• "Nytt i PR-skolan: Alla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om ditt företag."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera

Bloggar, tidningar – och framtiden i mediebranschen

BloggJag älskar bloggar, läser ett stadigt antal om 10 stycken om dagen. Själv startade jag min första blogg för tio år sedan, och min frilansblogg kom till för tre år sedan. Sedan jag började på Driva Eget har det dock blivit betydligt mindre av den varan på grund av tidsbrist, vilket är synd. Att blogga är underbart!

En utveckling jag följt med intresse är bloggarnas resa från hobby till business. Det finns några som verkar gå i spetsen för att bloggbranschen ska bli mer professionell, till exempel Frida Ramstedt med inredningsbloggen Trendenser. Bra! Ju fler som förstår vikten av att ta betalt på den digitala marknaden, desto bättre för alla medier.

Men hur är det egentligen, håller bloggar på att konkurrera ut tidningar? Är tidningarna på väg att försvinna? Det frågar sig Bloggkommentatorerna i helgen – och refererar till Fridas inlägg om att annonsera på bloggar. Där visar hon att antal unika besökare för ett par inredningsbloggar är mycket högre än upplagan hos några av Sveriges mest kända inredningstidningar.

Jag tycker förstås att frågan är viktig, men för att kunna svara på den vill jag först jämföra rätt saker. Visst har stora bloggare ofta mer besök än många tidningar har upplaga. Men så är bloggen också gratis, medan tidningarnas kunder har tagit ett aktivt beslut att betala för produkten. Det är som att jämföra två restauranger där den ena delar ut maten gratis och den andra tar betalt för den. Vem kommer att ha flest gäster? Självklart den första – förutsatt att maten är god. Men är det samma typ av gäster? Och hur äter de maten? Sådana faktorer kommer att spela in när annonsörerna ska betala för att synas på matförpackningarna.

Ett mer relevant sätt att jämföra de två medierna vore i så fall att fråga: hur många läsare skulle tidningen ha om den var gratis? Eller: hur många läsare skulle bloggen ha om den liksom tidningen kostade pengar? Det talas mycket om konvertering i vår bransch (alltså hur många som kan tänka sig att gå från gratis till att betala) och en siffra man ofta hör är mellan 0,5 till några procent (läs gärna en ny rapport om det här). Lägg den siffran på en sajt eller på en blogg och statistiken ser väldigt annorlunda ut.

Det betyder förstås inte att det skulle vara sämre att annonsera på en blogg. Annonsören får ju draghjälp av bloggarens personliga varumärke och – om bloggen är stor – de når många. Även det visar hur svårt det är att jämföra medierna rakt av, bara med hjälp av upplaga och unika besökare.

I vilket fall som helst.

Alla är vi nog överens om att papperstidningarna på sikt kommer att övergå till digitala sajter och tjänster. Men idag är de fortfarande väldigt uppskattade och behövda, annars skulle de inte fortsätta köpas. Driva Eget har till exempel en trogen och nischad målgrupp som älskar tidningen – samtidigt som vi har en delvis annorlunda målgrupp på nätet som vill ha andra typer av artiklar och läsupplevelser. Och de är delvis andra typer av konsumenter jämfört med vår ”fanclub” som köper tidningen.

Den intressanta frågan – tycker jag – är inte papprets vara eller icke vara. Utan snarare: vad händer med journalistiken? Här är jag inte ett dugg osäker: självklart kommer den att finnas kvar! Beviset ser jag precis överallt. Aldrig förr har vi konsumerat så mycket medier och journalistik som vi gör idag. Och ju mer information som flödar mot oss, desto större växer sig behovet efter oberoende skribenter och journalister som sorterar i mängden.

Däremot kommer inte plattformarna att vara desamma. Vi journalister vet att vårt jobb handlar väldigt lite om att skriva – och väldigt mycket om annat. Till exempel: vinkla, rapportera oberoende, granskande och med källkritik, och så vidare. Det är ett hantverk som fungerar precis lika bra i en papperstidning, i en radiokanal eller i en podcast, på en tv-skärm, i en blogg, på en sajt eller på en scen.

Med det sagt har journalister mycket att lära sig av bloggarna – som skapar sig en egen publik, bygger upp stora plattformar och blir riktiga maktfaktorer i vårt samhälle. Och bloggarna har mycket att lära sig av journalisterna vad gäller oberoende innehåll och källkritik. Och att som Frida Ramstedt tänka som en företagare!

Slutligen: är det något jag själv lärt mig som företagare är det detta: var GLAD för att dina konkurrenter/kollegor i branschen kan sälja och ta bra betalt. Det höjer nämligen även ditt eget pris.

Trevlig söndag!

Dela post
Kommentarer (2)
  • Dessutom lärde du mig att blogga och nu har jag skrivit snart 650- bloggar – men till vilken nytta? Jo underhållning och terapi o lite fingerfärdighet för en åldrig pensionär! Tack för att du satte igång mig att blogga! Kram från din Morfar

    Morten Björkman

    2014-06-01 15:50

    Svara

  • Du är fantastisk som bloggar som 90-åring! Och så är du världens bästa morfar också :) kraaaam

    Camilla Björkman

    2014-06-11 21:31

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Tack för den här tiden – och kör så det ryker!

BloggI förra veckan skrev jag min sista ledare i Driva Eget nr 8/2015, som kommer ut nu i december. För som jag skrivit tidigare här på bloggen går jag nu vidare till nya utmaningar och lämnar Driva Eget.

När jag 2009 sprang in i Driva Egets grundare Anders Andersson på ett bokmingel anade jag aldrig att det skulle vara starten till den roligaste tiden i mitt liv, först som webbredaktör här på sajten och därefter som chefredaktör när Anders ville växla ner till heltid (ett litet internskämt, Anders är nu 70 år men är fortfarande lika aktiv).

Men så blev det.

Jag har aldrig lärt mig så mycket som under min tid på Driva Eget:

  • Av alla företagare som vi har skrivit om i Driva Eget och här på sajten. Tänk dig att du träffar nya företagare varje vecka med nya affärsidéer och nya sätt att genomföra dem på. Jag har blivit som ett stort uppslagsverk av framgångsfaktorer som jag kan ta med mig i framtiden. Det är fantastiskt.
  • Av att vi på Driva Eget själva är ett småföretag, precis som våra läsare. För att vi ska lyckas i det nya medielandskap som numera inte bara betyder en papperstidning har vi behövt tänka nytt, affärsutveckla och hänga med. Det i sig har varit otroligt lärorikt.
  • Av alla de fenomenala medarbetare jag haft äran att jobba med. Dels min mentor och föregångare Anders Andersson och dels alla fantastiska medarbetare som passerat genom åren och satt sitt avtryck på Driva Eget – ingen nämnd ingen glömd. Inte bara har det varit otroligt utvecklande, vi har haft så kul!

Men man ska sluta när det är som roligast, som det heter. Och nu är det dags för mig att gå vidare och lämna över chefredaktörsposten till Yasemin Bayramoglu. Varmt välkommen till Driva Eget, Yasemin!

Själv fortsätter jag i mediebranschen men börjar jobba med en helt ny målgrupp, nämligen unga kvinnor. Läs gärna mer på min sajt, där du också hittar mina kontaktuppgifter om du skulle vilja komma i kontakt med mig personligen.

Ett superstort tack för den här tiden, kära läsare. Det har varit en ära att få jobba med er som uppdragsgivare. Vi syns och hörs i framtiden på andra sätt.

Så länge önskar jag dig all lycka med företaget och som jag brukar säga: kör så det ryker!

Kram Camilla

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Låt oss använda våra företag till något gott

BloggDet känns svårt att formulera något klokt och vettigt efter terrorattacken i Paris. Ord känns så futtiga. Ingenting av det vi gör eller säger kan ju få tillbaka de människor som så tragiskt miste livet. En oerhörd sorg. Jag lider med deras anhöriga, och med anhöriga till alla de människor som mist livet i liknande terrorattacker världen över.

Jag funderar mycket på världen just nu. Vad är det som händer? Vad kan jag göra? Liksom hos många andra kan jag ibland känna hur rädslan tar över. Fråga mig själv vad det är för värld vi lämnar över till kommande generationer.

Samtidigt är det just i rädsla som hat föds. Det är då vi människor börjar peka ut syndabockar, prata om “vi” och “dom”, bygga murar och se om vårt eget hus i stället för allas. Det är naturligt – men det är just det vi behöver sluta med.

Som företagare har vi så många möjligheter att göra gott – varje dag. I varje kundmöte, via våra sociala kanaler, i de tjänster och produkter vi tillverkar, som ledare och som människor. Jag blir stolt och glad när jag ser småföretagare över hela Sverige dela sin sorg och sprida kärlek i sociala medier. Det är inte – som vissa säger – banalt att byta ut sin Facebookprofil till en med Frankrikes flagga, det visar att vi bryr oss.

Vi får den värld vi vill ha. Vi kan försöka att ha ett öppet sinne, att inte döma andra eller oss själva, att visa kärlek och omtanke till de vi har omkring oss. Att lyssna, verkligen lyssna på andra, var de kommer ifrån och vilket bagage de bär med sig. En liten, liten handling kan sprida ringar vi aldrig kunnat ana. Det är verkligen inte lätt – jag jobbar själv med detta varje dag och lyckas nog bara en liten del av min tid. Men vi måste försöka. Det börjar hos oss.

Önskar dig en fin vecka, trots alla hemskheter vi har omkring oss.

#prayforparis

<3 Camilla

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Varför är det bara mammor som ska sätta företaget på paus?

BloggJag träffade häromdagen en företagarkompis som byggt upp flera framgångsrika företag. Hon är gravid och jag frågade hur hon mådde.

– Okej, sa hon. Men jag är trött på alla som dömer mig för att jag vill driva mina företag samtidigt som jag har barn.

Hon berättade att människor plötsligt skulle ha åsikter om hennes föräldraledighet, som skulle bli ganska kort och lämnas över till pappan. Det var höjda ögonbryn, små pikar – och ”välmenande” råd om att småbarnsåren ju så snabbt är förbi.

– Vill du inte vara med barnet så mycket som möjligt? sa man med orolig min.

Liknande märkligheter har jag själv varit med om. Jag har inte barn, men när framtida föräldraledighet kommer på tapeten svarar jag att vi ska försöka hjälpas åt. Jag driver ju numera företag och han är anställd. Att bara försvinna ett helt år är svårt för mig.

Tydligen är detta provocerande, till och med bland vänner. Jag har fått kommentarer som: ”Du kanske inte borde skaffa barn om du ändå inte vill ha det” (jo, det är sant) och ”Barnet är väl ändå viktigare än företaget?”

Klart att ett barn alltid är viktigast – även fast vi väl alla ser våra företag som små bebisar. Men varför måste det ena utesluta det andra? Och varför är det bara mammor som förväntas pausa företaget för att helhjärtat gå upp i rollen som Mamma med stort M?

Detta är inget påhopp mot män, bitska kommentarer kan komma från båda könen.

Men jag undrar vad fenomenet kommer ifrån. Troligtvis handlar det om rädsla. Det är alltid lite obehagligt med människor som går mot normen, om det så bara är något så simpelt som att dela föräldraledigheten lika.

Kanske känner sig vissa påhoppade. Någon annans sätt att leva kan tolkas som kritik mot det egna.

Oavsett vad, kan vi inte bara spika en gång för alla: låt alla välja själva! Låt både mammor och pappor driva eget på sitt sätt. Låt oss ge alla företagare, med eller utan barn, pepp och stöd. Vi om några vet ju hur väl det behövs.

Detta gäller för övrigt även politikerna. De orättvisa reglerna för föräldrapenning måste göras om totalt. Idag är de, precis som med A-kassan, anpassade efter anställda. För företagare kan det innebära rena lotteriet med föräldrapenningen. Vinnaren är den som kan hävda sin rätt på bästa sätt.

Det finns också orättvisor mellan den som har aktiebolag och enskild firma. En utredning är igångsatt av regeringen. Låt oss nu kämpa för att den resulterar i konkret handling.

Så länge tänker jag inspireras av driftiga egenföretagaren och Driva Eget-läsaren Angeli Sjöström Hederberg som precis släppt sin bok Föräldraprenör. Jag hoppas att jag själv blir en sådan någon dag i framtiden, så att jag kan bolla både bebis och firma.

Vad är dina erfarenheter kring detta? Lämna gärna en kommentar!

Dela post
Kommentarer (5)
  • Hej.barn å företag är två skilda saker.
    Torka bajs å få öronen sönderskrikna.å
    Driva företag går inte ihop.tro mig
    Barnet kostar allt du tjänar.
    Ta å tänk dig för.innan du pratar.

    urban Gates

    2016-08-14 09:01

    Svara

  • Kära Ann-Catrin!
    Tack för att Du delar med Dig av Dina tankar kring den första tiden av Dina barns liv!
    Jag blir glad, när jag läser en text av en kvinna, som skriver, att hon ångrar sig över att hon inte var med sina barn de första åren!
    Numera – efter det att jag har satt mig in i hur vi människor fungerar, vet jag med säkerhet att vi nästan inte har en chans att göra någonting, som vi inte har blivit programmerade till av våra egna mödrar!
    Jag är född år 1939 och min mor var trettiotre år, när hon födde mig. Min far var tio år äldre än hon. Min bror föddes ett år och sjutton dagar senare – och andra världskriget bröt ut.
    Min mor hade fått gå på gymnasium utanför sin hemstad och hennes far motsatte sig, att hon skulle gifta sig överhuvudtaget. Hon skulle istället tjäna pengar och göra rätt för kostnaden för sin utbildning och inte kasta bort sig på en man, som inte hade betalat för den!
    I nästa generation blev det så, att jag inte fattade, att jag ju mycket väl skulle ha kunnat strunta i min mors totala hängivenhet, när det gällde vad jag skulle göra: tjäna pengar och frälsa världen och inte få barn före sextiofyra års ålder! Men jag struntade inte i denna målsättning utan jag satte ut för att förverkliga så många mål, som någonsin kunde tänkas uppfyllas! Dock fick jag mitt första barn vid tjugosju års ålder och inte sextiofyra- ett år efter det att både min far och min yngsta syster hade dött.
    Redan när jag var sexton år bestämde jag mig för att gifta mig med en man, som gick i samma klass som jag på gymnasiet och som var mörkhårig. Han var en stabil person, som inte brydde sig om något annat än golf.
    Nu har vi varit tillsammans i sextio år och har tre barn och sex barnbarn – och flera golfbanor.
    Min övertygelse har varit att familjen är det viktigaste av allt och att jag borde verka för att alla mina barn själva skulle få barn – annars är livet meningslöst, tyckte jag.
    Idag har alla tre mina barn egna barn. Det yngsta barnet är kommet ur ett donerat ägg från min äldsta sondotter. Denna dotterdotter är ett Guds mirakel, men min son och hans fru tycker inte att vi – min man och jag och vår yngsta dotter – har varit tillräckligt tacksamma över den gåva vi har fått av deras dotter, så vi har brutit våra band med dem – och de med oss.
    Idag fyller vår son femtio år och vi kommer inte ett träffa honom – eller han oss.
    Det tar minst tre generationer att laga en sådan avskurenhet, som vi har.
    Därför – alla som fortfarande har ett val, som ju varken Du Ann-Catrin eller vi – min man och jag har, uppmanar jag att vara med sina barn från början och stanna hos dem så länge som möjligt!
    Eva Sternberg
    med tre barn och sex barnbarn och som är hjärnforskare och familjerådgivare i Mölndal

    Eva Sternberg

    2016-04-13 12:48

    Svara

  • Camilla har flera bra poänger i blogginlägget. Att verka för att egenföretagare, av alla dess slag, ska ha samma möjligheter och förmåner vid föräldraledighet som andra borde engegera fler än vad det förefaller göra. Det är egentligen ofattbart att egenföretagande föräldrar missgynnas så som de gör idag.
    Men, om man kan likna sitt företag vid en bebis (så gör ju de flesta utan barn, kallar sin hund, företag mm. för sitt “barn”/”bebis”) så har man uppenbart inte förädraperspektivet. För att inte tala om bristen på barnperspektivet. Det är förståeligt när man inte har barn, men problematiskt om (ännu) icke-föräldrar sätter norm i föräldraskapsdebatten, eftersom de tenderar att ha ett väldigt smalt perspektiv. Man vet helt enkelt inte förrän man har varit där. Och knappt ens då. Det är som med allt annat; desto mer man lär sig desto mer förstår man att man inte vet.
    Min erfarenhet, som gjorde precis tvärrt om dvs. pausade karriären helt när vi fick våra barn (nåja, läste masterprogram samtidigt – men var ändå hemma), var att jag fick oerhört mycket påtryckningar om att barnet skulle börja förskola vid ett års ålder och att det var jätteviktigt att man delar föräldraledigheten lika! Dvs. precis motsatt av vad du beskriver ovan.

    Kontentan kan väl tänkas vara; Gå din egen väg! Oavsett vad man gör som förälder så har andra åikter (man gör ALLTID fel enligt vissa, oavsett vad). Man vet inte vilken förälder ens barn behöver (dvs. vilken förälder man därför måste vara!) förrän man har fått sitt barn. Och nej, det blir sällan så som man har tänkt sig!

    Amelie

    2015-10-14 08:33

    Svara

  • Tack Amelie för din kommentar, det verkar som att vi har samma slutsats i båda våra inlägg. Dvs att man ska få göra som man vill. Men hur menar du att jag sätter en norm i föräldradebatten? Inlägget handlar (som jag hoppas framgår, men jag kanske var otydlig) inte om att alla ska dela lika. Utan om att det inte är okej att kritisera mammor som inte vill eller har möjlighet att vara hemma med barnet. Det tycker jag att även icke-mammor ska ha rätt att få säga :)

    Camilla Björkman

    2015-10-19 20:42

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Damberg, varför är det bara upp till småföretagarna att våga?

BloggUnder måndagen lanserade näringsminister Mikael Damberg och regeringen en exportstrategi, som ska göra att fler små och medelstora företag ger sig utanför Sveriges gränser. Läs mer om den här.

– Svenska företag riskerar att missa stora delar av världens förväntade tillväxt, därför tar regeringen nu krafttag för att öka den svenska närvaron på morgondagens exportmarknader, sa Mikael Damberg på presskonferensen.

Detta är bra! Exportfrågan är oerhört viktig och det är riktigt av Damberg att göra den till ett prioriterat område.

Det jag vänder mig emot är när Damberg säger:

– Fler små och medelstora företag måste våga och vilja exportera.

Först och främst: av de företagare jag har mött genom åren, inklusive mig själv (jag har haft eget sedan 2006 med anställningar till och från), handlar det sällan om brist på mod. Bara att ta steget till eget företag med allt vad det innebär är en modig handling i sig.

Men mitt stora problem är ändå detta:

Det är bra att regeringen och Damberg satsar 800 miljoner fram till 2019 på export. Men om man samtidigt höjer skatterna med mångmiljardbelopp, hur kommer det att stärka svenska småföretagares ställning på världsmarknaden? Hur kommer det överhuvudtaget att bidra till mer tillväxt och fler jobb? Hur ska ekvationen gå ihop?

En annan variant hade varit att satsa på riktigt. Till exempel: slopat arbetsgivaravgiften för den första anställde under en begränsad tid. Det hade konkret kunnat hjälpa småföretagare att växa och på sikt exportera.

För varför är det bara företagarna som måste ”våga” exportera? För vem? För dig? För mig? Vi driver ju redan företag med allt vad det innebär, vissa med anställda och ansvar för deras försörjning.

Nej, ett lämpligare val av ord som kunnat känneteckna hela höstbudgeten hade varit följande:

– Tack ni småföretagare som bär Sverige på era axlar. Nu ska vi hjälpa er att göra det ännu bättre.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Nu är det dags för mig att driva eget – är det du som är min efterträdare?

BloggHistorien om hur jag hamnade på Driva Eget har jag berättat många gånger. Jag skulle ta bussen från Norrtälje till Stockholm och hittade Driva Eget av en slump på Pressbyrån. Tidningen lusläste jag sedan under de 50 minuter som bussresan tog.

När jag kom fram hade jag bestämt mig. Nu skulle jag satsa på den dröm jag haft så länge – att starta eget företag.

Året var då 2009 och samma dag som jag sagt upp mig gick jag på ett bokmingel. Och vem sprang jag in i om inte Driva Egets grundare Anders Andersson?

Sedan den dagen har jag på ett eller annat sätt jobbat med Driva Eget varje dag. Först som frilansjournalist med eget företag, därefter som frilansande webbredaktör, fortfarande med egen firma.

Under Anders ledning var vi ett litet, dedikerat gäng som brann för att slåss för småföretagarna, och att hjälpa andra att driva mer lönsamma företag. Vi vande oss alla vid att Anders kunde ringa på söndagskvällen vid 22-tiden för att diskutera något som absolut inte kunde vänta till måndagen. I sann Driva Eget-anda! Den passionen gjorde att vi tog Driva Eget och driva-eget.se till nya höjder.

När Anders sedan sålde Driva Eget till förlaget LRF Media fick jag äran att bli chefredaktör (tack Olle Eriksson för att du rekryterade mig). Anders blev konsultande ekonomiexpert och min bästa parhäst.

Det blev en ny era där vi tillsammans med vårt fantastiska lilla team skapade ett eget litet mediehus kring Driva Eget med tidning, driva-eget.se och eventet Driva Eget-dagen som nu gått i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Jag skulle kunna skriva en bok om de här åren och allt vi sysslat med. Men oavsett vad vi gjort har allt kretsat kring den grundtanke som Anders Andersson spikade redan när han startade tidningen 2008:

Driva Eget ska alltid stå på småföretagarnas sida, slåss mot orättvisor och byråkrati, ge coachning och konkreta råd, förklara allt krångligt och visa att det är roligt att driva eget. Detta genomsyrar allt vi gör – från tidning till sajt och event.

Men som man brukar säga har allt en ände – och nu är det dags för en ny era för mig.

Som chefredaktör är jag ju anställd på LRF Media. Och även om jag alltid sett mig som 100% entreprenör och företagare, alltid haft mitt företag i gång på pyttefart för att inte tappa stinget och tjatat om att vår lilla grupp är som ett litet småföretag i sig har jag saknat att driva eget på heltid.

För det är det stora problemet med ett varumärke som detta – det är svårt att inte bli inspirerad av alla ni fantastiska läsare som driver era företag varje dag!

Därför har jag nu bestämt mig för att gå vidare – och passa chefredaktörsrollen vidare.

Är det kanske till dig? I så fall finns en annons här. Som ny chefredaktör ska du framförallt fokusera på att göra papperstidningen Driva Eget bättre – vår nya sajtansvariga Cecilia Ingvarssdotter rattar från och med nu sajten.

Vad jag ska göra? Min vision är att starta ett företag som tar över världen (såklart), men här och nu tänkte jag hjälpa andra tidningar och förlag att affärsutveckla enligt Driva Eget-modellen. Läs gärna mer på min sajt.

Nu hoppas jag att du som går i gång på det här söker tjänsten – och tar vidare Driva Eget till nya höjder. Har du några frågor utöver de som Annika R Hermanrud i annonsen kan svara på får du gärna kontakta mig.

Till alla er andra vill jag säga: tusen, tusen tack för den här tiden! Ni är utan tvekan de trevligaste, mest inspirerande, roligaste och smartaste läsare, webbesökare, eventbesökare och medarbetare jag träffat. Jag har lärt mig SÅ mycket av er.

Nu kör vi våra företag vidare så att det ryker, eller hur?

Kram Camilla

Dela post
Kommentarer (6)
  • rackarns… då får jag önska dig all Lycka Till,

    Alf-Olav

    2015-09-09 11:46

    Svara

  • Tack snälla Alf-Olav! Detsamma till dig! :)

    Camilla Björkman

    2015-09-29 21:30

  • Oj hur ska Driva Eget nu klara sig, det känns ju som att du är tidningen personifierad. Men det gläder mig ändå att du blir småföretagare igen, då lever du ju precis som du lär. :-) Tack igen för din webbkurs och hoppas vi ses.

    Rikard Andersson, Umeå

    2015-09-08 13:18

    Svara

  • Stort tack för dina fina ord, Rikard. Uppskattar dem! Driva Eget kommer att klara sig utmärkt, det är jag övertygad om :) Ja hoppas vi syns och hörs!

    Camilla Björkman

    2015-09-29 21:30

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Ben Gorham ger dig enda rådet du behöver som entreprenör

BloggPetter Stordalen, Niklas Zennström, Ingvar Kamprad – varje sommar verkar ha en sommarpratare som är en riktig entreprenörsinspiration.

Denna gång är det utan tvekan Ben Gorham, parfymkreatör, entreprenör och grundare av parfymhuset Byredo.

Han berättar i sitt sommarprat i P1 hur han föddes i ett radhus i Solna, växte upp i Akalla och så småningom hamnade i Toronto för att spela basket. Men tillbaka i Sverige fick han sina basketdrömmar krossade av svenska myndigheter.

Räddningen blev att tänka om totalt.

Historien i korthet: Ben Gorham började experimentera med dofter för att skapa parfymer. Han letade upp världskända parfymören Pierre Wulff och lyckades övertala honom om att hjälpa till. Sen satte han i gång och tillverkade doftljus i en källarlokal vid Telefonplan.

Idag, nio år efter starten, är parfymhuset Byredo känt över hela världen och Ben Gorham har satt Sverige på doftkartan med både parfymer och ljus.

Sommarpratet är både lågmält och kort. Men jag tycker att alla som drömmer om ett eget företag, eller driver ett, borde lyssna på det. För det handlar om något av det viktigaste man kan lära sig som entreprenör:

Vikten av att våga köra i gång, testa – och misslyckas.

Ben Gorham säger:

– Det finns de som säger att ‘har du en idé så kör’. Det är inte riktigt sant. Har du en idé, börja. Sedan gör du om, misslyckas, gör om, misslyckas – och repeterar det tusen gånger.

Så enkelt men ändå så svårt. Eller vad säger du?

Här kan du lyssna på sommarpratet.

LÄS MER:

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Det är lätt att vara tolerant när alla tycker som vi

Blogg“Här är några personer vi tror att du kanske vill följa” skriver Twitter till mig. De har scannat av vilka som verkar passa in i mitt nätverk och skickar ett automatiserat mejl.

Samtidigt surfar jag in på Facebook och möts av alla de jag känner bäst – de sorteras nämligen högst upp i mitt flöde.

Och så sommarpraten i radio. Som enligt P1 inte skulle vara politiska men där flera ju svämmat över av just det (vilket jag i och för sig gillat). Men när programmen ska recenseras i medierna och av allmänheten är det inte innehållet som bedöms utan de politiska åsikterna. “Rätt” åsikter = bra. “Fel” åsikter = dåligt.

Tre små exempel på hur vi numera verkar göra allt för att ytterligare förstärka våra cirklar. Odla en åsiktskorridor där bara våra åsikter är exakt rätt. Vi som tycker likadant – mot de som tycker fel.

Men saken är: det är ju hur lätt som helst att gilla den som tycker exakt som vi själva!

Betydligt svårare blir det när vi ska försöka möta någon som tycker det motsatta. För att lyckas med det måste vi ju lyssna och försöka förstå, och det finns det inte tid till när åsikter ska delas in i rätt eller fel och stämplar delas ut. Vill du diskutera integration? Då är du rasist. Strukturer? Bitter. Framgång? Nyliberal.

Det är som när Adam Tensta för ett tag sedan lämnade TV4s tv-soffa i raseri. Plötsligt delades Sverige in i två grupper: för och emot Adam. Debattörer hakade på, folk delade hej vilt i sociala medier – och på en vecka var debatten utspelad. Vad hade uppnåtts av detta korta drev? Antagligen bara en massa hätska diskussioner där de två lagen nu blivit ännu mer ovänner.

Jag undrar: vad får vi egentligen ut av att sitta i varsin ringhörna och kasta skit på varandra? Fnysa åt höger eller vänster, SD eller icke-genusmedvetna eller vilka våra motståndare nu är. Bygga på polariseringen ännu lite mer.

Då tycker jag att deckarförfattaren Liza Marklund uttryckte det bäst när hon sommarpratade:

Alla säger sig vara Charlie samtidigt som toleransen blir allt mindre mot de som tycker olika. Det är väl inget svårt att vara tolerant mot den som tycker exakt likadant som jag själv. Toleransen prövas och stöts mot den som har motsatt åsikt i en fråga som är viktig för mig.

Med det sagt: välkommen tillbaka efter sommaren! Nu kör vi!

Dela post
Kommentarer (6)
  • Tack för den här tiden. Du har verkligen varit en uppskattad inspirationskälla. Kommer att sakna dig på driva eget dagen. Synd för tidningen men kul för dig som säkert dyker upp med något nytt och spännande.

    Micke

    2015-09-03 06:39

    Svara

  • Tack själv Micke, vilka fina ord!

    Camilla Björkman

    2015-09-29 21:31

  • Instämmer – men jag gillar twitter och övriga socialamedier där jag kan bestämma vilkas kommentarer jag vill se. I mitt twitterflöde har jag partier och personer med både “rätt” och “fel” åsikter men även företag/företagare och jag gillar och några som konkurerar med mig. Man måste hålla sig ajour med omvärlden – annars blir man snart omkörd.

    Martin

    2015-08-05 22:22

    Svara

  • Ja på många sätt gillar jag ju det också, även om jag ibland kan känna att det är alldeles för lika åsikter i mina sociala flöden. Inklusive mina egna åsikter också för den delen. Jag får inspireras av dig och adda lite blandat :)

    Camilla Björkman

    2015-08-05 22:42

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
5 inspirerande råd från Leila Lindholms sommarprat

BloggNäst på tur på min sommarpratslista var kocken, författaren, förläggaren, programledaren och entreprenören Leila Lindholm. Jag lyssnade på hennes sommarprat samtidigt som jag körde intervaller på löpbandet (vädret är inte så kul här i Stockholm) och drömde mig bort till gräddtårtor och rocky roads…

Jag är inte ett dugg förvånad att det går så bra för Leila Lindholm – idag sysselsätter hennes företag 30 personer – för det är uppenbart att hon har stenkoll på minsta detalj i sitt köksimperium. Ett sommarprat helt klart värt att lyssna på som företagsinspiration! Och precis som med Kjell Enhagers sommarprat tar jag mig friheten att utläsa fem råd från Leilas sommarprat till dig. Här kommer de:

1. Gå utanför din bekvämlighetszon

Leila Lindholm berättar i sitt sommarprat om hur hon efter två tuffa år i New York kom tillbaka till Sverige och gick en kurs i personlig utveckling. Där fick hon lära sig att vi oftast rör oss i vår bekvämlighetszon, och att det utanför den cirkeln finns saker som är jobbiga och som vi inte är bekväma med. Men varje gång du pushar dig själv att göra saker utanför cirkeln växer ditt universum. I Leila Lindholms fall var det att söka upp sin biologiska pappa, en personlig resa hon var tvungen att göra för att kunna gå vidare i livet. Detta är så sant tycker jag – oftast pratar vi ju mest ekonomi, kunder och annat som kan vara problem i företaget. Men det kan ju lika gärna handla om saker i livet som hindrar en även i företaget.

2. Stick ut

När Leila Lindholm började sin TV-karriär var det framför allt kockrockar och pekpinnar som dominerade i rutan. Hon bestämde sig för att göra något nytt: laga mat till den ensamstående tvåbarnsmamman och de som inte kände sig som proffs i köket. Enkla, goda grejer. Lärdom: gör din egen grej och försök hitta ett koncept som känns nytt och sticker ut!

3. Använd inspirerande teman

Det är inte bara maten som är viktig för Leila Lindholm – även inredningen och själva känslan är A och O i hennes butiker eller tv-program. När hon till exempel ska inreda en butik eller laga mat i TV bestämmer hon ett tydligt tema att gå efter, som ett kök inspirerat av ett franskt brasserie eller en italiensk gelatobar på 40-talet. Referenser är viktiga för att man ska få en tydlig riktning och ett spår att gå på, menar Leila.

4. Var inte förutsägbar

Det är en styrka att inte vara så förutsägbar. Utveckla i stället det du gör och kom med något nytt. I Leila Lindholms fall kan det vara att göra en glass på ärtor och en taco med makrill. Vad är det för dig? Hur kan du utveckla ditt företag och göra något nytt?

5. Go for it!

Låt inte någon annan sätta upp begränsningar för vad du kan göra. Och ge inte upp! Leila Lindholm berättar att hon har jobbat väldigt hårt och haft många tuffa stunder i sitt företagande, men då har passionen för det hon älskar att göra blivit hennes bränsle och gjort att hon har klarat det. Lärdom: Hitta din passion – och våga köra på det.

Lyssna på Leila Lindholms sommarprat här.

Läs mer:

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
5 lärdomar från Kjell Enhagers sommarprat som även du kan anamma

Blogg

En av våra mest uppskattade föreläsare på Driva Eget-dagen, coachen och föreläsaren Kjell Enhager, sommarpratade i P1 i förra veckan. Om du inte lyssnat rekommenderar jag dig att göra det (tillsammans med sommarpraten av Lena Olin, Tom Alandh och Liza Marklund – mina favoriter hittills!).

I sann Driva Eget-anda kunde jag inte låta bli att skriva ner fem lärdomar från Kjell Enhagers sommarprat som även vi företagare kan använda oss av. Så här kommer de:

1. Fokusera på det du kan förändra

Ibland blir vi så fångade i det yttre att vi tappar fokus på det inre, som att göra vårt bästa. Men du kan inte styra det yttre. Resultat är en produkt av vad vi gör och vem vi är. Så fokusera på det du kan påverka, släpp det andra.

2. Ha en ältstund

Att älta misstag smittar av sig på andra saker. Tillåt dig att älta, men bara i 15 sekunder. Svär, skrik – gör vad du vill. Men sen är det bara att köra på.

3. Visualisera hur du vinner

Skapa positiva minnesspår i hjärnan. Kjell Enhager berättade hur han coachade hockespelare att föreställa sig hur de gjorde mål. Gör samma sak och visualisera hur ditt företag blir en vinnare.

4. Använd glassboomerangen

Kjell Enhager sa nej till att hans dotter skulle få en glass, varpå hon svarade: “Jag vet att jag inte får en glass men OM jag skulle få en, vilken sort skulle jag få då?”. Det slutade såklart med att hon fick sin glass – och uttrycket “glassboomerang” var fött. Så när du själv – eller någon annan – säger att något inte går, säg: “Jag vet att det inte går, men OM det skulle gå, hur skulle du göra då?”.

5. Lyft dig själv

Kjell Enhager berättade om en pappa som brukade stå vid sidan om fotbollsplanen när hans dotter spelade, och ropa ut allt hon gjorde fel på plan. Även dottern var lika bra på att själv rada upp sina misstag. Men det man fokuserar på växer i livet. Fokuserar man på problem blir det fler problem, men fokuserar man på plus och det som är bra blir det ännu bättre. Så kort sagt: lägg krut på det positiva och det kommer att växa.

Här kan du lyssna på programmet. Glad sommarvecka!

Dela post
Kommentarer (4)
  • Ja, du har hittat de viktigaste i hans sommarprat!!

    Lena Lindqvist

    2015-07-14 23:35

    Svara

  • Tack Lena, glad jag blir!

    Camilla Björkman

    2015-07-16 19:42

  • Tack för bra inlägg!

    Lasse Wiberg

    2015-07-14 15:22

    Svara

  • Tack Lasse! :)

    Camilla B

    2015-07-14 22:46

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Varför ska företagare ha sämre a-kassa än anställda?

BloggJa, det frågar jag politikerna i en krönika på sajten land.se.

Detta är en hjärtefråga för mig som jag skrivit om på olika sätt även i Driva Eget.

Vad tycker du? Gå gärna in och kommentera på sajten!

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Bara 20 procent av din omgivning förstår vad du säger

BloggFörra veckan var jag på del två i Women Up, den ledarskapsutbildning för kvinnor jag har turen att få gå. Ett fantastiskt program med många häftiga deltagare.

En viktig del i programmet handlar om att hitta kärnan i sitt ledarskap och kunna förmedla det man vill uppnå till andra.

Något en entreprenör i allra högsta grad måste kunna göra. Därför ska vi nu göra en snabb övning på dig som vi fick göra på utbildningen:

Du har 100 procent att fördela på följande fem delar:

  • Företaget.
  • Kunderna.
  • Teamet.
  • Samhället.
  • Din egen personliga utveckling.

Den del du tycker är viktigast får högst procent, och den du tycker är minst viktig får lägst procent. Du får inte fördela det jämt med 20 procent på vardera utan du måste uppskatta vilken/vilka av de fem delarna du tycker är viktigast. Om du till exempel tycker att teamet är viktigast kanske du sätter 30 procent där, och sen kommer företaget och då sätter du 25 procent där – och så vidare. Tänk inte så mycket utan gå på känslan.

Hur ser ditt resultat ut?

Vilken del skattade du högst?

På utbildningen fick vi gå och ställa oss i grupper med de som skattat samma del högst som vi själva. Jag ställde mig med de som valt “samhället” främst, eftersom Driva Egets kärnbudskap är att det ska vara enklare, roligare och mer lönsamt att starta och driva företag i Sverige – och det är ju i allra högsta grad samhällsförändrande.

Det intressanta var att det blev fem grupper som var nästan exakt lika stora. Vår kursledare berättade att det alltid blir så (förutom när de hade en grupp miljövetare, då valde alla “samhället”).

Och sen sa hon nästa tankeväckare: om bara 20 procent tycker att “vår” punkt är viktigast, innebär det ju att 80 procent tycker att något annat är viktigare.

Med andra ord: jag kan inte bara springa runt och predika om hur Driva Eget ska förändra samhället om jag vill få med mig andra människor – då måste jag anpassa budskapet till vad de går i gång på. Säg att en av mina kollegor tycker att teamet är det viktigaste, då kanske jag snarare ska trycka på hur vi som team ska kämpa tillsammans för att uppnå detta och hur kul vi ska ha. Och om någon annan mest tänker på sin personliga utveckling – då måste jag anpassa mig till det. Och så vidare.

Hur kan du anpassa din ledarskapsvision till andra människor, så att budskapet verkligen går hem?

Med den frågan önskar jag dig en trevlig helg!

LÄS MER: 3 frågor alla växande företag måste ställa sig.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Så lyckas du som stjärnmäklaren Fredrik Eklund

BloggAtt läsa inspirerande böcker är ett superbra sätt att fylla på med inspiration och energi tycker jag. Min senaste sträckläsning är boken SÄLJ! Konsten att sälja vad som helst till vem som helst av stjärnmäklaren Fredrik Eklund.

Jag intervjuade även Fredrik Eklund till Driva Eget (läs mer i nummer 4/2015 – prenumerera här), en mycket ödmjuk och rolig person. Han berättade inlevelsefullt om sitt liv och hur han lyckats bli så framgångsrik – och gav även smarta råd till Driva Egets läsare.

Han kom till New York utan vare sig pengar eller kontakter, fick jobb som paniniförsäljare och gick sedan en snabbutbildning för att bli mäklare. Idag tillhör han toppskiktet av mäklare i USA, tjänar mångmiljonbelopp och är en av stjärnorna i tv-programmet Million dollar listing. (Dessutom är han bror till Sigge Eklund som har Sveriges bästa podcast tillsammans med Alexander Schulman.)

Boken är fullspäckad av mängder av roliga och streetsmarta råd, galna historier från Fredrik Eklunds liv och massor av pepp och inspiration. Helt klart den mest inspirerande bok jag läst på mycket länge. Jag rekommenderar den varmt! Köp den här – och få här nedan fem råd från boken som jag plockat ut så länge:

1. Skaka loss och hitta dig själv

Var du än befinner dig i livet så säljer du dig själv – privat och på jobbet. Och ingen vill jobba med en tråkig, rädd person som inte gillar sig själv. Så skaka loss, bryt isen, skoja till det och visa människor vem du verkligen är. Framhäv dina starka sidor och låt din personlighet blomma ut!

2. Ha AV- och PÅ-tid

Fredrik Eklund går upp 5.30 på vardagar, tränar och jobbar sedan till 21.30. Han är PÅ, som han säger. På lördagar och semestrar är han däremot helt och hållet AV. På söndagar är han 50 procent PÅ och 50 procent AV.

3. Ta rygg på en vinnare

Tro inte att du kan bli framgångsrik helt på egen hand. Nosa dig fram till de som vill göra det som du vill göra och jobba för dem ett tag. Leta på branschlistor och via nätet. Som Fredrik Eklund säger: En enda dag när du skuggar en vinnare är som att suga i sig information under en hel termin på högskolan.

4. Klä dig attraktivt

Är du säljare, lägg 10 procent av dina provisionspengar på din garderob och på ditt utseende. Justera dina kläder med en skräddare så att de passar dig perfekt. Hitta ditt signum, till exempel en färgglad kostym, ett par vassa glasögon eller en tokig slips. Och icke att förglömma: köp skor i organiskt material med sydda sulor – inte limmade!

5. Odla din charm

Ingen vill jobba med en tråkig, negativ människa – särskilt inte kändisar. Att framhäva din humor och din charm och få folk att skratta kan därför hjälpa dig till toppen. När Fredrik Eklund går in i ett konferensrum fullt av folk stannar han upp, visualiserar skratt och öppnar dörren med ett stort leende. Sen skuttar han in i rummet som ett spralligt barn och ropar högt: ”Hallå där!”. Kom ihåg: lycka kan inte köpas för pengar, men pengar kan köpas för lycka.

omslagsalj

Stjärnmäklaren Fredrik Eklund nya bok SÄLJ! Konsten att sälja vad som helst till vem som helst (Ekerlids Förlag).

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen