Hjälp en journalist – en genialisk idé och en chans för dig

Anna Fagerström

Publicerades: 23 september, 2013

Marie Hagberg, grundare av webbtjänsten Hjälp en journalist. Har du gjort en nystart i livet och startat eget? Driver du ett litet fondbolag och har en finansvalp under bordet? Eller inspirerades du av en film och började träna – och nu inspirerar du andra på ditt gym?

 

Om någon av beskrivningarna stämmer in på dig så har du chans att komma med i tidningen. Bara sådär.

Jag önskar att det var jag som gjorde detta möjligt. Men det är det inte. Det är tack vare entreprenören Marie Hagberg (bilden) som journalister och så kallade ”case” så mycket lättare kan hitta varandra nu jämfört med förr.

Journalister letar ständigt nya ”case” som genom att låta sig intervjuas kan göra artiklar, reportage och program intressanta och spännande för läsarna och tittarna att ta del av. Vanliga metoder för att hitta ”case” är att fråga runt bland kolleger och i vänkretsen och att googla.

Marie Hagberg, som själv arbetat i mediabranschen, funderade på hur hon skulle kunna underlätta för journalister att hitta intressanta historier att skriva om.

Hon uppfann webbtjänsten Hjälp en journalist.

Idén är lika enkel som genialisk: Journalister efterlyser ”case” via webbtjänsten, och den som känner igen sig och som vill dela med sig av sin historia hör av sig.

Vips, så har en win-win-situation uppstått: Journalisten får bra stoff till sin artikel, och personen som vill dela med sig får chansen att göra det.

Råkar det dessutom vara så att den som blir omskriven på en helsida i tidningen är företagare kan det verkligen bli bingo. Att synas på en helsida i en stor tidning har de flesta bara kunnat drömma om.

Så, du som är företagare, håll koll på Hjälp en journalist. Det kan ge dig möjlighet att synas i medier med ditt företag, bara sådär.

Kom bara ihåg: Ur journalistens utgångspunkt är det inte ditt företag som är intressant, utan din ”story”.

Vare sig du har gjort en nystart i livet och startat eget, driver ett litet fondbolag och har en finansvalp under bordet, eller inspirerats av en film och börjat träna och nu inspirerar andra på ditt gym.

  • Här hittar du Hjälp en journalist. Prenumerera på nyhetsbrevet så får du info om vilka ”case” som journalisterna är ute efter just nu. Fyll i dina uppgifter direkt under loggan.