Dagen då Lars webbtjänst Egrannar slog igenom i Stockholm

Anna Fagerström

Publicerades: 19 september, 2014

Småföretagaren Lars Wallgren drömde om att hans webbtjänst Egrannar skulle bli omskriven i tidningen Södermalmsnytt, som läses av många tänkbara kunder.

– Och visst kom jag med i Södermalmsnytt. Plus i fem tidningar till. Jag är nöjd, säger han.  

På en och samma dag kunde 230 000 stockholmare läsa om Lars webbtjänst.

PR är ett viktigt verktyg när Lars Wallgren marknadsför sin webbtjänst Egrannar.Lars Wallgren marknadsför webbtjänsten Egrannar med hjälp av PR. ”Jag är nöjd”, säger han. PR för Egrannar i Södermalmsnytt. Webbtjänsten Egrannar fick fin PR på en helsida i lokala Stockholms-tidningen Södermalmsnytt.
Egrannar på  Södermalmsnytt webb 23 aug 2014Här är artikeln på Södermalmsnytts webb… Egrannar på Östermalmsnytt, Vårt Kungsholmen, ÅrstaEnskede, LiljeholmenÄlvsjö, Vi i Vastastan, webb, 23 aug 2014…och lika stor exponering blev det i alla de här tidningarna, både på papper och webb. Samtliga är gratisutdelade i Stockholm och har en sammanlagd upplaga på 230 000 exemplar (gäller papperstidningarna).
  • Hur gjorde du?

– PR-arbete är något som tar mycket längre tid än man tror. Det handlar om uthållighet. Jag har inte riktigt tid att hålla fokus på PR-arbetet, så därför har jag tagit hjälp med det av en PR-byrå. Det som gjorde att Egrannar blev omskriven i alla de här tidningarna var en pressrelease som vår PR-byrå skickade ut, säger Lars.

De sex tidningarna görs av samma redaktion. En del artiklar kommer med i en av tidningarna, medan andra kommer med i flera. I fallet med Egrannar gjorde redaktionen tydligen bedömningen att artikeln – en helsida med bild – var intressant för många.

  • Vad stod det i den?

– Hur Egrannar gör det möjligt för människor att samarbeta bättre och enklare inom sin bostadsrättsförening. Och att grannar som man känner umgås man med på ett mycket trevligare sätt än grannar man inte känner.

  • Varför jobbar ni med just PR? Det finns ju flera sätt att synas.

– Annonsering ger förhållandevis lite för oss. När vi lyckas få en bra artikel i en tidning som läses av våra målgrupper så märker vi att vi får en bra efterfrågan på Egrannar.

Han tror att det beror på att man är mer mottaglig för innehållet i en artikel än i en annons.

– I normalfallet är det artiklar man är ute efter, inte annonser, säger Lars.

Ändå använder Lars Wallgren viss annonsering som ett sätt att berätta om Egrannar:

– Vi annonserar i en branschtidning där vi vet att målgruppen finns.

Andra sätt att marknadsföra Egrannar är via ett nyhetsbrev som Lars och hans medarbetare med jämna mellanrum skickar ut till kunder och andra intresserade.

– Vi har också sökmotoroptimerat sajten. Det är viktigt. Det gäller det att hamna högt upp bland sökresultaten när folk googlar. 

  • Vad är nästa mål med PR-arbetet?

– Att komma in i dels i lokaltidningar i andra städer, och dels i rikspress, som Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter, och affärspress, som Dagens Industri, säger Lars Wallgren.

 

Egrannars townhouses 

FAKTA /Egrannar

Egrannar är en webbtjänst för bostadsrättsföreningar. Tjänsten, som är gratis, underlättar kommunikationen i huset och gör att grannar lättare kan lära känna varandra och förenklar arbetet för styrelsen.

FAKTA /Tidningarna

Den sammanlagda upplagan för de sex gratisutdelade tidningarna Södermalmsnytt, Östermalmsnytt, Vårt Kungsholmen, tidningen Årsta/Enskede, tidningen Liljeholmen/Älvsjö och Vi i Vasastan, är strax över 230 000. Till detta ska läggas tidningarnas webbsidor. Hur många som läst artikeln om Egrannar på internet har vi inte lyckats ta fram siffror på.

Lokaltidningens ställning är stark – många läser nyheter som handlar om närområdet med stort intresse.

Källa: Tidningsstatistik

(Denna text publiceras också på prkiosken.se)