Enklaste sättet att umgås med journalister

Anna Fagerström

Publicerades: 27 november, 2016

Ett socialt medium som halvt dömts ut flera gånger senaste tiden är Twitter. Men journalisterna är kvar och på Twitter kan man hålla koll och umgås med dem.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

På mikrobloggen Twitter kan man antingen göra egna inlägg. Eller så ”lyssnar” man på vad andra twittrar om – till exempel journalister som skriver om din bransch.

Om du vill skapa följa journalisternas arbete, skapa kontakt med dem och samtidigt omvärldsbevaka, så är Twitter perfekt. På samma gång bygger du upp en känsla för hur journalister jobbar.

Här har du din PR-strategi för Twitter.

Uppgift

Har du inget Twitterkonto – starta ett. Leta reda på journalister som skriver om ditt ämnesområde. Följ dem. I fortsättningen agerar du så här:

  • När en journalist ställer en faktafråga på Twitter – svara.
  • När någon söker ett case – föreslå ett (inte nödvändigtvis du själv).
  • När du har ett tips – tipsa. Be att få skicka ett direktmeddelande (DM), så att inte också konkurrenterna får tipset.

Vips, du har skapat relationer med journalister. Genom att visa dig vara kunnig, hjälpsam och engagerad bygger samtidigt upp ditt eget och ditt företags rykte och varumärke.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs