Mer adventspyssel för PR-smarta företagare

Anna Fagerström

Publicerades: 6 december, 2012

För den PR-smarta företagaren är julen mycket användbar. Se bara dagens Metro i Stockholm. ☺ 

Om du ägnar gratis marknadsföring en extra tanke nu, så kan du knäcka några extra nötter med familjen i jul. 

Som jag bloggade om senast här på Driva eget jobbas det för fullt på många redaktioner just nu för att fylla ”julsäckarna” med artiklar och inslag som journalister på nyhets- och aktualitetsmedier.

Så just nu finns det alltså en ökad efterfrågan från journalister på nyheter med långt ”bäst före”-datum. (Har du en sådan nyhet, liten eller stor, är det läge att du hör av dig till redaktionerna så snart som möjligt och föreslå din idé!)

Förutom att dra nytta av denna ökade efterfrågan, så kan du som företagare använda julen ännu mer medvetet. Du kan också ”vinkla” på julen. 

Vad då ”vinkla”?

Jo, en vinkel är vilket fokus din artikelidé har. En vinkel svarar på frågan ”Vad är GREJEN?”.

Några exempel, för att visa vad jag menar:

Driver du en klädbutik?
Din julvinkel: ”Dags att styla om tomten!”

Är du ledarskapskonsult?
Din julvinkel: ”Så kan julen göra dig till en bättre chef”

Säljer du hälsokost?
Din julvinkel: ”Hälsoboosta – med hjälp av julbordet ”

Har du bokföringsfirma?
Din julvinkel: ”Tre smarta genvägar för bättre siffror nästa år”

Bara för att ta några exempel.

Fundera en liten stund på hur du kan julvinkla din verksamhet – så kan du njuta dubbelt under långhelgerna.