Staten bygger inga smoothieföretag

Camilla Björkman

Publicerades: 12 september, 2014

Jag har precis haft en lång intervju med brittiske entreprenören Richard Reed, en av grundarna till det oerhört framgångsrika företaget Innocent som säljer smoothies över hela världen. Det började med en kul idé hos tre killar som vågade säga upp sig från sina jobb och slutade med ett miljardbolag de nu har sålt till coca-cola.

Redan när jag bodde i London för nästan åtta år sedan imponerades jag av Innocent, som då började bli riktigt stora i England. Inte bara är det en grym affärsidé – företaget investerar 10 procent i välgörenhet och har en hållbarhetsfilosofi som går igen i alla led. Trots – eller kanske tack vare – detta gör de år efter år en bra vinst vilket gör att de kan växa.

När jag går från intervjun tänker jag på alla de tusentals människor som har fått ett jobb tack vare dessa killars företag, både hos dem och hos företagen i produktionsledet. Jag tänker på hur Richard och hans medgrundares historia inspirerar andra att våga ta steget och starta eget, och hur dessa företag i sin tur leder till ännu fler jobb.

Tyvärr är det få som förstår hur viktiga sådana människor är. Tvärtom tas företagarna i Sverige för givet. Folk räknar med att det alltid ska finnas småföretagare och entreprenörer, oavsett politiska strukturer och skattehöjningar. Hejar man på skattelättnader för företagare som vill anställa är man girig och tänker bara på sin egen plånbok.

Men det folk inte verkar förstå är att bra regler för småföretagare inte handlar om att företagarna ska få det bättre. Utan lika mycket om att samhället ska bli bättre.

Det är ju företagarna som kan skapa de jobb vi så väl behöver, bygga hållbara företag, inspirera fler kvinnor att starta eget (vilket leder till ett mer jämställt samhälle) och skapa miljarder i skatteintäkter som hjälper dem som inte har det lika lätt.

För tyvärr, staten bygger inga smoothieföretag. Eller musikstreamingtjänster och möbelkedjor för den delen. Eller bloggplattformar eller sociala medier som Twitter och Facebook, som alla dessa politiska åsikter skrivs i. Det är företagare som gör det.

I helgen tänker jag därför rösta på partiet som vill satsa på just dessa – så att de i sin tur kan satsa på andra. Vilket det är lämnar jag till dig, kära läsare, att lista ut genom att besöka vår specialsida om riksdagsvalet här.