MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

Anna Fagerström

Publicerades: 15 juni, 2016

Varför är det så vanligt att samma personer är med i medier om och om igen? Jo, de har förstått journalisternas arbetsvillkor. Gör så här, så blir du favoriten. 

1. Hjälp till

Följ journalister i sociala medier. Så fort någon behöver svar på en fråga – hjälp till. På så sätt visar du att du finns och kan området. Då har du chans att hamna på journalistens ”ringlista”.

2. Tipsa om andra

Om inte du kan hjälpa till, så tipsa om någon annan som kan. Då visar du att du har ett bra kontaktnät, och du försvinner inte från ringlistan för det.

3. Svara direkt

När en journalist hör av sig: Svara direkt. Krångla inte med datum och tider – ändra i stället i din egen agenda så att du kan när journalisten kan. Då hoppar du genast upp ett två snäpp på ringlistan.

4. Tala sanning

Var inte alltför listig och taktisk. Tala alltid sanning, även om den handlar om sånt som kortsiktigt är negativt för dig. Bygg upp ditt förtroendekapital genom att alltid vara rak och öppen.

5. Visa engagemang

Ditt ämne är viktigast i världen för dig – och du vill att så många som möjligt ska lära sig mer om det. Med den inställningen hoppar du upp ett snäpp till på ringlistan.

6. Gör det enkelt

Se till att du har kortfattad bakgrundsinformation, bra bilder och annat som journalister kan behöva lätt tillgängligt. Och har du det inte, så fixar du det på nolltid. Upp ett snäpp till!

7. Håll tider

Även om journalister inte alltid gör det, så se till att du hör av dig när du har lovat, eller helst ännu tidigare. Vänta inte med att skicka det där mejlet, gör det direkt. Nu ligger du på topp!

8. Tacka rätt

Tacka gärna en journalist för ett bra jobb, en bra text eller en trevlig kontakt – men aldrig för att du har fått reklam för ditt företag. Då blir du struken från ringlistan.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Har du missat något avsnitt? Du hittar dem alla här i PR-skolan-bloggen. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.