Det finns vägar till PR även för managementkonsulter

Anna Fagerström

Publicerades: 4 april, 2014

En del företag är det lättare att få publicitet kring än andra. Men det visar sig nu i pilotprojektet PR-piloten att det går att hitta vägar även för de knepigare fallen.

PR-piloten är ett projekt, där mitt företag PR-kiosken AB fungerar som informations- och pr-avdelning för tio småföretag. De verkar inom väldigt skiftande branscher – vi har bland annat en liten städfirma, en stor konferensanläggning mitt i en skog, ett it-företag med en banbrytande innovation och ett bybageri med andra typer av mycket goda innovationer.

Och för alla dessa har vi eller kommer vi inom kort att åstadkomma publicitet i medier som deras målgrupper tar del av. Vi har i ett tajt samarbete med våra deltagande företag skickat pressreleaser, tagit personliga kontakter med journalister och på andra sätt tipsat om ”bra grejer” i företagen.

Och det har gett resultat. Lite av det vi åstadkommit hittills: Ett ganska stort antal artiklar i den viktigaste lokaltidningen – bland annat hela förstasidan, på lokala SVT-webben, branschsajter och lite annan blandad kompott.

Men så har vi managementkonsulten.

Hur åstadkommer man PR för en lokal managementkonsult?

Konsulter har ju den egenheten att de jobbar för andra, oftast större företag. Och dessa större företag är oftast inte så intresserade av att berätta så ingående om att de har behövt in hjälp utifrån, särskilt inte om de har haft problem som föranlett anlitandet av konsulten.

Så vad ska tidningarna skriva om?

En väg är att konsulten skriver en debattartikel om ett ämne som hon kan mycket om och är engagerad i, och som – om den publiceras på rätt plats – bidrar till att bygga upp hennes varumärke som kunnig och engagerad konsult.

Så det jobbar vi på nu, tillsammans med den mycket duktiga managementkonsulten. Och vi har nu kommit så långt på väg att vi nästan vågar lova att den kommer att bli publicerad.

Återkommer med rapport!

 

  • PR-piloten är ett pilotprojekt där PR-kiosken fungerar som pr- och informationsavdelning för tio småföretag. Projektet startade den 1 februari och avslutas den 30 juni.
  • Följ projektet här på Driva Eget-bloggen!
 Prenumerera via RSS högst upp i detta blogginlägg.

(Detta blogginlägg publiceras även på prkiosken.se)