Sociala medier i all ära – men hur säljdrivande är din webbplats

Redaktionen

Publicerades: 22 februari, 2013

Webbplatsstrategi – en del i en Inbound Markeing

Idag tänkte jag prata lite om hur viktig ditt företags webbplats är för att öka din försäljning. Sociala medier driver mer trafik till webben. Men väl där, vad gör besökaren? Behålls de förväntningar han/hon byggt upp om dig i ett socialt medium.

Ett av de viktigaste syftena med att ha en tydlig social mediastrategi är att driva trafik till företagets webbplats. Och rätt använt med intressant innehåll i statusuppdateringar och länkar in till olika landningssidor på din webbplats lockar du fler att besöka webbplatsen. Men… lyckas du konvertera besökare till leads, dvs. är din webbplats och dess information och landningssidor så pass attraktiva att besökaren tar initiativ att ladda ner material, kontakta dig, anmäler sig till nyhetsbrev etc. Eller har t om svårt att förstå vad det är företaget erbjuder eller t o m att hitta kontakt uppgifterna?

Social medier i all ära… men hur har du det med din webbplats?
Jag ser ofta småföretagare som är aktiva i sociala medier utan strategi och mål samt utan att länka in (lotsa in målgruppen man skriver till) till rätt ställe på webbplatsen utan bara rakt in till www.dindomän.se. Och på Facebook Sidor ser många småföretagare inte så särskilt professionella ut. Omslagsbild och profilbild är inte varumärkesbyggande och det man skriver lockar inte folk självklart att klicka på länken, gilla, kommentera eller dela.

5 tips för att få ut mer av din webbplats, ökad trafik och leads

1. Budgetera för bättre resultat  500 kr/månad räcker långt

Avsätt en budget för att skapa en professionell webbplats. Låt inte någon sons bästa kompis bygga ett eget verktyg till ditt företag. Använd dig av en professionell leverantör som har ett bra CMS (Content Management System), dvs. publiceringsverktyg för din webbplats. Och där rubriker, texter, bilder och s.k slugs (länkar till olika rubriker på din webbplats) är professionellt uppbyggda. Det finns ett antal sådana företag och de vet oftast också hur webbplatsen ska byggas upp för att bli ”Google Friendly” – vilket är helt avgörande för att du ska kunna ha få en bra sökordsoptimering (SEO).

En webbplats kan ses som att jämföra snabbmatsrestauranger med lyxrestauranger. På en snabbmatsrestaurang är det billigt, du får det du betalar för, service och kvalitet är inte särskilt hög medan det på en lyxrestaurang är många delar som skapar en härlig lyxkänsla, lokal, mottagande, menyer, personal, att det är vackert upplagt (men oftast lite mat) men du är ändå beredd att betala extra för att få hela den där upplevelsen. Precis så är det med webbplatser.

Så vilken känsla, pris, service och kvalitet vill du ge dina besökare och blivande kunder? Fin och professionell webbplats ger ett professionellt första i intryck av ditt företag och dina tjänster och besökaren stannar kvar längre eller hur? Och det gör också du kan ta bättre betalt.

Och låt inte någon sons bästa kompis bygga ett eget verktyg till ditt företag. Använd dig av en professionell leverantör som har ett bra CMS (Content Management System), dvs. publiceringsverktyg för din webbplats. Och där rubriker, texter, bilder och s.k slugs (länkar till olika rubriker på din webbplats) är professionellt uppbyggda. Det finns ett antal sådana företag och de vet oftast också hur webbplatsen ska byggas upp för att gillas av Google – vilket är helt avgörande för att du ska kunna ha få en bra sökordsoptimering (SEO) – utan att betala allt för mycket pengar.

2. Driv trafik från sociala medier till webbplatsen – men sen då?

Titta på din webbplats utifrån kundögon, eller be någon trovärdig person i din närhet göra det. Vad ser de, saknar de, första intrycket? Lista detta och förändra och förbättra så att du lättare kan få en säljdrivande webbplats. Använd Google Analytics för att se hur många besökare du har, vilka sidor de tittat på. Lägg in anmälningsformulär för saker du vill berätta om eller till nyhetsbrev så får du in namn på personer som visar intresse för dina produkter/tjänster. Glöm inte att lätta upp din webbplats med bilder. Och inte för mycket text på varje sida.

3. Driva trafik in till webben med länkar till rätt ställe
Ett av de viktigaste syftena med att ha en tydlig social media strategi är att driva trafik till företagets webbplats. Och rätt använt med intressant innehåll i statusuppdateringar och länkar in till olika landningssidor på din webbplats lockar du fler att besöka webbplatsen. Dvs har du skrivit om en nyhet, ett nytt blogginlägg eller uppdaterat med en ny tjänst, berätta om det i sociala medier, nyhetsbrev etc och länka in till exakt den platsen på webbplatsen

4. SEO – sökordsoptimering
Ta fram 1-15 sök ord som du vill bli hittad på via Google. Googla dem och se vilka företag och länkar som kommer upp? Är något av dem ditt företag? Grattis – men är det inte det, behöver du se om dessa ord framför allt finns med i huvudrubriker, texter, bildtexter på din webbplats. Google ditt företagsnamn och se vilka rubriker som kommer upp/länkar och vart de länkas. Använder du sociala medier lär ditt företags Facebook, Twitter och LinkedIn konto dyka upp. Om inte så se till att du skapar konton där och integrerar dem.

5. Konvertering
En av de stora trenderna just nu (egentligen ingen trend utan så borde det vara) är det som kallas conversation rate, dvs. hur många av dina besökare konverterar du till leads, till blivande kunder. Och hur fångar du upp dem? Jo genom att de laddar ner material och lämnar t ex namn, epostadress och företag bygger du en lista av intresserade. Men sen då…

6. Lead nurturing eller market automation
En annan teknik som alla pratar om. Jo, skicka bekräftelse och tacka om de t ex anmält sig till nyhetsbrevet. Skicka ut något snabbt som handlar just om det de visat intresse för. Automatisera olika epostutskick beroende på vad någon har visat intresse för. Håll ”dem varma” med bra information men inte för mycket sälj… Om du inte skriver nyhetsbrev börja göra det så bygger du automatiskt upp en lista med intresserade prospekts