Gästerna i Nyhetsmorgon fick mig att bli egenföretagare

Anna Fagerström

Publicerades: 30 januari, 2012

Camilla Läckberg, deckarförfattare, Mark Levengood, föreläsare, Ronny Svensson, filmrecensent, Jenny Klefbom, barn- och ungdomspsykolog, Ma Oftedal, präst, Isabella Löwengrip, bloggdrottning.

Det var gästerna i Nyhetsmorgon som inspirerade mig att börja lära småföretagare att marknadsföra sig i medierna.

TV4-s morgonshow är ingenting utan sina gäster. Det är de kunniga, passionerade ochengagerade gästerna, som ÄR själva innehållet i programmen.

Under mina sju år på Nyhetsmorgon bokade jag in hundratals medverkande. Som redaktör gör man en journalistisk bedömning innan någon kommer med med. Allt i rutan var med för tittarnas skull.

Samtidigt är man som redaktör fullt medveten om att många av gästerna tackar ja av en enda anledning: Morgonsoffan = very good marknadsföring.

För så här ligger det till: Många av gästerna i Nyhetsmorgon är egna företagare. De är allt från popartister, trendanalytiker och fotvårdare till statsvetare, vinkännare och veterinärer – som driver egna företag.

Anna Fagerström i Nyhetsmorgons kontrollrum i TV4-huset, Stockholm.

Och egna företagare behöver självklart marknadsföring – för att öka försäljningen, bygga varumärket och öka trovärdigheten.

Som journalist är det här någonting som man blundar för. Ingen släpps in i en tv-soffa eller på en tidningssida FÖR ATT marknadsföra sig. Man börjar i andra änden: Om en egen företagare har tillräckligt mycket att bidra med till tittarna så kommer man med. Även om det RÅKAR bli marknadsföring samtidigt.

Så ligger det alltså till – och det borde fler småföretagare utnyttja.

Över 600 tidningar och tidskrifter, tusentals radio- och tv-program, och alla har de webbsajter. Det blir många spaltkilometer och etertimmar för journalisterna att hitta bra innehåll till.

Så varför använder inte alla småföretagare medier i sin marknadsföring?

Sedan jag startade PR-kiosken brukar jag fråga, och svaren brukar bli ett eller flera av följande:

  • Jag har inget att komma med.
  • Jag vet inte hur man gör.
  • Jag är rädd för journalister.

Och det är det här jag brinner för. Att berätta för engagerade, passionerade småföretagare hur de ska göra för att marknadsföra sig i medierna.

Skillnaden mellan de småföretagare som är med i medierna och de som inte är det stavas K-u-n-s-k-a-p.

För det är nämligen inte förutbestämt vilka som får vara med i tv, radio, tidningar och webb. ALLA har chansen, alla kan komma med. Det gäller bara att veta hur man gör – vilken sorts idéer journalister är ute efter, hur man hittar idéer kopplade till sin egen verksamhet, hur man formulerar sig, och hur man kontaktar rätt journalister på rätt sätt i rätt tid.

Och det är detta jag kommer att blogga om här på Driva Egets sajt.

Varmt välkomna!