• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Annica Thorberg

    Annica Thorberg

    Företagare och sociala medier-expert

    Annica Thorberg bloggar om hur ditt företag kan växa genom att använda sociala medier på ett smart, tidseffektivt och kreativt sätt. Hon driver två företag, Surprisehouse (presentinslagning) och Marketinghouse (ett utbildnings- och konsultföretag inom integrerad marknadskommunikation och sociala medier) och är specialist på Linkedin.

Sociala media sover inte

BloggJag träffar många företag som redan nu “mentalt börjar stänga” för semestern – och funderar mycket på hur vi småföretagare kan vända det till vår bästa säljtid för ”Sociala media sover aldrig och tar heller inte semester”, så detta kan vara vi småföretagares bästa chans!

Mycket av nyhetsflödena inom sociala media kommer förstås från USA (där vanligt folk har 2-3 veckor semester), i Asien typ aldrig och i Europa är det ”stängt” några veckor i augusti. Så i dessa delar av världen flödar det av affärsmöjligheter ”sommartid” med events, webinarer och seminarier hela sommaren. Så därför tänkte jag ge lite ”sommartips” – på hur ditt företag kan vara lite ”sommarstreetsmart”.

Det är roligt med sociala media! Jag har arbetat med detta i ett antal år nu och märker att folks vanor ändrats – att ”hänga i sociala media kanaler” på sin fritid och semestrar blir allt vanligare och accepterat – Och de använder i högre utsträckning smartphones och Ipads!

Så hur kan vi småföretagare utnyttja detta? 

Jo – satsa på att ha aktuell information på webben och i dina sociala media kanaler

  • Skapa en mobil sida för ditt företags webbplats – anpassad till smartphones/Ipads – det gör det lättare för folk att få tag i rätt information snabbt
  • Starta sommarkampanjer nu– beställ och betala före semestern så får du x rabatt
  • Gör tipslistor och uppmana dina fans på Facebook, dina följare på Facebook eller kontakter på LinkedIn etc att komma in med sina ”bästa sommartips/recept etc som passar din verksamhet, ha fototävling på nåt sommartema etc
  • Gör en egen postingplan för sommaren, dvs. vad, när, hur ska du lägga ut och dela material i företagets sociala media kanaler och förbered tidsplanen
  • Övriga media sover inte – de har total nyhetstorka – men behöver ändå fylla alla sidor – utnyttja det – och skapa pressaktiviteter
  • Ägna tid åt att utvärdera ditt företags valda sociala media kanaler och webb, uppdatera, stäng och skapa nya.
  • Skapa en mobil webb – så att den är anpassad till smartphones/IPADs
  • Ordna ett kul och annorlunda kundevent o bjud med kundens familj – marknadsför och bjud in via sociala media
  • Skicka glassogram till kunderna eller använd Wrapp Appen
  • Boka redan nu in kundmöten med kunder och prospekts – deras augustialmanackor är tomma!

Ja det var en del tips – hoppas något av dem passar. Vill du få sociala media tips från mig och mitt företag Marketinghouse så vore det jättekul om du följer oss i våra kanaler . Har du specifika frågor är du alltid välkommen att kontakta mig och dela gärna med dig i detta forum av dina bästa tips för sommaren för oss småföretagare

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
"Sociala medier sover inte och tar heller inte semester"
6 saker att ta tag i nu i sommar för att bli mer synlig i sociala medier och få fler leads till hösten

BloggHur många av dina kalla samtal leder till möten, till affärer?
Handen på hjärtat du som arbetar med försäljning, hur många kalla samtal har du gjort i dina dagar där du inte kommer fram? Det är upptaget, personen lovar att ringa upp men aldrig ringer? Fått ett rungade “nej-tack” innan du ens hunnit dra din pitch”, till att folk nästan skäller ut dig för att du stör. Grattis du har arbetat för länge inom “interrupt marketing” eller via traditionell marknadsföring och försäljning.

Kalla samtal är stendött
Ingen gillar att göra dem, ingen gillar att få dem. Själv fick jag ett senast i morse – från ett företag som inte hade en susning om vad mitt företag gör, vilket behov vi har, och om vi överhuvudtaget var i målgruppen? Vi småföretagare är själva trötta på att få sådana samtal, så varför håller många själva på med det 2014?

Jag läste nyligen en artikel som SEB publicerade i sin blogg Green Room om SCBs årliga rapport ”IT i företag 2013” där det i undersökningen visar sig att citat ” det inte är många småföretag som jagar likes på Facebook”. Undersökningen visar att det fortfarande är många småföretag som inte använder sociala medier för att hitta nya kunder.

Alla småföretag vill väl ha nya kunder?
Börja tänka utifrån och in istället. Om en potentiell kund har behov av att köpa produkter eller tjänster som just ditt företag är bra på, kanske rent av har den bästa lösningen på kundens behov, hur gör då den potentiella kunden för att hitta sådana produkter eller tjänster? Idag Googlar de flesta faktiskt, även om de känner till några företag eller personer som kanske har det de söker, Googlar många ändå (ändå upp till 80 % av B2B företag börjar sin köpprocess på Google).

Välkommen till den ljusa sidan “attract marketing”.
Tänk om potentiella kunder gillar det du och ditt företag kan och börjar följa, kommentera och dela den kunskap och kompetens ni har och bjuder på i era sociala medier, webben, etc, som de i sin tur delar i sina egna sociala medier.T o m anmäler sig till era nyhetsbrev, följer er blogg och då och då besöker webben och laddar ner något affärsnyttigt whitepaper.

MEN de är inte redo köpa era produkter eller tjänster än. Då gäller det att ha tålamod och närma sig dem när de kommit allt längre fram i köpprocessen. Vad de gör är att de långsamt bygger upp ett allt större förtroende för dig och ditt företag så att den dag de är redo att köpa – ser dig och ditt företag som det absolut första alternativet att kontakta. Att skapa en egen strategi för detta i ditt företag kallas ”Inbound marketing ”– där det gäller för ditt företag att inte ”sälja utan att vara köpbar” den dagen kunden är redo att möta dig och ditt företag. Det är en enorm skillnad. Det gör ofta att relationen snabbt blir stark mellan köpare och säljare redan från början. Det gör att du måste öka din närvaro på Internet genom bl a sociala medier och bli mer synlig för din målgrupp.

Sommartid är affärsplaneringstid för mig. De bästa idéerna, planerna och aktiviteterna företaget ska genomföra under hösten får jag och sätter jag på pränt mitt i sommaren. Så här kommer lite tips.

6 saker att ta tag i nu i sommar för att bli mer synlig i sociala medier

1. Se till att din webbplats är bra indexerad och lätt att hitta in till
Gör egen sökordsoptimering (SEO), börja med att kolla 10-20 kombinationer av sökord inom din verksamhet, hur pass högt kommer ditt företag upp Google. Är du på andra sidan på något är det dags att börja indexera sidan bättre. Ladda ner vår guide – 9 steg för att sökoptimera din webbplats effektivt. Erbjud gratistips att ladda ner från din webbplats, marknadsför dem i sociala medier.Skapa sociala mediekanaler i de kanaler dina potentiella kunder finns

2. Skapa sociala mediekanaler i de kanaler dina potentiella kunder finns
Fundera på i vilka kanaler dina potentiella kunder finns och vart de troligast vill börja följa dig och ditt företag. (Fråga gärna befintliga kunder). För B2B företag är Linkedin den självklara kanalen om man vill nå beslutsfattare och påverkare i företag. Vill man nå t ex kvinnor som gillar mode, mat och inredning så är Pinterest den överlägset bästa kanalen idag (även om den ännu inte är så stor i Sverige så är kanalen megastor i USA) så varför inte vara tidigt ute.

Twitter är en bra kanal för att nå journalister, kommunikatörer, debattörer politiker, organisationer och nyhetskanaler. Men det gäller att vara ihärdig här för ca 10 % av de som använder Twitter står för 90 % av innehållet ännu så länge. Instagram kan vara en bra kanal för att nå en yngre publik som mer överger Facebook men intresset för kanalen växer uppåt i åldrarna, främst bland kvinnor, är min erfarenhet. Använd videos och filmer (egna och andras) och bygg din egen kanal på YouTube. Google+ väntas få sitt stora genombrott 2014 och har + 350 miljoner användare så glöm inte den kanalen om du främst vänder dig till internationella beslutsfattare och påverkare särskilt i IT-branschen.

Facebook bör du ha även som B2B företag (fast Linkedin bör vara huvudkanalen) eftersom 4,8 svenskar trots allt har ett konto här. Och varför inte starta grupper på både LinkedIn och Facebook och locka in människor som är intresserade av din bransch. Och varje socialt medium räknas som en s.k inbound  länk in till din webbplats vilket positivt påverkar Googles indexering och syns bra vid googlingar.

3. Synliggör dina sociala medier
Ha sociala media-knapparna och möjlighet att prenumerera på din blogg och dina nyhetsbrev väl synligt och gärna högst upp på din webbplats. Berätta på LinkedIn att ni finns på Facebook och tvärtom.

4. Starta en blogg och/eller ett nyhetsbrev
Skriva om smarta lösningar ni gjort, tipsa om saker som löser problem för kunderna, skriv om nyheter, undersökningar, andras artiklar, egna betraktelser. Tipsa befintliga kunder om bloggen och nyhetsbrevet och att de i sin tur kan tipsa andra. Berätta i sociala medier om din blogg och värdet med att få ditt nyhetsbrev.

5. Whitepapers
Skapa affärsnyttiga tips, råd etc som PDF: er. Lägg upp dem på webben, på bloggen, i nyhetsbrev etc och marknadsför dem i dina sociala mediakanaler. Så att folk kan ladda ner dem. Berätta om det i sociala mediekanalerna så ökar du trafiken in till din webbplats.

6. Börja e-mingla på LinkedIn
LinkedIn sover inte och tar heller inte semester. Jag som arbetar med LinkedIn dagligen ser att sommarlediga svenskar ägnar allt mer tid åt LinkedIn. Så det gör att det du och ditt företag gör nu får större synlighet. Fundera på vilka skulle vara dina idealkunder och varför och använd LinkedIns sökfunktion för att hitta dem. Ta dig tid att nätverka på LinkedIn så blir får ditt företag en rivstart inför hösten med alla nya kontakter du fått under sommaren och lägg ut affärsnyttig information här redan nu.

Det är nyhetstorka i media och i sociala medier under sommaren – utnyttja det till din fördel.
Annica Thorberg

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Repetera dina inlägg i sociala medier för större räckvidd

BloggRepetera dina inlägg i sociala medier för att nå ut till din målgrupp
Kan du ibland känna irritation över att marknadsföring och reklam du ser eller fått upprepas? Eller tycka att ”men det där har jag ju redan sett, läst etc”? Du har helt rätt men en av de viktigaste sakerna i effektiva kampanjer är att ha en röd tråd och använda en mix av kanaler så att kampanjen når ut så brett som möjligt mot den målgrupp man vill nå?

A och O när det gäller inbound marketing kampanjer, sociala mediakampanjer och generella inlägg och delningar i sociala medier handlar om repetition, d.v.s. repetera inlägg med länkar i olika kanaler och flera ggr i samma kanal också.

Det innebär att en kampanj kan synas både i t ex printmedia (tidningar), etermedia (TV, radio) och i digitalmedia (banners, Adwords), via epostutskick osv. Så att den repeteras och på så sätt får en större uppmärksamhet.

Detsamma gäller när du gör en inbound marketingkampanj eller en social mediakampanj eller för den delen gör en post (ett inlägg i ditt företags sociala mediakanaler)

Men här börjar det bli lite annorlunda.
Har du märkt att många faktiskt inte ser dina inlägg trots att de gillar din företagssida, eller tvärtom, att du i ditt eget flöde på t ex Facebook inte alltid ser de inlägg som vänner eller företag du följer lägger ut? Eller att det alltid är samma vänners inlägg som syns mest?

Så dagens blogginlägg handlar om hur det fungerar så att du når ut bättre nästa gång du ska göra något i dina sociala mediakanaler. Jag läste en intressant artikel i Internetworld 1/2013 och blev inspirerad av att dela med mig av det de skrev och de källor de också hänvisade till.

Google, Facebook och LinkedIn har alla algoritmer som avgör synligheten i respektive kanal för det innehåll du lägger ut. Budskapet här är inte att hänga ut Facebook, utan att påminna dig som företagare att repetera dina inlägg i sociala mediakanalerna, för att få större räckvidd. Gå också in regelbundet i Facebook och LinkedIns statistikverktyg och se vilka inlägg som setts, gillats, kommenterats och delats mest. Detta för att få en större förståelse vad det är ditt företags följare/gillare uppskattar.

Algoritmen Edgerank avgör hur många som ser de inlägg du och företaget gör på Facebook, baserat på hur fansen interagerar med ditt inlägg, poster etc. D.v.s. har Facebook gjort om sin algoritm igen så att annonsering prioriteras i andras flöden, sponsrade inlägg etc.

Facebooks Edgerank (källa: Facebook och Internetworld 2013)
Dvs. nedan saker som påverkar hur högt upp i prioriteringen ett inlägg kommer. Men det beror på hur ofta dina vänner, fans etc interagerar. Inte helt lätt att begripa men så här skriver Internetworld 1/13).

+ Gillat, kommenterat eller delat ett inlägg från din Facebooksida
+ Besvarat en Facebook fråga från din Facebooksida
+ Svarat på evenemang som tillhör din Facebooksida
+ Taggat er Facebooksida i något av sina inlägg

Facebooks Edgerank i Annica Thorbergs blogg på Driva Eget

+ Gillat din Facebooksida
+ Checkat in på din Facebooksida

Dvs, det är detta som Facebooks s.k Edgerank= Antalet fans på din Facebooksida (pratar om det) handlar om.

Jag rekommenderar också att läsa mer på Edgerank Checker, en mkt bra bloggsida om detta. Jag är ingen expert på detta men tipsa om att det finns anledningar till att vänner och följare inte alltid ser dina inlägg eller att du bara ser vissa. Själv missar jag tyvärr en massa intressant information från företag jag gillar på LinkedIn och Facebook och tar därför för vana att besöka de företag som är viktigast för mig och mitt företag, minst 1 ggn/vecka för att snappa upp intressanta inlägg.

Vad ska du göra för att fler ska se ditt företags inlägg.
Det påstås att ca 15 % av det vi lägger ut ses av vänner eller gillare, dvs. de flesta ser faktiskt inte våra inlägg. Därför är det jätteviktigt att viktiga inlägg på din företagssida läggs ut flera gånger, kanske med någon veckas mellanrum eller mer tätt om det är viktigt. Du kan t.o.m. schemalägga inlägg på Facebook så vet du att viktiga inlägg läggs ut regelbundet. Detsamma gäller på LinkedIn. Jag kallar det ”att det snöar information hela tiden”, d.v.s. för att få uppmärksamhet gäller det att:

• Repetera viktiga inlägg, events, länkar etc
• Bifoga bilder/filmer för att fler ska upptäcka inlägg
• Variera tidpunkten när du lägger ut inlägg (många har rutiner och går in samma tid varje dag), så för att nå fler bör du variera tidpunkten på dagen/helger etc

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Nya verksamheters inträde i sociala medier

BloggNya verksamheters inträde på sociala mediascenen

Förra året var jag i USA vid två tillfällen på sociala media konferenser och eftersom sociala mediers vagga står här så ligger många verksamheter så mycket längre fram än vad vi ser här i Sverige. Och det slog mig att de som jobbade i butiker, hotell, barer, restauranger, konferenser etc. var så väl utbildade i att marknadsföra sina verksamheters sociala mediakanaler. Och det imponerade starkt på mig. Så här kommer några exempel i syfte att inspirera dig och visa på hur några verksamheter gjort som jag tycker varit bra.

Har du själv en verksamhet där sociala mediamognaden inte är så väl utvecklad har du en jättechans att skapa konkurrensfördelar och vara tidigt ute, bli ledande och en förebild= mer besök till webben= mer leads = klirr i kassan.

Premium Outlets
En dag besökte jag en stor outlet utanför New York och då blev jag en ”kupongmarodör”, för redan innan resan kunde man på webben anmäla sig för en viss outlet, för att få nyhetsbrev med VIP erbjudanden vissa helger, kampanjer, reor etc. Genom deras Nyhetsbrevsanmälan kvalificerade man sig för att kunna kvittera ut en särskild ”kupongbok” med ännu mer kuponger, samt ladda ner erbjudanden som en pdf från webben. I kupongboken och i deras App (självklart hade de en…☺) fanns uppmaningar att ”Like us on Facebook och ”Follow us on Twitter”

Väl där i butikerna, fanns mkt skyltar om att checka in på t ex Facebook för att erhålla ett erbjudande, få en gåva etc. Men det som var helt unikt var att varje gång jag betalade uppmanade personalen mig att gå in på butikens webbplats och svara på några frågor, vilket skulle ge 20-25% rabatt på nästa köp. Att gå in och gilla butiken och därför få rabatt på nästa köp. På alla kvitto fanns information om detta och erbjudandet. Vilken butik erbjuder det i Sverige idag? 

En restaurang på Times Square, hade förstås en ”Like us på Facebook” på entrédörren, på menyerna och t o m på sina coasters (glasunderlägg).

The container Shop
De hade stora skyltar ut mot gatan med uppmaningar att följa dem i deras olika sociala medier och beskrev det på ett kreativt sätt.

St Patricks Cathedral
När jag besökte St Patricks Cathedral i New York som var under renovering hade de satt upp jättestora skyltar runt hela byggnaden med ”Check in  on Facebook” och “Follow us on Twitter”. Detta var nog det som imponerade mest på mig, eftersom det kändes nytt, fräscht och oväntat –

och det skulle vara såroligt att se någon svensk kyrka göra ett liknande begrepp.

Odengatans Tandvård
Nyligen förläste jag på Stora Tandvårdsdagen för tandkliniker om vikten att finnas t ex i Facebook och skapa relationer ochengagemang med patienter och blivande patienter mellan besöken, ge råd, tips etc. Ett bra exempel på hur man kan använda sociala medier inom tandvårdsbranschen är Odengatans Tandvård och Folktandvården i Värmland.

Polisen i Alvesta
De är ett annat exempel där Facebook har varit mycket bra för att kommunicera med och engagera människor i deras område. Men sättet de gör det på – seriösa saker på ett humoristiskt sätt har fått många att följa dem långt utanför kommungränsen.

ST1 i Mora
På sportlovet passerade familjen Mora och såg den här härliga skylten. 

Varför tar jag upp detta, jo för att belysa att det egentligen inte finns någon verksamhet som inte bör vara på sociala medier och att allt fler börjar upptäcka att sociala medier når betydligt längre än traditionell kommunikation.

Ha en fin helg

Annica

@annicathorberg | www.facebook.com/themarketinghouse | /www.linkedin.com/company/marketinghouse

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Hur väl använder du LinkedIns sökfunktion Lead Builder för att hitta leads?

BloggAnvänder du Lead Builder i LinkedIn för att hitta leads?

Många använder bara LinkedIn för att tacka ja till kontaktförfrågningar eller själva skicka iväg opersonliga förfrågningar till olika personer. Få använder LinkedIn för att dels

  • Strukturera upp befintliga kontakter
  • Använda Lead Builder för att hitta intressanta leads i viktiga målgrupper

Strukturera upp befintliga kontakter
Tänk på att varje kontakt du knyter till ditt nätverk på LinkedIn kan du ge en s.k tag, dvs. öronmärka så att du lättare kan söka ut ett visst antal personer som ingår i den taggen. Detta är inget som någon annan ser utan det är bara för din egen ordning skull. Under bilden på varje person finns idag ett “mini-crm-system” i LinkedIn. Där kan du fylla i när ni fick kontakt, tagga i en egen tag, lägga in när du ska kontakta och bli påmind. Enkelt och effektivt.
Vill du sedan rikta ett epostutskick till Inboxen på alla dina kontakter i LinkedIn inom en viss tag, visar det sig oftast vara ett av de mest efffektiva sätten att få en fortsatt kontakt. Folk tenderar att läsa Inboxen i LinkedIn än vanliga mailboxen:-).

LeadbuilderMarketinghouse blogginlägg om Leadbuilder i LinkedIn
En av de bästa funktionerna här på LinkedIn är Lead Builder. Har du ett gratiskonto kan du utnyttja den här funktionen i tre sökningar. Har du ett Premium konto kan du göra fem sökningar.

Med Lead Builder kan du skapa och spara listor med potentiella kunder med hjälp av olika sökaspekter. Skapa en leadlista: Klicka på Avancerad sökning bredvid Sök överst på startsidan.Ett popup-fönster för Lead Builder visas. Välj relevanta sökkriterier för att hitta dina leads och klicka på Sök. Spara. Så håller LinkedIn reda på förändringar. Du kan skapa sökningar på en mängd olika kriterier, 1:a gradskontakter, 2:a gradskontakter, Grupper, titlar, funktioner, företagsstorlek, geografi. I betalversionerna kan du dock finslipa sökningarna mer än i gratisversionen. LinkedIn håller sedan automatiskt reda på om det sker förändringar och du får ett mail 1 gång per vecka om förändringarna/bevakningen.

Exportera dina kontakter
Du vet väl att du också kan spara ned alla dina LinkedIn kontakter i en sk csv-fil, och sen konvertera den till en excel-fil och importera t ex i Outlooks adressbok, ditt CRM system etc. Men det är absolut ingen idé att göra detta förrän du bringat ordning i alla dina kontakter. Annars blir det så mkt mer jobb i Excel.

Annica Thorberg

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Har du en uttalad Twitterstrategi för ditt företag eller bara kvittrar till till lite då och då

BloggHar du en bra Twitter strategi som del i din sociala mediamarknadsföring?

Lugn, de flesta företag har inte det, utan startar Twitterkonton utan en tanke på hur de ska kommunicera.
Jag läste nyligen en artikel, om Punkt SEs undersökning ”Svenskarna och Internet 2013” som visar att nästan en femtedel av svenskarna, 17 procent, använder Twitter. Det är en fördubbling jämfört med för två år sedan. Samma undersökning visar att Instagram används av nästan lika många, 15 procent.

Ju större företag ju sämre strategi kring Twitter. Här visar det sig att det är de små företagen och t o m enmansföretagarna som har övertaget. Men det är många enmansföretagare som twittrar om allt möjligt – och inte bara om sitt företagande och vad man löser för problem för kunder. Det är därför bättre att särskilja sitt privata twittrande med sitt företagstwittrande, tycker jag!

Men det finns de som tycker helt annorlunda, och tycker att man ska blanda. Frågan är ju egentligen – vad förväntar sig dina följare ska komma från dig? Jo, en del kan du faktiskt beskriva i din ”bio”, dina få meningar som beskriver ditt Twitterkonto, och som faktiskt lockar andra och gör att andra väljer att följa dina Tweets.

Det viktigaste målet för ett företag är att säkerställa att man överlever och skapar tillväxt. Och förstår att en viktig del i det är bygga upp ett intressant varumärke som gör att människor får förtroende för företaget och därmed vill följa av olika skäl. För att möjliggöra att ha kontakt med befintliga kunder och potentiella kunder och etablera en relation kan sociala medier vara mycket lönsamt för alla verksamheter som vill växa. Ett bra sätt att nå det målet är att använda att integrera sociala medier i sin externa kommunikation. Och det är här Twitter kommer in

Regelbundet twittra är A och O
Att regelbundet tweeta om ditt företag, och framför allt bjuda på tips, råd, kunskap, lite personliga reflektioner från företagets omvärld, dela andras affärsnyttiga tweets inom ditt företags område, är ett perfekt sätt att börja bygga ditt varumärke med hjälp av Twitter. 

Det är ett utmärkt sätt att fånga människors uppmärksamhet kring vad du och ditt företag är bra på och har att erbjuda. Men bör inte vara rena säljbudskap. Det är ett ”no-no”. Att retweeta (skicka vidare) kända personer och företags inlägg är det bästa sättet att börja bygga upp uppmärksamhet kring dig och ditt företag. Ha gärna som mål: Att bli ett intressant ”filter” och en person/företag som folk gärna följer, för att de inte själva hinner ”bevaka allt”. Att bli en ”influerare”. Låter kanske stort och svårnått men det är egentligen inte så svårt att nå inom ditt ”gebit” för man når snabbt ut i Twittervärlden bara man har en tydlig plan för vem man vill nå och varför.
Ett annat bra tips är att lägga in dina egna kommentarer kring ett retweetat inlägg inom parantes. Använd hashtags (#) kring viktiga sökord så att just dina tweets hittas när folk använder sökfunktionen i Twitter för att leta efter intressant innehåll som kanske trendar just nu.

Enligt Twitter, kan ett inlägg som inkluderar en hashtag följt av ett sökord dramatiskt öka populariteten kring ett inlägg. Genom att använda viktiga hashtags kan hjälpa företag i en konversation och samla alla de personer som är intresserad av det sökordet /ämnet vid det aktuella tillfället.
Tweeta och retweeta  

Att få dina egna tweets retweetade bör vara ett av dina primära mål. Tweets som har retweetats kan få en stor publik och uppmärksamhet, vilket starkt kan bidra till att ditt varumärke sprids. Så när du läser något som är relaterat till din verksamhet som du tycker är tillräckligt intressant att dela vidare (retweeta), se till att du inkluderar URL:en tillsammans med det inlägg. 

Enligt statistik är chansen att det är dubbelt så många som kommer att svara dig eller retweeta det du skrivit om om det ingår en länk till det som inlägget handlade om.

Verktyg för att Twittra
Om du beslutar dig för att använda Twitter som hjälp för att förstärka ditt företags kännedom till omvärlden är det viktigt att du loggar in på Twitter varje dag och engagerar dig med de som redan valt att följa dig eller ditt företag på Twitter. Det finns flera bra verktyg för att enkelt följa vad som trendar inom dina områden, vad de som du följer skriver, vad de som följer dig tycker, tänker och retweetar.  Testa några och se vilket som passar dig bäst. T ex

Båda kan du logga in till via datorn, ipad eller de har också bra app:ar. Dessutom har ju Twitter egna appar båda för smartphones eller läsplattor också. Twitter har också en jättebra kom igång guide på sin webbplats som förklarar alla uttryck och hur man kommer igång. Läs mer här

Skapa förtroende
Skapa förtroende kring dig och ditt företag genom att alltid publicera innehåll av hög kvalitet, det är superviktigt för ditt företagstwittrande. Att använda Twitter och integrera Twitter som en del i ditt företags sociala media strategi har visat sig vara mycket effektivt och affärsnyttigt. Dock är det alltid viktigt att ha koll på vem det är du skriver för, vem är din målgrupp, och är den Twittermogen 

Att marknadsföra tweets som du vet kommer att uppskattas i din omvärld kan bli den perfekta starten för att börja få ett antal följare och bli populär att följa. Ha också din Twitter profil länkad direkt till ditt företags webbplats och blogg kan också bidra till att du får mer uppmärksamhet och större intresse för ditt företags verksamhet.
Att ha ett antal trovärdiga följare och under kan vara till stor hjälp för att föra ut intressanta nyheter. Positiva kommentarer om ditt arbete kommer garanterat att bidra till att fler potentiella kunder börja skapa ett förtroende för dig. Om trovärdiga rekommendationer kring dig, dina tjänster eller produkter kommer defintivt att stärka dina kort.

Men det gäller också att ha en trovärdig och professionell webbplats annars finns risk att trovärdigheten får sig en törn. M a o räcker det inte att vara duktig på att föra ut din kompetens och ditt företags varumärke i Twitter. Det är bara en del i en övergripande Inbound marketing strategi, men det är ett lätt socialt medium att komma igång med och får också snabbt uppmärksamhet.
Det är också bra att följa t ex Twitter själva på Twitter och företag och personer du själv gillar, har som förebilder eller som du tycker skriver intressanta saker, dels för att lära dig själv men också att dela vidare till din målgrupp.

Lycka till så ses vi i Twitterrymnden:
Följ gärna mig på @annicathorberg eller @inboundsthlm så lovar jag att höra av mig tillbaka.

 

PS Du kan också ladda ner mitt whitepaper Twitter för företag 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vilka mål kan man sätta i sociala medier – och vad kan man mäta?

BloggHar du satt upp några mål för ditt företags närvaro i sociala medier?
De flesta företag har inte gjort det, för man vet inte hur och vad man ska mäta. Och om du inte har satt upp några mål så vet du ju inte om och när du har nått dem. Och hur ska du då veta om din sociala media-marknadsföring ger konkreta resultat. Man pratar mycket om RoE (Return on Engagement) eller RoMi (Return om Marketing Investment) men få har verkligen konkreta mål uppsatta eller mätetal.

Det var en gång…
När sociala medier var nytt var det många privatpersoner som mätte sin egen framgång i hur många vänner de hade på Facebook eller hur långa trådar man fick i en viss diskussion. Och det var ju inte så svårt att bjuda in kreti och pleti och kallas för ”vän”. Men vad man sen definierar som ”vän” är ju upp till var och en, eller hur.

Det troliga är ju att det är vänner, bekanta, bekantas bekanta, medlemmar i nätverk, grannar, f.d. jobbarkompisar man inte sett på länge etc. Inget fel i sig, var och en får ju sätta upp sin egen strategi för sitt privata sociala nätverkande.

1. Social media Balanced Scorecard
Många företag har bara satt upp som mål Att man ska vara närvarande i sociala medier men inga konkreta mål. I bästa fall har man Google Analytics och kollar lite då och då hur många besökare man har och vilka sökord de använt för att hitta in till företagets webbplats Men inga mer mål som kan mätas mot olika marknadsaktiviteter t ex.

Som företagare kan du sätta upp en egen ”Executive report” eller ett ”Social Media Balanced Scorecard”. Här kan du mäta olika saker som inte är rent ekonomiska. Även om jag tycker att man ska mäta mot pengar också. Här kommer några exempel på vad man kan mäta i de kanaler ni valt att fokusera på inkl. webbplatsen.

2. Webben

2.1 Antal besökare och unika användare
Ett av de lättaste ”kom-igång”-mål är att sätta mål på hur många besökare man vill nå per månad. Man kan också sätta mål på att man ska öka antalet besökare med x % per månad fram till en viss tidsperiod.
Man kan också sätt mål på hur mycket besökare en viss sida har utifrån t ex en kampanj man driver, att man lagt ut lediga jobb. Hur många som anmält sig via ett nyhetsbrev via webben. Man kan också sätta mål att öka tiden för hur länge en besökare stannar på en viss sida. Man kan mäta tid en besökare är på en viss sida, när den är inne, vanligast sidan de tittar på etc.

2.2 Konverteringsgrad
Inom Inbound marketing pratar vi mycket om hur man ska öka konverteringsgraden, dvs. hur många av besökarna på en webbplats som konverteras till leads. D.v.s. visar ett djupare intresse för något såsom att anmäla sig till ett nyhetsbrev, ladda ner något, önska bli kontaktad etc. via webben. Att skapa leadnurturing-kampanjer för att öka konverteringsgraden brukar ge konkreta resultat Samma vad gäller hur många leads som leder till affärer (att man blir kund). Här har de allra flesta företag jag jobbar med ingen som helst susning om hur många besök som leder till leads. Att ha upp till 5% kan vara ett bra mål – så börja tänk i nya banor.

3. Sociala medier

3.1 Räckvidd i valda kanaler
Man kan mäta räckvidd, dvs. mäta hur många visningar ett inlägg fått, hur många nya följare, gillare eller prenumeranter man fått, hur många som delat eller rekommenderat ett inlägg eller hur många per månad, Man kan också mäta hur långt visningarna nått. I Facebook menar vi antalet Visningar och ”Pratar om”. Man kan också mäta t ex senioritet (chef, vd, roll i företaget (LinkedIn), kön, ålder, geografi

3.2 Engagemang I sociala medier
Här kan du mäta antalet klick, hur många som sett, pratar om, gillat, kommenterat, hur många trådar det kan bli i diskussioner etc
Du kan mäta antalet klick, tittat, gillat, kommenterat/delat/prenumererar på

4. Klick till webben
Företaget kan sätta upp mål för hur många % som klickar på en länk som leder in till företagets webbplats, till ett annat medium etc. Du kan mäta
Kostnad per klick, (om du kör en Adwords-kampanj) tid på företagets webbplats. Har företaget en webbshop kan man mäta antalet nya kunder, antalet återkommande kunder, mäta varifrån de kommit för att hitta till webbshoppen mm.

5. Lojalitet
Detta är kanske de vanligaste målen som företag mäter. D.v.s. hur många Likes (Gillare en sida på Facebook har, hur många följare man har på Twitter eller företagets LinkedIn-sida, hur många som retweetat, direktmail mm).

6. Nyhetsbrev
Gör ditt företag nyhetsbrevs-utskick eller epostkampanjer, så kan du mäta antalet som öppnar mailet, hur många som klickar på ev. länkar du har i epostutskicket, som leder till webben, till sociala medier, klickar på Call-ta-Actions-knappar, hur många nya följare, gillar etc. ni får via ett visst utskick etc.
 

Jag har satt upp ett eget Socialt media Balanced scorecard och det är roligt att via vårt verktyg HubSpot varje dag se hur vi konverterar leads och ser frå vilka sociala mediakanaler bl. a våra besöklare och leads kommer ifrån.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
5 tips på hur du kommer ingång med Content Marketing

Blogg5 tips på hur du kommer igång med Content Marketing

1. Vad är Content marketing
Begreppet på alla Internetmarknadsförare just nu är Content Marketing (marknadsföring genom att bjuda på och sprida ett intressant innehåll), så jag tänkte reda ut vad begreppet innebär och hur du kan använda det i din sociala mediamarknadsföring. Det är en av de viktigaste marknadsföringstaktikerna inom Inbound marketing. Vilket handlar om att marknadsföra intressant, affärsnyttig (för mottagaren) och delbart innehåll och/eller information och kunskaper som just DITT FÖRETAG är bra på till för ditt företag viktiga målgrupper. Bildkälla: Photopin)

Genom att bjuda på mycket av sin kompetens, tips, råd, checklistor etc för målgruppen att ta del av, läsa, använda, testa gratis, ladda ner kostnadsfritt m.m håller man sitt varumärke aktuellt och samtidigt bygger företaget upp och förstärker sitt varumärke långsiktigt och gör dig och personal trovärdiga och kunniga.

Även om den som hittar ditt material inte är redo att ta ett köpbeslut just nu så kan det ”content” du/ni delar bidra till att deras köpbehov ökar och att det förtroende ni bygger bidrar till att de senare anlitar just er eller rekommenderar er till någon annan.

2. Var inte rädd för att bjuda på din kompetens
Innehållsmarknadsföring handlar om att bjuda på mycket av sin kunskap man har i sitt företag till en viss grad. Detta för att skapa intresse kring era tjänster och er kunskap. Att som besökare kunna ta del av och ladda ner affärsnyttigt material är mycket uppskattat och de företag som är duktiga på det – förstärker definitivt sitt varumärke och sticker ut bland andra konkurrenter som arbetar med mer traditionell marknadsföring.

3. En utmaning men rätt använt ger det konkreta resultat
Många frågor oss på Marketing vad vi menar med Innehålls marknadsföring och vill ha exempel på vad man kan skapa. Enligt en undersökning i USA är man inte ensam om att undra hur man ska komma igång, hur man ska hinna, vem som ska göra det i företaget eller att man inte har kunskap, eller budget att anlita någon firma att göra det. (Bildkälla– ContentMarketingInstitutet, USA)

4. Exempel på vad hur företag kan skapa ”innehåll inom content marketing

Whitepapers (e-blad eller e-böcker)
Whitepapers (vita papper) är en beskrivning av olika typer av instruktioner, checklistor, tips och råd som FranchiseArkitekt kan skapa och sprida via
• Webb
• sociala medier
• nyhetsbrev
• kurstillfällen

Whitepapers kan göras som:
• E-böcker
• Worddokument (PDF: er)
• Powerpoints (PDF: er)
• Filmer

Broschyrer etc
Man kan också dela t ex digitaliserade produktblad, kundcase, foldrar, kursprogram, inbjudningar m i ovan kanaler

Omvärldsbevakning mm
Genom att sprida egna aktuella pressinformationer, länka in andra för branschen, kunder, partners, följare etc intressanta artiklar, information om trender, mässor, branschnyheter etc och länka antingen direkt till företagets webbplats för att läsa mer alt länk till aktuell delning.

Polls
Man kan också göra enklare marknadsundersökningar, s.k polls via bl. a LinkedIns grupper som kan dela ut i sociala medier, webb och nyhetsbrev för att snabbt få en indikation på vad folk tycker i olika ämnen.

5. Dela och sprid i inbound marketingkanalerna
Nu börjar det viktigaste att dela detta i företagets inbound marketing kanaler – webb, sociala medier, blog, workflows. Detta om det görs rätt och gör att du kan fånga upp och konvertera intresserade prospekts till leads. Använd formulär och landningssidor på företagets webbplats så kan du fånga upp intressenter.

Vill du se mer hur det fungerar i praktiken besök gärna vår webbplats www.marketinghouse.se

Med vänliga hälsningar

Annica Thorberg

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Är ditt företag en B2B Start up, eller funnits ett tag?

BloggDet spelar egentligen ingen roll, för LinkedIn är ändå stället du bör hänga på. HubSpot (Vi är en Certifierad Partner Agency för deras verktyg) har nyligen gjort en undersökning som visar att LinkedIn var 277 % mer effektivt för lead generering än Facebook och Twitter. Det är kanske inte så konstigt eftersom det är över 200 miljoner människor som registrerat ett konto på LinkedIn, och över 2,8 miljoner företag som har en företagssida här.

Det betyder inte att du ska ignorera andra kanaler, men att fokusera på och ha LinkedIn som ditt huvudmedium i din Inbound marketing strategi och sociala media marknadsföring innebär att du bör investera i viktiga resurser (inkl. din egen tid) i de sociala mediekanaler som levererar bäst resultat (där chansen till att hitta leads och affärer är som störst).

Visa upp din kompetens och ge råd och tips
Det snabbaste sättet att förtjäna respekt och bygga upp ett rykte på alla aktuella sociala mediekanaler inkl. LinkedIn, är att visa upp din kompetens och kunskap i ämnen som är relevanta för din verksamhet. Men blanda inte ihop detta med att bara pusha ut din egen agenda och säljbudskap utan hellre bidra med kunskap och kompetens i vissa ämnen som är relevanta i din bransch t ex.

Grupper
LinkedIn erbjuder ett stort nätverk med olika grupper där olika medlemmar, lägger ut information och deltar i diskussioner som är relevanta och här kan du med just din specialkunskap bidra till att svara på frågor, ge råd och tips (utan att sälja dina tjänster). Men du kan också starta egna grupper och bjuda in personer som är intresserade av de områden/ämnen som just du arbetar med.

Följ andra företag
Att följa andra företags sidor på LinkedIn är också ett bra sätt att inhämta kunskap och göra omvärldsbevakningar inom ditt företags områden. Så när andra företag lägger ut information, kan du dela detta vidare till ditt nätverk, dina grupper och direkt till de kontakter du har som kan ha nytta av informationen. Att bjuda och tipsa andra i ditt nätverk om intressanta saker brukar uppskattas väldigt mycket eftersom andra har olika tid och resurser att lägga på omvärldsbevakning. 

Och genom att följa just dig och ditt företag blir du en intressant källa till kunskap och information. Detta om något bygger och förstärker ditt varumärke och är ett av de bästa exemplen på hur modern inbound marketing fungerar, dvs. att bjuda på och ge av sina kunskaper till andra utan att sälja…

Sociala nätverk viktiga som beslutsunderlag
En rapport från amerikanska Forrester visar att 59 % av IT-beslutsfattare litar på vad som sägs i sociala nätverk när det gäller inköpsbeslut, ändå är det många företag som ännu inte sett möjligheten till en ökad leadsgenerering genom att skapa och skräddarsy sin LinkedIn företagssida.
Att skapa en robust närvaro ger dig möjlighet att mer effektivt ringa in dina kunder och genera leads. Start up företag kan lätt skapa en banner som kan länkas till din produkt/tjänster sida direkt på din webbplats och genom detta ökar trafik till webbplatsen och ditt erbjudande (CTA – Call to action), som t ex ett seminarium, ladda ner ett whitepaper, anmäla sig till nyhetsbrev etc.

Konkurrensfördelar
Ett nystartat eller litet B2B företag kan snabbt skapa sig konkurrens-fördelar mot större konkurrenter genom att använda smarta marknadsföringsverktyg – som vi på Marketinghouse som både använder HubSpots verktyg och också är återförsäljare och hjälper andra företag att komma igång med verktyget. Men att använda sociala medier effektivt och se resultaten av detta tar tid, men de erbjuder också möjligheten till direkt kontakt med potentiella kunder och kunder, vilket i sin tur ökar möjligheten att få ditt företag att växa snabbare genom att fler hittar dig och din konversation t ex på LinkedIn.

Så ge inte upp, utan fokusera på vilka du vill nå, bearbeta och skapa dig och ditt företag ett namn hos – och är du inom B2B så är LinkedIn absolut stället att hänga på.

Dela post
Kommentarer (1)
  • Hej!

    Jättebra och intressanta artiklar!

    Hur ställer du dig till “gratis” konto eller premium konto på linkedin?

    Tobias Rygert

    2013-07-03 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
5 hemlisar hur du via LinkedIn hittar nya uppdrag

Blogg5 hemlisar hur du via LinkedIn kan hitta nya uppdrag eller nya kunder

LinkedIn passar bäst för företag som arbetar inom B2B hävdar många. Men jag håller inte riktigt med. För du samtidigt som du bygger ditt företags varumärke bygger du också upp  ditt eget. Så även om du t ex har en butik, en frisörsalong eller annat som riktar sig mot konsumenter är det många gånger just dig och ditt kunnande som folk gillar och som gör att de kommer tillbaka och viktigt – också rekommenderar dig till andra. Och även om du vänder dig till konsumenter/privatpersoner kan många av de produkter/tjänster du erbjuder också paketeras om till företag.

Det finns mycket du kan göra för att hitta spännande nya uppdrag och kunder och en av de största hemligheterna av alla är faktiskt att helt enkelt vara där ofta och regelbundet och vara aktiv. Här kommer dock 5 hemlisar som definitivt kommer förbättra dina chanser att nå framgång på LinkedIn.

1. Skapa en nyckelordstung och intressant yrkestite
Använd nyckelord som tydligt beskriver vilket typ av av uppdrag du gör, vilka produkter/tjänster du erbjuder. Försök vara lite kreativ eller unik, det gör att ditt namn kommer upp oftare i sökresultat på LinkedIn. Detta är det första de som tittar på din profil lägger märke till. Tänk på att du har upp till 120 tecken att använda.

2. Gå med i grupper där dina före detta kollegor är
Finns det grupper för f.d anställda på de företag du tidigare arbetat rekommenderar jag att du går med i dessa. Utnyttja det faktum att ni faktiskt har en del gemensamt sedan den tiden och kan fortsätta nätverka eftersom dessa kan tipsa andra om dig som kollega t ex. En del grupper är säkert mer aktiva än andra, men även om det är så starta egna konversationer och introducera vad du gör nu, vad du söker eller vilka uppdrag du är intresserad av.

3. Skicka aldrig iväg inbjudningar till andra utan en personlig hälsning
De allra flesta bryr sig inte om detta tyvärr men ta för vana att alltid lägga till en personlig hälsning till din inbjudan och beskriv vem du är och varför du vill få kontakt på LinkedIn, om ni t ex träffats i något sammanhang, eller om ni har något som förenar er som du vill diskutera/presentera. Chansen att du får ett snabbt svar ökar betydligt och chansen till ett positivt mottagande ännu mer.

4. Gör ”små goda saker” för dina LinkedIn kontakter
Gratulera de som fått nytt jobb, skicka intressanta länkar till artiklar eller whitepapers till sådana som du tror skulle vara intresserade, bjud in till seminarier etc. Gilla själv, eller kommentera dina kontakters inlägg, länkar etc. Det är ett utmärkt sätt att hålla lite kontakt och samtidigt ge bra tips inom ditt område och uppmuntrar dem att göra likadant.

5. Rekommendationer och intygande av kompetens (endorsements)
Vill du själv få rekommendationer och endorsements? Börja ge själv, att ge mycket själv och av sin egen kunskap är det som oftast skiljer sociala medier åt från mer traditionella kanaler.

När du har följt ovan tips, kolla upp vilka f.d anställda grupper det kan finnas på LinkedIn och gå med i dem. Och, när du hittar en spännande kontakt/företag du vill komma i kontakt med så gör en snabb sökning i ditt Linkedin nätverk för att se vilka i ditt nätverk som eventuellt känner någon på det aktuella företaget och som kan hjälpa dig få en kontakt . En personlig introduktion eller åtminstone se vilka kontakter dina kontakter har på LinkedIn och bli introducerade på något sätt kan göra det lättare för dig att synas bland andra konkurrenter.

Följ också det företag där du är intresserad av att få som kund eller vill ha uppdrag, på deras LinkedIn företags sida för att se hur företagskulturen är, ta del av vad som händer etc.

Modern marknadsföring handlar om att bjuda mycket på din och ditt företags kompetens till ditt nätverk och dina målgrupper så att de när de väl söker efter företag att anlita har ditt varumärke i bakhuvudet.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Sociala medier i all ära – men hur säljdrivande är din webbplats

BloggWebbplatsstrategi – en del i en Inbound Markeing

Idag tänkte jag prata lite om hur viktig ditt företags webbplats är för att öka din försäljning. Sociala medier driver mer trafik till webben. Men väl där, vad gör besökaren? Behålls de förväntningar han/hon byggt upp om dig i ett socialt medium.

Ett av de viktigaste syftena med att ha en tydlig social mediastrategi är att driva trafik till företagets webbplats. Och rätt använt med intressant innehåll i statusuppdateringar och länkar in till olika landningssidor på din webbplats lockar du fler att besöka webbplatsen. Men… lyckas du konvertera besökare till leads, dvs. är din webbplats och dess information och landningssidor så pass attraktiva att besökaren tar initiativ att ladda ner material, kontakta dig, anmäler sig till nyhetsbrev etc. Eller har t om svårt att förstå vad det är företaget erbjuder eller t o m att hitta kontakt uppgifterna?

Social medier i all ära… men hur har du det med din webbplats?
Jag ser ofta småföretagare som är aktiva i sociala medier utan strategi och mål samt utan att länka in (lotsa in målgruppen man skriver till) till rätt ställe på webbplatsen utan bara rakt in till www.dindomän.se. Och på Facebook Sidor ser många småföretagare inte så särskilt professionella ut. Omslagsbild och profilbild är inte varumärkesbyggande och det man skriver lockar inte folk självklart att klicka på länken, gilla, kommentera eller dela.

5 tips för att få ut mer av din webbplats, ökad trafik och leads

1. Budgetera för bättre resultat  500 kr/månad räcker långt

Avsätt en budget för att skapa en professionell webbplats. Låt inte någon sons bästa kompis bygga ett eget verktyg till ditt företag. Använd dig av en professionell leverantör som har ett bra CMS (Content Management System), dvs. publiceringsverktyg för din webbplats. Och där rubriker, texter, bilder och s.k slugs (länkar till olika rubriker på din webbplats) är professionellt uppbyggda. Det finns ett antal sådana företag och de vet oftast också hur webbplatsen ska byggas upp för att bli “Google Friendly” – vilket är helt avgörande för att du ska kunna ha få en bra sökordsoptimering (SEO).

En webbplats kan ses som att jämföra snabbmatsrestauranger med lyxrestauranger. På en snabbmatsrestaurang är det billigt, du får det du betalar för, service och kvalitet är inte särskilt hög medan det på en lyxrestaurang är många delar som skapar en härlig lyxkänsla, lokal, mottagande, menyer, personal, att det är vackert upplagt (men oftast lite mat) men du är ändå beredd att betala extra för att få hela den där upplevelsen. Precis så är det med webbplatser.

Så vilken känsla, pris, service och kvalitet vill du ge dina besökare och blivande kunder? Fin och professionell webbplats ger ett professionellt första i intryck av ditt företag och dina tjänster och besökaren stannar kvar längre eller hur? Och det gör också du kan ta bättre betalt.

Och låt inte någon sons bästa kompis bygga ett eget verktyg till ditt företag. Använd dig av en professionell leverantör som har ett bra CMS (Content Management System), dvs. publiceringsverktyg för din webbplats. Och där rubriker, texter, bilder och s.k slugs (länkar till olika rubriker på din webbplats) är professionellt uppbyggda. Det finns ett antal sådana företag och de vet oftast också hur webbplatsen ska byggas upp för att gillas av Google – vilket är helt avgörande för att du ska kunna ha få en bra sökordsoptimering (SEO) – utan att betala allt för mycket pengar.

2. Driv trafik från sociala medier till webbplatsen – men sen då?

Titta på din webbplats utifrån kundögon, eller be någon trovärdig person i din närhet göra det. Vad ser de, saknar de, första intrycket? Lista detta och förändra och förbättra så att du lättare kan få en säljdrivande webbplats. Använd Google Analytics för att se hur många besökare du har, vilka sidor de tittat på. Lägg in anmälningsformulär för saker du vill berätta om eller till nyhetsbrev så får du in namn på personer som visar intresse för dina produkter/tjänster. Glöm inte att lätta upp din webbplats med bilder. Och inte för mycket text på varje sida.

3. Driva trafik in till webben med länkar till rätt ställe
Ett av de viktigaste syftena med att ha en tydlig social media strategi är att driva trafik till företagets webbplats. Och rätt använt med intressant innehåll i statusuppdateringar och länkar in till olika landningssidor på din webbplats lockar du fler att besöka webbplatsen. Dvs har du skrivit om en nyhet, ett nytt blogginlägg eller uppdaterat med en ny tjänst, berätta om det i sociala medier, nyhetsbrev etc och länka in till exakt den platsen på webbplatsen

4. SEO – sökordsoptimering
Ta fram 1-15 sök ord som du vill bli hittad på via Google. Googla dem och se vilka företag och länkar som kommer upp? Är något av dem ditt företag? Grattis – men är det inte det, behöver du se om dessa ord framför allt finns med i huvudrubriker, texter, bildtexter på din webbplats. Google ditt företagsnamn och se vilka rubriker som kommer upp/länkar och vart de länkas. Använder du sociala medier lär ditt företags Facebook, Twitter och LinkedIn konto dyka upp. Om inte så se till att du skapar konton där och integrerar dem.

5. Konvertering
En av de stora trenderna just nu (egentligen ingen trend utan så borde det vara) är det som kallas conversation rate, dvs. hur många av dina besökare konverterar du till leads, till blivande kunder. Och hur fångar du upp dem? Jo genom att de laddar ner material och lämnar t ex namn, epostadress och företag bygger du en lista av intresserade. Men sen då…

6. Lead nurturing eller market automation
En annan teknik som alla pratar om. Jo, skicka bekräftelse och tacka om de t ex anmält sig till nyhetsbrevet. Skicka ut något snabbt som handlar just om det de visat intresse för. Automatisera olika epostutskick beroende på vad någon har visat intresse för. Håll “dem varma” med bra information men inte för mycket sälj… Om du inte skriver nyhetsbrev börja göra det så bygger du automatiskt upp en lista med intresserade prospekts

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Bjud på ditt företags kompetens med e-blad

BloggNytt år och nya spännande (e)-blad att vända
Jag kallar s.k whitepapers för e-blad.Vinnare i nya tidens Inbound marknadsförare – är de företag som bjuder sina kunder, följare, gillare och prenumeranter på ”gratis information/material” – dvs. bjuder på det som i den sociala medievärlden kallas ”content marketing”.

Det innebär att det som ditt företag är duktiga på kan ni också bjuda på till viss del gratis. För att
* förstärka företagets varumärke och än mer känt för det ni kan och gör
* få fler att följa er i era sociala mediakanaler
* öka trafiken in till er webbplats

Vad är ett whitepaper
Ett white paper är ingen reklamkampanj, produktblad eller erbjudande. Det är istället instruktioner, tips, råd, så här gör du… etc. Sådant som gör att folk gärna laddar ner för att lära sig mer om det just ditt företag är bra på, kring de produkter och tjänster som ditt företag säljer. Allt för få företag inser kraften i denna typ av marknadsföring – och det bästa är att det är gratis att skapa för dig som företagare och så lätt att använda i sociala medier.

Så här gör du

  1. Gå igenom de produkter/tjänster ditt företag säljer
  2. Är det något av det ditt företag är bra på, som du kan ge kortare tips- och råd kring – gratis? T ex 5 tips hur du rekryterar rätt medarbetare? ”Så arbetar effektivare hemifrån etc. Säljer du produkter ge skötseltips, installationstips, tvättråd, förberedelser inför köp etc.
  3. Skriv ned dessa råd i ett word dokument och spara sen som PDF. Gör ett snyggt försättsblad med logotype och använd gärna bilder så blir e-bladet mer levande.
  4. Ladda upp det på lämpligt ställe på din webbplats, helst en teaser redan på första sidan och sen med länk till den plats där du kanske har flera e-blad.
  5. Nu är det dags att börja marknadsföra detta e-blad, via t ex företagets Facebook-sida, Twitter, LinkedIn, SlideShare Presentation, ditt nyhetsbrev m m. Skriv på statusraden rubriken på ditt e-blad och vad det handlar om – och länken in till platsen på din webbplats där man kan ladda ner det
  6. Är e-bladet bra och användbart kommer du snabbt se resultat i form av ”gillatummar”, att folk delar vidare – och ökad trafik in till webben. Och du kan följa statistiken på Facebooks statistiksida och LinkedIns företags sida också.

Varför skapa e-blad?
Detta är precis vad det handlar om, vänjer sig folk med att ditt företag kommer med fiffiga tips och råd då och då kommer de att följa dig och även tipsa andra om det. Detta är vad Inbound Marketing handlar om bl. a. Många stora företag inte minst i USA har gjort detta i många år med framgång. Det gör att du får folk att regelbundet återvända till ditt företag om dina whitepapers är användbara.

Det gör att när besökare väl är inne på din webbplats och t ex laddar ner ett e-blad, så gäller det att göra din webbplats så pass intressant att de stannar kvar, läser mer och kanske t o m blir så pass inspirerade att de kontaktar er.
De viktigaste Inbound marketing strategierna 2013 är

  • Whitepapers – att marknadsföra sin kompetens med gratis smakprov
  • Conversations rate – hur kan man konvertera besökare på webben till konkreta leads
  • Videomarknadsföring – en bild säger mer än 1000 ord en video säger mer än 1 000 bilder…

Ovan kommer jag att prata om i nästa blogginlägg.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Vilken social media typ är du?

BloggVisste du att det finns typer av sociala media användare?
Dels den allmänna användaren: detta är personen som använder sociala medier mest privat för att ha kul, delar foton och filmer med andra och representerar majoriteten. Som i princip bara loggar in på LinkedIn för att godkänna kontaktförfrågningar osv.

Sen är det in affärsanvändaren:personen som hör om sociala medier, skapar en Facebook Sida, Twitter eller LinkedIn konton, testar dem ett tag men slutar för det tar för mycket tid – och ser inte ut att ge nåt. Slutligen är den den fokuserade användaren. Den här företagaren har en plan, en strategi som fungerar och som ger konkreta leads och tydliga affärsmöjligheter. Som integrerar sina kanaler i all marknadsföring och som använder olika inbound marketing kanaler för att lättare bli hittad på Google. Detta är personen som får alla dessa ”gillare”, ”följare” och ”kontakter”, som verkar så svårt att få tillsammans med fler affärer.

Vilken social media typ är du?

Vi småföretag har en enorm konkurrensfördel här
Det är inte storföretagen som växer via användandet av sociala medier i affärssammanhang, det är vi snabbfotade nydanande småföretagare. Rätt använt kommer du att blåsa förbi dina konkurrenter – helt klart – eftersom de är första eller andra typen. Men du måste vara fokuserad och helt klart veta vilken målgrupp du vill kommunicera med och med vad. Att det tar tid – det gör det men vilken marknadsföringsinsats för inte det? Det bästa här är att det gör att du kan dra ned på kostnader för mer traditionell marknadsföring och samtidigt blir företagets varumärke mer känt och företag kommer att kontakta dig istället för tvärtom…

Dela post
Kommentarer (2)
  • Hej Annica!

    Såg dig på tv denna morgon.Du har mycket affärer för dig,googlade på ditt namn & det var både det ena & det andra.

    God-Jul & ett Gott nytt år!

    mvh

    A-L

    kattanna@hotmail.se

    2012-12-22 14:00

    Svara

  • Men snälla du. Kan du inte sluta särskriva:

    “media typ”, “media användare” mm mm.

    Orden sägs ju ihop, då ska de också skrivas ihop …

    I konsekvensens namn borde du skriva “små företag”, “affärs sammanhang”, “kontakt förfrågningar” osv …

    Putte

    2012-12-05 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen