• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Annica Thorberg

    Annica Thorberg

    Företagare och sociala medier-expert

    Annica Thorberg bloggar om hur ditt företag kan växa genom att använda sociala medier på ett smart, tidseffektivt och kreativt sätt. Hon driver två företag, Surprisehouse (presentinslagning) och Marketinghouse (ett utbildnings- och konsultföretag inom integrerad marknadskommunikation och sociala medier) och är specialist på Linkedin.

Sociala media sover inte

BloggJag träffar många företag som redan nu “mentalt börjar stänga” för semestern – och funderar mycket på hur vi småföretagare kan vända det till vår bästa säljtid för ”Sociala media sover aldrig och tar heller inte semester”, så detta kan vara vi småföretagares bästa chans!

Mycket av nyhetsflödena inom sociala media kommer förstås från USA (där vanligt folk har 2-3 veckor semester), i Asien typ aldrig och i Europa är det ”stängt” några veckor i augusti. Så i dessa delar av världen flödar det av affärsmöjligheter ”sommartid” med events, webinarer och seminarier hela sommaren. Så därför tänkte jag ge lite ”sommartips” – på hur ditt företag kan vara lite ”sommarstreetsmart”.

Det är roligt med sociala media! Jag har arbetat med detta i ett antal år nu och märker att folks vanor ändrats – att ”hänga i sociala media kanaler” på sin fritid och semestrar blir allt vanligare och accepterat – Och de använder i högre utsträckning smartphones och Ipads!

Så hur kan vi småföretagare utnyttja detta? 

Jo – satsa på att ha aktuell information på webben och i dina sociala media kanaler

  • Skapa en mobil sida för ditt företags webbplats – anpassad till smartphones/Ipads – det gör det lättare för folk att få tag i rätt information snabbt
  • Starta sommarkampanjer nu– beställ och betala före semestern så får du x rabatt
  • Gör tipslistor och uppmana dina fans på Facebook, dina följare på Facebook eller kontakter på LinkedIn etc att komma in med sina ”bästa sommartips/recept etc som passar din verksamhet, ha fototävling på nåt sommartema etc
  • Gör en egen postingplan för sommaren, dvs. vad, när, hur ska du lägga ut och dela material i företagets sociala media kanaler och förbered tidsplanen
  • Övriga media sover inte – de har total nyhetstorka – men behöver ändå fylla alla sidor – utnyttja det – och skapa pressaktiviteter
  • Ägna tid åt att utvärdera ditt företags valda sociala media kanaler och webb, uppdatera, stäng och skapa nya.
  • Skapa en mobil webb – så att den är anpassad till smartphones/IPADs
  • Ordna ett kul och annorlunda kundevent o bjud med kundens familj – marknadsför och bjud in via sociala media
  • Skicka glassogram till kunderna eller använd Wrapp Appen
  • Boka redan nu in kundmöten med kunder och prospekts – deras augustialmanackor är tomma!

Ja det var en del tips – hoppas något av dem passar. Vill du få sociala media tips från mig och mitt företag Marketinghouse så vore det jättekul om du följer oss i våra kanaler . Har du specifika frågor är du alltid välkommen att kontakta mig och dela gärna med dig i detta forum av dina bästa tips för sommaren för oss småföretagare

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Pinterest för ditt företag

BloggLägger ditt företag ned pengar på Sökordoptimering på t ex Google?
I mina verksamheter har jag aldrig någonsin betalat för sökordsoptimering utan jag har byggt upp företagens webbplatser på ett sökordsoptimeringsvändligt sätt (så att sökmotorerna hittar sidorna och dess innehåll lätt och så använer jag sociala medier och dess applikationer – och det fungerar!! Hur då tänker du säkert?

Jo senaste expemplet är Vad är Pinterest – och Pinterest för företag som jag skrev om nyligen här på Driva Eget. Jag har lagt upp information om Pinterest i olika sociala media kanaler och väldigt snabbt kommer det upp högt på sökmotorerna – för sökmotorer heartsociala media = sant!


Pinterest för företag 
Så jag tänkte därför ge dig som företagare ytterligare lite Pinterest tips – det är otroligt hur snabbt ett hypat socialt medium växer – bara på ryktesspridningen att det växer så växer det… men Pinterest som är Ingagram likt är väldigt roligt och så fort man lägger ut någon ny pin, så vips är det någon som gillar, eller repinnar och sökmotorerna gillar detta skarpt! Så på viilket sätt kan ditt företag verkligen dra nytta av att använda Pinterest för att bygga och förstärka varumärket, skapa intresse kring produkterna eller tjänsterna du säljer och inte minst driva trafik till din site (vilket det mycket handlar om)…. här kommer lite tips

1. Använd Pinterest för att göra marknadsundersökningar
Du kan använda Pinterest som en fokusgrupp för att testa nya produkter och får förstahands reaktioner. 

2. Använd Pinterest för att sälja dina produkter eller tjänster
Genom att lägga till ett dollar ($) eller Euro) (€) tecken i textbeskrivning för din produkt eller tjänst skapar Pinterest en prisbanner på ditt foto. Användare kan då inte bara se din produkt utan också köpa dem genom att följa den länk till webbplatsen du lägger upp. Detta är ett jättebra sätt att skapa trafik till företagets webbplats. Dock fungerar det inte med andra valutatecken.

3. Exklusivt innehåll
T ex är tävlingar ett bra sätt att engagera dina kunder på i Pinterest. Du kan skapa mer uppmärksamhet till inte bara dina Pinboards utan också till webbplatsen genom att uppmana besökarna att titta på produkterna t ex och länka till dem. Du kan också erbjuda exklusiva priser eller andra kampanjerbjudanden för de som följer er eller repinnar – som bidrar till att företaget får fler följare på Pinterest.

4. Förstärka och göra varumärket roligt, spännande och intressant
Pinterest kan användas för att visa företagets själ på ett kul sätt och visa upp bilder där t ex kunder använder dina produkter, eller där produkterna eller tjänsterna visas när de används. Företaget kan också visa upp andra företag och varumärken man inspireras av och följa andra företagets pinboards. Du kan också t ex visa upp saker som företagets stödjer, sponsrar eller projekt företaget stödjer eller är med i på olika sätt. Och du kan också kanske få kunder att berätta hur positivt nöjda de är – eller varför inte presentera nya anställda i en Pinboard. Man kan också lägga upp pins som visar upp företagets butik/kontor etc och de anställda, hur support och kundtjänst ser ut, distribution etc. 

5.  Marknadsföra events och mässor
Genom att marknadsföra egna events eller deltagande på konferenser och mässor och länka till anmälningar, eller t ex till Twitter för att följa realtidsinformation om företaget under t ex mässan skapar man större exponering kring sitt företags externa aktiviteter.

6 Tips, råd och instruktioner
Sådan är alla intresserade av om de är bra. Är man ett bageri kanske man då och då vill bjuda på sitt bästa recept eller bara ge konkreta råd hur man som konsument lyckas i sitt bakande. Företaget kan skapa FAQ pins för de vanligaste frågorna som man får av kunder, eller slags minisupport. Produktinformation kring sina produkter och tjänster. Eller instruktioner hur man ska hantera och installera saker etc.

7.  Bygga relationer
Du kan använda Pinterest föra att erbjuda bra information till dina prospects och kunder. FAQ, information hur du handlar av företaget, ha kundvårdsaktiviteter, lägga upp rabattkuponger etc. Du kan också belöna de som repinnar pins. 

8.  PR
Gör företaget presskampanjer kan man lägga upp pressbilderna här lågupplösta, logotyper och kontaktinformation och länkar.

9.  Joint ventures
Varför inte skapa ett pinboard tillsammans med en partner, leverantör etc för att skapa trafik till båda företagen.

Ja detta var bara några exempel på vad ett företag kan använda Pinterest till. Så följ gärna mig på www.pinterest.com/annicathorberg så ser du hur vi börjat bygga upp vår närvaro. Några som jag tycker lyckats bra är McDonalds och Ben & Jerry – titta gärna på dem så får du en uppfatning om Pinterests storhet

Pin or repin… tha´s the question

Annica

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter