Starta nyhetsrum för ditt företag (kanske)

Anna Fagerström

Publicerades: 4 december, 2016

Har ditt företag något nyhetsrum? Om inte, så kan det kanske vara dags att starta ett. Men bara kanske.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Nyhetsrum är en sida där man överskådligt kan samla ihop information, bilder och kontaktpersoner för ett företag. Målgruppen är inte företagets kunder, utan journalister och andra som söker kvalificerad information, till exempel leverantörer och investerare. Nyhetsrummet brukar vara en del av en så kallad PR-plattform, som också kan erbjuda tillgång till stora mängder kontaktuppgifter till journalister. Dessa kan sorteras i grupper, som används vid utskick av pressreleaser. På PR-plattformen kan man också samla och sortera egna kontaktuppgifter till journalister.

Företag på en viss nivå kan behöva ha ett nyhetsrum, annars kan det verka som om företaget går dåligt (inte har råd) eller att företagsledningen inte lägger tillräcklig vikt vid information.

Här är några fördelar med att ha ett nyhetsrum:

  • Nyheterna i pressrummet ger en samlad bild av företaget, styrd av dig.
  • Ger företaget en viss legitimitet och tyngd.
  • Nyheter i pressrummet bidrar till bättre sökresultat på Google.

Men nackdelarna är stora:

  • Att ha ett pressrum innebär en ganska hög kostnad varje månad (från en tusenlapp och uppåt).
  • Avtalen löper ofta årsvis.
  • Pressrummet behöver fyllas på löpande – mer arbete för dig.

Uppgift

Om du övervägen att starta ett nyhetsrum – fundera på vad du ska ha det till. Är det verkligen rätt läge just nu? Väg fördelarna mot nackdelarna.

Och blir ditt beslut att du ska starta ett nyhetsrum – inventera dina behov och jämför PR-plattformarna med varandra. Köp inte på dig fler tjänster än du verkligen behöver. Småföretagare väljer ofta Mynewsdesk, eftersom det är lätt att börja med deras gratiskonto (som är mycket begränsat). Men det finns flera andra PR-plattformar, till exempel Cision, Meltwater och Retriever/Via TT. Kolla om du har några i din omgivning som använder någon av dessa som du kan fråga om vad de tycker om dem.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs