Därför är företagare intressanta för journalister

Anna Fagerström

Publicerades: 1 november, 2012

Vad är meningen med allt?

Ja, inte är det att tjäna pengar i alla fall.

Så fort pengarna räcker till det nödvändigaste och lite till, så är det annat än pengar som driver människan framåt.

I alla fall enligt den amerikanske författaren Dan Pink. Han har skrivit en hel hög med böcker i ämnet motivation. De har sålts i miljonupplagor i 33 länder, och mannen är naturligtvis också en fantastiskt underhållande föredragshållare.

Dan Pink berättar om ett experiment med studenter, som fick lite olika uppgifter att utföra. Till exempel lösa korsord, memorera en massa siffror, göra basketmål, ja lite blandat.

Experimentet gick ut på att se hur mycket studenterna förbättrade sina resultat om de belönades efter prestation. Om de gjorde halvbra ifrån sig blev det  en liten peng. Om de gjorde ett bra jobb fick de en större peng, och den som var jätteduktig skulle få jättemycket pengar.

Ett helt vanligt belöningssystem, alltså. Typ bonus eller provision.

Det här belöningssystemet fungerade utmärkt – så länge det handlade om mekaniskt arbete.

Så fort uppgiften krävde ett större mått av kreativt tänkande, så blev resultatet det rakt motsatta. Alltså, studenterna presterade sämre med belöningssystemet än utan.

Människan drivs, enligt Dan Pink, inte av pengar. Enligt honom leder följande tre faktorer till förbättrade prestationer:

  • Självständighet. När man får bestämma själv.
  • Skicklighet. När man får ägna sig åt att bli riktigt duktig på något.
  • Syfte. När man upplever att det finns en mening med det man gör.

Det är därför, säger Pink, som folk lägger ner massor av tid på att spela gitarr på helgerna, fast de inte får betalt. Och skriver långa artiklar i Wikipedia, helt gratis.

Och, tänker jag, driver företag.

Trots uppförsbacke, motvind och momsredovisning emellanåt… När det väl finns pengar till mat på bordet, så är det inte längre cashen som får en att sätta sig med mejlen och en kopp te på en söndagsförmiddag. Det är inte stålarna som får en att ringa det där extra samtalet för att hjälpa en kund. Det är inte tanken på ett lite fetare bankkonto som får en att hålla det där seminariet fast man vet hur nervös man kommer att bli.

Det där drivet, det finns förstås hos alla möjliga människor, men kanske oftare hos småföretagare. Det där extra drivet gör småföretagare speciella och intressanta (till exempel för journalister).

Ta en tiominuters paus och kolla in detta medryckande föredrag av Dan Pink, illustrerat i skön Linus på linjen-anda.

Och ha en riktigt trevlig vecka!