Vad är PR-geniets hemlighet?

Anna Fagerström

Publicerades: 14 juni, 2012

Hur gör man om man vill bli väckt utan att störa sambon som sover bredvid?

Det funderade Mai-Li Hammargren på. Hon var då tjugo år och gick på Handels.

Hon löste problemet genom att skapa en ljudlös väckarklocka. Hon utformade den som ett armbandsur i gummi, som vibrerar i stället för att låta.

Vips, sambon kunde ta sovmorgon.

Men historien slutar inte där.

Mai-Li Hammargren visade sig vara superentreprenör, och dessutom PR-geni.

Hon skapade ett företag av klockan, döpte den till Mutewatch och beskrev den som ett ”time management tool”. 

Och redan innan klockan ens fanns till försäljning hade företaget tusentals förbeställningar.

Fem år senare säljs den ljudlösa väckarklockan – kallad Mutewatch – i hela 40 länder över hela världen.

Mai-Li Hammargren, som nu hunnit bli 25, är vd i bolaget. Hon har fått massor av priser och håller föreläsningar och har synts i rad tidningar och magasin över hela världen. Och alltså i morse i Svenska Dagbladets näringslivsdel.

Vad är receptet?

Ja, självklart har hon en intressant produkt, som består av både teknik och design.

Men hemligheten är: PR. 

Mai-Li Hammargrens har jobbat hårt med sin PR-strategi. Långt innan produkten fanns färdig till försäljning började hon arbeta på myten kring sitt ”time management tool”.

Självklart använde hon historien om hur idén uppkom – att hon inte ville väcka sambon.

Hon har också jobbat hårt på bilden av sig själv som företagets ansikte utåt. 

Läs artikeln i SvD