• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Annica Thorberg

    Annica Thorberg

    Företagare och sociala medier-expert

    Annica Thorberg bloggar om hur ditt företag kan växa genom att använda sociala medier på ett smart, tidseffektivt och kreativt sätt. Hon driver två företag, Surprisehouse (presentinslagning) och Marketinghouse (ett utbildnings- och konsultföretag inom integrerad marknadskommunikation och sociala medier) och är specialist på Linkedin.

Utbilda dig

BloggI detta blogg inlägg… Facebook Timeline
Jag har nu haft Facebook Timeline ett tag och enligt dem själva skulle detta lanseras 23 okt, och som vanligt lanseras det väl i USA först och sen plötsligt över en natt (eftersom vi har tidsskillnad) lär det dyka upp här.. Du kommer att bli förvånad tror jag!! Den stora Coverbilden är som en stor webbplats banner. Bara så du vet… Själv ska jag lägga in en Halloween Cover till helgen!

Själv tycker jag den nya Tickern inte är särskilt bra.. det är en som en “online realtids” remsa där allas inlägg, låtar de lyssnar på just nu etc rinner in. Tar mycket plats och har inte lyckats hitta nåt ställe att ta bort den på…. Har man dessutom “chat funktionen” på så är det inte mycket plats kvar för profilsidan!

Fortsätter med “7 steg att integrera sociala media i den externa kommunikationen” -

Idag steg 3 – Utbilda dig
Det påstås att vi skandinaver är s k “early adopter” och gärna hänger på nya saker tidigt, och detta med sociala medier är inget undantag! Men jag rekommenderar verkligen dig som känner dig osäker på hur och vad du ska göra i ditt företag. Och min absoluta rekommendation att utbilda dig, läs böcker, bloggar, (t ex min här på Driva Eget) gå på kurser, föreläsningar! Både Facebook och Linkedin har egna “Training Resources och webinarer om olika funktioner – de är jättebra. Du kan även hitta deras olika utbildningsdelar via YouTube! 

Ett annat bra sätt är att själv Gilla Facebooks Egna sida (de har redan 54 miljoner fans) men då får du snabbare information om nyheter!

Har du frågor, ställ dem gärna här på Driva Eget i kommentarsrutan!

Ha en bra entrepreneursvecka

Dela post
Kommentarer (3)
  • Hej fakta och verkligheten är att företag tjänar väldigt lite pengar genom Facebook och gilla funktionen. Troligen hänger man på denna enorma framgång och tror eller snarare är man rädd att missa tåget. Lite som gula sidorna va på 80-90 talet, syns du inte finns du inte. Men som vi ser från Annicas blogg så vet företag sällan varför dom finns på FB. Och om du inte når din målgrupp så spelar det ingen roll hur många du når. Om du hittar 500 000 killar mellan 18-25 på FB och säljer dambindor kommer du inte sälja nåt. Så tillbax till target marketing men via nya medier som FB i all ära. Håller med Annica Utbilda dig, läs, lär dig hur det fungerar. Finns inga genvägar till att sälja, produkten måste nå målgruppen för att sälja=) Bra blogg Annica/ Jerry/Old school företagare.

    Jerry

    2012-01-22 14:00

    Svara

  • Hej, jag har läst din blogg och tycker att det är jättebra information du delar med dig av. Själv har jag ett litet (dessutom nystartat) företag, och inte så många kunder nu i början. Jag har en hemsida, och en Facebooksida för företaget, mitt mål är att försöka hitta kunder även via Facebook…men det svårt att veta var man ska börja leta, FB är stort :-) och jag tänkte höra om du har nåt tips på hur man ska göra för att komma i kontakt med nätverk osv på just Facebook som kanske kan ge nya kunder varefter.

    Carolin

    2011-11-10 14:00

    Svara

  • Hej Carolin, ursäkta sent svar. Jo först och främst är det viktigt att fundera på om den målgrupp du vill nå – är socialt media mogen, dvs är de aktiva på Facebook? Och har du integrerat din hemsida med Facebook, dvs att de som besöker webben lockas att Gilla er på Facebook – det är en viktig start! Men det utgår jag ifrån att du har. Ett sätt att hitta kunder och nätverk på Facebook är att fundera på vilka grupper dina potentiella kunder kan tänkas vara i, om de är med i grupper som handlar t ex om det du vill sälja, att börja vara aktiva i sådana grupper kan vara ett sätt ?att marknadsföra ditt företag på?. Och kanske finns det andra företags sidor som du kan samarbeta med, där ni kan vara ?gästskribenter t ex, eller tipsa om saker?, kolla också ev intresseföreningar. Min erfarenhet är dock att många som går in och Gillar en sida tyvärr själva inte är så aktiva efteråt.

    Det bästa rådet jag kan ge är dock att göra en s k Konversationsplan, dvs göra en plan för vad, när, hur du ska publicera saker på din Sida på Facebook. Att lägga ut sådant som dina Gillare verkligen gillar så pass att de Delar det – s k crowdsharing – är det som gäller idag, dvs att få Gillare att dela med sig av det du lägger ut. Statistiskt sett är det filmer, bilder, konkreta tips & råd det som Gillare – delar vidare. Glöm heller inte att uppmana till en dialog, och ställ frågor, be Gillarna komma med egna förslag & tips! Hoppas detta bidrar!

    2011-11-29 14:00

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
23 oktober lanserar Facebook sin “Timeline”

BloggJa, mycket nytt har hänt på Facebook sista tiden men den största förändringen hittills lanseras 23 oktober.

I helgen har jag varit inne tittat på min personliga sida på Facebook och gjort om den till nya Timeline layouten”. Du som inte är så insatt i progammering behöver inte göra nåt än, för det sker automatiskt aktuellt datum..  Men det blir en helt ny layout – och det som syns först är en jättebild – från ett av de foton du valt att lägga ut! Så här är det vktigt att du själv ser över vad det är för “Cover Image”, som det heter – är rätt bild eller så gör du om! Man kan t om designa sin egen “Facebook Covers”. Så nu är det hög tid att skapa en Personlig Social Media Strategi – och börja med Facebook!!

Se över dina inställningar
Detta är min högst personliga reflektion av det jag sett och gjort för min profil. Och först och främst vill jag råda dig – som inte har läst användarvillkor, kontoinställningar och inte minst Inställningar – nu är det DAGS! Att se över vad du verkligen vill visa “offentligt”, för “vänner” eller “vänners vänner”, och det gäller allt historiskt du gjort, bilder du lagt ut, incheckningar du gjort, mat, intressen, ställen du varit på, saker du sagt, saker du Gillat, du delat etc. Det finns de som to o m skriver att man nu också bör se över vilka vänner man har lagt till under åren. För deras Timelines över åren kanske inte är bra för ens egna personliga varumärke!

Vad innebär Timeline
Timeline – är den tidslinje som kommer att visas i din profil – på allt du gjort och agerat inom i hela din Facebook histora. Själv kunde jag konstatera att jag blev medlem i Facebook 23 september 2007, och kunde följa allt jag sagt, gjort, delat, när jag blivit vän med olika personer, aktiviteter jag varit på, när jag gillat olika sidor etc. Detta kan i säkerligen i vissa fall vara jätteroligt att gå tillbaka och se (för en del) men mitt råd här är, att se över allt och bestäm dig för om du vill ta bort det, dölja det eller låta vissa saker ligga kvar. Du går in dina  ”Inställningar” och Sekretessinsställningar.

Ticker
Dett är också nytt och är den vänsterspalt som du kommer att se i den nya layouten – det är den allmän information som är om dig, vem du är, jobbar, vilka vänner du har etc. Den ligger nu som en topp banner kan man säga men flyttas i den nya layouten som en vänster spalt! 

Företags Sidor
Hur denna nya personliga profilen ser ut vet vi inte i skrivande stund så det återkommer jag med!

Imorgon är det dags Driva Egets after work, så hoppas vi ses då

Annica

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Steg 2 för att Integrerea sociala media i

BloggJag ser så ofta att företag skjuter till höger och vänster och lite hit och dit i sociala media kanalerna. Och saknar en strategi – och saknas detta är det ju inte heller lätt att skapa taktiker och slutligen inte kunna mäta – och se ROI i sociala media, dvs om investeringarna givit resultat!

I veckan har jag fortsatt att föreläsa om och pratat kring detta och deltagit i en del olika affärsnätverk och i förra veckan beskrev jag steg 1. Analysera!  Här kommer nästa tips – steg 2

Steg 2 Strategi – hur vill du att ditt företag (varumärke ska uppfattas) och vilka vill du nå ut till

När du gjort en analys och fastställt vilket/vilka sociala media kanaler ditt företag ska vara aktivt i (och förstås där dina kunder finns) – rekommenderar jag att inte sätta igång alla kanaler p en gång. Fastställ ett – två huvud sociala medier inledningsvis beroende på målgrupp.

En strategi ska ju tala om hur du ska  göra för att nå ut. Men det är också viktigt att du beställer, vad vill jag kommunicera ut, till vem, vad vill jag uppnå, och när ska jag kommunicera i valda kanaler och (vart finns de kunder du vill nå ut till

Ta nu fram en strategi baserat på analysen i steg 1, som beskriver hur företaget ska använda sociala medier och vilken inriktning man ska fokusera på, som främjar företagets mål. Här bör du också formulera en social media policy (internt och externt), och policy. (klicka här så kan du få tips och idéer på hur du formulerar en policy)

Att bygga upp och utveckla företagets varumärke och vilka kärnvärden företaget har – kan också fastställas här – så att man i varje aktivitet verkligen följer dessa. Vad vill företaget vara känt för, vilka nyckelord vill företaget bli förknippat med etc

Har du frågor – tips eller idéer kommentera gärna !

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Hur ser din egen och ditt företags sociala media strategi ut?

BloggNu pågår Eget företagsmässan och jag ska själv delta bl a i Tillväxtverkets monter och seminarium och en stund i Driva Eges monter imorgon torsdag och förhoppningsvis inspirera fler att Driva Eget företag!! Eller hur? Och som nyföretagare ska man ju få så många olika bollar att landa, bl a detta med marknadsföring och inte minst hur man kan använda sociala medier?

Jag träffar nästan dagligen företagare som säger att de använder sociala medier, att de har en Företags Sida, eller att de har en blogg eller Twittrar! Men väldigt få har tagit fram dels en strategi för hur de ska använda detta och varför? Och väldigt gärna vill vara privata också på Facebook! Och har heller inte tagit fram en taktisk plan för hur de ska integrerar sociala medier i all extern kommunikation? Så jag tänkte dela med mig av lite tankar kring detta för att få dig som driver eget att komma igång och ta det från rätt håll! 

Börja i rätt ordning
Min uppfattning och absoluta rekommendation är att du börja med se över din “Personliga sociala media strategi”  parallellt med företagets. För potentiella kunder (utgå ifrån det), partners, leverantörer m fl kollar in hur du och ditt företag ser ut, agerar, skriver i alla olika kanaler, vilka vänner eller kontakter du har etc. De “googlar ditt namn, bilder, företagsnamn etc). Jag brukar säga “säg mig vilka kontakter du har – så ska jag säga dig vem du är”

Så följ min blogg närmaste tiden för här kommer ” 7 steg för att komma igång med och integrera sociala media i företagets kommunikation”

Introduktion – vad menas med sociala medier (enligt Wikipedia i en “wiki”…)

  • Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i Internetforum, communities, bloggar, wikier, gruppvara, poddradio och artikelkommentarer. Termen används ofta som slagord för sådana tjänster.
  • En annan definition är ”Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.”

 

  • En tredje definition är “Sociala medier definieras av de miljontals samtal som sker på webben varje dag, samt konsten för hur de förs.”

Idag använder många företag och organisationer sociala medier för att kommunicera med sina målgrupper, eftersom det är ett snabbt och enkelt sätt att nå fram och skapa en dialog. Den populäraste metoden för att marknadsföra i sociala medier är s.k viral marknadsföring.

Det relaterade begreppet socialt nätverk är ibland ett ibland ett informationstekniskt begrepp synonymt med sociala medier, ibland ett sociologiskt begrepp som åsyftar mänskliga kontaktnät generellt. Sociala medier är ett nytt och växande verktyg inom marknadsföring.

Steg 1 – Analysera
Innan du sätter igång med att använda sociala media – bör du ställa dig frågor som vad ska vi använda dem till, vem vill vi nå ut till, vad vill vi uppnå, hur ska vi göra detta, vilka sociala media kanaler finns vår målgrupp i och hur socialt media mogna är de? Dvs. vilka sociala mediekanaler ska vi finnas i?

Många företagare som driver B2B verksamhet tror t ex att man inte behöver vara på Facebook, utan ser t ex Linkedin som en viktigare kanal! Och det kan i vissa mån stämma beroende vilken målgrupp man har. Varför inte börja fråga sina kunder? Jag tycker själv att man absolut kan finnas i båda kanalerna, för man kan på olika sätt använda dessa två kanaler för olika syften! 

Så avsett tid en stund och analysera ovan – så fortsätter vi med steg 2 inom kort!

Hoppas vi ses på mässan imorgon!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter