• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Annica Thorberg

    Annica Thorberg

    Företagare och sociala medier-expert

    Annica Thorberg bloggar om hur ditt företag kan växa genom att använda sociala medier på ett smart, tidseffektivt och kreativt sätt. Hon driver två företag, Surprisehouse (presentinslagning) och Marketinghouse (ett utbildnings- och konsultföretag inom integrerad marknadskommunikation och sociala medier) och är specialist på Linkedin.

Vill du slippa kalla samtal?

Blogg

Är du beredd att ge LinkedIn 10 min om dagen – så kommer du öka försäljningen

Jag såg nyligen en undersökning på LinkedIn, där den som skapat den i Poll appen, frågade om vi i gruppen blivit kontaktade för ett jobb, uppdrag eller liknande och såg till min besvikelse att många svarade negativt, att ”LinkedIn” inte ger nåt. Men i min verksamhet är det tvärtom – jag får en massa spännande kontakter, frågor från människor som vill ha tips, och många av mina uppdrag kommer helt via LinkedIn.

Vad beror det på? När jag frågar vad de har haft för förväntningar (Mål), så säger många ofta att de inte egentligen haft några. Men hur kan man då tycka att LinkedIn inte ger nåt?

Jag ser också att de allra flesta som har ett konto på LinkedIn heller inte använder det särskilt ofta, utan mest för att tacka ja till diverse frågor. (Syfte). Så har du inget egentligt syfte med att synas eller använda LinkedIn ger det heller inte konkreta resultat (om du inte har nåt mål).


Så det är först när någon står inför en förändring (byta jobb, hitta medarbetare, marknadsföra företaget, hitta nya kunder) som man inser att LinkedIn nog är rätt bra. Men då måste man ha veta hur man gör och varför man gör det (Strategi). 

Och då brukar det börja hända saker, man uppdaterar sin profil och fyller i all viktig information om sig, rätt kontaktuppgifter, fin bild etc, uppdaterar Kompetenser & Expertiser (ser många som lägger till just dem nu), eftersom man börjar kunna ge. sk Endorsement, en enklare variant av rekommendation. Man börjar kolla upp sitt nätverk för att se vem som känner vem, vilka som jobbar inom ett visst företag för att se om man kan ta kontakt, söker på “lediga jobb” etc. 

Som företag måste du tänka likadant


Är det företag du i första vill marknadsföra dig mot (B2B)? Ja då är LinkedIn det bästa säljprospekteringsverktyget

Men hur vore det om du som företag började planera för ovan med en uttalad Strategi, tydliga mål och en Taktik för din närvaro på LinkedIn? Vilken är din målgrupp, vilka segment ska du fokusera på, vilka produkter eller tjänster ska du marknadsföra, hur ska du få målgruppen att uppmärksamma dig, gilla dig, engagera sig och kommentera och t o m rekommendera dig till andra i sitt LinkedIn nätverk? 

Och vad ska det leda till? Ett möte förstås, en första initial presentation personligen. Genom att göra så här, behöver du inte hålla på med kalla samtal till företag och personer som inte har en aning om dig och ditt företag och där chansen att det blir ett nej, direkt i telefon är troligt.

Hur ska du skapa en LinkedIn strategi som ger resultat? Det är viktigt att du börjar i rätt ordning. Du själv t ex måste ha en professionell profil (privata) eftersom det är den som du i första hand använder i ditt “säljprospekterande). Detta är enkla men tydliga saker som ger resultat. Sen gäller det att göra följande (Aktivitetsplan);

    Skapa en företagssida

    Lägg till så att företagssidan kan ha statusuppdateringar

    Uppmuntra potentiella kontakter att följa sidan

    Starta en grupp för folk som är intresserade av ert företags ämnen

    Skapa en posting plan med saker ni ska uppdatera med, tips, råd, artiklar, whitepapers, statistik, nyheter, etc

    Jobba med innehållet, så att det ni delar gillas, kommenteras, engagerar och delas vidare

Driv trafik till er webbplats och ha konkreta landningsidor som uppmanar besökaren till aktivitet

 

Ja, och sen då.. Jo hemligheten med LinkedIn (och andra sociala medier) är att vara aktiv och det kanske 10-15 min varje dag. Och bjud på dina kunskaper i små portioner så att de du vill nå börjar känna till din kompetens och börjar bygga ett förtroende.

 

Och detta kommer att ge konkreta resultat, och det kommer att öka trafiken till din webbplats, och väl där – när besökare är där gäller det att webbplatsen också inger förtroende, är tydlig och gör att besökaren kontaktar dig, laddar ner något och kanske t o m beställer (om det går).

 

Jag har skrivit ihop ett “whitepaper”, 7 steg för att skapa en företagssida på LinkedIn, du får gärna ladda ner det här.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Framgång på LinkedIn

BloggMånga frågar mig hur man når framgång i sociala media och i synnerhet på LinkedIn.
- Definiera framgång brukar jag svara. Vad är framgång på LinkedIn för dig? Är det att:

 

  • bygga upp ditt varumärke och bli känd/erkänd
  • marknadsföra företaget generellt eller en viss produkt/tjänst/kampanj
  • hitta nya kunder
  • öka trafik till ditt företags webbplats

Troligen är det alla av ovan punkter, eller hur?

Hemligheten med sociala media och LinkedIn är att vara här, inte bara sätta upp skylt och då och då lägga ut nåt, utan att verkligen använda LinkedIn, dagligen helst. Att engagera dig i grupper där din målgrupp finns, diskutera, svara på frågor och dela ut sådant som är inom ditt område (behöver inte alltid vara eget material) och göra en konkret plan – kommer att ge resultat – och framgång.

Många frågar också om man verkligen ska ha en sida på Facebook om man arbetar B2B utan istället bara ska använda LinkedIn. Mitt svar här är att du ska använda de kanaler där du tror att du hittar dina kunder, men om du kan finnas på flera kanaler öppnar upp för alla som är intresserade av ditt företag att själv välja att följa dig i den kanal de själva gillar bäst. Alltså välj båda

Här är en plan som du kan följa

  1. Fastställ varför och hur du ska göra (strategi)
  2. Definiera mål med ovan (så du kan mäta din framgång)
  3. Uppdatera din profil  (Så den ger ett spännande och professionellt intryck)
  4. Gör en plan 
    Här ska alla företagets marknadsaktiviteter ingå) och hur du kan använda LinkedIn för att lägga ut, dela etc (taktik), eller posting plan/konversationsplan som det också heter
  5. Addera till affärsdrivande appar i LinkedIn
  6. Gör en daglig rutin (LinkedIn på 10 min), 
    Kolla in vilka nya kontakter LinkedIn föreslår, kolla in vilka som tittat på din profil (agera om det är ett prospekt), kolla in vilka av dina kontakter som de har lagt till.
  7. Använd avancerad sök –tjänsten på din målgrupp och spara
  8. Sortera dina kontakter
    I olika tags eller mappar så du kan göra riktade utskick från Linkedin
  9. Börja följa planen
    Planera nu in när, vad, för vilka du börja lägga ut information, delar etc, länkar till nyhetsbrev, tips och råd, artiklar (egna och andras), andras inom din bransch material att dela vidare, ställ frågor via polls

Följer du ovan och arbetar effektivt och målinriktat kommer det definitivt ge resultat – och framgång på LinkedIn.

Vill du lära dig mer – kontakta mig eller följ mig på LinkedIn

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Att checka in or not checka in

BloggAtt Checka in or not Checka in

Checka in tjänster – location marketing tjänster

Jag satt häromdagen på ett café inför ett möte och såg att i stort sett alla till 95 % sitter med sina smartphones eller IPADs oavsett om de är ensamma eller i sällskap.
Jag testade… och Checkade in via Foursquare och Facebook för att se vilka som jag ev känner som kan vara här…

Ingen ;-( är här men jag får lite roliga och mindre roliga tips och kommentarer om stället, maten, kaffet etc. Intressant – hoppas kaffekedjan läser detta och engagerar sina fans, för att på detta sätt få gratis marknadsundersökning från besökare är guld värt.
Men att ta detta med att folk faktiskt gratis och med glädje checkar in på ens företag, borde väl företagen utnyttja och använda bättre? Få företag i Sverige utnyttjar Checka In tjänsterna och belönar de som gör detta. HM och McDonalds gör det jämnt och det utnyttjar jag med glädje och det gör faktiskt att jag gärna t ex köper barnkläder där hellre än hos konkurrenten bredvid. Fast flera av dem är ju rätt kreativa och Sms:ar. ut rabattkuponger, alltid något!
▪ Checkat in via Facebook – Check
▪ Checkat in via Foursquare – Check!
▪ Skrivit på Twitter att jag bloggar om Check in tjänster – Check

Checka in kan du göra dels via Facebook och Foursquare på Internet, via deras appar i din telefon eller IPAD.

Hur lojal är jag inte mot detta kaffeställe – jag borde faktiskt bli belönad på något sätt, men tror inte att personalen på just detta ställe har någon som helst koll på detta!


Checkar många av dina vänner in på div. ställen? Och hur kan du som företagare använda det?

Jag som ser Check In tjänster som en rolig del i ett företags varumärkesbyggande och marknadsföring förvånas ibland över hur få företag som använder denna s.k “location-marketing”.
När kursdeltagare eller kunder checkar in hos oss via t ex Foursquare på vårt kontor får de en liten överraskning, hur enkelt är inte det. Alla deras kontakter och vänner ser detta och vårt företagsnamn syns som ringar på vattnet hur långt bort som helst!

En del företag har valt att belöna de kunder som checkar in och berättar det för sina vänner. 

Så vad tror du – skapar det lojalitet och förstärkning av varumärket?
Om sedan företaget uppmanar de som checkat in att komma med förslag på förbättringar, idéer om nya produkter etc och skriva detta på statusraden på företags Facebook Sida eller tweeta, tror jag man får en mycket mer engagerad och lojal kundkrets eller hur?

Men detta flöde måste ju det vara någon som mäter och lyssnar/läser av? Och hur gör de det? Genom att använda ett effektivt verktyg som följer upp alla Inbound Marketing aktiviteter och SoMe buzzen kan detta skötas effektivt och bli ett av de bästa marknadsföringsverktygen.

Så vi ses i checka in-världen…

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Sociala media sover inte

BloggJag träffar många företag som redan nu “mentalt börjar stänga” för semestern – och funderar mycket på hur vi småföretagare kan vända det till vår bästa säljtid för ”Sociala media sover aldrig och tar heller inte semester”, så detta kan vara vi småföretagares bästa chans!

Mycket av nyhetsflödena inom sociala media kommer förstås från USA (där vanligt folk har 2-3 veckor semester), i Asien typ aldrig och i Europa är det ”stängt” några veckor i augusti. Så i dessa delar av världen flödar det av affärsmöjligheter ”sommartid” med events, webinarer och seminarier hela sommaren. Så därför tänkte jag ge lite ”sommartips” – på hur ditt företag kan vara lite ”sommarstreetsmart”.

Det är roligt med sociala media! Jag har arbetat med detta i ett antal år nu och märker att folks vanor ändrats – att ”hänga i sociala media kanaler” på sin fritid och semestrar blir allt vanligare och accepterat – Och de använder i högre utsträckning smartphones och Ipads!

Så hur kan vi småföretagare utnyttja detta? 

Jo – satsa på att ha aktuell information på webben och i dina sociala media kanaler

  • Skapa en mobil sida för ditt företags webbplats – anpassad till smartphones/Ipads – det gör det lättare för folk att få tag i rätt information snabbt
  • Starta sommarkampanjer nu– beställ och betala före semestern så får du x rabatt
  • Gör tipslistor och uppmana dina fans på Facebook, dina följare på Facebook eller kontakter på LinkedIn etc att komma in med sina ”bästa sommartips/recept etc som passar din verksamhet, ha fototävling på nåt sommartema etc
  • Gör en egen postingplan för sommaren, dvs. vad, när, hur ska du lägga ut och dela material i företagets sociala media kanaler och förbered tidsplanen
  • Övriga media sover inte – de har total nyhetstorka – men behöver ändå fylla alla sidor – utnyttja det – och skapa pressaktiviteter
  • Ägna tid åt att utvärdera ditt företags valda sociala media kanaler och webb, uppdatera, stäng och skapa nya.
  • Skapa en mobil webb – så att den är anpassad till smartphones/IPADs
  • Ordna ett kul och annorlunda kundevent o bjud med kundens familj – marknadsför och bjud in via sociala media
  • Skicka glassogram till kunderna eller använd Wrapp Appen
  • Boka redan nu in kundmöten med kunder och prospekts – deras augustialmanackor är tomma!

Ja det var en del tips – hoppas något av dem passar. Vill du få sociala media tips från mig och mitt företag Marketinghouse så vore det jättekul om du följer oss i våra kanaler . Har du specifika frågor är du alltid välkommen att kontakta mig och dela gärna med dig i detta forum av dina bästa tips för sommaren för oss småföretagare

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Pinterest för ditt företag

BloggLägger ditt företag ned pengar på Sökordoptimering på t ex Google?
I mina verksamheter har jag aldrig någonsin betalat för sökordsoptimering utan jag har byggt upp företagens webbplatser på ett sökordsoptimeringsvändligt sätt (så att sökmotorerna hittar sidorna och dess innehåll lätt och så använer jag sociala medier och dess applikationer – och det fungerar!! Hur då tänker du säkert?

Jo senaste expemplet är Vad är Pinterest – och Pinterest för företag som jag skrev om nyligen här på Driva Eget. Jag har lagt upp information om Pinterest i olika sociala media kanaler och väldigt snabbt kommer det upp högt på sökmotorerna – för sökmotorer heartsociala media = sant!


Pinterest för företag 
Så jag tänkte därför ge dig som företagare ytterligare lite Pinterest tips – det är otroligt hur snabbt ett hypat socialt medium växer – bara på ryktesspridningen att det växer så växer det… men Pinterest som är Ingagram likt är väldigt roligt och så fort man lägger ut någon ny pin, så vips är det någon som gillar, eller repinnar och sökmotorerna gillar detta skarpt! Så på viilket sätt kan ditt företag verkligen dra nytta av att använda Pinterest för att bygga och förstärka varumärket, skapa intresse kring produkterna eller tjänsterna du säljer och inte minst driva trafik till din site (vilket det mycket handlar om)…. här kommer lite tips

1. Använd Pinterest för att göra marknadsundersökningar
Du kan använda Pinterest som en fokusgrupp för att testa nya produkter och får förstahands reaktioner. 

2. Använd Pinterest för att sälja dina produkter eller tjänster
Genom att lägga till ett dollar ($) eller Euro) (€) tecken i textbeskrivning för din produkt eller tjänst skapar Pinterest en prisbanner på ditt foto. Användare kan då inte bara se din produkt utan också köpa dem genom att följa den länk till webbplatsen du lägger upp. Detta är ett jättebra sätt att skapa trafik till företagets webbplats. Dock fungerar det inte med andra valutatecken.

3. Exklusivt innehåll
T ex är tävlingar ett bra sätt att engagera dina kunder på i Pinterest. Du kan skapa mer uppmärksamhet till inte bara dina Pinboards utan också till webbplatsen genom att uppmana besökarna att titta på produkterna t ex och länka till dem. Du kan också erbjuda exklusiva priser eller andra kampanjerbjudanden för de som följer er eller repinnar – som bidrar till att företaget får fler följare på Pinterest.

4. Förstärka och göra varumärket roligt, spännande och intressant
Pinterest kan användas för att visa företagets själ på ett kul sätt och visa upp bilder där t ex kunder använder dina produkter, eller där produkterna eller tjänsterna visas när de används. Företaget kan också visa upp andra företag och varumärken man inspireras av och följa andra företagets pinboards. Du kan också t ex visa upp saker som företagets stödjer, sponsrar eller projekt företaget stödjer eller är med i på olika sätt. Och du kan också kanske få kunder att berätta hur positivt nöjda de är – eller varför inte presentera nya anställda i en Pinboard. Man kan också lägga upp pins som visar upp företagets butik/kontor etc och de anställda, hur support och kundtjänst ser ut, distribution etc. 

5.  Marknadsföra events och mässor
Genom att marknadsföra egna events eller deltagande på konferenser och mässor och länka till anmälningar, eller t ex till Twitter för att följa realtidsinformation om företaget under t ex mässan skapar man större exponering kring sitt företags externa aktiviteter.

6 Tips, råd och instruktioner
Sådan är alla intresserade av om de är bra. Är man ett bageri kanske man då och då vill bjuda på sitt bästa recept eller bara ge konkreta råd hur man som konsument lyckas i sitt bakande. Företaget kan skapa FAQ pins för de vanligaste frågorna som man får av kunder, eller slags minisupport. Produktinformation kring sina produkter och tjänster. Eller instruktioner hur man ska hantera och installera saker etc.

7.  Bygga relationer
Du kan använda Pinterest föra att erbjuda bra information till dina prospects och kunder. FAQ, information hur du handlar av företaget, ha kundvårdsaktiviteter, lägga upp rabattkuponger etc. Du kan också belöna de som repinnar pins. 

8.  PR
Gör företaget presskampanjer kan man lägga upp pressbilderna här lågupplösta, logotyper och kontaktinformation och länkar.

9.  Joint ventures
Varför inte skapa ett pinboard tillsammans med en partner, leverantör etc för att skapa trafik till båda företagen.

Ja detta var bara några exempel på vad ett företag kan använda Pinterest till. Så följ gärna mig på www.pinterest.com/annicathorberg så ser du hur vi börjat bygga upp vår närvaro. Några som jag tycker lyckats bra är McDonalds och Ben & Jerry – titta gärna på dem så får du en uppfatning om Pinterests storhet

Pin or repin… tha´s the question

Annica

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Pinterest kan bli din nya digitala anslagstavla

BloggVad är Pinterest?
Jag får ofta frågan om vad jag tror kommer att bli ”next big thing” inom sociala media. Det är ju självklart svårt att svara på, för ibland växer ett socialt medium snabbare än vad man trott. Allt nytt kan också skapa ett ”buzz”, vilket gör att intresset för ett medium växer än mer.

Så har det blivit med Pinterest. Jag har varit med i tre månader. Här berättar jag hur denna nya digitala anslagstavla fungerar och och hur den kan hjälpa dig och ditt företag.

Lite fakta
Pinterest grundades 2008 av Paul Sciarra, Evan Sharp och Ben Silbermann. Pinterest är nu det tredje största sociala mediet i USA efter Facebook och Twitter, enligt rapporten The 2012 Digital Marketer från analysföretaget Experian Hitwise och hade bara i mars 104 miljoner besökare, att jämföra med LinkedIn som ”bara” hade 86 miljoner.

Statistik Feb 2012
Pinterest hade i februari 2012 över 10,4 miljoner registrerade användare, 9 miljoner månatliga Facebook inloggade användare och 2 miljoner dagliga Facebook användare

Hur fungerar Pinterest
Pinterest ger dig möjlighet att organisera och dela olika saker du gillar och inspireras av på webben. Användarna använder s.k pinboards (digitala anslagstavlor) för att t ex planera sin fest, hitta inspirationsbilder när man ska renovera sitt hem eller t ex organisera sin favorit cupcake recept. Du kan också visa upp pinboards som skapats av andra och är ett kul sätt att upptäcka nya saker och få inspiration från andra människor som delar dina intressen. På Pinterest kan du likt Twitter ”Like”, ”Pin” och ”Repin” bilder och själv bygga upp en egen Pinterest profil för dig själv eller ditt företag och lägga till ett antal s.k digitala anslagstavlor. Din profil kan du dessutom anpassa och t ex lägga in företagets logotype och länk till din webbplats

Vad är en Pinboard
En Pinbord består av en uppsättning av pins. En digital anslagstavla kan du skapa inom vilket ämne som helst, t ex ”världens bästa hotell”, recept, tc. Och du kan lägga till så många pins du vill på den digitala anslagstavlan.

Vad är en s.k Pin
En pin är egentligen en bild som lagts upp av någon på Pinterest. En pin kan läggas till eller länkas från en webbplats som har en s.k Pin it knapp eller så kan du ladda upp bilder från din dator. Varje pin som adderas/läggs upp via Pin It knappen från en webbplats länkar tillbaka till den webbplats den kom ifrån. Det gör att jag tror att vi snart kommer att se fler och fler webbplatser som lägger till Pin It knappen bredvid de andra för t ex Twitter, Facebook och LinkedIn

Vad menas med att följa alla
Med ”Following All” menas att du har alla en användares pins på dens anslagstavla visade hos ditt Pinterest konto i realtid. Om den användaren skapar nya anslagstavlor kommer du automatiskt att följa dem också. Du kan följa indivduella boards om du t ex bara är intresserad av att se en användares pins på en särskild anslagstavla. Och du kan självklart välja att sluta följa anslagstavlor och användare när som helst OCH de blir INTE informerade om att du valt att sluta följa dem.

Vad menas med Repin
En ”repin” betyder att du lägger till en bild som du hittar när du har Pinterest öppet. När du ”repin” en bild, använder som först lade ut sin pin kommer då att få uppmärksamhet. Biilder som repinnats bibehåller ursprungslänken för bilden oavsett hur många gånger den repinnas.

Vad är skillnaden på att ”gilla en pin” och ”repinning”
Om du hittar en bild du gillar kan du markera likt andra sociala media att du helt enkelt gillar den genom att klicka ”Like”. Det innebär dock att bilden läggs till i din profils Like sektion: men bilden läggs INTE till på någon av dina egna anslagstavlor. Att ”repin” en bild tillåter dig att kategorisera bilden på någon av dina anslagstavlor om du vill. Du kan ändra beskrivningen på en ”repin”. Ursprungslänken på bilden sparas dock automatiskt, oavsett hur många gånger den ”repinnas”.

Hur kommer jag igång?
Pinterest är fortfarande trots sin stora tillväxt endast möjligt att få genom ”Invitation only”. Jag har varit med i ca 3 månader och vill du också gå med i Pinterest och få en inbjudan maila mig på: annica@marketinghouse.se 

Följ gärna mig på www.pinterest.com/annicathorberg eller www.pinterest.com/marketinghouse.se

 

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta mig. Inom kort kommer nästa del i Pinterest
”5 tips att använda Pinterest för företag”

Dela post
Kommentarer (2)
  • Jättebra med boards men saknar
    Att kunna organisera pins på boarden.
    Vill gärna bli medlem!

    Anna-Lena West Malmstedt

    2016-04-12 12:01

    Svara

  • Tack för bra info! Har bestämt mig att vara med på Pinterest.

    Tamara Vuorinen

    2012-06-01 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
7 steg för att integrera sociala media i företagets externa kommunikation

BloggHej där
Det är mycket nu.. och januari som brukar vara en rätt lugn månad – men inte här inte… läser febrilt senaste nyheterna om multinationella företag som McDonalds, misslyckade Twitter kampanj.

Här tror man att de stora företagen har rätt resurser runt omkring sig för att ha en väl utarbetad Twitter Strategi – men icke…. För dig som inte läst detta – Jo McDonalds lanserade i förra veckan en Twitter kampanj där man bad föjare att tweeta in sina bästa McDonalds upplevelser. Det tog inte lång tid förrän följarna började tweeta in sina dåliga upplevelser, som “jag fick en nagel i min hamburgare”, “när jag slutade på McDonalds gick jag ner 25 kg” osv. Dvs. effekten blev helt motsatt och efter 24 timmar valde företaget att ta bort kampanjen! Lärdom – använd rätt sociala media för rätt budskap/dialog. Här fick det helt motsatt effekt!

Såg nylligen också en svensk myndighet som lade upp saker på Linkedin som inte alls följer det juridiska Användarvillkoret man förbinder sig att följa när man som fysisk person registrerar sig på LinkedIn. När jag tog kontakt med dem, fick jag till svar “vi testar just nu att använda sociala media” och “oj, nej vi har inte läst några villkor!! Ja vad säger man…

Idag tar jag med de sista två stegen i “att komma igång med sociala media”

Steg 5: Optimera
Här kan det vara läge att ta extern hjälp eller gå en utbildning! Om ditt företag (du eller andra internt), har ont om tid och resurser, anlita en konsult som hjälper dig att integrera och optimera valda sociala mediekanaler i din verksamhet. Försäkra dig om att både du själv och konsulten verkligen förstår och kan – vad som menas med integrerad marknadsföring, vikten av att sätta konkreta mål och som kan hjälpa dig att integrera en plan som följer företagets övergripande affärsplan.

Anlita bara konsulter som verkligen kan bidra med kunskap och erfarenhet av att göra Affärs- och Marknadsplaner och kan sociala media. Vägra acceptera en lista med förslag på aktiviteter som inte är integrerade i den övergripande planen!
Optimering innebär också att du skapar marknadsföringsmöjligheter för besökare att hitta ditt företag på valda kanaler från webbplatsen, bloggen, webbshopen etc. Med det menar jag att lägga in sociala s.k plug-ins eller widgets, skapa en Företags Sida på Facebook, optimera din LinkedIn profil och inte minst integrera dessa kanaler med varandra.

Steg 6: Implementera
Nu är det dags att skapa aktiviteter och taktiker där sociala media inkluderas. Implementera social media in i företagets affärsplan med fokusering på att verkligen använda sociala media för att stödja dina affärsmål. Din affärsplan behöver kanske justeras allteftersom du hittar nya infallsvinklar och lär dig hur sociala media fungerar och resultaten du uppnår kort- och långsiktigt!

Gör en konkret handlingsplan över alla marknads- och försäljningsaktiviteter och lägg in hur sociala media kanalerna ska användas. Skapa en s.k. Posting Plan/Konversations Kalender där företaget beskriver vad och hur aktiviteter ska kommuniceras och hur och vem som ska göra det. Och sätt upp mätbara mål för varje aktivitet.

Steg 7: Mät och följ upp
Mät och följ upp varje aktivitet t ex kvartalsvis. Det är lättare att börja med några få aktiviteter där du integrerar sociala medier och mäta dem, för att se hur resultat blivit, om de givit önskat resultat etc. Så att du lär känna dina valda kanaler och kan utveckla dem eller addera fler kanaler.

Nästa blogginlägg kommer jag att börja prata om hur man bygger upp en Företags Sida på Facebook!

Annica

Dela post
Kommentarer (2)
  • Tänkte tipsa dig mitt nystartade företag http://www.candymail.se vore kul att få lite tips och idéer om hur man på enklaste sätt når ut med sitt företag:)

    Kram från Victoria på candymail.se

    2012-03-31 14:00

    Svara

  • Tack för alla tips!

    http://www.newexportmarket.com

    Tamara Vuorinen

    2012-03-09 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
7 steg att integrera sociala media – steg 5 – Optimera

BloggJaha nu har det hänt igen – hittade ett företag jag ville Gilla på Facebook – via deras webbplats. De hade lagt ut en stor banner mitt på sidan – Gilla oss på Facebook – så hittar du intressanta saker! Jag klickar där – och inget händer…. Går in på Facebook och söker på det namn som denna webbshop har som domän – hittar inget nu heller… här hade nog de flesta givit upp! Men inte jag – jag blir ju faktiskt ännu mer nyfiken – hur illa är det egentligen!

Går tillbaka till webbshopen och försöker hitta en flik som beskriver företaget – hittar inget. Scrollar till slut ned till längst ner (min mac är en 13 tums skärm så man måste scrolla), och där längst ned fanns en rubrik “Hitta till din butik” och där fanns en kontaktuppgift – och företaget hette minsann något annat snarlikt webbshopen men inte helt. Och när jag kopierade in hela det långa företagsnamnet och sökte på Facebook hittade jag den!

Men här är det helt mystiskt, ingen direkt information, ingen landningssida (må vara hänt), ingen välkomst hälsning från företaget, inga som Gillar (ja inte konstigt kanske) och ingensom helst infom om varför jag ska lockas att Gilla!

Så att integrera valda sociala medier och optimera dem (dvs att man länkar på rätt sätt från webben och från t ex Facebook, är lika elimäntärt som att ha  en webbplats, för tänk om ett företag idag hänvisar till en webbplats och så när man försöker hitta den – inte hittar någonting alls…

Ska hoppa på tåget nu och Twittra med SJs kundtjänst en stund.. ses snart

Annica

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Integrera sociala medier – steg 4

BloggSitter på X2000 mellan Malmö och Stockholm och försöker jobba – och konstaterar två saker 

  1.  Att SJ är jättebra på sin Twitter kundtjänst – gillar!!

Men… Jag är en flitig SJ resenär – och lojal kund! Men det är hart när omöjligt att ringa och ta emot samtal, de avbryts konstant! Och l

• att använda sin egen Internetuppkoppling och inte SJs betalversion är periodvis lönlöst
• att det mellan Stockholm och Flen inte ens är någon idé att försöka ringa – alla tunnlar och annat avbryter samtalen direkt
• ska man verkligen vara det bästa kommunikationsmedlet när man reser i tjänsten – så bör Internet vara gratis

Jag läste nyligen en amerikansk artikel om att – trots att många företag har börjat marknadsföra sina Facebook sidor, Twitter etc i olika kampanjer är det många som ändå inte Gillar företagen på Facebook . Och att många som Gillar t ex på Facebook, inte riktigt vet vad det innebär! Och att det fortfarande är kombinationen av sociala medier och elektroniska nyhetsbrev som är den mest effektiva kombinationen av marknadsföringskanaler! Men det är fortfarande en långsiktig strategi innan man kan se effekterna av den s k ROI – return of investment. Det finns de som säger att den “bästa ROI – är att ditt företag fortfarande finns kvar om 5 år”. vad säger du om det?

Här kommer steg 4 i serien om hur du kommer igång med sociala medier i företaget!

Steg 4 Integrera
Att integrera valda sociala media kanaler i all extern kommunikation tar ett tag.

I planen ska sociala medier vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kanaler, inte enbart – då dröjer resultaten! Sått upp mätbara mål – så att du kan se effekterna av dina aktiviteter – och om du lyckades nå dit du ville. Gör du en t ex ett kundevent, gör inbjudan också via t ex Facebook, Linkedin etc och bjud i den vägen också så lockar du också kunder att hitta dig på sociala mediakanalerna. 

Men ett sätt är att börja tänka på att i allt ditt företag gör externt – ska du också tala om/integrera i dian sociala media kanaler. Så för att strukturera upp arbetet rekommenderar jag att skapa en s k Integrerad Marknadsföringsplan där alla aktiviteter som du planerar in – och ska inkludera de valda sociala media kanalerna. Gör en s k Konversationsplan – om du har en sida på Facebook. Det innebär att du gör en plan för vad, när du ska kommunicera på Facebook, och om vad inte minst. Det kan vara tips & råd, erbjudanden/kampanjer, trender/nyheter i branschen, inbjudningar, lägga ut bilder/filmer – men OCKSÅ att använda applikationer som t ex Polls/Quizzes, som är jättebra marknadsundersökningsapplikationer.

Våga ställa frågor till kunderna – och uppmana dem att själva ställa frågor, så att din Företags Sida på Facebook, även kan fungera som företagets Support eller Kundtjänst. 

Börja med att sätta upp mätbara mål, vad vill du uppnå? Och vilka kundsegment vill du nå
? Var noga med att tydligt fokusera på dina huvudsakliga marknadssegment med målet att lära känna dem och komma dem in ”på skinnet” på bästa sätt!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Utbilda dig

BloggI detta blogg inlägg… Facebook Timeline
Jag har nu haft Facebook Timeline ett tag och enligt dem själva skulle detta lanseras 23 okt, och som vanligt lanseras det väl i USA först och sen plötsligt över en natt (eftersom vi har tidsskillnad) lär det dyka upp här.. Du kommer att bli förvånad tror jag!! Den stora Coverbilden är som en stor webbplats banner. Bara så du vet… Själv ska jag lägga in en Halloween Cover till helgen!

Själv tycker jag den nya Tickern inte är särskilt bra.. det är en som en “online realtids” remsa där allas inlägg, låtar de lyssnar på just nu etc rinner in. Tar mycket plats och har inte lyckats hitta nåt ställe att ta bort den på…. Har man dessutom “chat funktionen” på så är det inte mycket plats kvar för profilsidan!

Fortsätter med “7 steg att integrera sociala media i den externa kommunikationen” -

Idag steg 3 – Utbilda dig
Det påstås att vi skandinaver är s k “early adopter” och gärna hänger på nya saker tidigt, och detta med sociala medier är inget undantag! Men jag rekommenderar verkligen dig som känner dig osäker på hur och vad du ska göra i ditt företag. Och min absoluta rekommendation att utbilda dig, läs böcker, bloggar, (t ex min här på Driva Eget) gå på kurser, föreläsningar! Både Facebook och Linkedin har egna “Training Resources och webinarer om olika funktioner – de är jättebra. Du kan även hitta deras olika utbildningsdelar via YouTube! 

Ett annat bra sätt är att själv Gilla Facebooks Egna sida (de har redan 54 miljoner fans) men då får du snabbare information om nyheter!

Har du frågor, ställ dem gärna här på Driva Eget i kommentarsrutan!

Ha en bra entrepreneursvecka

Dela post
Kommentarer (3)
  • Hej fakta och verkligheten är att företag tjänar väldigt lite pengar genom Facebook och gilla funktionen. Troligen hänger man på denna enorma framgång och tror eller snarare är man rädd att missa tåget. Lite som gula sidorna va på 80-90 talet, syns du inte finns du inte. Men som vi ser från Annicas blogg så vet företag sällan varför dom finns på FB. Och om du inte når din målgrupp så spelar det ingen roll hur många du når. Om du hittar 500 000 killar mellan 18-25 på FB och säljer dambindor kommer du inte sälja nåt. Så tillbax till target marketing men via nya medier som FB i all ära. Håller med Annica Utbilda dig, läs, lär dig hur det fungerar. Finns inga genvägar till att sälja, produkten måste nå målgruppen för att sälja=) Bra blogg Annica/ Jerry/Old school företagare.

    Jerry

    2012-01-22 14:00

    Svara

  • Hej, jag har läst din blogg och tycker att det är jättebra information du delar med dig av. Själv har jag ett litet (dessutom nystartat) företag, och inte så många kunder nu i början. Jag har en hemsida, och en Facebooksida för företaget, mitt mål är att försöka hitta kunder även via Facebook…men det svårt att veta var man ska börja leta, FB är stort :-) och jag tänkte höra om du har nåt tips på hur man ska göra för att komma i kontakt med nätverk osv på just Facebook som kanske kan ge nya kunder varefter.

    Carolin

    2011-11-10 14:00

    Svara

  • Hej Carolin, ursäkta sent svar. Jo först och främst är det viktigt att fundera på om den målgrupp du vill nå – är socialt media mogen, dvs är de aktiva på Facebook? Och har du integrerat din hemsida med Facebook, dvs att de som besöker webben lockas att Gilla er på Facebook – det är en viktig start! Men det utgår jag ifrån att du har. Ett sätt att hitta kunder och nätverk på Facebook är att fundera på vilka grupper dina potentiella kunder kan tänkas vara i, om de är med i grupper som handlar t ex om det du vill sälja, att börja vara aktiva i sådana grupper kan vara ett sätt ?att marknadsföra ditt företag på?. Och kanske finns det andra företags sidor som du kan samarbeta med, där ni kan vara ?gästskribenter t ex, eller tipsa om saker?, kolla också ev intresseföreningar. Min erfarenhet är dock att många som går in och Gillar en sida tyvärr själva inte är så aktiva efteråt.

    Det bästa rådet jag kan ge är dock att göra en s k Konversationsplan, dvs göra en plan för vad, när, hur du ska publicera saker på din Sida på Facebook. Att lägga ut sådant som dina Gillare verkligen gillar så pass att de Delar det – s k crowdsharing – är det som gäller idag, dvs att få Gillare att dela med sig av det du lägger ut. Statistiskt sett är det filmer, bilder, konkreta tips & råd det som Gillare – delar vidare. Glöm heller inte att uppmana till en dialog, och ställ frågor, be Gillarna komma med egna förslag & tips! Hoppas detta bidrar!

    2011-11-29 14:00

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Några av våra stolta prenumeranter
23 oktober lanserar Facebook sin “Timeline”

BloggJa, mycket nytt har hänt på Facebook sista tiden men den största förändringen hittills lanseras 23 oktober.

I helgen har jag varit inne tittat på min personliga sida på Facebook och gjort om den till nya Timeline layouten”. Du som inte är så insatt i progammering behöver inte göra nåt än, för det sker automatiskt aktuellt datum..  Men det blir en helt ny layout – och det som syns först är en jättebild – från ett av de foton du valt att lägga ut! Så här är det vktigt att du själv ser över vad det är för “Cover Image”, som det heter – är rätt bild eller så gör du om! Man kan t om designa sin egen “Facebook Covers”. Så nu är det hög tid att skapa en Personlig Social Media Strategi – och börja med Facebook!!

Se över dina inställningar
Detta är min högst personliga reflektion av det jag sett och gjort för min profil. Och först och främst vill jag råda dig – som inte har läst användarvillkor, kontoinställningar och inte minst Inställningar – nu är det DAGS! Att se över vad du verkligen vill visa “offentligt”, för “vänner” eller “vänners vänner”, och det gäller allt historiskt du gjort, bilder du lagt ut, incheckningar du gjort, mat, intressen, ställen du varit på, saker du sagt, saker du Gillat, du delat etc. Det finns de som to o m skriver att man nu också bör se över vilka vänner man har lagt till under åren. För deras Timelines över åren kanske inte är bra för ens egna personliga varumärke!

Vad innebär Timeline
Timeline – är den tidslinje som kommer att visas i din profil – på allt du gjort och agerat inom i hela din Facebook histora. Själv kunde jag konstatera att jag blev medlem i Facebook 23 september 2007, och kunde följa allt jag sagt, gjort, delat, när jag blivit vän med olika personer, aktiviteter jag varit på, när jag gillat olika sidor etc. Detta kan i säkerligen i vissa fall vara jätteroligt att gå tillbaka och se (för en del) men mitt råd här är, att se över allt och bestäm dig för om du vill ta bort det, dölja det eller låta vissa saker ligga kvar. Du går in dina  ”Inställningar” och Sekretessinsställningar.

Ticker
Dett är också nytt och är den vänsterspalt som du kommer att se i den nya layouten – det är den allmän information som är om dig, vem du är, jobbar, vilka vänner du har etc. Den ligger nu som en topp banner kan man säga men flyttas i den nya layouten som en vänster spalt! 

Företags Sidor
Hur denna nya personliga profilen ser ut vet vi inte i skrivande stund så det återkommer jag med!

Imorgon är det dags Driva Egets after work, så hoppas vi ses då

Annica

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Steg 2 för att Integrerea sociala media i

BloggJag ser så ofta att företag skjuter till höger och vänster och lite hit och dit i sociala media kanalerna. Och saknar en strategi – och saknas detta är det ju inte heller lätt att skapa taktiker och slutligen inte kunna mäta – och se ROI i sociala media, dvs om investeringarna givit resultat!

I veckan har jag fortsatt att föreläsa om och pratat kring detta och deltagit i en del olika affärsnätverk och i förra veckan beskrev jag steg 1. Analysera!  Här kommer nästa tips – steg 2

Steg 2 Strategi – hur vill du att ditt företag (varumärke ska uppfattas) och vilka vill du nå ut till

När du gjort en analys och fastställt vilket/vilka sociala media kanaler ditt företag ska vara aktivt i (och förstås där dina kunder finns) – rekommenderar jag att inte sätta igång alla kanaler p en gång. Fastställ ett – två huvud sociala medier inledningsvis beroende på målgrupp.

En strategi ska ju tala om hur du ska  göra för att nå ut. Men det är också viktigt att du beställer, vad vill jag kommunicera ut, till vem, vad vill jag uppnå, och när ska jag kommunicera i valda kanaler och (vart finns de kunder du vill nå ut till

Ta nu fram en strategi baserat på analysen i steg 1, som beskriver hur företaget ska använda sociala medier och vilken inriktning man ska fokusera på, som främjar företagets mål. Här bör du också formulera en social media policy (internt och externt), och policy. (klicka här så kan du få tips och idéer på hur du formulerar en policy)

Att bygga upp och utveckla företagets varumärke och vilka kärnvärden företaget har – kan också fastställas här – så att man i varje aktivitet verkligen följer dessa. Vad vill företaget vara känt för, vilka nyckelord vill företaget bli förknippat med etc

Har du frågor – tips eller idéer kommentera gärna !

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter