Så skapar du din lokala PR-karta

Anna Fagerström

Publicerades: 23 oktober, 2016

Lokala medier är ofta intresserade av att hålla koll på vad som händer bland företagen på orten. Var du än befinner dig i Sverige – dags att skapa ditt företags lokala PR-karta!

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Lokaltidningar ges ut i hela landet, från norr till söder. I storstäderna finns Metro och stadsdelstidningar som Mitt i-tidningarna och Direktpress. Lokalradio och regional TV är också viktiga lokala kanaler.

Det speciella med lokala medier är att bara det faktum att något har en anknytning till orten automatiskt höjer nyhetsvärdet. Något som skulle vara helt ointressant för ett riksmedie kan bli huvudnyhet i en lokaltidning.

Så här kartlägger du ditt företags möjligheter att nå ut via lokala medier.

Uppgift

Först gör du en lista på de lokala anknytningar som finns i ditt företag:

  • Var är du född och/eller uppväxt? Ju fler platser, desto fler möjligheter.
  • Var är dina medarbetare eller samarbetspartners födda och/eller uppväxta?
  • Var finns ditt företag? Har du kontor och lager på olika orter? Bra, då har du två lokala anknytningar.
  • Det problem ditt företag löser – är det vanligare på någon orter än andra?

Därefter tar du reda på vilka lokala medier som finns på varje ort. Vilken tidning, vilken lokalradiostation, vilken regional-TV-redaktion.

Nu har du kartlagt ditt företags potential i lokala medier. Spara listan, för du kommer snart att få användning för den.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs