BloggKonsumenterna är på väg att ta över makten i många företag. Vad de tycker om service, priser och annat har blivit allt viktigare för dem som har konsumenter som kunder.

Internetsajter som Tripadviser och Reco har gjort affär av denna trend. På jämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner sätter också kunderna betyg på de butiker som finns där.

Med internet och sociala medier kan det gå att skapa företag för att samla upp konsumentsynpunkter och kanske få in pengar på att  förmedla bokningar till företagen som rekommenderas. Men för att en sådan sajt ska bli trovärdig måste sajtägaren värna om objektiviteten och inte favorisera dem som betalar högst bokningsprovision.

För de flesta företag kan det vara helt avgörande att ha nöjda kunder. Med de nya konsumentundersökningsföretagen har det blivit ännu viktigare än tidigare. Här är råd om hur du ska få dina kunder mer nöjda:

  1. Maximera servicen. Tänk mer på att vara trevlig än att sälja om du har en butik. Fråga kunderna hur du kan hjälpa dem och ta reda på så mycket som möjligt om dem. Då kommer försäljningen på ett naturligt sätt.
  2. Uppmuntra kunderna att komma tillbaka, kanske genom att ge dem bonuscheckar att utnyttja vid nästa besök.
  3. Gör dem till ambassadörer. Försök få dem att rekommendera dig till andra, kanske genom att ge dem något extra.
  4. Kommunicera med dem. Det går att göra med nyhetsbrev, men kunder kan bli irriterade om sådana kommer för ofta. Ett brev eller telefonsamtal kan vara effektivare.
  5. Försök få dem att skriva om dig på sociala medier. En kommentar från en kund på ditt företags Facebooksida är en fantastisk gratisreklam.