Insiderknepen – så tar du dig till morgonsoffan

Anna Fagerström

Publicerades: 29 mars, 2012

Hur tar man sig till morgonsoffan i tv?
Den frågan får jag då och då.
Så i dag bjuder jag på insidertips från mina sju år som redaktör på TV4-s Nyhetsmorgon.

Vilka det är som hamnar med Jenny Strömstedt, Anders Kraft eller Tilde de Paula i morgonsoffan är ingen slump. Gästerna i programmen är noga utvalda.

Några är där för att driva sin åsikt i en debatt, andra för att dela med sig av expertkunskaper och en del är inbjudna för att inspirera tittarna.

(Ja, ”morgonsoffan” är numera ett frukostbord. Men begreppet ”morgonsoffan” är så fastnitat att det fortfarande ofta används, även internt på Nyhetsmorgons redaktion.)

Nyhetsmorgon i TV4 och Gomorron Sverige i SVT har tillsammans flera timmars direktsänd aktualitets-tv varje dag. Det är journalister (med titeln redaktör), som bestämmer vad programmen ska innehålla.

De som är gäster i programmen är där för att bjuda tittarna på något – åsikter/kunskap/inspiration – men de får också något i gengäld: En chans att föra ut sitt budskap till några hundra tusen tittare.

Och, som sagt, det är ingen slump vilka som blir inbjudna att medverka. Men – det är heller inte förutbestämt vilka som ska få vara med. Och det är heller inte en viss sorts människor som får vara med.

Ibland kanske man – i alla fall undermedvetet – kan tänka så. I alla fall att döma av de reaktioner jag möter ibland: ”Men inte kan väl JAG ha någon chans att vara med i tv?”

Men det är ju så, att det finns så otroligt många spännande människor, med bra idéer, intressanta historier och fantastisk kunskap. Och de flesta av dem känner redaktörerna inte ens till.

Förrän någon – du! – berättar det för dem.

Om tv-redaktörerna vet om att du finns så ökar du dina chanser att komma med från noll procent till… ja, det beror på hur bra din idé är.

Så för att komma med måste du alltså tala om för tv-redaktörerna att du finns, att du har något att komma med, och att du vill vara med.

Och för att öka dina chanser ytterligare så får du här några strategiska tips för att vässa din idé:

Hitta en krok.
En del idéer är verkligen bra, men kommer inte med i alla fall. Skälet kan vara att det inte finns något att ”hänga upp dem” på.

Lyssna lite extra nästa gång du tittar på morgonprogrammen eller andra så kallade aktualitetsprogram. Varje gång programledaren presenterar ett nytt ämne finns det en aktuell koppling:

”Nu är det bara några dagar kvar till påsk, och därför har vi bjudit hit xxx, som ska berätta för oss om…”

Om det inte är en ren nyhet du har att komma med, så behöver du alltså en krok. En krok besvarar frågan: ”Varför ska vi ha med det här just nu?”

Krokar kan vara:
Säsongen börjar snart (påsken, badsäsongen, semestrarna).
Temadagar i almanackan (det finns allt från FN-dagen till fothälsodagen).
En undersökning har just presenterats.
Debattartikel i en stor tidning, där du tycker tvärtom.
Ny trend har precis kommit eller är på väg.

Bara för att nämna några. Krokar är färskvara, så det gäller att hänga på.

• Tänk i bilder.
Hur skulle din idé kunna bli ”bra tv”? Tänk i ”bilder” – eller rättare sagt i prylar, saker, foton. Sånt som går att visa i tv-rutan. Tänk gärna annorlunda. Och inse också att sånt som du tycker är vardag kanske de många av tittarna aldrig har sett.

• Fatta dig kort.
Formulera din idé i en lockande rubrik och några få meningar som förklarar resten. Om du inte kan fatta dig kort, kan det vara ett tecken på att din idé är för luddig eller bred. Vässa idén, och försök igen.

• Ring växeln och kolla.
Vem ska du kontakta? Ring växeln och fråga vem som är redaktör för programmet du siktar på. Be att få mejladressen och direktnumret.

• Mejla först, ring sen.
Enligt min erfarenhet fungerar det som regel bäst att mejla först, och följa upp dagen efter med ett telefonsamtal. Då kan du hänvisa till mejlet och fråga om de hunnit läsa.

• Be om feedback.
Om du får ja – toppen! Om du får nej: Fråga vad som gör att de inte är intresserade. Så lär du dig något till nästa gång.

• Försök igen.
Nästa gång du har en bra idé som du vill föreslå, sök samma redaktör igen. För då kan du hänvisa till att ni har talats vid tidigare.

Det hänger förstås på om redaktören bedömer att din idé är tillräckligt bra om den kommer med i programmet. Men inte bara det – för det handlar också om att din grej ska få plats, och att redaktören tycker att den bidrar till en bra blandning i just den sändningen.

Så har du en bra idé, så hör av dig – och du ökar dina chanser att synas i rutan från noll och kanske ända upp till hundra.