Repetera dina inlägg i sociala medier för större räckvidd

Redaktionen

Publicerades: 9 april, 2014

Repetera dina inlägg i sociala medier för att nå ut till din målgrupp
Kan du ibland känna irritation över att marknadsföring och reklam du ser eller fått upprepas? Eller tycka att ”men det där har jag ju redan sett, läst etc”? Du har helt rätt men en av de viktigaste sakerna i effektiva kampanjer är att ha en röd tråd och använda en mix av kanaler så att kampanjen når ut så brett som möjligt mot den målgrupp man vill nå?

A och O när det gäller inbound marketing kampanjer, sociala mediakampanjer och generella inlägg och delningar i sociala medier handlar om repetition, d.v.s. repetera inlägg med länkar i olika kanaler och flera ggr i samma kanal också.

Det innebär att en kampanj kan synas både i t ex printmedia (tidningar), etermedia (TV, radio) och i digitalmedia (banners, Adwords), via epostutskick osv. Så att den repeteras och på så sätt får en större uppmärksamhet.

Detsamma gäller när du gör en inbound marketingkampanj eller en social mediakampanj eller för den delen gör en post (ett inlägg i ditt företags sociala mediakanaler)

Men här börjar det bli lite annorlunda.
Har du märkt att många faktiskt inte ser dina inlägg trots att de gillar din företagssida, eller tvärtom, att du i ditt eget flöde på t ex Facebook inte alltid ser de inlägg som vänner eller företag du följer lägger ut? Eller att det alltid är samma vänners inlägg som syns mest?

Så dagens blogginlägg handlar om hur det fungerar så att du når ut bättre nästa gång du ska göra något i dina sociala mediakanaler. Jag läste en intressant artikel i Internetworld 1/2013 och blev inspirerad av att dela med mig av det de skrev och de källor de också hänvisade till.

Google, Facebook och LinkedIn har alla algoritmer som avgör synligheten i respektive kanal för det innehåll du lägger ut. Budskapet här är inte att hänga ut Facebook, utan att påminna dig som företagare att repetera dina inlägg i sociala mediakanalerna, för att få större räckvidd. Gå också in regelbundet i Facebook och LinkedIns statistikverktyg och se vilka inlägg som setts, gillats, kommenterats och delats mest. Detta för att få en större förståelse vad det är ditt företags följare/gillare uppskattar.

Algoritmen Edgerank avgör hur många som ser de inlägg du och företaget gör på Facebook, baserat på hur fansen interagerar med ditt inlägg, poster etc. D.v.s. har Facebook gjort om sin algoritm igen så att annonsering prioriteras i andras flöden, sponsrade inlägg etc.

Facebooks Edgerank (källa: Facebook och Internetworld 2013)
Dvs. nedan saker som påverkar hur högt upp i prioriteringen ett inlägg kommer. Men det beror på hur ofta dina vänner, fans etc interagerar. Inte helt lätt att begripa men så här skriver Internetworld 1/13).

+ Gillat, kommenterat eller delat ett inlägg från din Facebooksida
+ Besvarat en Facebook fråga från din Facebooksida
+ Svarat på evenemang som tillhör din Facebooksida
+ Taggat er Facebooksida i något av sina inlägg

Facebooks Edgerank i Annica Thorbergs blogg på Driva Eget

+ Gillat din Facebooksida
+ Checkat in på din Facebooksida

Dvs, det är detta som Facebooks s.k Edgerank= Antalet fans på din Facebooksida (pratar om det) handlar om.

Jag rekommenderar också att läsa mer på Edgerank Checker, en mkt bra bloggsida om detta. Jag är ingen expert på detta men tipsa om att det finns anledningar till att vänner och följare inte alltid ser dina inlägg eller att du bara ser vissa. Själv missar jag tyvärr en massa intressant information från företag jag gillar på LinkedIn och Facebook och tar därför för vana att besöka de företag som är viktigast för mig och mitt företag, minst 1 ggn/vecka för att snappa upp intressanta inlägg.

Vad ska du göra för att fler ska se ditt företags inlägg.
Det påstås att ca 15 % av det vi lägger ut ses av vänner eller gillare, dvs. de flesta ser faktiskt inte våra inlägg. Därför är det jätteviktigt att viktiga inlägg på din företagssida läggs ut flera gånger, kanske med någon veckas mellanrum eller mer tätt om det är viktigt. Du kan t.o.m. schemalägga inlägg på Facebook så vet du att viktiga inlägg läggs ut regelbundet. Detsamma gäller på LinkedIn. Jag kallar det ”att det snöar information hela tiden”, d.v.s. för att få uppmärksamhet gäller det att:

• Repetera viktiga inlägg, events, länkar etc
• Bifoga bilder/filmer för att fler ska upptäcka inlägg
• Variera tidpunkten när du lägger ut inlägg (många har rutiner och går in samma tid varje dag), så för att nå fler bör du variera tidpunkten på dagen/helger etc