BloggVad är Pinterest?
Jag får ofta frågan om vad jag tror kommer att bli ”next big thing” inom sociala media. Det är ju självklart svårt att svara på, för ibland växer ett socialt medium snabbare än vad man trott. Allt nytt kan också skapa ett ”buzz”, vilket gör att intresset för ett medium växer än mer.

Så har det blivit med Pinterest. Jag har varit med i tre månader. Här berättar jag hur denna nya digitala anslagstavla fungerar och och hur den kan hjälpa dig och ditt företag.

Lite fakta
Pinterest grundades 2008 av Paul Sciarra, Evan Sharp och Ben Silbermann. Pinterest är nu det tredje största sociala mediet i USA efter Facebook och Twitter, enligt rapporten The 2012 Digital Marketer från analysföretaget Experian Hitwise och hade bara i mars 104 miljoner besökare, att jämföra med LinkedIn som ”bara” hade 86 miljoner.

Statistik Feb 2012
Pinterest hade i februari 2012 över 10,4 miljoner registrerade användare, 9 miljoner månatliga Facebook inloggade användare och 2 miljoner dagliga Facebook användare

Hur fungerar Pinterest
Pinterest ger dig möjlighet att organisera och dela olika saker du gillar och inspireras av på webben. Användarna använder s.k pinboards (digitala anslagstavlor) för att t ex planera sin fest, hitta inspirationsbilder när man ska renovera sitt hem eller t ex organisera sin favorit cupcake recept. Du kan också visa upp pinboards som skapats av andra och är ett kul sätt att upptäcka nya saker och få inspiration från andra människor som delar dina intressen. På Pinterest kan du likt Twitter ”Like”, ”Pin” och ”Repin” bilder och själv bygga upp en egen Pinterest profil för dig själv eller ditt företag och lägga till ett antal s.k digitala anslagstavlor. Din profil kan du dessutom anpassa och t ex lägga in företagets logotype och länk till din webbplats

Vad är en Pinboard
En Pinbord består av en uppsättning av pins. En digital anslagstavla kan du skapa inom vilket ämne som helst, t ex ”världens bästa hotell”, recept, tc. Och du kan lägga till så många pins du vill på den digitala anslagstavlan.

Vad är en s.k Pin
En pin är egentligen en bild som lagts upp av någon på Pinterest. En pin kan läggas till eller länkas från en webbplats som har en s.k Pin it knapp eller så kan du ladda upp bilder från din dator. Varje pin som adderas/läggs upp via Pin It knappen från en webbplats länkar tillbaka till den webbplats den kom ifrån. Det gör att jag tror att vi snart kommer att se fler och fler webbplatser som lägger till Pin It knappen bredvid de andra för t ex Twitter, Facebook och LinkedIn

Vad menas med att följa alla
Med ”Following All” menas att du har alla en användares pins på dens anslagstavla visade hos ditt Pinterest konto i realtid. Om den användaren skapar nya anslagstavlor kommer du automatiskt att följa dem också. Du kan följa indivduella boards om du t ex bara är intresserad av att se en användares pins på en särskild anslagstavla. Och du kan självklart välja att sluta följa anslagstavlor och användare när som helst OCH de blir INTE informerade om att du valt att sluta följa dem.

Vad menas med Repin
En ”repin” betyder att du lägger till en bild som du hittar när du har Pinterest öppet. När du ”repin” en bild, använder som först lade ut sin pin kommer då att få uppmärksamhet. Biilder som repinnats bibehåller ursprungslänken för bilden oavsett hur många gånger den repinnas.

Vad är skillnaden på att ”gilla en pin” och ”repinning”
Om du hittar en bild du gillar kan du markera likt andra sociala media att du helt enkelt gillar den genom att klicka ”Like”. Det innebär dock att bilden läggs till i din profils Like sektion: men bilden läggs INTE till på någon av dina egna anslagstavlor. Att ”repin” en bild tillåter dig att kategorisera bilden på någon av dina anslagstavlor om du vill. Du kan ändra beskrivningen på en ”repin”. Ursprungslänken på bilden sparas dock automatiskt, oavsett hur många gånger den ”repinnas”.

Hur kommer jag igång?
Pinterest är fortfarande trots sin stora tillväxt endast möjligt att få genom ”Invitation only”. Jag har varit med i ca 3 månader och vill du också gå med i Pinterest och få en inbjudan maila mig på: annica@marketinghouse.se 

Följ gärna mig på www.pinterest.com/annicathorberg eller www.pinterest.com/marketinghouse.se

 

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta mig. Inom kort kommer nästa del i Pinterest
”5 tips att använda Pinterest för företag”