BloggVisste du att det finns typer av sociala media användare?
Dels den allmänna användaren: detta är personen som använder sociala medier mest privat för att ha kul, delar foton och filmer med andra och representerar majoriteten. Som i princip bara loggar in på LinkedIn för att godkänna kontaktförfrågningar osv.

Sen är det in affärsanvändaren:personen som hör om sociala medier, skapar en Facebook Sida, Twitter eller LinkedIn konton, testar dem ett tag men slutar för det tar för mycket tid – och ser inte ut att ge nåt. Slutligen är den den fokuserade användaren. Den här företagaren har en plan, en strategi som fungerar och som ger konkreta leads och tydliga affärsmöjligheter. Som integrerar sina kanaler i all marknadsföring och som använder olika inbound marketing kanaler för att lättare bli hittad på Google. Detta är personen som får alla dessa ”gillare”, ”följare” och ”kontakter”, som verkar så svårt att få tillsammans med fler affärer.

Vilken social media typ är du?

Vi småföretag har en enorm konkurrensfördel här
Det är inte storföretagen som växer via användandet av sociala medier i affärssammanhang, det är vi snabbfotade nydanande småföretagare. Rätt använt kommer du att blåsa förbi dina konkurrenter – helt klart – eftersom de är första eller andra typen. Men du måste vara fokuserad och helt klart veta vilken målgrupp du vill kommunicera med och med vad. Att det tar tid – det gör det men vilken marknadsföringsinsats för inte det? Det bästa här är att det gör att du kan dra ned på kostnader för mer traditionell marknadsföring och samtidigt blir företagets varumärke mer känt och företag kommer att kontakta dig istället för tvärtom…