5 saker du kan lära dig av Diesels reklam

Camilla Björkman

Publicerades: 20 april, 2014

Jag brukar normalt inte hetsa mina läsare till att se reklamfilmer men denna måste du bara se.

I min senaste krönika i Driva Eget skriver jag om att de företag som lyckas bäst är de som lyssnar på och engagerar sina kunder. Den här videon som just släppts i USA – ett samarbete mellan i-D Magazine och klädmärket Diesel – tycker jag är ett grymt bra exempel på det.

I videon, A-Z of dance, visar dansare upp en dansstil för varje bokstav (jag gissar att de inspirerats av den här videon som är en av Youtubes mest sedda genom tiderna)

Vad kan man då lära sig av den här typen av ”ny” reklam? Här kommer mina fem lärdomar:

1. Engagera i stället för att kränga

I stället för att vråla ut ”köp våra jeans!” får videon oss tittare att gunga med, titta närmare, spela om en gång till, posta vår egen dans under deras hashtag… Kort sagt, engagera oss. Det i sin tur leder till att vi vill dela den vidare till våra vänner i sociala medier. Jämför det med reklam man helst bara vill klicka bort eller stänga av. Vilken är bäst?

2. Dra nytta av musiken

Få saker kan få oss att känna så mycket som medryckande musik, och det är knappast en slump att i-D och Diesel valt just musik/dans som det bärande temat i sin video. Det är en klassiker, så använd det! I presentationer du håller, på event, i en kort reklamfilm om ditt företag … en bra låt höjer allt.

3. Utbilda – och få tittaren att vilja veta mer

Efter att ha sett videon har jag inte bara sett en massa jeans, utan lärt mig en rad nya danser. Dessutom blir jag nyfiken att veta mer. ”Vad är dansstilen ”krumping” för något?”, tänker jag och googlar i jakt på svaret. Dessutom vill jag veta mer om själva filmen. Vilka är dansarna? Vem har regisserat den? Varför gör Diesel detta? Hur kan du utbilda dina kunder – och få dem att vilja veta ännu mer?

4. Visa din produkt på ett smart sätt

Alla dansare i videon bär Diesels nya jeans, som tydligen ska vara så flexibla så att man kan göra alla dessa danser i dem. I stället för att visa upp dem på smala modeller i en klassisk reklamkampanj använder de sig av professionella dansare med vitt skilda utseenden, kroppar och hudfärger. Inte bara kan alla hitta ”sin” favoritdansare, det är också ett smart sätt att visa upp produkten på ett innovativt sätt.

5. Ta draghjälp av en kändis

Flera av dansarna är kända namn, dock inga superstars utan mer åt det streetcoola hållet, till exempel Nicole Williams, poledancestjärna som synts ibland annat i Rihannas musikvideo. I nummer 2/2014 av Driva Eget skriver vi om nyttan med att ta hjälp av en kändis i sin marknadsföring, men också om hur viktigt det är att personen passar ihop med det man vill förmedla.

Glad påsk!