BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

Anna Fagerström

Publicerades: 27 april, 2016

På en sekund kan en bra bild förmedla en hel historia. Bättre PR-verktyg är foto och video finns inte. Så här kan du använda dem. 

Ta en titt i närmaste tidning, magasin eller sajt – bilder spelar en huvudroll. De kan snabbt förmedla en känsla, visa en situation eller ett sammanhang. I och med internet och sociala medier har bilder och video fått en ännu mer central plats i kommunikationen. En del sociala medier bygger helt på bilder, som Youtube, Instagram och Pinterest.

Här är några sätt att tänka PR kring foto och video:  

  • Proffsbilder. Anlita en professionell fotograf och ta bilder på dig, dina medarbetare och er verksamhet. Bilderna läggs upp i ett pressrum på hemsidan och/eller Mynewsdesk eller liknande. De ska gå att ladda ner högupplösta, och ska få användas fritt i samband med publicitet som rör företaget.
  • Egna kanaler. ”Tala” inte bara med ord på hemsidan och i dina sociala medier. Använd bilder för att sätta ramen och förmedla det du vill ha sagt.
  • Ta bilder. Tänk bilder och video så ofta som möjligt i företaget. Dokumentera och lägg ut i sociala medier, på hemsidan, i bloggen, eller spara för senare bruk.
  • Bildsätt. När du har en bra idé som du tänker förmedla till en journalist: Tänk ut hur den skulle kunna bildsättas. Du behöver inte ta bilden, bara ha idén, och beskriva den för journalisten. Tänk på att även radio kan ha användning för bilder – om inte annat så på sajten.
  • Ta med saker. Om det är en tv-studio du siktar på, så kan du tänka i ”saker att ta med”. Vad i din verksamhet är spännande att visa? Det som är vardag för dig kan vara nytt för andra.
  • ”Breddare.” Det är ofta bättre att stillbilder avsedda för publicering har liggande format och inte stående. I tidningar gör det att bilden, när den publiceras – och därmed artikeln – ofta får större utrymme. Ännu vanligare är breddar-formatet på webben, där bilderna ibland är extremt breda.

* * *

Det finns många sajter med gratis bilder som du kan använda i ditt företagande. Här är några: 

Pixabay

Närmare en halv miljon bilder som du får använda fritt, även kommersiellt.

Flickr

Stor bildsajt där vem som helst kan ladda upp bilder. Se till att söka bland bilder som får användas kommersiellt. Var noga med att ange fotograf och länka även till bilden på Flickr.

Negative Space

Om man vill kan man betala, och man väljer hur mycket. Hälften av pengarna går till välgörenhet.

Pexels

Bilderna får användas kommersiellt utan kostnad.

* * *

Obs, var noga med att dubbelkolla villkoren på varje sajt och för just den bild du vill använda.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.