Integrera sociala medier – steg 4

Redaktionen

Publicerades: 29 november, 2011

Sitter på X2000 mellan Malmö och Stockholm och försöker jobba – och konstaterar två saker 

  1.  Att SJ är jättebra på sin Twitter kundtjänst – gillar!!

Men… Jag är en flitig SJ resenär – och lojal kund! Men det är hart när omöjligt att ringa och ta emot samtal, de avbryts konstant! Och l

• att använda sin egen Internetuppkoppling och inte SJs betalversion är periodvis lönlöst
• att det mellan Stockholm och Flen inte ens är någon idé att försöka ringa – alla tunnlar och annat avbryter samtalen direkt
• ska man verkligen vara det bästa kommunikationsmedlet när man reser i tjänsten – så bör Internet vara gratis

Jag läste nyligen en amerikansk artikel om att – trots att många företag har börjat marknadsföra sina Facebook sidor, Twitter etc i olika kampanjer är det många som ändå inte Gillar företagen på Facebook . Och att många som Gillar t ex på Facebook, inte riktigt vet vad det innebär! Och att det fortfarande är kombinationen av sociala medier och elektroniska nyhetsbrev som är den mest effektiva kombinationen av marknadsföringskanaler! Men det är fortfarande en långsiktig strategi innan man kan se effekterna av den s k ROI – return of investment. Det finns de som säger att den ”bästa ROI – är att ditt företag fortfarande finns kvar om 5 år”. vad säger du om det?

Här kommer steg 4 i serien om hur du kommer igång med sociala medier i företaget!

Steg 4 Integrera
Att integrera valda sociala media kanaler i all extern kommunikation tar ett tag.

I planen ska sociala medier vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kanaler, inte enbart – då dröjer resultaten! Sått upp mätbara mål – så att du kan se effekterna av dina aktiviteter – och om du lyckades nå dit du ville. Gör du en t ex ett kundevent, gör inbjudan också via t ex Facebook, Linkedin etc och bjud i den vägen också så lockar du också kunder att hitta dig på sociala mediakanalerna. 

Men ett sätt är att börja tänka på att i allt ditt företag gör externt – ska du också tala om/integrera i dian sociala media kanaler. Så för att strukturera upp arbetet rekommenderar jag att skapa en s k Integrerad Marknadsföringsplan där alla aktiviteter som du planerar in – och ska inkludera de valda sociala media kanalerna. Gör en s k Konversationsplan – om du har en sida på Facebook. Det innebär att du gör en plan för vad, när du ska kommunicera på Facebook, och om vad inte minst. Det kan vara tips & råd, erbjudanden/kampanjer, trender/nyheter i branschen, inbjudningar, lägga ut bilder/filmer – men OCKSÅ att använda applikationer som t ex Polls/Quizzes, som är jättebra marknadsundersökningsapplikationer.

Våga ställa frågor till kunderna – och uppmana dem att själva ställa frågor, så att din Företags Sida på Facebook, även kan fungera som företagets Support eller Kundtjänst. 

Börja med att sätta upp mätbara mål, vad vill du uppnå? Och vilka kundsegment vill du nå
? Var noga med att tydligt fokusera på dina huvudsakliga marknadssegment med målet att lära känna dem och komma dem in ”på skinnet” på bästa sätt!