• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Nog med domedagsprofetior!

BloggI veckan har jag skrivit en debattartikel på min branschtidning Journalistens sajt. Den handlar om den deppiga inställning som jag upplever har lamslagit mediebranschen. Här är inlägget men jag klistrar också in det nedan:

En mediebransch i kris. Inga fasta anställningar. Dåliga villkor och kasst betalt. Ett sjunkande skepp.

Det går knappt en dag utan att luttrade journalister ska berätta för oss om hur deppig vår bransch är. Senast var det frilansjournalisten, programledaren och författaren Alexandra Pascalidou i en krönika på Journalisten.se. Hon hade föreläst på en gymnasieskola och frågat vad ungdomarna vill jobba med.

”Vi vill bli som du” sa de.

”Byt dröm”, svarade Alexandra Pascalidou och refererade till vår bransch som Titanic.

Några dagar efter krönikan var jag på Frilansdagen, anordnad av Poppius journalistskola för att inspirera och ge råd till nya frilansar. I en paneldebatt gjorde några kända journalistprofiler klart för oss att vår bransch är på upphällningen och de frilansarvoden som har stått still i åratal går inte att göra något åt.

Där satt en hel sal av unga, taggade journalister på väg ut i arbetslivet. Och fick höra av sina idoler att det i princip är kört.

Efteråt kom två unga tjejer fram till mig och sa:

”Vi vet inte om vi vill bli journalister längre”.

Jag är så less på domedagsstämningen som fullständigt lamslagit vår bransch, framförallt inom frilansjournalistiken. Den dominerar på utbildningarna, i facket och till och med i våra egna branschmedier som aldrig verkar rapportera om frilansande ur ett positivt perspektiv.

”De måste veta vad de ger sig in på” är ett argument man ofta hör. Problemet är att det blivit en självuppfyllande profetia:

Blivande journalister matas med att de går en deppig framtid som frilansar till mötes. De får lära sig att det är köparna som bestämmer och att man som frilans ”får” betalt om man har tur. Redan nedtryckta i skorna – med noll kunskaper om att driva företag – hur rustad är man för att lyckas? Ganska dåligt.

Tänk om det kunde talas mer om hur man TAR betalt? Skillnaden är milsvid. Och det handlar sällan om att ”kräva” 3 000 kronor mer i förhandlingen och så är saken biff. Arbetet börjar långt tidigare: att nischa sig, hitta bra kunder, sälja in rätt typer av jobb, hitta ett behov, tänka nytt i en förändrad medievärld och föra en tydlig och positiv dialog med sin kund. Saker även tidningarna tjänar på att frilansjournalister gör, även om de kanske inte alltid inser det.

Jag har jobbat som frilansjournalist under större delen av min karriär. Jag har också drivit en egen tidning och sedan ett år tillbaka är jag chefredaktör på en annan. Jag vet hur en tajt tidningsbudget ser ut – det är inte annorlunda för mig än för någon annan.

Betyder det att jag måste döma ut hela vår bransch i alla sammanhang där det finns journalister? Uppmana studenter att skola om sig? Säga åt andra att ge upp?

Nej! Är det något jag har lärt mig som frilans så är det vikten av att peppas, uppmuntras och lära sig att stå på sig. En kollega som säger åt mig att köra hårt och ger ett bra råd längs vägen är tusen gånger mer värd än en som säger att jag inte kommer att klara mig.

Och är det något jag lärt mig som chefredaktör så är det att vår bransch inte är på väg att dö – tvärtom. Det finns så mycket affärer att göra om vi bara lyssnar på vad läsarna vill ha, hoppar på det digitala tåget och vågar satsa.

Men om vi inte själva tror att det går, hur ska vi då lyckas?

”Alla är inte som du som gillar att sälja” får jag höra ibland. Nej, men alla är inte som DU heller. Vad vet du om den blivande journalisten framför dig är Sveriges nästa stjärnskott? En driftig företagare som kan sälja vad som helst? Den som kommer att bygga vårt nästa medieimperium?

En sak vet jag: om inte ens deras erfarna kolleger tror på dem lär de inte göra det själva.

Nej, nu får det vara nog med domedagsprofetior! Mina konkreta förslag är i stället följande:

1. Etablerade journalister: Sluta uppmana unga att söka sig till andra branscher. Beskriv gärna er verklighet – men gör det utan att säga åt andra att de inte kan lyckas.

2. Utbildningarna: Lär journalister att driva egna företag, affärsutveckla och tänka nytt i ett förändrat medieklimat. Det handlar inte om att göra alla till entreprenörer, utan om att ge journalister verktyg för att lyckas i en bransch där många kommer att bli det vare sig de vill eller inte.

3. Branschmedier: Sluta se frilansar som ett särintresse och börja rapportera mer om affärsmässiga frilansjournalister man kan inspireras av.

Och för guds skull, allihop, våga se möjligheter – inte bara problem!

Till ni två, unga, entusiastiska tjejer som kom fram till mig efter debatten på Frilansdagen vill jag säga:

Lyssna inte på dem som säger åt er vad ni inte ska göra. Omge er med positiva människor som tror på er. Nischa er, hitta bra kunder, tänk nytt och digitalt, ge inte upp för att ni får ett nej. Stå på er. Vår bransch är tuff, men det är ni också.

Jag hoppas att ni stannar – vi behöver er!

Camilla Björkman
frilansjournalist sedan 2006, numera chefredaktör på tidningen Driva Eget, författare till boken Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist och bloggare på driva-eget.se/frilansskolan.

Foto: Christian Gustavsson.

Dela post
Kommentarer (5)
  • Grymt bra skrivet Camilla! Yes, det vi fokuserar på är det som växer! Självklart ska människor kunna se verkligheten som de är, men med kreativitet, passion och driv kan man verkligen leva sin dröm och dessutom skapa ännu mer av värde för andra. Aldrig förr har faktiskt möjligheterna varit så stora att jobba med det man verkligen älskar. Och oavsett om man vill sälja böcker, skriva tidningsartiklar eller få kursdeltagare till fysiska träffar, så är nätet och digitala produkter som e-böcker, webinarier och digitala forum galet fantastiska möjligheter! Jag är övertygad om att som du skriver, att lär sig folk att tänka i lite nya banor samt får grunderna i företagande, kommer vi att få se en explosion av välmående bland både människor och företag :) Igen Tack för dina fina inlägg och reflektioner.

    Maria Lindén

    2014-06-04 19:30

    Svara

  • Först: grattis till en härlig ny design på hemsidan – ett sätt att sälja mer av Driva-Eget och måna om läsarna som så ofta kommer in genom den digitala dörren. Sen: Jag kan inte säga mycket om journalistiken och dess öde, för jag har hela tiden “drivit företag” – och en av de tjänster som jag erbjuder är: journalism. Och det finns många vägar att gå: se bara på de journalister som snöar in och skriver vassa reportageböcker, skriver fantastiska bloggar (som i sin tur genererar jobb och skrivuppdrag) eller varför inte: skapar något eget som ingen annan har gjort! Vi måste se på saken ur nya perspektiv. Jag har hört att journalister visst behövs, och att på den digitala marknaden finns många uppdrag att hämta, även om det än så länge är i sin linda.

    Feedback: jag skulle gärna vilja kommentera med min egen webbadress på bloggarna. http://www.about.me/emiliaarvidsson

    Emilia Arvidsson Frilansjournalist & Bloggare

    2014-04-30 18:56

    Svara

  • Tack Emilia för din kommentar, den glädjer! Håller med dig till fullo i det du skriver. Självklart ska man kunna kommentera med sin egen hemsidesadress, ska kolla om vi kan fixa det snarast.

    Camilla Björkman

    2014-05-08 20:42

  • TACK! för dessa positiva och peppande ord, jag håller med dig att det är så trist att bara höra negativa ord om branschen hela tiden. Det är klart man tappar sugen då. Vi träffades på årets Frilansdag på Poppius, (det var jag som kom fram och fick din bok- som jag redan hade, signerad. Jag kom sen fram en gång till och fick några råd angående att sälja in en intervju flera gånger) och jag måste säga att du är en sann förebild. Keep up the good work!

    Marie Skoog

    2014-04-27 23:51

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
5 saker du kan lära dig av Diesels reklam

BloggJag brukar normalt inte hetsa mina läsare till att se reklamfilmer men denna måste du bara se.

I min senaste krönika i Driva Eget skriver jag om att de företag som lyckas bäst är de som lyssnar på och engagerar sina kunder. Den här videon som just släppts i USA – ett samarbete mellan i-D Magazine och klädmärket Diesel – tycker jag är ett grymt bra exempel på det.

I videon, A-Z of dance, visar dansare upp en dansstil för varje bokstav (jag gissar att de inspirerats av den här videon som är en av Youtubes mest sedda genom tiderna)

Vad kan man då lära sig av den här typen av ”ny” reklam? Här kommer mina fem lärdomar:

1. Engagera i stället för att kränga

I stället för att vråla ut ”köp våra jeans!” får videon oss tittare att gunga med, titta närmare, spela om en gång till, posta vår egen dans under deras hashtag… Kort sagt, engagera oss. Det i sin tur leder till att vi vill dela den vidare till våra vänner i sociala medier. Jämför det med reklam man helst bara vill klicka bort eller stänga av. Vilken är bäst?

2. Dra nytta av musiken

Få saker kan få oss att känna så mycket som medryckande musik, och det är knappast en slump att i-D och Diesel valt just musik/dans som det bärande temat i sin video. Det är en klassiker, så använd det! I presentationer du håller, på event, i en kort reklamfilm om ditt företag … en bra låt höjer allt.

3. Utbilda – och få tittaren att vilja veta mer

Efter att ha sett videon har jag inte bara sett en massa jeans, utan lärt mig en rad nya danser. Dessutom blir jag nyfiken att veta mer. “Vad är dansstilen “krumping” för något?”, tänker jag och googlar i jakt på svaret. Dessutom vill jag veta mer om själva filmen. Vilka är dansarna? Vem har regisserat den? Varför gör Diesel detta? Hur kan du utbilda dina kunder – och få dem att vilja veta ännu mer?

4. Visa din produkt på ett smart sätt

Alla dansare i videon bär Diesels nya jeans, som tydligen ska vara så flexibla så att man kan göra alla dessa danser i dem. I stället för att visa upp dem på smala modeller i en klassisk reklamkampanj använder de sig av professionella dansare med vitt skilda utseenden, kroppar och hudfärger. Inte bara kan alla hitta ”sin” favoritdansare, det är också ett smart sätt att visa upp produkten på ett innovativt sätt.

5. Ta draghjälp av en kändis

Flera av dansarna är kända namn, dock inga superstars utan mer åt det streetcoola hållet, till exempel Nicole Williams, poledancestjärna som synts ibland annat i Rihannas musikvideo. I nummer 2/2014 av Driva Eget skriver vi om nyttan med att ta hjälp av en kändis i sin marknadsföring, men också om hur viktigt det är att personen passar ihop med det man vill förmedla.

Glad påsk!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ny sajt!

BloggJag är så glad att kunna presentera nya driva-eget.se som just i detta nu håller på att rullas ut. X-Com i Eskilstuna med VD Per Forsberg i spetsen har slitit hårt i flera månader för att kunna lansera idag, och jag, Anders (Driva Egets grundare) och Maja-Stina (vår webbredaktör) har länge jobbat med att ta fram nya funktioner och guider.

Det har varit så roligt att bygga den här sajten, kanske framför allt för att jag har upptäckt hur otroligt mycket material som faktiskt ligger här redan. Hundratals smarta, välskrivna guider av duktiga skribenter – vissa som jag faktiskt glömt bort att vi hade – roliga kalkyler och bra digitala tjänster som vår tidigare webbutvecklare Linus Glansholm och Anders tagit fram under åren,  forumtrådar som hänger ut fakturaskojare, blogginlägg … hur mycket som helst. Det låter larvigt, men i natt när jag klickade mig runt på nya sajten som då ännu inte gått live kände jag en sådan kärlek till den här sajten som jag ju jobbat med sedan 2009 (då som webbredaktör).

Och nu har vår bebis fått ett nytt utseende och en massa annat kul som du kan läsa om här. Därför är jag förstås supernyfiken på att höra vad du tycker om allt det nya? Lämna en kommentar eller skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.

Glad påsk!

 

Dela post
Kommentarer (1)
  • Tack Camilla!

    Per Forsberg

    2014-04-17 18:15

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter