BloggHur många av dina kalla samtal leder till möten, till affärer?
Handen på hjärtat du som arbetar med försäljning, hur många kalla samtal har du gjort i dina dagar där du inte kommer fram? Det är upptaget, personen lovar att ringa upp men aldrig ringer? Fått ett rungade “nej-tack” innan du ens hunnit dra din pitch”, till att folk nästan skäller ut dig för att du stör. Grattis du har arbetat för länge inom “interrupt marketing” eller via traditionell marknadsföring och försäljning.

Kalla samtal är stendött
Ingen gillar att göra dem, ingen gillar att få dem. Själv fick jag ett senast i morse – från ett företag som inte hade en susning om vad mitt företag gör, vilket behov vi har, och om vi överhuvudtaget var i målgruppen? Vi småföretagare är själva trötta på att få sådana samtal, så varför håller många själva på med det 2014?

Jag läste nyligen en artikel som SEB publicerade i sin blogg Green Room om SCBs årliga rapport ”IT i företag 2013” där det i undersökningen visar sig att citat ” det inte är många småföretag som jagar likes på Facebook”. Undersökningen visar att det fortfarande är många småföretag som inte använder sociala medier för att hitta nya kunder.

Alla småföretag vill väl ha nya kunder?
Börja tänka utifrån och in istället. Om en potentiell kund har behov av att köpa produkter eller tjänster som just ditt företag är bra på, kanske rent av har den bästa lösningen på kundens behov, hur gör då den potentiella kunden för att hitta sådana produkter eller tjänster? Idag Googlar de flesta faktiskt, även om de känner till några företag eller personer som kanske har det de söker, Googlar många ändå (ändå upp till 80 % av B2B företag börjar sin köpprocess på Google).

Välkommen till den ljusa sidan “attract marketing”.
Tänk om potentiella kunder gillar det du och ditt företag kan och börjar följa, kommentera och dela den kunskap och kompetens ni har och bjuder på i era sociala medier, webben, etc, som de i sin tur delar i sina egna sociala medier.T o m anmäler sig till era nyhetsbrev, följer er blogg och då och då besöker webben och laddar ner något affärsnyttigt whitepaper.

MEN de är inte redo köpa era produkter eller tjänster än. Då gäller det att ha tålamod och närma sig dem när de kommit allt längre fram i köpprocessen. Vad de gör är att de långsamt bygger upp ett allt större förtroende för dig och ditt företag så att den dag de är redo att köpa – ser dig och ditt företag som det absolut första alternativet att kontakta. Att skapa en egen strategi för detta i ditt företag kallas ”Inbound marketing ”– där det gäller för ditt företag att inte ”sälja utan att vara köpbar” den dagen kunden är redo att möta dig och ditt företag. Det är en enorm skillnad. Det gör ofta att relationen snabbt blir stark mellan köpare och säljare redan från början. Det gör att du måste öka din närvaro på Internet genom bl a sociala medier och bli mer synlig för din målgrupp.

Sommartid är affärsplaneringstid för mig. De bästa idéerna, planerna och aktiviteterna företaget ska genomföra under hösten får jag och sätter jag på pränt mitt i sommaren. Så här kommer lite tips.

6 saker att ta tag i nu i sommar för att bli mer synlig i sociala medier

1. Se till att din webbplats är bra indexerad och lätt att hitta in till
Gör egen sökordsoptimering (SEO), börja med att kolla 10-20 kombinationer av sökord inom din verksamhet, hur pass högt kommer ditt företag upp Google. Är du på andra sidan på något är det dags att börja indexera sidan bättre. Ladda ner vår guide – 9 steg för att sökoptimera din webbplats effektivt. Erbjud gratistips att ladda ner från din webbplats, marknadsför dem i sociala medier.Skapa sociala mediekanaler i de kanaler dina potentiella kunder finns

2. Skapa sociala mediekanaler i de kanaler dina potentiella kunder finns
Fundera på i vilka kanaler dina potentiella kunder finns och vart de troligast vill börja följa dig och ditt företag. (Fråga gärna befintliga kunder). För B2B företag är Linkedin den självklara kanalen om man vill nå beslutsfattare och påverkare i företag. Vill man nå t ex kvinnor som gillar mode, mat och inredning så är Pinterest den överlägset bästa kanalen idag (även om den ännu inte är så stor i Sverige så är kanalen megastor i USA) så varför inte vara tidigt ute.

Twitter är en bra kanal för att nå journalister, kommunikatörer, debattörer politiker, organisationer och nyhetskanaler. Men det gäller att vara ihärdig här för ca 10 % av de som använder Twitter står för 90 % av innehållet ännu så länge. Instagram kan vara en bra kanal för att nå en yngre publik som mer överger Facebook men intresset för kanalen växer uppåt i åldrarna, främst bland kvinnor, är min erfarenhet. Använd videos och filmer (egna och andras) och bygg din egen kanal på YouTube. Google+ väntas få sitt stora genombrott 2014 och har + 350 miljoner användare så glöm inte den kanalen om du främst vänder dig till internationella beslutsfattare och påverkare särskilt i IT-branschen.

Facebook bör du ha även som B2B företag (fast Linkedin bör vara huvudkanalen) eftersom 4,8 svenskar trots allt har ett konto här. Och varför inte starta grupper på både LinkedIn och Facebook och locka in människor som är intresserade av din bransch. Och varje socialt medium räknas som en s.k inbound  länk in till din webbplats vilket positivt påverkar Googles indexering och syns bra vid googlingar.

3. Synliggör dina sociala medier
Ha sociala media-knapparna och möjlighet att prenumerera på din blogg och dina nyhetsbrev väl synligt och gärna högst upp på din webbplats. Berätta på LinkedIn att ni finns på Facebook och tvärtom.

4. Starta en blogg och/eller ett nyhetsbrev
Skriva om smarta lösningar ni gjort, tipsa om saker som löser problem för kunderna, skriv om nyheter, undersökningar, andras artiklar, egna betraktelser. Tipsa befintliga kunder om bloggen och nyhetsbrevet och att de i sin tur kan tipsa andra. Berätta i sociala medier om din blogg och värdet med att få ditt nyhetsbrev.

5. Whitepapers
Skapa affärsnyttiga tips, råd etc som PDF: er. Lägg upp dem på webben, på bloggen, i nyhetsbrev etc och marknadsför dem i dina sociala mediakanaler. Så att folk kan ladda ner dem. Berätta om det i sociala mediekanalerna så ökar du trafiken in till din webbplats.

6. Börja e-mingla på LinkedIn
LinkedIn sover inte och tar heller inte semester. Jag som arbetar med LinkedIn dagligen ser att sommarlediga svenskar ägnar allt mer tid åt LinkedIn. Så det gör att det du och ditt företag gör nu får större synlighet. Fundera på vilka skulle vara dina idealkunder och varför och använd LinkedIns sökfunktion för att hitta dem. Ta dig tid att nätverka på LinkedIn så blir får ditt företag en rivstart inför hösten med alla nya kontakter du fått under sommaren och lägg ut affärsnyttig information här redan nu.

Det är nyhetstorka i media och i sociala medier under sommaren – utnyttja det till din fördel.
Annica Thorberg