaren Tove Westlund på Driva Egets omslag 2012.

Dela post
Kommentarer (2)
  • Gillar att du skriver bokföra – jag menar det är just det majoriteten av svenska tränande människor gör: bokför sin träning. Men att göra årsbokslut verkar inte gälla alla. Man kör mest träning under Q2 och sen slappnas det av. Men däremot så är jag bombsäker på att träningen kan göra dig till en bättre företagare. Den vinkeln skulle jag gärna läsa om i Driva-Eget, och skriva likaså :) Träning som funktion (=bättre företagare) är verkligen 2014. Min egen erfarenhet är att mina bästa pitchar ofta har föranletts av ett hårt träningspass. Lycka till i löpspåret!

    Emilia Arvidsson Frilansjournalist & bloggare

    2014-05-09 16:17

    Svara

  • Skriver under på det, Emilia! Om jag bara kunde påminna mig själv om det lite mer, då skulle det bli fler träningspass… Här kommer en artikel som kanske kan vara kul att läsa: http://www.driva-eget.se/guider/ditt-liv/sex-rad-bli-en-starkare-foretagare Ha en fin vecka!

    Camilla Björkman

    2014-05-25 19:41

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter