• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Anna Fagerström

    Anna Fagerström

    PR-rådgivare

    Anna Fagerström är PR-rådgivare och tidigare journalist på TV4 och Expressen. I PR-kiosken AB lär hon småföretagare marknadsföra sig kostnadseffektivt via tidningar, webb, radio och TV.

    Här i hennes blogg PR-skolan får du hjälp att satsa på PR – det mest kostnadseffektiva och verkningsfulla sättet att marknadsföra småföretag.

    Du får massor av inspiration, insikter och dessutom konkreta uppgifter för att komma igång med PR-arbetet. Häng på!

PR-SKOLAN 2015, DEL 7

Åtta konkreta frågor för småföretagare som vill komma igång med PR

BloggDitt företag omsätter några hundratusen eller kanske någon miljon. Du jobbar ensam eller har kanske någon eller ett par anställda. Du vill växa – men var ska du få de miljonbelopp som behövs för att din marknadsföring ska få dig att synas lika bra som alla de jätteföretag som konkurrerar om människors uppmärksamhet?

PR-skolan 2015

Det finns en lösning. Den heter PR, Public Relations. Det begreppet omfattar kommunikation och marknadsföringsmetoder med närmast oändliga möjligheter. Begränsningarna handlar inte om pengar utan mest bara om dig själv: Om vad du sysslar med, om vad du har för idéer, om din fantasi och om ditt mod. Om vad du vågar, om du vill ta för dig och om du vågar ”sticka ut”.

Skillnaden mellan reklam och PR – kort uttryckt: Reklam är uppmärksamhet man får genom att betala. PR är uppmärksamhet som man förtjänar genom det man gör och säger.

Och då är det faktiskt så, att när det gäller PR så har det lilla företaget inte bara lika stora utan ofta till och med större möjligheter än mångmiljardkoncerner att få positiv uppmärksamhet. Detta helt enkelt därför att dem du vill nå alltid är människor. Människor sympatiserar lättare med andra människor än med ett stort företag. Småföretagaren kan vara personlig, men det kan knappast storföretaget vara med bibehållen trovärdighet.

En småföretagare kan ofta säga att hen kämpar för en vision. Hur många storkoncerner kan påstå det utan att folk tänker att ”dom är väl bara ute för att tjäna pengar”?

Den som vill satsa på reklam börjar ofta med att tala med en annonsbyrå. Mitt råd är att istället börja med dig själv och ditt företag.

Ställ dig själv följande åtta frågor: 

  1. Vad sysslar vi med? Och sedan:
  2. Vad sysslar vi egentligen med? Det är en viss skillnad om städföretaget säger ”vi städar” eller om man säger ”vi hjälper människor att få det som dom vill ha det hemma”. Det senare kan ge uppslag till nya idéer och tjänster, som i sin tur kan ge svar på nästa viktiga fråga:
  3. Vad skiljer oss från andra företag i branschen eller här på orten? Sticker vi ut på något sätt?
  4. Om inte – vad kan vi göra som andra inte gör eller som man inte väntar sig?
  5. Hur är läget för oss i dag jämfört med för ett år sedan (eller någon annan punkt bakåt i tiden)?
  6. Vad har vi för planer framöver?
  7. Har det hänt, händer det eller kommer det att hända något i omvärlden, inklusive naturligtvis här på orten, som på något sätt kan ha betydelse för eller kopplas till vår verksamhet?
  8. Kan jag kommentera, kritisera, berömma eller på annat sätt anknyta till detta?

Det här bör ge dig ett antal ”råvaror” – sådant som du kan bygga på eller anknyta till genom PR-insatser. Och där kan du fundera på en mängd olika typer av aktiviteter.

Men först ska du naturligtvis bestämma dig för vilka människor du vill nå. Begreppet ”Public Relations” spänner ju över i princip alla tänkbara målgrupper.

Även här bör du börja ”inifrån”: Dina anställda (om du har några), dina närmaste vänner, de kunder du redan har, de kunder som ligger närmast till hands för att vinna, de myndigheter som du är mest beroende av och så vidare.

Först därefter är det dags att börja fundera på transportvägarna. Och än en gång: börja inifrån. Vilka människor kan jag nå direkt, personligen? Vilka kan jag nå genom sociala medier – och hur ska jag göra det? Jobbar du på en lokal marknad – fundera på vilka lokala medier som finns och hur du enklast kontaktar dom.

Tipsa gärna andra om PR-skolan. Dela-knappar hittar du här nedanför.

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-SKOLAN, DEL 4
Ge artiklar om ditt företag evigt liv

BloggEn bra intervju med dig i en tidning kan vara extremt effektiv för att nå nya kunder. Men publicitet har också andra positiva effekter. 

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Så här kan du använda en enda artikel:

  • Andra ser att du (och inte någon av dina konkurrenter) är utvald av en oberoende journalist – du får en kvalitetsstämpel.
  • Andra ser dig över huvud taget. Syns du så finns du.
  • Andra kan dela artikeln i sociala medier.
  • Du kan själv dela artikeln i sociala medier.
  • Du kan uppmana dina vänner att dela artikeln i sociala medier.
  • Du kan länka till artikeln från företagets hemsida.
  • Du kan mejla länken till samarbetspartners, tänkbara kunder och vänner och bekanta. ”Se här vad X-tidningen skrev om oss nyligen.”
  • Du kan göra inlägg i sociala medier om intervjun – inför och efter.
  • Du kan hålla kontakten med journalisten efteråt, erbjuda dig att hjälpa till med idéer eller fakta, tipsa då och då eller kommentera något hen har skrivit. (Kan bli din bästa kontakt!)
  • Du kan tipsa andra redaktioner om att skriva om dig, med en ny vinkel och hänvisning till den första artikeln. ”Det här kanske kan vara intressant för er också?”
  • Du kan be vänner, samarbetspartners och kolleger att tipsa andra redaktioner med hänvisning till den första artikeln.

Uppgift

Om du och ditt företag redan har fått publicitet – genomför några av ovanstående punkter.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-SKOLAN, DEL 3
Gör dina sociala medier PR-vänliga

BloggAlla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om dig och ditt företag.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Se journalister som en av dina målgrupper. När de söker efter ”någon som du” ska de hitta inlägg i sociala medier som gör att de förstår att de har hittat rätt person att intervjua.

Uppgift

Ställ dig själv dessa frågor om ditt företags sociala medier:

  • Finns företaget på rätt ställen? Att ha konton överallt är ingen bra strategi. En blogg som inte uppdaterats på ett halvår gör varken journalister eller kunder glada.
  • Bryr sig folk? Om alla dina inlägg faller platt, fundera på hur du skulle kunna spela en större roll i folks flöden. Hur beter sig användarna? Vad av andras innehåll klickar de på, vad delar de? Gör likadant, men på ditt sätt. En journalist som ser att folk engagerar sig i det du gör blir mer intresserad.
  • Syns du regelbundet? Enstaka inlägg försvinner i mängden. För att bygga ditt varumärke – till exempel i journalistens ögon – måste du finnas med i flödet ofta och regelbundet.
  • Sticker du ut? En till likadan gör ingen glad. Se till att du sticker ut. Journalister skyr medelmåttighet och intervjuar hellre någon som visar mod, generositet och attityd.

Om du är nöjd med svaren – fortsätt som du gör. Om inte, fundera på vad du skulle kunna ändra på.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 

Dela post
Kommentarer (1)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-SKOLAN, DEL 2
Jo, det går att skapa nyheter om ditt företag

BloggPR handlar bland annat om att locka journalister att skriva artiklar, och journalister vill ha nyheter. Så här skapar du nyheter kring ditt företag.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Först bara – vad är en nyhet? En nyhet behöver konstigt nog inte vara ny. Det räcker med att de som ska ta del av den inte kände till den sedan tidigare. Du kan alltså själv ha vetat något i åtta år, men för de flesta andra är det en nyhet.

Du kan också ”skapa” nyheter om ditt företag. Här får du några förslag på hur.

Uppgift

Läs igenom nedanstående – det är olika metoder för att skapa en nyhet. Ägna ett par minuter åt varje, och får du några idéer om ditt företag, skriv ner dem.

Metoder för att skapa nyheter:

  • Ha en åsikt. En tydligt och kontroversiell åsikt kan vara nyhetsstoff, särskilt om ämnet är aktuellt i nyhetsförmedlingen just nu. Ett alternativ är att skriva en debattartikel.
  • Ha ett förslag. En enkel lösning på ett komplicerat problem kan vara intressant för medier. Ju större problem, desto bättre. Och ju enklare själva lösningen är, desto större nyhetsvärde.
  • Gör en undersökning. Vilken är din önskerubrik? Det är det första du ska fundera på om du vill göra en undersökning för att använda i PR-syfte. Först därefter skriver du frågorna.
  • Skapa ett pris. Instifta ett pris som du delar ut till en spännande person eller ett annat företag. Både själva instiftandet, nomineringsperioden och utdelandet av priset kan ge publicitet.
  • Håll ett event. Ett event kan hållas enbart med syftet att det ska ge PR. Har du redan ett event på gång – tänk ett extra varv: Vad skulle kunna göra journalister intresserade av att komma?

Överväg vilken av dina idéer du vill gå vidare med. Ta ett första steg för att förverkliga idén.

 

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-skolan, del 1
PR-säkra ditt företags hemsida

BloggTänk dig att en journalist just har fått upp ditt företags hemsida på Google, blivit nyfiken och nu vill ta reda på vad du och ditt företag gör. Ett gyllene tillfälle för dig.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.
Bild på persons händer på dators tangentbord.

Vad händer när journalisten kommit in på din hemsida? Bild med CCO-licens: Pexels.com

Journalisten klickar på länken… och nu kan en av följande två saker inträffa:

1. Journalisten irrar runt på ditt företags sida, funderar på vad det hela handlar om, hittar ingen kort och tydlig förklaring – och lämnar sidan. Kanske för att i stället klicka sig in till din värsta konkurrent. Det hela har tagit några få sekunder (det finns siffror på sådant).

2. Journalisten kommer in på sidan och ser nästan direkt var informationen borde finnas. Kort därpå har journalisten tagit del av en kort förklaring av vad företaget gör, vad som gör det speciellt och hur man tar kontakt.

I det senare fallet finns chansen att journalisten hör av sig till dig. Kanske för att ställa frågor om din bransch eller fråga om du vill medverka i en intervju.

Uppgift

Be tre personer, som inte har koll på vad du gör, att gå in på ditt företags hemsida och återkomma med svaren på fyra frågor:

  1. Vad gör ditt företag?
  2. Vad skiljer ditt företag från andra i branschen?
  3. Hur tar man kontakt med dig?
  4. Hur lång tid tog det att ta reda på detta?

Om du inte är nöjd med svaren behöver du ändra på hemsidan. Lättillgänglig och snabb info om vad ditt företag gör är nyttig för alla som besöker din webbplats.

 

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

 

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen. PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
HÖSTSTART PR-SKOLAN
Lyft ditt företag i höst – med bara en timme PR i veckan!

Blogg

Nu ökar vi takten i PR-skolan! Ett nytt avsnitt varje vecka, i stället för som under vårsäsongen varannan vecka. Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten. Häng på! 

 

KLICKA HÄR för att prenumerera

 

Varje vecka får du en uppgift – ett förslag på en enkel, effektiv och logisk PR-insats för ditt företag. Uppgiften tar uppskattningsvis inte mer än en timme att genomföra (men det är förstås olika från person till person och beror också på vilken typ av verksamhet du bedriver).

Denna timme kan definitivt bli veckans mest väl använda!

De flesta av PR-skolans avsnitt är fristående och PR-insatserna fungerar var och en för sig. Men ju fler uppgifter du tar tag i, desto större PR-effekt har du chans att uppnå. Insatserna drar åt samma håll – de samverkar och stöttar varandra.

Du kan alltså antingen haka på då och då, när du har möjlighet, eller go all in. Går du all in ger du ditt företag störst chans att få ett riktigt marknadsföringslyft. Detta till en kostnad av – noll kronor. Det som krävs är en arbetsinsats från dig på en timme i veckan.

Baksidan med PR är att det inte finns några garantier. Man kan inte tvinga en journalist eller en bloggare att skriva om ens företag. I stället handlar det om att visa upp vad du kan, har och vill, och få dem intresserade av att skriva om det. PR-skolan kommer att bjuda på strategier för detta.

Bra PR bygger på kontinuitet och målmedvetenhet. Visst kan en enstaka insats ge publicitet eller spridning i sociala medier, men om du verkligen vill bygga upp ditt företags varumärke krävs lite envishet. Det är dock inte alltid så lätt att veta VAD man ska göra, NÄR man ska göra det och HUR det ska gå till. Allt detta hjälper vi dig med i PR-skolan under hösten.

Med start nästa vecka kommer du i PR-skolan att få konkreta och enkla tips på PR-insatser inom olika områden: sociala medier, pressreleaser, pressrum och journalistkontakter.

Totalt 16 avsnitt av PR-skolan kommer det att bli denna säsong, med start måndagen den 5 september.

Om du vill bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR här för att prenumerera

(Om du prenumererade på PR-skolan under våren 2016 behöver du inte prenumerera på nytt. Du kommer automatiskt att få påminnelse om höstens avsnitt. Om du vill sluta prenumerera klickar du på ”avregistrera”-länken längst ner i påminnelsemejlet.)

* * *

Missade du PR-skolan under våren? För lite extra PR-boost – botanisera gärna bland de tolv delarna från förra säsongen. Du hittar dem längre ner här i bloggen. 

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

Dela post
Kommentarer (1)
  • Oj det låter verkligen toppen med ett inlägg varje vecka. Jag gillar verkligen eran blogg!
    http://foretagsbiten.se/

    Kalle

    2016-08-30 11:55

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-SKOLAN 2016, DEL 12
MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

BloggVarför är det så vanligt att samma personer är med i medier om och om igen? Jo, de har förstått journalisternas arbetsvillkor. Gör så här, så blir du favoriten. 

1. Hjälp till

Följ journalister i sociala medier. Så fort någon behöver svar på en fråga – hjälp till. På så sätt visar du att du finns och kan området. Då har du chans att hamna på journalistens ”ringlista”.

2. Tipsa om andra

Om inte du kan hjälpa till, så tipsa om någon annan som kan. Då visar du att du har ett bra kontaktnät, och du försvinner inte från ringlistan för det.

3. Svara direkt

När en journalist hör av sig: Svara direkt. Krångla inte med datum och tider – ändra i stället i din egen agenda så att du kan när journalisten kan. Då hoppar du genast upp ett två snäpp på ringlistan.

4. Tala sanning

Var inte alltför listig och taktisk. Tala alltid sanning, även om den handlar om sånt som kortsiktigt är negativt för dig. Bygg upp ditt förtroendekapital genom att alltid vara rak och öppen.

5. Visa engagemang

Ditt ämne är viktigast i världen för dig – och du vill att så många som möjligt ska lära sig mer om det. Med den inställningen hoppar du upp ett snäpp till på ringlistan.

6. Gör det enkelt

Se till att du har kortfattad bakgrundsinformation, bra bilder och annat som journalister kan behöva lätt tillgängligt. Och har du det inte, så fixar du det på nolltid. Upp ett snäpp till!

7. Håll tider

Även om journalister inte alltid gör det, så se till att du hör av dig när du har lovat, eller helst ännu tidigare. Vänta inte med att skicka det där mejlet, gör det direkt. Nu ligger du på topp!

8. Tacka rätt

Tacka gärna en journalist för ett bra jobb, en bra text eller en trevlig kontakt – men aldrig för att du har fått reklam för ditt företag. Då blir du struken från ringlistan.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Har du missat något avsnitt? Du hittar dem alla här i PR-skolan-bloggen. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-SKOLAN 2016, DEL 11
DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

BloggEn del småföretagare är rädda för journalister, därför att de tror att dessa enbart söker ”negativa nyheter”.   

Om du är i den tron kanske du därför anser att det är bäst att ligga lågt i förhållande till journalister. Men då gör du ett viktigt strategiskt misstag. Det är nämligen precis just det – att ”ligga lågt” – kan skapa misstänksamhet från journalisten. ”Vad döljer hen?”

Den grundläggande attityden både för att förebygga och för att hantera dålig publicitet är i stället frimodighet och öppenhet.

Här några praktiska och användbara råd för att förebygga och hantera dålig publicitet, både i traditionella och sociala medier:

1. Tänk efter före

När du ska fatta ett beslut – om du ska genomföra en affär, låta företaget ta en kostnad, säga upp en anställd – så fråga dig själv: ”Får jag några svårigheter att förklara det här om det hamnar i tidningen?

Är svaret på den frågan ”ja” så håller du förmodligen på att skapa en publicitetsrisk och kanske en förtroendekris för dig själv och ditt företag.

Att avstå från såna beslut är effektiv förebyggande krishantering.

2. Se det utifrån

Det är inte lätt men det är viktigt: Om du råkar ut för kritik eller hamnar i en konflikt – till exempel med en missnöjd kund, med skattemyndigheten eller en konkurrent – så tänk på att det inte är din egen bedömning som avgör om du kommer ur saken helskinnad. Försök göra en bedömning utifrån och ta helst hjälp av någon omdömesgill person som du litar på.

Nyckelfrågan är: Kommer omvärlden att tycka att du har rätt eller fel? 

3. Missa inte det viktigaste

Möter du kritik är den instinktiva reaktionen att kämpa för att få rätt. Men tänk först på att alla konflikter, speciellt de som går via medier – traditionella eller sociala – alltid handlar om två saker: Dels en sakfråga av något slag. Dels – och det är oftast mycket viktigare – om ditt och företags förtroendekapital. 

Ofta är det bättre att förlora i sakfrågan men vinna förtroendekapital. Och att förlora båda kan vara förödande.

4. Har du det minsta fel – gör ”en pudel”.

Det är faktiskt lättare, rent ”informationstekniskt” att hantera en situation när man har gjort fel – och ofta är det också lönsammast. Så även om du bara har ”lite fel” – erkänn det. Och ta ut svängarna! Var mer självkritisk än någon väntar sig – för då kommer andra att försvara dig. ”Så farligt var det väl inte”. ”Äntligen en ärlig människa”. Och dessutom, om det handlar om en missnöjd kund: Undersökningar visar, att en övergenerös reklamationspolitik är mycket kostnadseffektiv marknadsföring.

Då kan nämligen en potentiell aktiv kritiker förvandlas till en entusiastisk ytterst trovärdig frivillig försäljare.

5. Ta initiativ

Förväntar du dig bråk – kritik från någon, missnöje från en kund, en myndighet som tar dig i örat? Finns det minsta risk för att saken får spridning, vare sig det handlar om en tidning, Facebook eller snack i andra former kring ditt företag – ta initiativet. Berättar du själv så får du styrning på informationsflödet. Blir det då en sak i medierna behöver du inte sitta och bara svara på ett kritikflöde som styrs av andra.

Du blir i stället snart själv journalisternas bästa nyhetskälla – definitivt ett överläge.  

6. Ljug aldrig

Tala alltid sanning, var självkritisk och dölj inget som andra kan tycka är väsentligt. Att vägra svara på en fråga kostar förtroendekapital om man inte kan ge ett skäl för sin vägran att svara.

Och skälet måste vara ett som alla vettiga människor tycker är acceptabelt.

7. Följ upp

Har du drabbats av dålig publicitet om någon form av tillkortakommande, som på minsta sätt berör dina målgrupper? Då ska du visa att du bryr dig om problemet – först genom att erkänna att det finns, och sen genom att tala om vad du tänker göra åt saken.

Och gör sedan det, och redovisa sedan vad du har gjort.

* * *

De här principerna är generella: De gäller både små och stora företag och de kan och bör tillämpas i både ”traditionella” och digitala medier. 

Praktiska erfarenheter genom åren har visat att även den som i utgångsläget utsatts för förödande kritik i stort sett alltid kommer starkare ur krisen genom att tillämpa dessa principer.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-SKOLAN 2016, DEL 10
SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

BloggFörutom att det första kostar pengar och det andra är gratis: Vad är skillnaden mellan reklam och PR? 

Reklam är det när du bestämmer dig för ett budskap och trummar ut det i sociala medier. Men i den stund mottagarna gillar budskapet och börjar dela det, övergår reklamen till att bli PR – public relations, relationer med omvärlden.

PR skaffar du dig genom att vara så kunnig, engagerad och med i din tid att det du sprider omkring dig är sant, relevant och intressant. Då vill andra ta del av det du berättar och sprida vidare. En del av de som sprider vidare kan övergå till att bli dina ”ambassadörer” i sociala medier. Andra som sprider vidare är journalister – som gärna lyfter fram dig, eftersom du är så kunnig, engagerad och med i din tid.

För att PR ska fungera gäller det att vara trovärdig rakt igenom. Det går inte att göra PR för en dålig produkt eller en kass verksamhet.

* * *

Och kom ihåg: PR tar tid. Visst kan man ha tur och komma med i 43 tidningar över hela Sverige efter fem minuters arbetsinsats (ett telefonsamtal till TT Nyhetsbyrån), men oftast får man arbeta kontinuerligt och envetet under flera månader innan de verkliga resultaten kommer.

Å andra sidan: Med tiden kan PR bli självgenererande. När du har publicerats ett antal gånger blir du lättare framgooglad. När du varit med ytterligare några gånger blir du lite – eller mycket – känd. Och vem tror du journalisterna ringer då, när de behöver en sån som du?

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-SKOLAN 2016, DEL 9
NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

BloggSkickar du ut nyhetsbrev? Bra. Se till att journalister, bloggare och andra i din intressesfär får dem också.  

Alla företag kan kommunicera via nyhetsbrev. Tricket är att undvika att skicka ut  reklam. Den som tar emot nyhetsbrevet måste känna att den ”får” något – fin service, ny kunskap, bra idéer. Tanken är att leverera nyhetsbrevet återkommande och regelbundet och på ett avslappnat sätt skapa en relation med mottagarna.

Varje gång ditt nyhetsbrev landar hos rätt journalist får hen dessutom en påminnelse om att det här jobbar du med, du har koll och du har kunskap. Din trovärdighet i journalistens ögon byggs alltså upp, samtidigt som innehållet på ett diskret sätt fungerar som tips: ”Det här kan du skriva om!”

* * *

Här är några olika sorters nyhetsbrev som kan fungera att skicka till rätt journalister:  

Tips. Basera utskicket på korta, smarta tips inom ditt ämnesområde. De ska vara så bra att man vill ha mer.

Omvärldsbevakning. Dela med dig de branschnyheter du själv tycker är intressanta just nu. Mellan tre och fem små kortisar räcker, med ett par meningar och en länk till källan på varje.

Bakom kulisserna. Bjud på sådant som ingen annars brukar få se. Gärna lite dråpligheter, kanske av ”bloopers-”karaktär (roliga misstag).

Debattinlägg. Om du gillar att tycka till kan du gärna göra det i nyhetsbrevsform.

* * *

Nyhetsbreven ska leverera nytta. Hoppa över det alltför påklistrade ”personliga”.

Se också till att ditt nyhetsbrev når kunder, potentiella kunder, samarbetspartners, leverantörer, politiker och andra som kan behöva veta lite mer om din verksamhet.

Enligt svensk lag är det tillåtet att skicka mejl i marknadsföringssyfte till juridiska personer, men inte till privatpersoner och enskilda firmor. Rekommendationen är dock att först mejla och fråga om det är okej att du sätter upp personen på din sändlista. Viktigt är också att det ska gå att avregistrera sig på ett enkelt sätt.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-SKOLAN 2016, DEL 8
BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

BloggPå en sekund kan en bra bild förmedla en hel historia. Bättre PR-verktyg är foto och video finns inte. Så här kan du använda dem. 

Ta en titt i närmaste tidning, magasin eller sajt – bilder spelar en huvudroll. De kan snabbt förmedla en känsla, visa en situation eller ett sammanhang. I och med internet och sociala medier har bilder och video fått en ännu mer central plats i kommunikationen. En del sociala medier bygger helt på bilder, som Youtube, Instagram och Pinterest.

Här är några sätt att tänka PR kring foto och video:  

  • Proffsbilder. Anlita en professionell fotograf och ta bilder på dig, dina medarbetare och er verksamhet. Bilderna läggs upp i ett pressrum på hemsidan och/eller Mynewsdesk eller liknande. De ska gå att ladda ner högupplösta, och ska få användas fritt i samband med publicitet som rör företaget.
  • Egna kanaler. ”Tala” inte bara med ord på hemsidan och i dina sociala medier. Använd bilder för att sätta ramen och förmedla det du vill ha sagt.
  • Ta bilder. Tänk bilder och video så ofta som möjligt i företaget. Dokumentera och lägg ut i sociala medier, på hemsidan, i bloggen, eller spara för senare bruk.
  • Bildsätt. När du har en bra idé som du tänker förmedla till en journalist: Tänk ut hur den skulle kunna bildsättas. Du behöver inte ta bilden, bara ha idén, och beskriva den för journalisten. Tänk på att även radio kan ha användning för bilder – om inte annat så på sajten.
  • Ta med saker. Om det är en tv-studio du siktar på, så kan du tänka i ”saker att ta med”. Vad i din verksamhet är spännande att visa? Det som är vardag för dig kan vara nytt för andra.
  • ”Breddare.” Det är ofta bättre att stillbilder avsedda för publicering har liggande format och inte stående. I tidningar gör det att bilden, när den publiceras – och därmed artikeln – ofta får större utrymme. Ännu vanligare är breddar-formatet på webben, där bilderna ibland är extremt breda.

* * *

Det finns många sajter med gratis bilder som du kan använda i ditt företagande. Här är några: 

Pixabay

Närmare en halv miljon bilder som du får använda fritt, även kommersiellt.

Flickr

Stor bildsajt där vem som helst kan ladda upp bilder. Se till att söka bland bilder som får användas kommersiellt. Var noga med att ange fotograf och länka även till bilden på Flickr.

Negative Space

Om man vill kan man betala, och man väljer hur mycket. Hälften av pengarna går till välgörenhet.

Pexels

Bilderna får användas kommersiellt utan kostnad.

* * *

Obs, var noga med att dubbelkolla villkoren på varje sajt och för just den bild du vill använda.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

PR-SKOLAN 2016, DEL 7
MEDIABABE – och vad händer sen då?

BloggSå har ditt PR-arbete börjat ge resultat och du är med i medier lite här och där. Gör så här så får du ännu bättre utväxling. 

Det fina med PR är att den inte kan köpas, som en annons, utan måste förtjänas. Resultatet blir ökad trovärdighet. Om någon annan pratar om dig och ditt företag har det en helt annan effekt på lyssnaren än om du påstår något själv. Allra bäst effekt får du om det är en journalist som lyfter fram dig.

Medieuppmärksamhet kan i sig

  • positionera dig och ditt företag på marknaden.
  • stärka företagets (och ditt eget) varumärke.
  • ge både dig och företaget ökad trovärdighet.
  • göra dina kunder, medarbetare och samarbetspartners stolta över att få vara en del av ditt företag.
  • göra det enklare för dig att förklara vad företaget gör (”i den här artikeln i x-tidningen kan du läsa mer om hur vi jobbar).
  • ge fler kunder och ökad försäljning.

Men inte nog med detta. Det går också att öka effekten av publicitet genom att följa upp med egna insatser.

Missa inte dessa sätt att använda publicitet: 

  • Skriv om och länka till artikeln/inslaget/podden i ditt nyhetsbrev.
  • Berätta om den i bloggen.
  • Länka till artikeln på Facebook.
  • Skriv ”bakom kulisserna” om hur det gick till när du kom med.
  • Om det är radio, tv eller podd: Gör ”bakom kulisserna” i dina sociala kanaler före, under och efter intervjun.
  • Be anställda, kunder, samarbetspartners etc att dela/gilla/kommentera publiciteten.
  • Rama in artiklar och sätt upp på kontoret.
  • Använd publicitet som argument till förlaget om du vill få en bok förlagd.
  • Samma sak om du vill komma med i en talarförmedling.
  • Samla all publicitet på en sida på sajten: ”Om oss i medier”.
  • Vid varje ny publicietet – passa på att länka till ”Om oss i medier”.
  • Och – inte minst: Fira varje ny artikel tillsammans med personal, kunder och samarbetspartners. Skapar sammanhållning och stolthet.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
PR-SKOLAN 2016, DEL 6
STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

BloggStorytelling är ett bra verktyg för att bygga varumärke och PR. Här är några bra tips för att komma igång.  

En historia kan övertyga, inspirera, förenkla det svåra, väcka engagemang och göra ditt företag personligt. Fundera på vad du vill åstadkomma med din berättelse. Hur vill du att lyssnaren/läsaren ska tänka, känna eller göra efteråt?

Storytelling kan handla om: 

  • Hur du arbetar i ditt företag.
  • En kunds problem och hur det löstes (kolla med kunden att det är ok att du berättar, förstås).
  • Hur din vision ser ut.
  • Viktiga lärdomar.
  • Och – kraftfullast av allt: Varför du jobbar med det du gör.

* * *

Ta den så kallade ”retoriska normalkurvan” till hjälp för att bygga upp din historia. Här är de sex stegen i den:

1. Inledningen ska väcka nyfikenhet. 

2. Därefter redovisar du fakta. Beskriv problemet, situationen, dagsläget. Det ska göras på ett neutralt sätt, som inte går att ifrågasätta. (Många gör misstaget att endast använda detta steg. Då blir det inte ”storytelling”, utan korvstoppning.)

3. Dags att beröra publiken. Det kan du göra genom att beskriva hot och möjligheter och ta upp personliga erfarenheter – dina eller andras.  

4. Argumentera för och emot. I detta steg lyfter du fram invändningar, och neutraliserar dem en efter en med väl förklarade argument. Svagaste argumentet först, bästa sist. Bästa argumenten är de som talar till känslan.

5. Höjdpunkt. Här kommer slutsatsen – lösningen på det problem du har beskrivit. Här ska du lägga mycket krut.

6. Avslutning. Lika viktig som inledningen. Först här talar du om vad du är ute efter. Kamma hem din poäng och slut cirkeln genom att återknyta till inledningen. Avsluta med en uppmaning.

* * *

När din historia är klar, kan du börja sprida den – på hemsidan, i sociala medier, berätta för personer du träffar, använd i föreläsningar.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen