Passion kan ta dig hela vägen till tv-soffan

Anna Fagerström

Publicerades: 13 februari, 2012

Bild röd ros. Foto: JoshBerglund19Tänk Romeo och Julia, tänk Brad och Angelina, tänk Victoria och Daniel.

Alla älskar en passionerad kärlekshistoria.

Passion förtrollar, väcker intresse.

Det gäller all slags passion. För passion behöver förstås inte handla bara handla om romantik. Det kan handla om popmusik. Kattungar. Surdegsbakning. Porschar. Löpning.

För att inte tala om jobb. Många av oss är passionerat intresserade av våra arbeten. Vi brinner för det vi gör. Vi vill förmedla något, vi har ett budskap som vi vill att andra ska upptäcka, förstå och ta del av.

Vi är passionerade för det vi gör – och det väcker intresse hos andra.

När vi talar passionerat och från hjärtat, då stannar människor upp och lyssnar.

Journalister är inte annorlunda än andra människor, de älskar också passion.

Så tänk på det nästa gång du kontaktar journalister och vill berätta om det du gör: Ring inte och sälj in. Väck ett intresse i stället, genom att visa din passion för det du gör. Passion kan ta dig raka vägen in i både tidningar och tv.

Och det ger dig nya kunder.

För att ta ett exempel. Du som har en klädaffär vill ju så klart sälja en väldig massa kläder. Men skälet till att du har en klädbutik är kanske att du ÄLSKAR när kunderna går därifrån med rätt kläder i kassen – kläder som verkligen passar just den personen i snitt och färg, som gör just den kunden snyggare och gladare. DET är passion.

Och det är just det du ska hålla utkik efter efter när du undrar vad du har att komma med till journalister.

Vad är din passion? Vad brinner du för? Vad vill du förmedla?

Fundera på det. Nästa vecka kommer jag att blogga om hur du kan använda det du upptäckt – hur du kan komma på konkreta och användbara idéer som journalister inte kan låta bli att nappa på.

En passionerad Alla hjärtans dag önskar jag er alla!  

Foto: JoshBerglund19