• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Att växa en decimeter

BloggPrecis kommit hem efter vårt event Driva Eget-dagen, som vi anordnar tillsammans med DN på Rival i Stockholm. Jag är helt slut, mentalt och fysiskt. Även om jag mestadels sitter bakom scenen och väntar på att hoppa fram mellan föreläsarna och presentera nästa är jag på helspänn precis hela dagen.

Det är lustigt det där med att stå på scen. Inför varje Driva Eget-dag, eller inför varje kurs jag håller (jag håller säljkurser för frilansjournalister ibland) ångrar jag mycket att jag tackade ja till att vara med.

Jag är i vanliga fall rätt självsäker. Men det är något med scenen, kombinerat med att hålla koll på tekniken, föreläsarna, tider som ska passas… Nervositeten tar över och rädslan över att något ska gå fel blir så jobbig. Jag oroar mig över att besökarna inte ska gilla upplägget, att föreläsarna inte ska trivas, att sponsorerna inte ska vara nöjda och att jag själv ska göra något galet. Kort sagt, allt som går att oroas över passerar genom mitt huvud när jag ligger där kvällen innan och försöker sova.

Så jag svär högt och säger till mig själv: Aldrig mer. Glöm det. Nästa gång får någon annan ta min plats. Det här är sista gången!!!!!!!!!

Men eftersom jag trots allt lovat att ställa upp så är jag ju så illa tvungen att genomföra det.

Och när ridån har gått ner efter dagen och lamporna släckts är jag så otroligt glad att det ändå blev av. Efter de inledande timmarna av nerver utanpå skinnet har jag börjat ha trevligt, och i slutet av dagen är det så roligt att jag inte vill gå av scenen!

En dag har passerat men det känns som att jag vuxit minst en decimeter. Och jag tänker att det är såhär livet är: en ständig berg- och dalbana där varje läsktigt åk gör dig lite modigare. Synd bara att man inte kommer ihåg det natten innan avfärd.

Kanske får jag nästa gång säga som Christer Olsson, en av Sveriges mest anlitade föreläsare och bästsäljande författare, som höll en fantastisk avslutning på Driva Eget-dagen idag. Han talade bland annat om att vara modig, och sa:

– Men vad är du rädd för? I mitt fall har jag tänkt att det värsta som kan hända är att åka hem till mamma och äta Skogaholmslimpa. Och vad är jag rädd för? Hon bor ju jättefint ute på Öckerö.

Så sant, Christer. Och jag älskar dessutom Skogaholmslimpa!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Varför behöver vi prata om kvinnors företagande?

BloggHurra! Idag är det Internationella kvinnodagen! Stort grattis till alla oss kvinnor!

(och den man som nu är på väg att säga “men hallååå varför finns det ingen Internationell mansdag så är svaret att jo, det finns det – google it!)

Så fort man pratar om kvinnors företagande kommer det alltid någon – man eller kvinna – som frågar: “Varför behöver vi skilja på kvinnors företagande? Kvinnors företagande ser väl likadant ut som mäns? Eller menar du att kvinnor är mindre bra på att driva företag?!?!” 

Och nej, det är det såklart ingen som säger. Det handlar inte om att särskilja på hur kvinnor och män driver eget. Vi är företagare, punkt slut. Stora, små, framgångsrika, mindre framgångsrika, växande, stillastående, lönsamma, olönsamma osv osv. Kort sagt, alla kategorier.

Däremot är det väldigt många färre kvinnor som driver eget (andelen är 27 %) och då är det viktigt att prata om kvinnors företagande som ett begrepp. Det vill säga: Varför ser det ut så här? Och vad kan man göra åt det? Lyfta frågan från individnivå till en samhällsnivå. 

Det räcker inte att säga att “kvinnor ska ta sig i kragen och börja starta företag” – tyvärr. Grundläggande strukturer i samhället måste förändras för att något ska hända. Kvinnor drar till exempel fortfarande det största lasset hemma och tjänar mindre (vilket gör att man kanske inte har möjlighet eller vågar ta risken att starta eget) och det är inget kvinnor kan lösa själva från en dag till en annan. Lägg därtill normer i samhället som gör att vi ofta ser en man i kostym framför oss när vi pratar om företagare.

Och ja, självklart finns det många kvinnor som har jämställda förhållanden och tjänar mer än sina män, men nu pratar vi generellt sett över hela samhället. Och tyvärr, där ser det inte ut så.

Däremot betyder det förstås inte att man som kvinna ska ge upp drömmen om att starta företag. Herregud, nej! Det finns så många coola, framgångsrika, häftiga kvinnor som driver eget – och det blir alltfler. Inspireras av dem, bilda nätverk, hämta kunskap, prata om utmaningar och möjligheter, stå på dig och kör hårt, säger jag. Hoppas att du hittar massor av inspiration till det här på driva-eget.se och i tidningen.

Hurrra, än en gång för oss!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter