Steg 2 för att Integrerea sociala media i

Redaktionen

Publicerades: 13 oktober, 2011

Jag ser så ofta att företag skjuter till höger och vänster och lite hit och dit i sociala media kanalerna. Och saknar en strategi – och saknas detta är det ju inte heller lätt att skapa taktiker och slutligen inte kunna mäta – och se ROI i sociala media, dvs om investeringarna givit resultat!

I veckan har jag fortsatt att föreläsa om och pratat kring detta och deltagit i en del olika affärsnätverk och i förra veckan beskrev jag steg 1. Analysera!  Här kommer nästa tips – steg 2

Steg 2 Strategi – hur vill du att ditt företag (varumärke ska uppfattas) och vilka vill du nå ut till

När du gjort en analys och fastställt vilket/vilka sociala media kanaler ditt företag ska vara aktivt i (och förstås där dina kunder finns) – rekommenderar jag att inte sätta igång alla kanaler p en gång. Fastställ ett – två huvud sociala medier inledningsvis beroende på målgrupp.

En strategi ska ju tala om hur du ska  göra för att nå ut. Men det är också viktigt att du beställer, vad vill jag kommunicera ut, till vem, vad vill jag uppnå, och när ska jag kommunicera i valda kanaler och (vart finns de kunder du vill nå ut till

Ta nu fram en strategi baserat på analysen i steg 1, som beskriver hur företaget ska använda sociala medier och vilken inriktning man ska fokusera på, som främjar företagets mål. Här bör du också formulera en social media policy (internt och externt), och policy. (klicka här så kan du få tips och idéer på hur du formulerar en policy)

Att bygga upp och utveckla företagets varumärke och vilka kärnvärden företaget har – kan också fastställas här – så att man i varje aktivitet verkligen följer dessa. Vad vill företaget vara känt för, vilka nyckelord vill företaget bli förknippat med etc

Har du frågor – tips eller idéer kommentera gärna !