• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Annica Thorberg

    Annica Thorberg

    Företagare och sociala medier-expert

    Annica Thorberg bloggar om hur ditt företag kan växa genom att använda sociala medier på ett smart, tidseffektivt och kreativt sätt. Hon driver två företag, Surprisehouse (presentinslagning) och Marketinghouse (ett utbildnings- och konsultföretag inom integrerad marknadskommunikation och sociala medier) och är specialist på Linkedin.

Framgång på LinkedIn

BloggMånga frågar mig hur man når framgång i sociala media och i synnerhet på LinkedIn.
- Definiera framgång brukar jag svara. Vad är framgång på LinkedIn för dig? Är det att:

 

  • bygga upp ditt varumärke och bli känd/erkänd
  • marknadsföra företaget generellt eller en viss produkt/tjänst/kampanj
  • hitta nya kunder
  • öka trafik till ditt företags webbplats

Troligen är det alla av ovan punkter, eller hur?

Hemligheten med sociala media och LinkedIn är att vara här, inte bara sätta upp skylt och då och då lägga ut nåt, utan att verkligen använda LinkedIn, dagligen helst. Att engagera dig i grupper där din målgrupp finns, diskutera, svara på frågor och dela ut sådant som är inom ditt område (behöver inte alltid vara eget material) och göra en konkret plan – kommer att ge resultat – och framgång.

Många frågar också om man verkligen ska ha en sida på Facebook om man arbetar B2B utan istället bara ska använda LinkedIn. Mitt svar här är att du ska använda de kanaler där du tror att du hittar dina kunder, men om du kan finnas på flera kanaler öppnar upp för alla som är intresserade av ditt företag att själv välja att följa dig i den kanal de själva gillar bäst. Alltså välj båda

Här är en plan som du kan följa

  1. Fastställ varför och hur du ska göra (strategi)
  2. Definiera mål med ovan (så du kan mäta din framgång)
  3. Uppdatera din profil  (Så den ger ett spännande och professionellt intryck)
  4. Gör en plan 
    Här ska alla företagets marknadsaktiviteter ingå) och hur du kan använda LinkedIn för att lägga ut, dela etc (taktik), eller posting plan/konversationsplan som det också heter
  5. Addera till affärsdrivande appar i LinkedIn
  6. Gör en daglig rutin (LinkedIn på 10 min), 
    Kolla in vilka nya kontakter LinkedIn föreslår, kolla in vilka som tittat på din profil (agera om det är ett prospekt), kolla in vilka av dina kontakter som de har lagt till.
  7. Använd avancerad sök –tjänsten på din målgrupp och spara
  8. Sortera dina kontakter
    I olika tags eller mappar så du kan göra riktade utskick från Linkedin
  9. Börja följa planen
    Planera nu in när, vad, för vilka du börja lägga ut information, delar etc, länkar till nyhetsbrev, tips och råd, artiklar (egna och andras), andras inom din bransch material att dela vidare, ställ frågor via polls

Följer du ovan och arbetar effektivt och målinriktat kommer det definitivt ge resultat – och framgång på LinkedIn.

Vill du lära dig mer – kontakta mig eller följ mig på LinkedIn

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Att checka in or not checka in

BloggAtt Checka in or not Checka in

Checka in tjänster – location marketing tjänster

Jag satt häromdagen på ett café inför ett möte och såg att i stort sett alla till 95 % sitter med sina smartphones eller IPADs oavsett om de är ensamma eller i sällskap.
Jag testade… och Checkade in via Foursquare och Facebook för att se vilka som jag ev känner som kan vara här…

Ingen ;-( är här men jag får lite roliga och mindre roliga tips och kommentarer om stället, maten, kaffet etc. Intressant – hoppas kaffekedjan läser detta och engagerar sina fans, för att på detta sätt få gratis marknadsundersökning från besökare är guld värt.
Men att ta detta med att folk faktiskt gratis och med glädje checkar in på ens företag, borde väl företagen utnyttja och använda bättre? Få företag i Sverige utnyttjar Checka In tjänsterna och belönar de som gör detta. HM och McDonalds gör det jämnt och det utnyttjar jag med glädje och det gör faktiskt att jag gärna t ex köper barnkläder där hellre än hos konkurrenten bredvid. Fast flera av dem är ju rätt kreativa och Sms:ar. ut rabattkuponger, alltid något!
▪ Checkat in via Facebook – Check
▪ Checkat in via Foursquare – Check!
▪ Skrivit på Twitter att jag bloggar om Check in tjänster – Check

Checka in kan du göra dels via Facebook och Foursquare på Internet, via deras appar i din telefon eller IPAD.

Hur lojal är jag inte mot detta kaffeställe – jag borde faktiskt bli belönad på något sätt, men tror inte att personalen på just detta ställe har någon som helst koll på detta!


Checkar många av dina vänner in på div. ställen? Och hur kan du som företagare använda det?

Jag som ser Check In tjänster som en rolig del i ett företags varumärkesbyggande och marknadsföring förvånas ibland över hur få företag som använder denna s.k “location-marketing”.
När kursdeltagare eller kunder checkar in hos oss via t ex Foursquare på vårt kontor får de en liten överraskning, hur enkelt är inte det. Alla deras kontakter och vänner ser detta och vårt företagsnamn syns som ringar på vattnet hur långt bort som helst!

En del företag har valt att belöna de kunder som checkar in och berättar det för sina vänner. 

Så vad tror du – skapar det lojalitet och förstärkning av varumärket?
Om sedan företaget uppmanar de som checkat in att komma med förslag på förbättringar, idéer om nya produkter etc och skriva detta på statusraden på företags Facebook Sida eller tweeta, tror jag man får en mycket mer engagerad och lojal kundkrets eller hur?

Men detta flöde måste ju det vara någon som mäter och lyssnar/läser av? Och hur gör de det? Genom att använda ett effektivt verktyg som följer upp alla Inbound Marketing aktiviteter och SoMe buzzen kan detta skötas effektivt och bli ett av de bästa marknadsföringsverktygen.

Så vi ses i checka in-världen…

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter